Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Nordic Common Uniform System - Prosjekt P4019

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: Nordic Common Uniform System - Prosjekt P4019

Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    Common
    Uniform
    Nordic
    Terrain
    AAHAHAHAHAHAH!!! You...cunt, you.
    mathematical analysis does not matter in high risk decision making

Kommentér

Hyllevare er dette definitivt ikke....
      It's not about surviving, it's about winning.

Kommentér

Nå kjenner jo du bedre de som er med i anbudet enn meg, men jeg blir ikke overrasket om det en får se av prøver og sluttprodukter er svært likt hva de firmaene allerede produserer; spesielt når det gjelder materialteknisk og andre ting som er dyre og tidkrevende å utvikle.
        - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

Nå har ikke jeg noen intensjon om å gå i detalj her, men jeg vil bare påpeke at det man anskaffer er et system, ikke et sett med forskjellige plagg satt sammen i en pakke.

Med mindre man har hatt tilgang til kravspec i forkant, noe ingen har hatt, så er det ingen som hadde dette som hyllevare.

Kommentér

Nyt nordisk kampuniformsprojekt er gået ind i testfasen.

I disse uger står spændte soldater i Danmark, Sverige, Norge og Finland klar til at åbne de første kasser med prøveuniformssystemerne fra de fire endelige prækvalificerede leverandører.

Testfasen starter i december, hvor alle fire landes soldater bliver iklædt prøveuniformssystemerne. Frem mod slutningen af maj 2020 vil soldater på tværs af landene teste de fire prøvesystemer i konfigurationen europæisk i deres vante hverdag. Dog vil de danske soldater ikke få udleveret den såkaldte cold-add-on. Denne konfiguration er Norge, Sverige og Finland ansvarlig for at teste. Danmark er til gengæld ansvarlig for at teste ørken- og jungle konfigurationerne i relevante omgivelser henover foråret.

http://www.fmi.dk/nyheder/Pages/Nytn...sprojekterg%C3 %A5etinditestfasen.aspx

Edit: Av uvisse årsaker kødder URLen seg.

Her er lenke til hovedsiden, derfra kan dere klikke videre til artikkelen.

http://www.fmi.dk/Pages/forside.aspx
            Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

Her er no bilder:

Og link til pressemeldingen på engelsk: http://www.nordefco.org/Nordic-Comba...-testing-phase

Kommentér

Samme informasjon fra Sverige.

https://www.fmv.se/sv/Nyheter-och-pr...lika-modeller/

Så får vi vente i spenning og se om Forsvarsmateriell greier å komme med tilsvarende informasjon.

Kommentér

Blir spennende å se resultater her. Basert på disse bildene synes jeg kanskje den nederste så best ut?

Kommentér

Sånn generelt så er det klin umulig å si noe fornuftig om noen av disse da jeg ikke vet hva de er laget av eller hva resten av plaggene er.
                    Det eneste fornuftige spørsmålet jeg kan komme med er egentlig: Er det virkelig nødvendig med en hette som kan dekke over XXXXL hjelm med monokler montert? Men la gå:

1: Liker egentlig jakken, men jeg liker ikke Vislon glidelåser (ser hvertfall ut som noen er det) og dessuten er de da opp-ned... Glidelåser generelt er lukket når glideren er oppe, og ikke nede. Håper jeg kan pakke hetta. Buksen er det vanskelig å si noe på, men hvis det er et forsterkningsstoff så ser jeg for meg at den blir tung.

2: Denne ser grei ut, men jeg hater glidelås lommerpå fronten til militær bruk (dvs. du har ikke sjans i havet til å nå de med skuddsikker på og jeg får fuckings kjøttsår av de). Buksen liker jeg forfra, men fra siden så hater jeg den.

3: Dette er (en kopi?) Crye Precision G4 Field uniform i et annet stoff og større snitt. Håper virkelig ikke denne er i samme kategori som de andre som har mer hørt/vinter preg men er tiltenkt varmt vært/ørken, hvis ikke så har jeg og alle andre allerede fryst i hjel. Stapp nå hvertfall skjorten oppi buksen, fordi de overdelene der er så oversized at jeg ikke egentlig skjønner poenget.

4: Samme problem som 2, og hva faen skal jeg med glidelåser på armen? Buksa ser bra ut, men de derre jalla Crye padsa kunne de spart seg for, de kunne f.eks sett ut som normale knebeskyttere og ikke en sånn dårlig Cry Pression kopi. Fint at en kan ta av hetta.

Kommentér

Kan være at nr. 3 er den vanlige lette felt uniformen, mens de ande versjonene er noe lignende gore-tex'en vi har i dag? Synes i alle fall personlig at nr. 2 ser best ut.

Kommentér

Vet noen hvilke leverandører som er med her?

Kommentér

Litt generell info fra FMA:

https://forsvaret.no/forsvarsmaterie...testing-i-felt

Kommentér

Hærens Sjejssersjant:

JULENISSEN KOM TIDLIG
                            I disse dager starter de nordiske landene tester av nytt felles kampuniformssystem.
                            Ca 150 av våre soldater fra ulike avdelinger skal de neste seks månedene teste ut fire ulike systemer før valget tas til sommeren.
                            For første gang skal vi kjøpe inn et komplett system fra innerst til ytterst som skal fungere i alle klimasoner. Det er moderne, funksjonelt, lettere og øker overlevelsen vår. Dette er noe vi trenger og har ventet på lenge.
                            Det vil i tiden fremover komme mer informasjon om prosjektet.
                            Dessverre er det fortsatt 2-3 år før vi får det nye materiellet på plass, men dette er verdt å vente på!
                            NB: Alt utstyr kommer i den endelige versjonen i en ny norsk kamo.
                            Hva tenker dere?

https://www.facebook.com/22231410111...5579791790595/

Kommentér

Synd jeg ikke skal være med å teste ut dette systemet selv, men til det er man for få dager inne i året. Men blir interessant å følge med videre på.
                              Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Kommentér

Nå har jo dette vært testet noen mnd, noen som vet hvordan det går?

Kommentér

Opprinnelig skrevet av navara Vis post
                                  Vet noen hvilke leverandører som er med her?
                                  En litt gammel svensk artikkel identifiserer nord-irske cooneen og polsk-kinesiske unifeq som to av leverandørene. Uniform nr 3 ligner ganske mye på den nye polske kampuniformen fra unifeq som er litt nede på siden: https://www.taktisk.se/2019/05/04/va...ombat-uniform/

Med litt kreativ googling fant jeg denne siden med cooneen-produkter, bl.a. uniform nr. 1 i norsk kamuflasje: https://www.evocapture.com/case-cooneen.html

Dette er leverandører som ser ut til å være helt spesialiserte på sikkerhets- og forsvarsmarkedet, jeg må innrømme at jeg aldri hadde hørt om dem... Dermed sier det meg egentlig heller ikke så mye om kvalitet og evne til å levere gode løsninger.
                                  "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
                                  - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Oppdatering (tror jeg) fra FMV: https://www.fmv.se/projekt/nordisk-s...xm0uEwbz1Gzuws

Kommentér

Flott at man respekterer anonymiteten til tilbyderne.

Kommentér

Testing skal vare til mai.

Deretter skal det svenske Totalförsvarets forskningsinstitut sammenfatte alle brukererfaringene til et produkt som kan brukes til evaluering.
                                        Man har ett ledd til med final offer, og så vil man kåre en vinner basert på score på tildelingskriterer; pris og kvalitet.

Kommentér

jeg fant en gammel video som dansken la ut i desember i fjor hvor en kan skimte litt flere detaljer på noen av plaggene.

Dette er leverandører som ser ut til å være helt spesialiserte på sikkerhets- og forsvarsmarkedet, jeg må innrømme at jeg aldri hadde hørt om dem... Dermed sier det meg egentlig heller ikke så mye om kvalitet og evne til å levere gode løsninger.
                                          Jeg vil bare presisere at når jeg skrev dette så skal det ikke leses som at jeg tviler på at de identifiserte leverandørene er seriøse eller evner å levere kvalitet og gode løsninger - bare at jeg har null personlig erfaring med dem. (Osinten jeg har gjort har vel heller vist meg at det finnes store og seriøse leverandører i proffmarkedet som en litt over norm utstyrsinteressert privatperson aldri har hørt om..) Denne innkjøpsprosessen er ekstremt grundig gjennomført, og det er neppe noen useriøse leverandører som har greid å henge med så langt.
                                          "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
                                          - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
                                            jeg fant en gammel video som dansken la ut i desember i fjor hvor en kan skimte litt flere detaljer på noen av plaggene.

Jeg vil bare presisere at når jeg skrev dette så skal det ikke leses som at jeg tviler på at de identifiserte leverandørene er seriøse eller evner å levere kvalitet og gode løsninger - bare at jeg har null personlig erfaring med dem. (Osinten jeg har gjort har vel heller vist meg at det finnes store og seriøse leverandører i proffmarkedet som en litt over norm utstyrsinteressert privatperson aldri har hørt om..) Denne innkjøpsprosessen er ekstremt grundig gjennomført, og det er neppe noen useriøse leverandører som har greid å henge med så langt.
                                            Ganske omfattende. Mye kjent, og en del nytt. Jeg er mer opptatt av funksjonelt enn hva som ser bra ut, og det er lettere interessant å se at de faktisk er opptatt av mer enn bare passform, men også at tøyet kan utgjøre en mekanisk hindring i bevegelsene.
                                            Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Kommentér

Heldigvis var filmen tekstet
                                              Buksevarianten av Jib så jo ,om ikke praktisk, så iværtfall komfortabel ut..

Kommentér

Testfasen er over.

Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

https://www.nordefco.org/Testing-the...orm-NCU-System

Kommentér

Artikkel i tu.no:

Et halvt år med brukertesting er ferdigstilt – nå gjenstår evaluering og forhandling.

Kommentér

Er nysgjerrig på hvilken støvel som vi skal bruke. Håper nå for guds skyld de ikke beholder M-77
                                                      “If you find yourself in a fair fight, your tactics suck.”
                                                      ― John Steinbeck

Kommentér

De gjeninnfører M/66, eller kanskje "Enhetsstøvelen".
                                                        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Det er så vidt jeg kan huske et annet prosjekt.
                                                          Svolten og tyst, samband fyst

Kommentér

https://www.fmv.se/projekt/nordisk-stridsuniform/

http://strikehold.net/2020/06/16/nor...roject-update/

Kommentér

Denne var jo litt interessant (min utheving):
                                                              As mentioned earlier, each nation will continue to use its own current camouflage, at least that is true for Denmark (which adopted MultiCam in 2011) and Finland (which adopted its new digital pattern in 2005). The future status of Norway’s camouflage pattern – in use since 1975 – is less clear.
                                                              Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets jobbsøkerregister

Militær kompetanse tar lang tid å skape og koster forsvaret masse. I løpet av de siste 4 årene så har det vært gjort test på et jobbsøkeregister. Disse testene har vært vellykket og rulles nå ut i større skala. Ønsker du deg tilbake i Forsvaret igjen så er det bare å registrere seg.

https://forsvaret.no/jobb-i-forsvaret/jobbregister...

Luftforsvarets organisering

Har tilbrakt noe tid på Wikipedia og prøvd å skrive om bl.a Luftforsvarets organisering.

Sjekk gjerne ut her, og kom med med tilbakemeldinger om det er noe som bør endres:
                                                              https://no.wikipedia.org/wiki/Luftfo...derlagte_baser

For øyeblikket jobber jeg med 132. Luftving (lenke), og da spesielt Baseforsvarsskvadronen. Og nå lurer på hvor Nasjonal Innsatsstyrke (lenke)...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

100 ÅR ETTER

100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...

Et nytt forsvarskonsept?

I to artikler Sverre Diesen har hatt i Norsk Militært Tidsskrift avslutter den tidligere forsvarssjefen med å etterlyse et nytt, helhetlig forsvarskonsept for landet. Et komplett, detaljert konsept vil helt sikkert være gradert, men det forhindrer oss ikke i å føre en overordnet diskusjon her. I og med at jeg regner med at Diesen har tilgang til relevant gradert materiale, og han altså etterlyser...

Beskikkelser på Milforum

Det er flere brukere som de siste dagene har fått sine velfortjente befalsgrader på milforum for god innsats. Siden ordningen nettopp er innført, er det litt for mange som har blitt sersjant (OR-5) eller sersjant klasse 1 (OR-5+) til at vi kan gi en individuell vurdering av hver enkelt, men samtlige er gode og solide bidragsytere over tid. Dette gjelder også mange av de som nå har grader mellom menig...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                                              NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                                              http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                                              Kode:
                                                                  Globale utviklingstrekk
                                                                  Nordområdene / Arktis
                                                                  Russland
                                                                  Afghanistan
                                                                  Pakistan
                                                                  Kina
                                                                  Midtøsten og Nord-Afrika
                                                                  Iran
                                                                  Sudan
                                                                  Somalia
                                                                  Terrorisme
                                                                  Spredning av
                                                              ...

Jente i kongens klær? Dette er tråden!

Oppfordring mottatt og iverksatt. Som jente i førstegangstjenesten er det ofte en del spørsmål som dukker opp før oppmøtedagen og under året i grønt, og en del av disse kan ikke alltid mannfolka/guttungene svare på- nettopp fordi de ikke kan sette seg inn i situasjonen. I denne tråden kan man stille spørsmålene, komme med tips og råd, eller bare dele erfaringer man har gjort seg underveis. Jeg har...

Tema: Luftforsvaret

Snublet over denne siden med masse bilder av Luftforsvarets maskiner, helt fra perioden med dobbeltdekkere og til dagens F16. Anbefaler alle med flyinteresse å sjekke det ut! http://airforcephotos.luftkrigsskole...3/Default.aspx

Forsvarets veterantjeneste (FVT)

Forsvarsnett: Forsvaret vil ha veteransenter Katrine Gramshaug, SDV, 2007-06-06

– Forsvaret trenger et rekreasjonssenter for veteraner. Det er viktig at vi nå får på plass et fast sted hvor vi kan tilby tjenester til veteraner, sier forsvarssjef Sverre Diesen.

Av Katrine Gramshaug, Personell-, økonomi- og styringsstaben

http://www.mil.no/veteraner/start/aktue...

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X