Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

P 4038 - Bekledning og beskyttelse 2

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Det er et merkelig konsept som NFM har jobbet med i en stund, selv om de har lisens på 6/12 fra First-Spear.
    Tanken er, slik jeg forstår det, at du kan ta av GRIDen og bruke den uten ballistikken som en bærevest. Så kan den brukes med kun hard ballistikk som en plate carrier og med både hard og myk som noe som tilsvarer en M07. Er noen dårlige bilder her: https://nfm.no/thor-catalog
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

Synes det er fascinerende at de har valgt å kalle hjelmen sin noe så innovativt som HJELM

Kommentér

Opprinnelig skrevet av M72 Vis post
        Så molle er ut igjen? Hva slags festesystem er det?
        Det ser ut som et system som garanterer bra heft i kvist, trær, dørhåndtak og annet som måtte befinne seg i soldatens umiddelbare nærhet.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Garderobemannen Vis post

Det ser ut som et system som garanterer bra heft i kvist, trær, dørhåndtak og annet som måtte befinne seg i soldatens umiddelbare nærhet.
          Klarer ikke å holde igjen her, men det blir spennende å se om det går fra fiskevest til fiskegarnvest
          Si vis pacem, para bellum

Kommentér

Er det noen her som har testet noe kit med det festesystemet der? Jeg sier meg enig i det som ble påpekt over her at det ser ut som åling med det systemet der kan bli unødvendig mye mann mot natur, men gjennom mine år på planeten Tellus har jeg jo etterhvert lært meg å ikke konkludere for raskt.
            "Assumption is the mother of all fuck ups"

Kommentér

Med unntak av de første C8 vestene så kan jeg ikke se at dette systemet har mer mulighet til å henge seg opp i ting enn tidligere bæreutrustning.

Selvfølgelig avhenger det meste av soldatens bruk.
              Død ved Kølle!
              Bla bla... Hybrid warfare is easy

Kommentér

Opprinnelig skrevet av hvorre Vis post
                Er det noen her som har testet noe kit med det festesystemet der? Jeg sier meg enig i det som ble påpekt over her at det ser ut som åling med det systemet der kan bli unødvendig mye mann mot natur, men gjennom mine år på planeten Tellus har jeg jo etterhvert lært meg å ikke konkludere for raskt.
                Yep. Jeg var med og testet disse vestene for prosjektet. En tidligere versjon, i hvert fall. Der var det for mye bredde mellom "slissene" - mer bredde enn "stroppene" på MOLLE-lommer - slik at mange lommer ikke kunne festes i vesten. For eksempel utlevert PFR og LFR-lomme var vanskelige å feste, og en del andre typer var umulige. Det var en av mange tilbakemeldinger som ble gitt. Noe er utbedret, noe ser ikke ut til å ha blitt det. Akkurat dette med å dra med seg underskog opplevde jeg ikke som et større problem med denne enn med en vanlig fullrigget MOLLE-vest.

Opprinnelig skrevet av essal Vis post
                Det er et merkelig konsept som NFM har jobbet med i en stund, selv om de har lisens på 6/12 fra First-Spear. Tanken er, slik jeg forstår det, at du kan ta av GRIDen og bruke den uten ballistikken som en bærevest. Så kan den brukes med kun hard ballistikk som en plate carrier og med både hard og myk som noe som tilsvarer en M07. Er noen dårlige bilder her: https://nfm.no/thor-catalog
                Det er nøyaktig det som er tanken. Dette skal være en KAMPvest, ikke kun en ballistisk vest eller en stridsvest slik vi har det i dag. Man kan ta av eller bygge på med ballistikk etter behov. Så kan man være enig eller uenig i dette konseptet - det har noen fordeler, men også mnge svakheter.
                "Excellence leads to not being Force-choked"

Kommentér

Donasjoner

Collapse
                Working...
                X