Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Lagring av PBU hjemme (HV)

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Lagring av PBU hjemme (HV)

Så, mange av oss har mye greier vi bruker i HV-tjeneste. Ofte har vi fått utdelt mye annet rart også som sjelden eller aldri er med på årlig trening.
    Men hvordan oppbevarer folk utstyret resten av året? Er bagen alltid pakket med det man stort sett trenger, klar til å rykke ut på kort varsel hvis meldingen kommer? Ligger alt i en svart søplesekk innerst på loftet? Eller er det spredd utover i skuffer og skap sammen med de «vanlige klærne»?

Sv: Lagring av PBU hjemme (HV)

Bag og stridsekk med det man kan få bruk for året i gjennom (ja, jeg tar ut det som garantert ikke trengs til hver øvelse), skipssekk full av det andre rælet som opp igjennom er utlevert. Sivile ting som alltid er med ut (spar meg alle påstander om at utlevert er bra nok og mer enn nok) er stort sett samlet med sivilt turutstyr. All PBU i en bod (har ikke våpen hjemme).

Liggeunderlaget er nok eneste artikkel som innimellom benyttes utenom arbeidstid.
    Aldri mer 13

Kommentér

Har det meste liggende på oppmøtested.
      Sekk, uniformer, liggeunderlag og sovepose og noen småting har jeg hjemme.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
      Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

Ferdig pakket; rullerer pakkningsplan mellom Sommer/Vinter og lagres i ett par av IKEA sine store plast bakker med lokk som kan stables på tørr loftet.

Flere fordeler med det, ene er at en faktisk er klar dersom en må møte raskt, andre fordelen er at en kan bruke kvelden før en HV øvelse til å lage middag og bruke tid med familien vs å ha hode inne i x antall søppelsekker og skap.

Kommentér

Som de over skriver:
          Pakket sekken KTS etter øvelse, utenom det som skulle tørkes/vaskes/pusses dersom behovet var der. Det som måtte gjøres noe med fikset jeg ganske kjapt etter endt øvelse og la det tilbake i sekk/bag/pakksekk.
          Konklusjon: Alt utstyr lå klart året rundt, pakket ca etter pakningsplan. Mulig at M04 og støvler stod ved siden av, eller lå i skapet og at jeg reiste i det til øvelse.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
          Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Kommentér

Tør jeg tippe at SignalM er områdesoldat og resten innsats?

Kommentér

No har eg levert inn for nokre år sidan, men i den tida eg hadde PBU heime så var den i eit eige skap. Eg meinte at eg tok betre vare på den på den måten enn å ha den ferdig pakka. Våpen var delt i 2 og før eg fekk sivile våpen var våpen gjømt på to forskjellige plassar. Og i den tida vi hadde ammunisjon var den gjømt på ein tredje plass. Pakking gjekk fort for alt låg klart. Og alt var med på øving.
              Når ein er med i mange år så vil det fort bli ting som blir skifta ut, det vil sei tilført utan ein der og då får levert inn det som skal erstattast. Det vart pakka i sekker og innlevert ved høve.

Kommentér

Har alt mer eller mindre pakka klart, har skaffa meg sivil recon pack (brukes da som sekk på turer ellers, og tar da ut det militære og pakker ned sivilt), alt er pakka i den og i stridssekken, med unntak av det jeg sjeldent gidder ha med som ligger i en kasse, og uniform og støvler som henger i klesskapet. Har det sånn for å ha litt beredskap, litt orden og det må jo uansett være et sted, så hvorfor ikke ferdig pakket? Går alltid over at alt er helt og på plass en uke eller to før øvelse så jeg kan fikse det om det er feil eller mangler.
                Er i områdestrukturen

Kommentér

Ludvik (jada, den lever fortsatt...) ferdig pakket med det meste (det som går i den...) utenom det man har på kropp ved oppmøte, ferdigpakket pakksekk ("skipssekk") med de tingene som ikke har fått plass i ludvik'en; i hovedsak regntøy, fotposer og snøkamo. Stridsvesten (komplett med vernemaske og hjelm, men fortrinnsvis uten gammelt vann i feltflaska...) "ligger og slenger" i samme bod/rom som de to sekkene. Om jeg mot formodning skal reise kollektivt (kurs e.l. annet sted enn eget oppmøtested...) har jeg en ekstra pakksekk som vesten får plass i, men normalt hiver jeg den uinnpakket rett i bilen, klar til påkledning så snart bilen er parkert.

Uniformene (M75 og M04, pluss egenanskaffet fleece-jakke) henger i et klesskap (i treverk...) som tilfeldigvis er ganske likt det typiske militær-skapet (stang på venstre side, hyller øverst og på høyre side) på samme rom som resten. Samme skap inneholder også diverse sivilt superundertøy og turutstyr; noe medbringes på øvelse, noe ikke.

"MBK", altså beredskapskontroll, tar jeg i utgangspunktet (som vi jo også gjør med det ikke-personlige utstyret...) rett etter ferdig øvelse, men det blir nok litt febrilsk sjekking av at lommer inneholder det jeg tror de skal inneholde (og noen ganger leter jeg lenge etter noe før jeg finner det i en helt annen lomme... ) og sånt noen dager før oppmøte, med mindre det plutselig kommer en varslingsordre/innkalling ut av det blå, noe det faktisk gjorde for en liten uke siden. (§17 og søk etter savnet person. Første varsel på SMS at vi måtte være forberedt på å stille X antall mann, (send svar-SMS med bokstavkode A for innen 4 timer, dere kjenner vel rutinen...) kom ca. 1030, ca 1100-1130 ble jeg oppringt fra distrikts-OPS'en med beskjed om pakningsplan og oppmøtested, ca. 1230 var jeg i bilen.)

Områdestruktur her også, forresten.

Kommentér

Fikk samme varsel her i fjor høst, første varsel kom, jeg var på plass på oppmøtested etter Max 30min.
                    Der var jeg jo selvfølgelig først, så jeg satt meg ned i ro og mak og leste SMS’en litt bedre... og så...ehm...dro jeg hjem igjen [emoji23]

Kommentér

Er offiser i områdestab i HV-område i områdestrukturen.

Har M04 hengende på døra på hjemmekontoret, støvlene står i gangen med et par sokker oppi. Bag og stridssekk pakket i henhold til pakningsplan (med unntak av at M75 ligger øverst i bag). Pakksekken inneholder alt det andre rælet, og hjelmen øverst (i og med at den må på ved oppmøte). Jeg har også en ekstra sekk som inneholder diverse relatert til min rolle i områdestaben. Noe papirer er nedlåst på skjult sted sammen med sluttstykke, mens våpenet er skjult på egnet sted der ungene ikke kommer til og uvedkommende ikke vet det går an å gjemme noe (fordeler med gamle hus).

Jeg har det nødvendigste av undertøy, tannkost, barberhøvel og mobillader i bagen.

Ved alarm må jeg samle våpen, sluttstykke og papirer og bære det til bilen med resten etter å ha byttet til M04. Det verste er å få plass i min lille bil.

Edit: Har en oppblåsbar madrass som også vanligvis blir med i bilen i alle fall. Som offiser blir det litt knapt med søvn, og da er det greit å få mest mulig kvalitet på den.
                      TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Kommentér

Nice to have tingene ligger i baggen året rundt,samme gjør endel året rundt ting i reconpakken.
                        Vanntett kompresjonssekk med klesbytte klargjøres rett etter øvelse og står klar til å pakkes.
                        På kropp ting ligger klart i både sommer og vinteruniform.
                        Har alt utstyret i samme bod,så mbk gjøres med gjevne mellomrom.
                        When in doubt,empty your magazine.

Kommentér

Kan legge til at det var ein ettermiddag, då gjekk eg og tok ein ekstra kontroll av alt og pakka det og gjorde det klart til å kunne reise på minutters varsel. Reiste og sta og fylte opp drivstoff på bilen pluss ei ekstra kanne med reservedrivstoff. Den ettermiddagen ringte eg og til min sivile sjef og informerte om at eg muligens ikkje kunne møte på nattevakt.

Kommentér

Støvler og uniform fins i yttergangen, mens resterende er pakket klart i bag/sekk avhenging av sesong. Eneste er at jeg ikke alltid har soveposen i kompresjonstrekket over lengre tid, så den vil nødvendigvis måtte pakkes ned før jeg starter avgårde.
                            Innsats

Kommentér

Dette syns jeg jaggu ble en koselig tråd [emoji2]

Kommentér

Lagring av PBU hjemme (HV)

Opprinnelig skrevet av navara Vis post
                                Dette syns jeg jaggu ble en koselig tråd [emoji2]
                                Jupp! Og for ditt bidrag til det har du blitt forfremmet til ledende menig. Milforum, ikke HV. Keep up!
                                Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
                                  Edit: Har en oppblåsbar madrass som også vanligvis blir med i bilen i alle fall. Som offiser blir det litt knapt med søvn, og da er det greit å få mest mulig kvalitet på den.
                                  Feltseng er vanligvis med for min del. Den ble imidlertid igjen hjemme (sammen med M04; det var ikke noe behov for den, men kom på etter en halvtimes kjøring at det kunne vært kjekt med et yttertøy-bytte i tilfelle man hadde blitt gjennomvåt) på tidligere nevnte leteaksjon. Hadde alltids overlevd en natt (forespeilet innsats var inntil 36 timer) på utlevert liggeunderlag, men vi ble uansett dimittert første kvelden.

Kommentér

Jeg bør vel nesten komme med min versjon også
                                    Det meste ligger pakket ned i bagen, (jada, vi fikk byttet ut ludviken på GKL ) bortsett fra M04 uniformene, fleece og litt slikt som er i bruk litt oftere enn årlig trening.
                                    Stridssekken er som regel tom til hverdags da den innimellom får lov å være med på søndagstur, og ellers pakkes etter gjeldende vær og føreforhold. I boden står også våpenskapet, foreløpig tomt, og venter på at vi skal gå tilbake til hjemmelagring av våpen for deler av styrken. Feltsenga står også klar, men den har fortsatt til gode å bli sovet på da vi fikk kaserne på forrige trening.
                                    Støvlene står enten i boden eller i gangen, med et par av sesongens sokker i. (Men akkurat nå om dagen står de på arbeidsbenken uten lisser etter å ha fått litt TLC med lærfettet..)
                                    Feltjakke, stridsvest og Cambelbak henger på hengere i boden, endel utstyr som er med "innimellom" ligger i trådkurver, mens endel snadder som aldri til svært sjelden blir brukt ligger i en pakksekk. (Har også en pakksekk i bagen som er hendig til skittentøy og slikt når man er på lengre opphold).
                                    Alt i alt et ganske oversiktlig og greit system, selv om litt for mye annet sport og friluftsutstyr kjemper om plassen i boden så den ikke blir fullt så ryddig som jeg egentlig ønsker, men huset er under ombygging, så hvis det blir ferdig før jeg dimmer skal det nok bli system i rotet

Kommentér

Interessant tråd, men nå vil jeg bare på generell basis oppfordre folk til tenk, trykk, tal når det gjelder ting som kan være graderte eller av andre grunner ikke bør tilflyte hvem som helst. Jeg tenker da spesielt på detaljer om forhold rundt hvor og hvordan våpen og våpendeler lagres. Det kan godt være at jeg ikke er godt nok orientert, og at dette allerede er offentlig kjent, men better safe than sorry.

- Mod
                                      Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Vurderingen var at tomt våpenskap ikke er strengt hemmelig, men at tråden ikke bør oppdateres den dagen det ikke er tomt lengre...
                                        Jeg kunne også redigert innlegget, men jeg finner ikke edit-knappen....?

Kommentér

Du får ikke editert egne innlegg etter at noen andre har skrevet nytt innlegg/svar i tråden. Du kan evt. be moderator endre, men i likhet med deg tenker jeg også at det ikke er så voldsomt hemmelig at mange HV-folk ikke lenger har våpen hjemme.

Kommentér

Det er kanskje verd å legge inn de offisielle retningslinjene fra HV:
                                            https://forsvaret.no/hv/personlig-be...rustning-(pbu)

Her står stort sett at det er enkelt å vedlikeholde og oppbevare utstyret, og man skal ikke lagre det på et fuktig sted. (For egen regning anbefaler jeg å ikke lagre det på sted det smågnagere sporadisk eller oftere er innom.)

Når det gjelder våpen så er reglene litt mer spesifikke:
                                            https://forsvaret.no/hv/tjeneste/rekvittering

Mest sentrale her er at vital del av våpenet skal tas ut og lagres separat. Begge deler skal lagres I BOLIGEN, altså ikke i bod/garasje/fellesbod/bil/hytte.
                                            TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Kommentér

Det bør i den anledning muligens spesifiseres at "boden" er et rom i kjelleren i eneboligen. Ikke en utebod, eller avlukke i felles kjeller i boligblokk Norsk kan være et vrient språk innimellom

Videre er det vel ikke krav til adskilt oppbevaring av våpen dersom det er innlåst i våpenskap hvis jeg har forstått det riktig...?

Kommentér

"HVA GJØR JEG MED​ MATERIELLET VED FLYTTING
                                                Dersom du skal flytte til et fylke utenfor Vest-Agder, Aust Agder eller Rogaland må du melde i fra til din Områdesjef om dette. Hovedregel ved flytting er at du blir overført til et annet heimevernsdistrikt. Du må da levere inn ditt personlige våpen ved nærmeste FLO installasjon. Alt øvrig materiell bringer du med deg til det nye distriktet.​"

Her lukter det copy+paste fra "distriktsinternt" notis til nasjonal webside Jeg tror nemlig en omårdesjef i finnmark gjerne vil ha beskjed hvis du flytter fra finnmark til et fylke innenfor de over nevnte også

Kommentér

Opprinnelig skrevet av navara Vis post
                                                  "HVA GJØR JEG MED​ MATERIELLET VED FLYTTING
                                                  Dersom du skal flytte til et fylke utenfor Vest-Agder, Aust Agder eller Rogaland må du melde i fra til din Områdesjef om dette. Hovedregel ved flytting er at du blir overført til et annet heimevernsdistrikt. Du må da levere inn ditt personlige våpen ved nærmeste FLO installasjon. Alt øvrig materiell bringer du med deg til det nye distriktet.​"

Her lukter det copy+paste fra "distriktsinternt" notis til nasjonal webside Jeg tror nemlig en omårdesjef i finnmark gjerne vil ha beskjed hvis du flytter fra finnmark til et fylke innenfor de over nevnte også
                                                  Tips i LUDO ved flytting, er å be om liste over utkvittert utstyr fra FLO, og ta mønstring. Slik at du kan dokumentere at du har det utstyret du skal ha. Og du kan levere tilbake utstyr som du ikkje skal ha.

Kommentér

Donasjoner

Collapse
                                                  Working...
                                                  X