Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

P 4038 - Bekledning og beskyttelse 2

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• kilopapa
    replied
    Opprinnelig skrevet av hvorre Vis post
    Er det noen her som har testet noe kit med det festesystemet der? Jeg sier meg enig i det som ble påpekt over her at det ser ut som åling med det systemet der kan bli unødvendig mye mann mot natur, men gjennom mine år på planeten Tellus har jeg jo etterhvert lært meg å ikke konkludere for raskt.
    Yep. Jeg var med og testet disse vestene for prosjektet. En tidligere versjon, i hvert fall. Der var det for mye bredde mellom "slissene" - mer bredde enn "stroppene" på MOLLE-lommer - slik at mange lommer ikke kunne festes i vesten. For eksempel utlevert PFR og LFR-lomme var vanskelige å feste, og en del andre typer var umulige. Det var en av mange tilbakemeldinger som ble gitt. Noe er utbedret, noe ser ikke ut til å ha blitt det. Akkurat dette med å dra med seg underskog opplevde jeg ikke som et større problem med denne enn med en vanlig fullrigget MOLLE-vest.

Opprinnelig skrevet av essal Vis post
    Det er et merkelig konsept som NFM har jobbet med i en stund, selv om de har lisens på 6/12 fra First-Spear. Tanken er, slik jeg forstår det, at du kan ta av GRIDen og bruke den uten ballistikken som en bærevest. Så kan den brukes med kun hard ballistikk som en plate carrier og med både hard og myk som noe som tilsvarer en M07. Er noen dårlige bilder her: https://nfm.no/thor-catalog
    Det er nøyaktig det som er tanken. Dette skal være en KAMPvest, ikke kun en ballistisk vest eller en stridsvest slik vi har det i dag. Man kan ta av eller bygge på med ballistikk etter behov. Så kan man være enig eller uenig i dette konseptet - det har noen fordeler, men også mnge svakheter.

Leave a comment:

• Kdo_Under
    replied
    Med unntak av de første C8 vestene så kan jeg ikke se at dette systemet har mer mulighet til å henge seg opp i ting enn tidligere bæreutrustning.

Selvfølgelig avhenger det meste av soldatens bruk.

Leave a comment:

• hvorre
    replied
    Er det noen her som har testet noe kit med det festesystemet der? Jeg sier meg enig i det som ble påpekt over her at det ser ut som åling med det systemet der kan bli unødvendig mye mann mot natur, men gjennom mine år på planeten Tellus har jeg jo etterhvert lært meg å ikke konkludere for raskt.

Leave a comment:

• gringo
    replied
    Opprinnelig skrevet av Garderobemannen Vis post

Det ser ut som et system som garanterer bra heft i kvist, trær, dørhåndtak og annet som måtte befinne seg i soldatens umiddelbare nærhet.
    Klarer ikke å holde igjen her, men det blir spennende å se om det går fra fiskevest til fiskegarnvest

Leave a comment:

• Garderobemannen
    replied
    Opprinnelig skrevet av M72 Vis post
    Så molle er ut igjen? Hva slags festesystem er det?
    Det ser ut som et system som garanterer bra heft i kvist, trær, dørhåndtak og annet som måtte befinne seg i soldatens umiddelbare nærhet.

Leave a comment:

• navara
    replied
    Synes det er fascinerende at de har valgt å kalle hjelmen sin noe så innovativt som HJELM

Leave a comment:

• essal
    replied
    Det er et merkelig konsept som NFM har jobbet med i en stund, selv om de har lisens på 6/12 fra First-Spear.
    Tanken er, slik jeg forstår det, at du kan ta av GRIDen og bruke den uten ballistikken som en bærevest. Så kan den brukes med kun hard ballistikk som en plate carrier og med både hard og myk som noe som tilsvarer en M07. Er noen dårlige bilder her: https://nfm.no/thor-catalog

Leave a comment:

• Lille Arne
    replied
    NFM Grid, Det er kompatibelt med molle.

Leave a comment:

• M72
    replied
    Så molle er ut igjen? Hva slags festesystem er det?

Leave a comment:

• EivindM
    replied
    Opprinnelig skrevet av 93A Vis post
    Kontrakt signer på vester ihvertfall.
    https://e24.no/naeringsliv/i/e82qjy/...-halv-milliard
    Gir bildet i NFM sin egen nyhetsmelding om denne kontrakten noen pekepinn på hvordan de nye vestene vil se ut?
    Click image for larger version

Name:	equipnowr_wins.jpg
Views:	143
Size:	221,4 KB
ID:	1035621

Leave a comment:

• navara
    replied
    https://forsvaretsforum.no/finland-m...ZILQQeezLajeOA

Avon Protection skal levere nye vernemasker.
    Ser ut til at det er FM50 som er basis.
    https://www.avon-protection.com/down...hures/FM50.pdf

Den ser jo iværtfall en god del fjongere ut enn den gamle.. Med sort visir og snøkamo er vel Stormtrooper-kostymet mer eller mindre i boks

Leave a comment:

• Znuddel
    replied
    Tydeligvis lett å ta feil av Equinor og Equipnor.

Leave a comment:

• 93A
    replied
    Kontrakt signer på vester ihvertfall.

Norsk selskap skal produsere skuddsikre vester for en halv milliard

Det privateide norske selskapet NFM Group skal de neste årene produsere skuddsikre vester verdt en halv milliard kroner til det norske forsvaret.

https://e24.no/naeringsliv/i/e82qjy/...-halv-milliard

Leave a comment:

• AGR416
    replied
    Kontrakt på vest er tildelt, men det jobbes med å ferdigstille alt.

Corona har påvirket dette arbeidet dessverre.

Ang hjelm, ballistikk og levetid, så må man skille to ting;

1. Faktisk levetid
    2. Produsentens garanti

Pkt 1 er mest sannsynlig mye, mye lenger enn produsentens garanti - gitt at materiellet behandles og oppbevares riktig.
    Pkt 2 er det tidsrommet produsenten garanterer for produktets egenskaper - ikke at det går ut på dato da.

Leave a comment:

• SatDan
    replied
    Opprinnelig skrevet av LVGRP99 Vis post
    Like lang/kort som HV-soldaten, sannsynligvis.

Det var vel på trappene at nytilførte heretter skulle få med seg all PBU fra Hær (neppe så mye relevant PBU fra Sjø, siden SHV er borte...) til HV ved innrullering (og at det skulle skje rett etter dimisjon, formodentlig...); noen som har hørt mer om de planene? Regner med det i tilfelle også ville gjelde hjelm (og vest)...
    Det ville jeg ikke vært så sikker på (kanskje fiskevest).

Leave a comment:

• LVGRP99
    replied
    Opprinnelig skrevet av M72 Vis post
    Og ringstadhjelmene er fremdeles i bruk i HV. Hvor lang levetid har disse?
    Like lang/kort som HV-soldaten, sannsynligvis.

Det var vel på trappene at nytilførte heretter skulle få med seg all PBU fra Hær (neppe så mye relevant PBU fra Sjø, siden SHV er borte...) til HV ved innrullering (og at det skulle skje rett etter dimisjon, formodentlig...); noen som har hørt mer om de planene? Regner med det i tilfelle også ville gjelde hjelm (og vest)...

Leave a comment:

• kilopapa
    replied
    Opprinnelig skrevet av Hulkinator Vis post
    En faktor som er lurt å se på er vekten av de forskjellig hjelmene opp mot ballistisk evne:

Large hjelm veier:
    921g - Ops-Core Sentry XP Mid Cut Helmet
    853g - Ops-Core FAST ST High Cut Helmet
    853g - Ops-Core FAST XP High Cut Helmet
    693g - Ops-Core FAST MT Super High Cut Helmet
    667g - Ops-Core FAST SF Super High Cut Helmet

Rangert etter Ballistisk evne:
    78,12 g/dm^3 - Ops-Core Sentry XP Mid Cut Helmet
    77,14 g/dm^3 - Ops-Core FAST ST High Cut Helmet
    77,14 g/dm^3 - Ops-Core FAST XP High Cut Helmet
    68,98 g/dm^3 - Ops-Core FAST SF Super High Cut Helmet (26g lettere, men ballistisk kraftigere)
    67,87 g/dm^3 - Ops-Core FAST MT Super High Cut Helmet

Hvor lang levetid de forskjellige hjelmene har, vises det ikke til, men skal man jobbe i mange år som OR (og OF) så er det stor forskjell på 921g og 667g når man putter på nattoptikk, motvekt, hørselvern, med mer.

Det er jo også verd å merke seg at vektforskjellen også utgjøres av fasongen på hjelmen. Det følger også en del fordeler og ulemper med integrering av tilbehør, samt forskjellig beskyttelsesareal, med fasongene.

Sentry:

Click image for larger version  Name:	B9D62B13-8252-4444-95A1-E45E9F4044C0.jpeg Views:	0 Size:	50,3 KB ID:	1033249

High Cut:

Click image for larger version  Name:	82F9628D-317C-4E6B-B1AA-F784168453DD.jpeg Views:	0 Size:	56,3 KB ID:	1033250

Super High Cut:

Click image for larger version  Name:	02BB1B09-AD82-41F9-A48F-CF2F70BFACCA.jpeg Views:	0 Size:	60,6 KB ID:	1033251

Leave a comment:

• Hkmd
    replied
    Opprinnelig skrevet av kilopapa Vis post

Ja, med bakgrunn i at hjelmen nærmer seg utløp av levetid. Hva slags hjelm det blir, er jo fremdeles uvisst - som ble påpekt tidligere.
    Mottatt.
    Blir spennende å se hvem som eventuelt svarer på den tenderen.

Leave a comment:

• Hulkinator
    replied
    En faktor som er lurt å se på er vekten av de forskjellig hjelmene opp mot ballistisk evne:

Large hjelm veier:
    921g - Ops-Core Sentry XP Mid Cut Helmet
    853g - Ops-Core FAST ST High Cut Helmet
    853g - Ops-Core FAST XP High Cut Helmet
    693g - Ops-Core FAST MT Super High Cut Helmet
    667g - Ops-Core FAST SF Super High Cut Helmet

Rangert etter Ballistisk evne:
    78,12 g/dm^3 - Ops-Core Sentry XP Mid Cut Helmet
    77,14 g/dm^3 - Ops-Core FAST ST High Cut Helmet
    77,14 g/dm^3 - Ops-Core FAST XP High Cut Helmet
    68,98 g/dm^3 - Ops-Core FAST SF Super High Cut Helmet (26g lettere, men ballistisk kraftigere)
    67,87 g/dm^3 - Ops-Core FAST MT Super High Cut Helmet

Hvor lang levetid de forskjellige hjelmene har, vises det ikke til, men skal man jobbe i mange år som OR (og OF) så er det stor forskjell på 921g og 667g når man putter på nattoptikk, motvekt, hørselvern, med mer.

Leave a comment:

• M72
    replied
    Og ringstadhjelmene er fremdeles i bruk i HV. Hvor lang levetid har disse?

Leave a comment:

• hvlt
    replied
    Det var lengre levetid på stålhjelm M1. Jeg tror jeg i HV02 byttet inn min i Cato Ringstad aramidhjelm ca. 2003. Da hadde de vært i bruk i det norske forsvaret siden 1950-tallet.

Leave a comment:

• Lille Arne
    replied
    Så vidt jeg har forstått må hjelmene uansett skiftes ut fordi den ballistiske beskyttelsen er utgått på dato. Og da er det like godt å ha en ny, åpen runde ettersom teknologien har gått videre.

Leave a comment:

• kilopapa
    replied
    Opprinnelig skrevet av Hkmd Vis post
    kilopapa
    Ref. hodebeskyttelse, Såfremt du vet og dette ikke er gradert:

Er det snakk om å bytte ut Ops-core i Forsvaret?
    på hvilket grunnlag? pris?
    Ja, med bakgrunn i at hjelmen nærmer seg utløp av levetid. Hva slags hjelm det blir, er jo fremdeles uvisst - som ble påpekt tidligere.

Leave a comment:

• Hkmd
    replied
    kilopapa
    Ref. hodebeskyttelse, Såfremt du vet og dette ikke er gradert:

Er det snakk om å bytte ut Ops-core i Forsvaret?
    på hvilket grunnlag? pris?

Leave a comment:

• kilopapa
    replied
    Tanken er at beskyttelsesvesten også skal være stridsvesten - et modulært system der man kan ta bort eller legge til pansring etter behov. Med andre ord ikke en stridsvest, en chestrig og en ballistisk vest slik vi kjenner det i dag. Hvis dere tar en titt på NFMs Grid-vest, ser dere et eksempel på hvordan dette kan løses. På den er pansringen i et separat trekk med løkker og borrelås man trer «stridsvest-delen» gjennom for å koble dem sammen.

Leave a comment:

• Rittmester
    replied
    Vedkommende som skrev den hadde sikkert en lur baktanke.

Leave a comment:

• Lille Arne
    replied
    Dette står i FAF fra 2015:

Prosjektet skal anskaffe system for ballistisk kroppsbeskyttelse og hodebeskyttelse,
    samt system for personlig kamuflasje.
    Hjelm, beskyttelsesvest og kamuflasjenett/duk for enkeltmann. Ikkeno stridsvest.

Edit: Det står jo faktisk i den første posten her..

Leave a comment:

• essal
    replied
    Ja, skuddsikker vest var ordet jeg brukte for å beskrive et produkt som består av et trekk og ballistiske innlegg. De kunne sikkert laget et anbud på bare det ballistiske materiellet, men M07 trekkene er også rimelig utdaterte, så antar at noen tenkte at det var et bra tidspunkt å endre alt.

Leave a comment:

• mailman
    replied
    Høres jo ut som at det er snakk om ny vest,og ikke bare platene.

Leave a comment:

• essal
    replied
    Nå er det en stund siden jeg sjekket, men jeg mener at det er snakk om kun skuddsikker vest, og ikke stridsvesten.
    Det skuddsikre materiellet har, i motsettning til nylon i stridsvesten, relativt begrenset levetid hvor en kan garantere funksjonen. Derfor må det kjøpes nytt.

Leave a comment:

Donasjoner

Collapse
Working...
X