Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Utvikling av ny uniform

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: Utvikling av ny uniform

Eit market som er aktuelt er "Airsoft" miljøet.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av peshmerganor Vis post
      Yrkesmilitære, kontraktører, NGO-ansatte, friluftsfolk og airsoftere. Uniformen vil i første omgang komme i Multicam og helgrønt, men vi vil etterhvert utvide utvalget slik at bruken kan bli mer allsidig.

Sent from my iPhone using Tapatalk
      Hva med å lage buksen i den samme grønnfargen og kvalitet som m75-buksen, men i tightere og mer moderne snitt?
      Si vis pacem, para bellum

Kommentér

Opprinnelig skrevet av gringo Vis post
        Hva med å lage buksen i den samme grønnfargen og kvalitet som m75-buksen, men i tightere og mer moderne snitt?
        Jeg har mange planer på sikt og klær som kan brukes sivilt, på tur og på trening, men med et «grønt» preg er høyt prioritert. Men først må vi etablere oss og det satser vi på å gjøre med denne uniformen. Hvis ting skulle gå bra, vil vi investere i nye produkter fortløpende. Men det er dyrt å lage prototyper og kjøpe inn stoff. Vi har én sjanse til å lykkes, og det blir med denne uniformen.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av essal Vis post
          Det er ikke noe problem å finne NGOer hvor enkelte medlemmer bruker kamo eller at kamo er en del av en offisiell uniform. Derfor er det et marked for det, uansett hva den enkelte person måtte mene om det.

Edit: Og typisk 5.11 tuxedo (altså khaki/grønn/jordfarger i cargo pants og sånn fotovest) er absolutt ikke sjelden vare blant NGOs i varmere strøk, enten dette er på en savanne i Afrika eller som livvakt i Irak.
          Det essal: sier. Det er avhengig av hvem, hva og hvor. Bildet nedenfor er av GSMSG, en NGO jeg var med på å etablere i felt i Nord-Irak (før det jobbet de kun på sykehus). Vi ble enige om at de skulle gå i multicam bukser siden de skulle jobbe tett på frontlinjen vår og kjøpte inn dette på de lokale markedene i Duhok. Senere dukket det opp et par lignende NGOer som kjørte samme PBU, noen også med combat shirt og plate carrier. Det finnes ingen fasit her. Men jeg ser helt klart for meg ensformige farger vil være mest ideelt for en NGO.

Kommentér

Har du tenkt på jakttøy? På landsskytterstevnet så var jeg innom en stand der en kar fra sørlandet hadde etablert sitt eget firma med jakttøy. Tøyet var sydd og produsert i Pakistan, etter mange runder med prøving og feiling. Det som de hadde fokus på i det tøyet var at det var praktisk i forhold til samband, antenner, støy i tøyet og slike ting. T-skjortene for eksempel, var ekstra lange og virket greie, og slike ting som praktisk passform virket å være konseptet. Jeg prøvde ikke buksene, men snittet på de var ikke veldig ulikt den gamle serien med jakttøy som Biltema solgte en stund.
            *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Kommentér

Opprinnelig skrevet av onkel smerte Vis post
              Har du tenkt på jakttøy? På landsskytterstevnet så var jeg innom en stand der en kar fra sørlandet hadde etablert sitt eget firma med jakttøy. Tøyet var sydd og produsert i Pakistan, etter mange runder med prøving og feiling. Det som de hadde fokus på i det tøyet var at det var praktisk i forhold til samband, antenner, støy i tøyet og slike ting. T-skjortene for eksempel, var ekstra lange og virket greie, og slike ting som praktisk passform virket å være konseptet. Jeg prøvde ikke buksene, men snittet på de var ikke veldig ulikt den gamle serien med jakttøy som Biltema solgte en stund.
              Ikke dumt. På sikt kan det være en mulighet, gitt at ting går bra.

Kommentér

Da er vi i gang.

Kommentér

Etter fem dagers intenst arbeid er den første buksen ferdig. Kort fortalt, prototypen er over forventning. Makan til dyktige folk skal man lete lenge etter. Ikke rart Adidas og andre store aktører får jobben gjort her nede. Skjorten blir ferdig i morgen og på lørdag drar jeg endelig hjem etter en svært innholdsrik uke. Gitt at de slipper meg ut av landet, that is. Som vanlig når jeg er ute på tur, dukker Murphy opp. Jeg ble stoppet på veien inn og var minutter fra å bli sendt hjem pga trøbbel med visumet (som skyldes at de nylig har gått over til et elektronisk system som er full av mangler). Fikk betalt meg ut av knipen der og da og ble bedt om å ordne opp til uken, noe vi har jobbet med på spreng. Følg firmaet mitt på sosiale medier, vi finnes på Instagram og Facebook under NorArm Tactical. Og slutter jeg å poste, er jeg nok fengslet i Islamabad

Kommentér

Da er man trygt hjemme i Norge. Fikk løst visum-problemet i siste liten. Oppholdet var over all forventning. Vi har utviklet prototypen vår og de seks utgavene ankommer Norge om kort tid.

Som en Milforum-exclusive har jeg også et bilde av en prototype jeg fikk laget til meg selv (se bort ifra de pakistanske buksene jeg har på meg, please). har pr nå ingen planer om å sette denne i produksjon, men jeg vil gjerne høre hva dere tenker om en combat shirt med hette. Er dette noe dere kunne vært interessert i? Er det et marked for denne eller er det bare en kuriositet?

Kommentér

Mulig den kunne blitt en hit i ransmiljøet hvis den kommer i sort...
                      I felt ser jeg det vel mest som upraktisk med ei sånn hette, men jeg har tatt feil før. (én gang...)

Kommentér

Nå er jeg kanskje ikke den beste kandidaten i og med at 90% av overdelene jeg har sivilt har hette, men det er ikke en tanke som er helt på bærtur i mine øyne. Er den mer praktisk enn en løs hals eller balaclava? Kanskje ikke, men du klarer ikke miste den.

Det finnes mer idiotiske ideer som selger som hakka møkk. Feks baselayers og midlayers med hette.
                        - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

Denne ble laget på impuls og mest for moro skyld. Men jeg har planer om å publisere den på sosiale medier og se an responsen. Kanskje vi velger å produsere den i et begrenset antall.

Kommentér

Finnes sikkert noen som vil finne på å kjøpe den, men jeg kan ikke si at jeg noen gang har savnet hette eller tenkt at det hadde vært en fin ting å ha på min combat shirt noen gang. Jeg ser egentlig for meg at det er mer heft enn det tilfører noen verdi, men for all del, test det ut (jeg har også tatt feil før).
                            "Assumption is the mother of all fuck ups"

Kommentér

Det er kanskje mulig å lage en splitt i hetta, slik at den ved behov kan fungere som en hals?
                              Ceterum censeo Carthaginem esse delendam

Kommentér

Postet den med hette på sosiale medier nå og responsen har vært overveldende positiv. Tror denne skal settes i produksjon på nyåret i et begrenset antall til å begynne med, så får vi se hvor fort de forsvinner.

Har også bestemt meg for neste prosjekt, som blir noe relativt enklere. Buff (både vanlig og kanskje med netting/mesh foran nese og munn), samt balaklava. Tar gjerne imot tips her også.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av peshmerganor Vis post
                                  Postet den med hette på sosiale medier nå og responsen har vært overveldende positiv. Tror denne skal settes i produksjon på nyåret i et begrenset antall til å begynne med, så får vi se hvor fort de forsvinner.

Har også bestemt meg for neste prosjekt, som blir noe relativt enklere. Buff (både vanlig og kanskje med netting/mesh foran nese og munn), samt balaklava. Tar gjerne imot tips her også.

Sånn markedsføringsmessig kan det være lurt å lage den hette-varianten som en Limited Edition-sak som kommer 1 gang i året. Gjerne brodert/merket med årstall? Når man da kjører dette ut på sosiale platformer der det blir forklart at dette kommer i salg etter å ha hørt på kundene, så tror jeg det vil fly avgårde. Såg det var veldig gode tilbakemeldinger på postene på insta og facebook, og det er veldig bra!

Buff er jo ofte populært, men om det velges en mesh foran munnen så finn for noens skyld noe som ikke skaper seg om til en bakteriefabrikk som i tillegg magasinerer væsken i utpusten.
                                  *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Kommentér

Lenge siden jeg har postet her. Tapatalk har sluttet å fungere med Milforum, men her kommer en oppdatering.

Har fått de 6 prototype-uniformene fra Pakistan nå. Hatt de i noen uker og fått inspisert de og funnet noen få feil, mangler og rom for forbedring. Men alt i alt er vi super-fornøyde med håndverket og kvaliteten på tekstilene. Vi vurderer å lage et par nye prototyper med de siste endringene før vi knekker i gang med produksjonen av første batch uniformer. De to største utfordringene vi står ovenfor nå, er vel egentlig at vi kun kan lage uniformene i fire ulike størrelser og dermed må finne mål som passer for folk flest. I tillegg er buksene noe for varme, trolig på grunn av kne-partiet, som har et vanntett stoff rundt innleggslommene hvor kneputene kan puttes i. Dette tenker jeg å løse ved å fjerne det vanntette stoffet, som kanskje ikke var 100% gjennomtenkt, samt legge til ekstra lufting i leggene (har allerede lufting med glidelås i lårene). Prototypene våre skal også kvaltetssjekkes av noen profesjonelle her hjemme, deretter sendes 2-3 av dem til utlandet for testing i felt.

Vi har såpass stor tro på prosjektet at vi har investert mer penger i firmaet og kommer om kort tid til å legge inn bestilling på en rull Ranger Green i tillegg til Multicam rullen som vi allerede har liggende klar i Pakistan. Vi ser også på mulighetene for norsk kammuflasje. Det blir trolig vårt tredje mønster/farge, og deretter Coyote Tan som fjerde.

Er forøvrig på jakt etter lager/lokaler i Drammen-Asker-Sjøyen-området ifm med firmaet mitt og Armyshop.no, som vi skal ha et samarbeid med. Tar gjerne imot tips på PM

Kommentér

Hei, alle sammen. Lenge siden jeg har postet på Milforum, noe som skyldes at Tapatalk sluttet å fungere på mobilen. Her kommer en oppdatering, samt et spørsmål til dere.

Aller først. Kan noen hjelpe meg med å skaffe et high res bilde av nkamo? Send gjerne DM eller mail til contact@norarm.com - setter stor pris på hjelp her.

Så til oppdateringen. De som følger NorArm på sosiale medier, har kanskje fått med seg vi lanserte norarm.com på mandag, noen måneder forsinket på grunn av COVID-19. Vi har for tiden et forhåndssalg, da ikke hele forsendingen med uniformer har ankommet Norge, men jeg vil gradvis begynne å sende ut ordre fra midten av september. Uniformene selger bra, men hettegenseren, som mange her stilte seg tvilende til (og jeg klandrer dere ikke), ble utsolgt etter 2 1/2 time. Det var riktignok en limited edition utgave med kun 30 eksemplarer, men til $130 pr stykk er jeg likevel overrasket hvor raskt det gikk unna. Vi skal ha et møte med vår produsent neste uke og bestille opp 200 nye. På sikt ser jeg for meg dette blir et fast produkt i varebeholdningen vår.

Vi ser fremover nå og vil fortløpende bestille opp nye Multicam uniformer etterhvert som de selger, samt investere i produksjon av nkamo tekstil, bestille opp Ranger Green for den neste varianten og utvikle nye produkter. Er allerede i gang med å lage prototype buff og balaklava med og uten mesh rundt munnen. Jeg har også hatt møter med 2-3 veldig spennende personer med relevant bakgrunn som jeg håper ønsker å kjøpe seg inn i NorArm (vi er pr nå kun to mann og jeg har tre jobber totalt, så disse vil bli et velkommen tilskudd som kan ta NorArm til nye høyder). Alt i alt går dette riktig vei, selv om vi ligger et halvt år etter det opprinnelige skjemaet, men COVID-19 har rammet mange andre mye hardere enn oss, så jeg klager ikke.

Følg oss gjerne på sosiale medier, titt gjennom nettbutikken vår og igjen, om noen kan skaffe til veie high res bilde av nkamo, setter jeg stor pris på det.

Kommentér

peshmerganor Gratulerer med vellykket lansering! Tenkte å sikre meg en taktisk hettegenser, men det gikk ikke!
                                        “If you find yourself in a fair fight, your tactics suck.”
                                        ― John Steinbeck

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Einherjar Vis post
                                          peshmerganor Gratulerer med vellykket lansering! Tenkte å sikre meg en taktisk hettegenser, men det gikk ikke!
                                          Kommer ny mulighet i morgen kveld. Med 200 nye som legges ut på nettbutikken, bør det være nok til alle

Kommentér

200 nye hettegensere ble lagt ut på nettbutikken på fredag. Halvparten er revet bort. Jobber nå med å skaffe til veie Nkamo og Ranger Green tekstil. Håper å ha dette klart på fabrikken vår i Pakistan innen utgangen av november, og deretter starte opp produksjonen av av uniformene i disse to nye fargene. Har også bestilt en ny runde med prototype buff og balaklava (ikke fornøyd med de første). Blir trolig også å investere mer penger i firmaet fremover og innvolvere nye mennesker.

Noen bilder av uniformen i bruk: https://norarm.com/media/

Kommentér

Donasjoner

Collapse
                                            Working...
                                            X