Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Nye produkter for Forsvaret

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Nye produkter for Forsvaret

3D Printere

På et FFI-seminar tok jeg opp som tema anskaffelse av mulige 3D Printere.

Disse kan idag brukes til 3 ting:
    • Til produksjon av plast-duppedinger, noe som blir brukt spesielt av arkitekter til å lage store plantegninger, istedenfor på papir.
    • Til produksjon av biologiske reservedeler, som kan være en erstatning for folk med skader.
    • Til produksjon av elektronikk, dvs små duppedinger som kan være reservedeler i annen elektronikk. Stanford University har et forskningsprosjekt gående for tiden på dette.

Dette er behovsområder hvor slikt utstyr kan flyttes ut i felten, og vil forenkle logistikken betraktlig.

Hva vi ikke kom inn på, er hva Google Briller kan gjøre. Disse har ikke kommet til Europa ennå, for det eksisterer kun en explorer-utgave som gjelder for Nord-Amerika. Men vi ser på andre løsninger hvor disse brillene også kan brukes i medisinsk diagnose.
    Last edited by Sofakriger; DTG 051330A May 14, . Begrunnelse: Fjernet firmaprofilering - ønsker du å reklamere kontakt admin. Moderator

3D-printing og briller for å få tilleggsinfo på øyet er egentlig to helt forskjellige tema, men du la jo tittel på 3D print. Hvilken konkret anvendelse ser du for deg i operativ sammenheng?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Nå har jeg printet en del ting i 3d, og jeg sliter med å se hvilke ting jeg faktisk kan reparere i felt innenfor en akseptabel tidsramme.
      3d printing tar lang tid, spesielt om resultatet skal være rimelig solid, så snakker vi om en god del timer, selv for små ting.
      Som et eksempel så printet jeg nettopp en ring på 9cm ytre omkrets og 7cm indre, som er 0,5cm høy. Den tok rundt 1 time å printe, uten noen særlig "fyll".

Jeg er interessert i å vite hvilke ting du ser for deg at kan fikses i felt før jeg bestemmer meg helt for hva jeg syntes.
      - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

Leste i Teknisk Ukeblad at FFI allerede bruker 3D-printere http://www.tu.no/industri/2014/05/05...melige-gadgets

Kommentér

3D printere er et helt nødvendig verktøy for et prototype-verksted, selv om du har en 5 akse CNC maskin som strengt tatt kan gjøre det samme (bare til en pris og presisjon som er sikkert en million prosent høyere).

Hva kan Forsvaret bruke 3D printere til? Det er vel det som er spørsmålet antar jeg.
          - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

Firmaet Tronrud Engineering AS har startet produksjon av lyddempere ved bruk av 3D-printing. Titanpulver påføres i lag på 0,06mm på en massiv flate før en 400w laser smelter dette pulverlaget med en temperatur på 1750 grader Celsius.
            92 timer og 3600 lag senere er lyddemperen ferdig. Kun en kontroll/justering av gjenger og kontaktflate mot pipe er deretter nødvendig før demperen er klar til bruk. Produksjon av lyddempere i felt, og i særdeleshet titandempere, er dog neppe et satsningsområde, selv om det kan si noe om de muligheter slike produksjonsmetoder kan gi i nær fremtid. "Printeren" ser forøvrig ikke ut å passe i storsekken.
            Alt dette står å lese i årets nummer 2 av det svenske våpenbladet Vapentidningen.
            Supply or Die

Kommentér

Hva mer printing av topografiske kart? Bygninger og landsbyer? Ikke akkurat egnet til UTS på 4 timer men til mer permanente objekt og regioner/områder kan du plutselig få en detaljekthet som blir et hakk skarpere enn sandkassa...
              Fjell og Vidde

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Jane Vis post
                Hva mer printing av topografiske kart? Bygninger og landsbyer? Ikke akkurat egnet til UTS på 4 timer men til mer permanente objekt og regioner/områder kan du plutselig få en detaljekthet som blir et hakk skarpere enn sandkassa...
                Da kan man jo tenke seg som første trinn printing av objekter til bruk i sandkassen - bygninger, sikthindre. Det hadde jo vært fint å kunne få ett 5-etasjes kontorbygg på med riktige størrelsesforhold på modellbordet fremfor en tykk plankebit/en stein.
                "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Det vil jo også være en mulighet å bruke en 3-D printer til å lage deler med lang leveringstid i landet man måtte operere i dersom man driver med utenlandsturer. Sier ikke det er realistisk pr. i dag, men det vil garantert komme når teknologien er moden nok.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Safariland Vis post
                    Det vil jo også være en mulighet å bruke en 3-D printer til å lage deler med lang leveringstid i landet man måtte operere i dersom man driver med utenlandsturer. Sier ikke det er realistisk pr. i dag, men det vil garantert komme når teknologien er moden nok.
                    Det vil jo da være mindre ting av ett materiale vi snakker om på ihvertfall overskuelig sikt, og da kan jo en Jetpak eller no være like greit ?
                    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
                      Da kan man jo tenke seg som første trinn printing av objekter til bruk i sandkassen - bygninger, sikthindre. Det hadde jo vært fint å kunne få ett 5-etasjes kontorbygg på med riktige størrelsesforhold på modellbordet fremfor en tykk plankebit/en stein.
                      Jeg tror ikke det er så interessant ift modellbord-fasen.

I planleggingsfasen er slike verktøy viktige, men der har man kommet ganske langt:

http://www.indigo-i.com/

http://www.youtube.com/watch?v=0GsViLR0kHE
                      It's not about surviving, it's about winning.

Kommentér

rått...
                        Fjell og Vidde

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                        Working...
                        X