Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Bekledning for frysepinn: HIG vs ECIG

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Bekledning for frysepinn: HIG vs ECIG

I mangel på fysiske plagg å legge mine egne kalde fingre på, ser jeg meg nødt til å be andre frysepinner om råd.

Hva velger man? Charinthia HIG 4.0 eller ECIG 4.0?

Noen med erfaring? Bruk er for relativt lavintensitets aktivitet på østlandet. Noe man kan trekke på seg over vanlig uniform/klær uten å tenke for mye på lag på lag, og kose seg på den lange veien til messa med, preike drit noen timer på skytebanen eller fjerne frykten for å gå noen kilometer tur med hunden og ungen kl 6 på morgenen i desember.

Blir ecig for "Michelinmannen" og en badstue bare man får en liten oppoverbakke?

Sent from my moto g(7) power using Tapatalk
    Last edited by Rittmester; DTG 041221 Nov 19, . Begrunnelse: Trådtittel

Sv: Beklednig for frysepinn: HIG vs ECIG

Jeg har en Carinthia Windstopper(utgått) som jeg bruker i garasjen på jobb og i andre settinger hvor det er ekstremt lite aktivitet. Å gå med denne jakken på seg er noe gærne folk gjør. Det er en skikkelig michelinmannenjakke, men satan så god. Det er Defence 4-soveposen deres sydd til en jakke. Topp fire beste kjøp jeg har gjort ila min militære karriere. Slik jeg leser det, så er ECIG 4.0 i ca samme sjiktet som min jakke(begge ned til -30).

Mao. tror jeg ECIG 4.0 blir litt i svetteste laget å gå tur med, med trykk på "tror".
    Dona Ferrea

Kommentér

Er det noen grunn til å at du kun vurderer Carinthia?
      Og er dette noe JIB eller mellomjakken ikke løser?
      Hvis det er til sivil bruk så er dun bedre enn syntetisk, og det finnes mange bedre enn Carinthia der ute.
      Og en kan ikke teste jakker etter ISO EN 23537 (som en tester soveposer etter), så sånn temperatur stickers er nettopp det, et jævla meningsløst klistermerke.
      Til slutt, harden the fuck up.
      - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

Opprinnelig skrevet av essal Vis post
        Er det noen grunn til å at du kun vurderer Carinthia?
        Og er dette noe JIB eller mellomjakken ikke løser?
        Hvis det er til sivil bruk så er dun bedre enn syntetisk, og det finnes mange bedre enn Carinthia der ute.
        Og en kan ikke teste jakker etter ISO EN 23537 (som en tester soveposer etter), så sånn temperatur stickers er nettopp det, et jævla meningsløst klistermerke.
        Til slutt, harden the fuck up.
        Jeg vurderte også NFM, men de har ikke noe på lager. Og ja, den skal også brukes sivilt. Dual purpose.

Mellomjakken og buksen løser mye, og tar nok plassen til en Michelinmannen jakke om man skal drive med varierende aktivitet. Tanken var at en Carinthia ville være en enkel og rask løsning å slenge på seg utenpå standard kontorbekledning.

Og jeg er vinterhard nok, med utallige døgn ute i indre Finnmark, men hvem liker ikke best å være varm og happy?!

Sent from my moto g(7) power using Tapatalk

Kommentér

Uhm, både mellomjakken og JIB er jakke-plagg. JIB heter vel noe alá Jakke, Kaldt Vær. Altså, det er normalt å få utlevert en tykk syntetisk jakken, og 1 tynn syntetisk jakke. Forskjellen på de er at mellomjakken har distinksjonsklaff, er approbert i garnison og er kontor-offiserens (og instruktørens) beste venn mens JIB er til brukt i felt. Mellomjakken er altså et relativt nytt plagg, som meg bekjent har erstattet den helt for jævlige fleecen. HV skal visst også få den til samtlige hvis jeg husker rett.

I og med at ingen av Carinthia jakkene er mer approbert enn andre modeller, så er det ingen grunn til å begrense seg til Carinthia (eller NFM). Det finnes mye bedre sivile jakker i samme prisklasse, som også finnes i en jord/grønn nyanser (som forsåvidt er omtrent den best populære fargen på klær høst/vinter 19/20). Det finnes absolutt også bedre jakker innenfor den militære verdenen, som f.eks. Arcteryx Cold Weather WX LT (eller SV hvis du svetter penger). Så, hvor mye penger har du å bruke og hvilke farger er du begrenset til?

Kommentér

Takk for svar og gode tilbakemeldinger.
            Jeg har ikke fått mellomjakke med distinksjonsklaff, da får jeg stikke innom depot en tur, men jeg ønsker fortsatt en privat jakke (og bukse) i tillegg.
            Jeg holder meg til olivengrønn, av militær karakter, så kan jeg i ihvertfall bruke den med halvgod samvittighet i garnison, og hjemme i garasjen. Budsjettet er ikke ubegrenset, men om jeg finner en god match kan vi si maks 6000.

Kommentér

Skal HV få mellomjakke til samtlige?!? Det hørtes spennende ut. Hvilket år kan det bli tro?

Kommentér

Opprinnelig skrevet av navara Vis post
                Skal HV få mellomjakke til samtlige?!? Det hørtes spennende ut. Hvilket år kan det bli tro?
                Don't hold your breath...
                "Assumption is the mother of all fuck ups"

Kommentér

Nei, vi skulle få HK416 i 2014, har ikke fått ennå, jeg har bare 7år igjen til dimmisjon, spørs om jeg rekker å få noe mellomjakke...

Kommentér

Sv: Bekledning for frysepinn: HIG vs ECIG

De ligger nå allerede på flere HV depoter rundt forbi, så det blir nok i 2020 eller 21 da de må inn i satsen først.

Kommentér

Sv: Bekledning for frysepinn: HIG vs ECIG

Om trådstarter skal blåse 6 bananer på sivil jakke han kan vase rundt i garnison med så burde han i det minste kjøpe noe i dun fra produsenter som også har salgbar logo.
                      Død ved Kølle!
                      Bla bla... Hybrid warfare is easy

Kommentér

Donasjoner

Collapse
                      Working...
                      X