Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Nordic Common Uniform System - Prosjekt P4019

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Er ikke det litt upresist? Så vidt jeg husker var første generasjon M/75 ensfarget. Kamuflasjemønster på kjøretøy ble i hvert fall innført fra 1983 eller 1984.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
      Er ikke det litt upresist? Så vidt jeg husker var første generasjon M/75 ensfarget. Kamuflasjemønster på kjøretøy ble i hvert fall innført fra 1983 eller 1984.
      Tror ikke første generasjon var ensfarget. Det fantes en ensfarget uniform før M/75 ble innført, men den var uten skulderklaffer. Husker ikke betegnelsen.
      Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Jeg tror det var første generasjon M75. Jeg ser nå at Wikipedia skriver at de første ned kamuflasje kon til avdelinger i 1981, og det høres ganske riktig ut.
        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Det refereres sikkert til at det er opplest og vedtatt at vi skal få ny kamuflasje, som skal komme med NCU.
          "Excellence leads to not being Force-choked"

Kommentér

Det har sikkert skjedd mye på forskningsfronten når det gjelder kamuflasje de siste 45 årene.

Kommentér

M-75 buksene kom uten kamuflasje, men i noen år kom den også med kamuflasje!
              Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Kommentér

Jakken til M/75 har i hvert fall kommet i minst tre varianter gjennom tidene. Jeg er ganske sikker på at første versjon var ensfarget og uten skulderklaffer. Neste versjon fra ca 1980 hadde forholdsvis mørk kamuflasje, og forholdsvis tykt bomullsstoff. Spå kom det jeg kjente som siste versjon, fra 1988 tror jeg, med tynnere og lettere stoff, en del lysere farger og visstnok sterkt redusert IR-refleksjon.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
                  Jakken til M/75 har i hvert fall kommet i minst tre varianter gjennom tidene. Jeg er ganske sikker på at første versjon var ensfarget og uten skulderklaffer. Neste versjon fra ca 1980 hadde forholdsvis mørk kamuflasje, og forholdsvis tykt bomullsstoff. Spå kom det jeg kjente som siste versjon, fra 1988 tror jeg, med tynnere og lettere stoff, en del lysere farger og visstnok sterkt redusert IR-refleksjon.
                  Rimelig sikker på at far hadde M75 jakke ensfarget grønn med skulderklaff som mob løytnant på slutten av 80-tallet. Den lå nemlig hjemme i 20 år etter han ble tatt ut av rullene.
                  TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Kommentér

Da blir det minst 4 versjoner. Vi hadde bare M/51 i førstegangstjeneste 1976/1977, i NORBATT i 1978 og i repøvelser i Hæren i 1982, 1985 og 1988. På repøvelsene brukte vi øvingsreserve, eldgamle og utslitte uniformer, men i 1985 lå det i hvert fall ubrukte M/51 feltuniformer på moblageret. <br/><br/>I HV02 byttet vi ut M/51 med M/75 i 1998, i hvert fall i mitt avsnitt.Vi fikk bare med kamuflasje, men blanding av den mørkere og tykke typen og den tynnere og lysere.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av kilopapa Vis post
                      Det refereres sikkert til at det er opplest og vedtatt at vi skal få ny kamuflasje, som skal komme med NCU.
                      Ny kamo kommer før NCU
                      It's not about surviving, it's about winning.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post

Ny kamo kommer før NCU
                        Min forståelse var at NCU-plaggene skulle leveres ut i nytt kamuflasjemønster, og det var det første man kom til å få i den kamuflasjen. Selv om mønsteret har eksistert en stund. Har dette blitt endret på?
                        "Excellence leads to not being Force-choked"

Kommentér

• Hvordan ser isåfall dette mønsteret ut?

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av kilopapa Vis post

Min forståelse var at NCU-plaggene skulle leveres ut i nytt kamuflasjemønster, og det var det første man kom til å få i den kamuflasjen. Selv om mønsteret har eksistert en stund. Har dette blitt endret på?
                            Jeg sitter med samme forståelsen. Mønsteret ble besluttet for en god stund siden og første gang det skulle brukes var NCU.

Opprinnelig skrevet av navara Vis post
                            Hvordan ser isåfall dette mønsteret ut?
                            Det kommer når det kommer. Er ikke offentliggjort ennå.
                            Svolten og tyst, samband fyst

Kommentér

• Ny kamo er en del av ny rammeavtale på M/02 og M/17 som nylig hadde tilbudsfrist.

Den eksisterende rammeavtalen går ut på dato, og man må ha dette på plass for å besørge uniformer frem til NCU starter leveranser. For Norge sin del er vel det rundt 2023.

Kommentér

• Trenger man egentlig gjøre så mye med den norske camoen?
                                Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Kommentér

• Dette har vi vært gjennom en hel haug av ganger; Ja.
                                  Ikke på grunn av at den dårlig mot øyet, fordi det er den ikke- men fordi det finnes sensorer som en må ta med i beregningen av begrepet kamuflasje.
                                  - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

• Ja, det er nok en problemstilling. Men jeg forestiller meg at det er IR-signatur og termisk som man ikke kommer så lett unna.
                                    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Din_Laban Vis post
                                      Ja, det er nok en problemstilling. Men jeg forestiller meg at det er IR-signatur og termisk som man ikke kommer så lett unna.
                                      Termisk beskyttelse er ikke så aktuelt å integrere i klær.

IR deteksjon derimot er noe alt militært materiell beskyttes mot, da i nær-IR spekteret.
                                      Dette går på de spektrale kravene til tekstilet, dvs at fargene har en viss egenskap når de sees på med passive IR sensorer som nattoptikk. Der spiller også mønsteret i kamuflasjen inn.
                                      Videre så må man ha de rette nyansene i det synlige spektrumet samtidig som man leverer den reduserte IR signaturen man ønsker.

Kommentér

Ny kamo er en del av ny rammeavtale på M/02 og M/17 som nylig hadde tilbudsfrist.

Den eksisterende rammeavtalen går ut på dato, og man må ha dette på plass for å besørge uniformer frem til NCU starter leveranser. For Norge sin del er vel det rundt 2023.
                                        Betyr dette at vi snart får M02 og M17 med den nye kamuflasjen?

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av struksa Vis post

Betyr dette at vi snart får M02 og M17 med den nye kamuflasjen?
                                          Snart er nok litt å ta i.

Den leverandøren som vinner kontrakten vil få tilgang til kamuflasje-spesifikasjonen, og må produsere tekstil i dette mønsteret før produksjon kan starte.

Husker ikke tidsestimatet i hodet, men neste år er kanskje realistisk.

Kommentér

Snart er nok litt å ta i.

Den leverandøren som vinner kontrakten vil få tilgang til kamuflasje-spesifikasjonen, og må produsere tekstil i dette mønsteret før produksjon kan starte.

Husker ikke tidsestimatet i hodet, men neste år er kanskje realistisk.
                                            Neste år er jo relativt "snart" når militære anskaffelser gjelder

Lurer på om dette mønsteret kommer til å bli brukt bare på uniformene eller om også det gjelder stridsvester med lommer og sekker samt bagger?
                                            Hvorfor ble alt det laget i den brunfargen sist egentlig?

Kommentér

• Ideen med brunfarget tilbehør var å greie seg med en farge både til skogs- og ørkenuniform. Forenklet logistikk og lavere kostnader med andre ord. Jeg håper egentlig det fortsetter.
                                              “Tell me what you know. Tell me what you don’t know. Tell me what you think. Always distinguish which is which.” - Colin Powell

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
                                                Ideen med brunfarget tilbehør var å greie seg med en farge både til skogs- og ørkenuniform. Forenklet logistikk og lavere kostnader med andre ord. Jeg håper egentlig det fortsetter.
                                                Funker fint i typisk Norsk furuskog også.
                                                Død ved Kølle!
                                                Bla bla... Hybrid warfare is easy

Kommentér

• Her er forresten 14 sider krangling om farger og kamuflasje, så kan vi holde denne tråden for NCU?

https://milforum.net/forum/fagforum-...lasje-m%C3%A5l
                                                  “Tell me what you know. Tell me what you don’t know. Tell me what you think. Always distinguish which is which.” - Colin Powell

Kommentér

• Tanken er at bæreutrustning; sekker, vester osv, skal være i ny kamo, men det er litt avhengig av løsning som tilbys innenfor de forskjellige kategoriene.

Kommentér

• Vekk fra brunt altså.

Kommentér

Donasjoner

Collapse
                                                      Working...
                                                      X