Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Forslag til platebærer?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Forslag til platebærer?

Hellu. Tenker å gå til innkjøp av en platebærer, da jeg begynner å bli passe lei av å molle om vesten min annenhver dag(bytter mellom Minimi og HK). I utgangspunktet har jeg tenkt på noe som er mindre og mer mobil enn M/07 jeg kan bruke som en Minimi-vest. Bruker mollebelte i tillegg til vest, så en mindre platform er i utgangspunktet ikke et problem. Den må være grønn eller khaki.

Erfaringer, tips til merker etc? Bør jeg kjøpe fra eBay(ekstreme mengder med diverse kvalitet) eller holde meg til hva de på berget selger? Smått skeptisk til eBay, ifht størrelser, kvalitet, kopier etc.

Hvilken kvalitet på nylon er "god nok" for militært bruk?
    Dona Ferrea

Sv: Forslag til platebærer?

Om du finner ett merke du kan tenke deg å kjøpe så tar det 2-3 timer på eBay å bedømme om noe er ekte.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Kommentér

Hva er budsjettet ditt?
      Først og fremst så MÅ du kjøpe backers til platene i og med at de ikke er stand-alone. Det får du fra NFM, bare pass på at du får samme antall lag som M07 har, og ikke noen av de tynnere. Koster omtrent 1000kr per stykk om jeg ikke husker helt feil.

Rent sånn praktisk så vil minimi bokser montert på en plate carrier ende opp godt i armhulene dine, så her ville jeg fått de ned på beltet. Det gir deg en del muligheter til å bytte ganske sømløst mellom minimi og 416, forutsatt at du kjøper et system som bruker "placards" eller liknende som gjør at du kan klipse av og på fronten som har mag lommene.

En av de beste vestene på markedet i dag er denne: https://www.velsyst.com/scarab-lt.html
      Den billigere varianten vil være denne (med CBN3): https://www.velsyst.com/law-enforcem...e-carrier.html
      Så kjøper du det du måtte ønske deg av placards: https://www.velsyst.com/catalogsearch/result/?q=placard

Da kan du bruke samme vesten hele tiden, som er mye bedre enn å rullere på vester (og ikke minst inn og ut med plater).
      - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

Takk for svar! Skal sjekke ut det du linket til litt mer nøye.

Får prøve å flytte ned Minimi-lommene ned på beltet og se hvordan det er før jeg gjør noe mer.

Hva pris angår? Billigst mulig. Helst under 3k.
        Dona Ferrea

Kommentér

Vil det funke å montere et sånn swift-clip adapter kit på en m-07? Du slipper å kjøpe en ny vest og Backers og får mulighet til hurtig rekonfigurering, kanskje under tre K.??
          "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
          - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Jeg er på jakt etter en plate carrier til keramiske plater og backers. På fronten skal den utstyres med bare en trippel M4 magasinholder og ev en tourniquet-holder. Vi får se om det kommer flere lommer, tilfelle på siden, eller om resten skal bæres i beltet.

Må-krav
            • "skeletonized" over skuldrene; anlegg for geværkolbe betyr mye
            • QR, skuldre og sider; jeg liker forresten First Spears tuber på sidene
            • mulig, ev vha ekstrautstyr, å legge inn plater også på sidene

Bør-krav
            • ikke for tung
            • modularitet

Forslag til platecarrier — merke og modell — og hvorfor? Køyr debatt.

Pros and cons for hhv FirstSpear og Crye Precision, ev hvilke modeller?

Andre merker? Og hva synes forresten folket om Warrior Assault Systems LPC?

Kommentér

Beslektede tråder slått sammen.
              - Mod
              Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Både FirstSpear og Crye lager bra utstyr men om det er verdt prisen kommer jo an på hva du skal bruke dette til?

Hvis du er i starten av ett lengre karriere løp innenfor en avdeling som tillater bruk av egen platebærer som du nevner ovenfor; husk å sjekke ut slik før du handler, så burde der være en forutsetning å handle utprøvd utstyr fra kvalitets leverandører som Crye og FS.

Men her er nedsiden du bør være klar over: 1) Du må fremdeles være forberedt på å bruke utstyret fult ut ved trening og øving; nytter ikke å gå fult «jeg legger meg ikke ned her for da kan jeg møkke til noe jeg selv har brukt mye penger på ;-)
                2) ryker noe får du ikke byttet det på depo
                3) du nå ha egen softarmor bak de norske platene, de er ikke ment som stand alone så det må du også ordne deg. (Noen som er inne enda kan gjerne bekrefte at dette fremdeles er tilfelle?)

Dersom bruken er for sivile sporter som airsoft eller annen milsim kan du spare penger på å kjøpe W.A.S som du nevner selv; OK kvalitet for pengene :-)

Kommentér

Hvis platen sitter riktig så får du ikke plassert kolben slik du gjør uten vest. Det er geometrien til platen og ikke vesten som gjør dette, eneste unntak er om du har for smale plater.
                  Om det er 35oz Hypalon eller 2 lag webbing har ekstremt lite å si. Klips og Tubes derimot kan gjøre det vanskeligere.

Når du sier QR, så antar jeg at du mener klips for å ta den av og på, og ikke quick release som drar hele vesten fra hverandre? I såfall, så er CP JPC2 og SPC ute av bildet.

Ut i fra kravene dine så ville jeg kjøpt en CP CPC og fått den moddet eller kjøpt en aftermarket tubes cummerbund. Vi snakker vel om sikkert 10 løk, men det koster å være kar.

Eller så kan du drite i den plastikken og kjøpe deg en Velocity Systems Scarab, som sies å være en av de bedre «normale» PCer penger kan kjøpe (som er langt under 10 løk).

Edit: WAS er god kvalitet for pengene, men det betyr ikke at det er bra når en sammenlikner det med ting som er bra.

Kommentér

essal : Skrev du denne posten rett inn i Milforum, eller limte du inn fra et annet sted? Spør fordi det er et problem med æ, ø, å i noen poster, og vi forsøker å finne ut hvorfor.
                    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                      essal : Skrev du denne posten rett inn i Milforum, eller limte du inn fra et annet sted? Spør fordi det er et problem med æ, ø, å i noen poster, og vi forsøker å finne ut hvorfor.
                      Fra telefonen via Tapa. Var fin frem til jeg redigerte den.

Kommentér

Beklager, doppelpost.

Kommentér

Jeg opplever at skulderpartier uten tjukk padding er betydelig lettere å skyte med. Så vidt jeg kan se, er det Crye Precision JPC og Warrior Assault Systems (WAS) LPC som oppfyller kravene på dette punktet,(?)

Jeg liker WAS godt, jeg. Jeg elsker Falcon-chestrigen deres. Synes ikke den står tilbake for så mye. (Men nå har jeg ikke prøvd absolutt ALT av chestrigger da …)

Kommentér

Igjen, da du ikke har spesifisert noe bruksområde så blir dette på generelt plan ;-) er dette til bruk i militær avdeling så ville jeg anbefalt å styre klar av WAS, men er det til sivil leking eller sport så absolutt ett mer økonomisk alternativ.

essal har stålkontroll på slikt så vei anbefalinger derfra tungt.

Er dårlig stemningen dersom skulder sømmen ryker første dag under trening/øving/deployering så det er grunnen til at en skal være forsiktig med rimeligere løsninger.

Til info så har enkelte avdelinger i USA som er oppsatt med Cry opplevd at skulder feste til Cry JPC har «knekt» i overgangen plate del/skulder del over en del tida bruk.

Og så er det ikke noe problem å skyte med større vest/jakke el. ;-)

Kommentér

Til bruk militært. Hvor jeg skal bruke det — om det er hjemme eller i utlandet, ev hvor, og i hvilken stilling osv — er ikke så viktig. La oss, strengt hypotetisk selvfølgelig, si at jeg på langt nær ikke er tilfreds med M07

(Og så synes prepperen i meg at slikt er bra å ha hjemme. Akkurat som mange andre morsomme ting )

Kommentér

Da er jo rutinene som du da nok er kjent med å få OK fra sjef for avdelingen du tjenestegjør i til å bruke eget og så ville jeg personlig styrt unna WAS som bæreutrusting da det ikke er verdt risikoen med litt lavere pris vs litt større slingringsmonn på kvalitets kontroll.

Husk igjen at de platene jeg i sin tid fikk til M07 ikke er stand alone og krever en soft armor bak platen; her må du ordne det enten en soft armor som passer bak eller en egen stand alone plate.

Kommentér

Han har allerede nevnt backers, så da får vi anta at han skjønner det nå....

Nå har de fleste plate carrier ingen form for padding i området der en har kolben. Paddingen (som gjerne kan fjernes) sittet normalt midt på toppen av skulderstroppen (dvs der den faktisk har noen funksjon i forhold til vektfordeling).
                                  Sannsynlig så er det lettere fordi en sægger med platen, og ikke på grunn av design fordi det er ikke fysisk plass til en kolbe mellom platen og toppen av skulderen hvis en bærer de riktig. M07 er en helt annen story, fordi da har du masse myk ballistikk som du ikke får med en plate carrier.

JPC er ingen dårlig vest, men den oppfyller ikke kravene du skisserte. Heller ikke JPC2 gjør det. Den WAS riggen ser ut til å gjøre det, men jeg ville personlig ikke brukt den og jeg kommer ikke til å anbefale den.

Jeg står på mitt med en CPC eller en Scarab.

Kommentér

essal Takk for svar!

Kommentér

Kvaliteten på WAS er meget god nå.

For noen år tilbake så var den dodgy, men har ingen kvaler med å bruke det nå.
                                      It's not about surviving, it's about winning.

Kommentér

AGR416 Notert! Hadde en vest fra de kjøpt rundt 2008 og den hadde en del søm problemer men bra å høre at de har fått kontroll på QC rutinene nå :-)

Kommentér

Utlevert balleklaff fungerer meget bra som plate backer for pc. Må eventuelt moddes med litt borrelås tape for å feste avhengig av type PC.

Kommentér

Vil ikke det å benytte utlevert balleklaff medføre følgende problemer?: Du har ikke balleklaff å benytte hvis dette skal bæres, og b) Du har kun utlevert en balleklaff, men trenger vel plate-backers både foran og bak.
                                            Ved kølle skal ondt fordrives!

Kommentér

Yep.
                                              hvordan du orger er opp til deg, men dette er utlevert utstyr som kan brukes til formålet. Og funnet i orden ved flere deployeringer.

Kommentér

Så du er altså helt sikker i din sak på at lyskebeskytteren har likt antall lag i seg som kroppen? For om det skulle være færre lag, så vil dette påvirke den totale ballistiske pakken og det vil altså ikke bli funnet i orden til tross for flere deployeringer (som ikke er en måleenhet for ballistisk materiell).

Backers koster ~2000kr, det er noe alle som kjøper seg plate carrier til flere tusenlapper har råd til.

Kommentér

Har heldigvis ikke fått testet ballistisk kapasitet på kropp, men har testet passformen over tid.
                                                  PC'en har blitt modded og konfigurert forskjellig over tid, men balleklaff backerene har fungert komfortmessig godt nok.

Kommentér

Men du ser hele poenget med innvendingene, ja? Du benytter utlevert utstyr på en måte det ikke er tiltenkt og som du ikke vet effekten av, som igjen vil si at du risikerer at beskyttelsesnivået ditt blir lavere enn påkrevd, om det nå handler om at du ikke har nok lag i backeren eller at du står der uten balleklaff fordi du har valgt å benytte den som backer i stedet. Dessuten "orger" du et antall du ikke skal ha utlevert, hvilket vil si at det blir manko et annet sted i systemet.
                                                    Ved kølle skal ondt fordrives!

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets jobbsøkerregister

Militær kompetanse tar lang tid å skape og koster forsvaret masse. I løpet av de siste 4 årene så har det vært gjort test på et jobbsøkeregister. Disse testene har vært vellykket og rulles nå ut i større skala. Ønsker du deg tilbake i Forsvaret igjen så er det bare å registrere seg.

https://forsvaret.no/jobb-i-forsvaret/jobbregister...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

COVID-19 virusutbrudd

En ny type coronavirus som nå sprer seg i Kina.

Det ble først oppdaget i midten av desember i millionbyen Wuhan i sentral-Kina. Viruset tilhører coronavirus-familien, men dette er en helt ny variant som ikke er oppdaget tidligere. Det finnes forskjellige typer coronavirus innenfor denne familien, men denne genetiske koden ligner mest på SARS av de vi kjenner til.
                                                    Mest sannsynlig...

Fokus: Militærmisjonen i Brussel (MMB)

Forsvaret i NATO

Norge har en egen delegasjon ved NATOs hovedkvarter i Brussel, NORDEL, som ledes av en ambassadør. NATO-ambassadøren er Norges faste representant til NATOs Råd. Utenriksministeren møter vanligvis i Rådet to ganger i året.

Forsvarsdepartementet er representert i NORDEL med en forsvarsråd.

Politiske avgjørelser i rent militære saker treffes i komiteen...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

Generell nyhetstråd om Forsvarets sanitet

NATO har en flernasjonalt militært sykehus i Kabul, der flere land bidrar med personell og midler. Fra neste år vil Norge bidra med om lag 35 personer til sykehuset. Av disse skal de fleste lede, organisere og drifte sykehuset, mens et mindre antall personer inngår i et kirurgisk team.

https://www.regjeringen.no/no/aktuel...tan/id2680324/

Fokus: Forsvarets logistikkorganisasjon

Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) er en selvstendig driftsenhet i Forsvaret.

FLO har ansvaret for forsyning til Forsvaret, herunder forsyningslagre, driftsanskaffelser, distribusjon og transportkontroll. I tillegg har FLO de verkstedene i Forsvaret som utfører tungt vedlikehold mot alt fra Sjøforsvarets fartøyer til Hærens og Heimevernets stridsvogner, kjøretøy og våpen, i...

Tema: Forsvarets ledelse og fellesinstitusjoner

I går ble viseadmiral Elisabeth Natvig innsatt som ny sjef for Forsvarsstaben, og nr 2 i Forsvaret.

https://forsvaret.no/aktuelt/natvig_ny_sjeffst...

100 ÅR ETTER

100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...

Tema: Cyberforsvaret

Sjef Cyberforsvaret har en særskilt rolle i å være pådriver for digitaliseringen av Forsvaret; både for å utnytte teknologi som kan øke Forsvarets operative evne, og for å høste økonomiske gevinster gjennom modernisering av Forsvaret.

Cyberforsvaret er ansvarlig for å etablere og opprettholde Forsvarets handlingsrom i cyberdomenet - det digitale rom - og for å beskytte Forsvarets IKT-systemer...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                                    NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                                    http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                                    Kode:
                                                        Globale utviklingstrekk
                                                        Nordområdene / Arktis
                                                        Russland
                                                        Afghanistan
                                                        Pakistan
                                                        Kina
                                                        Midtøsten og Nord-Afrika
                                                        Iran
                                                        Sudan
                                                        Somalia
                                                        Terrorisme
                                                        Spredning av
                                                    ...

Donasjoner

Collapse
                                                    Working...
                                                    X