Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

P 4019 – Klede og vern

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Opprinnelig skrevet av essal Vis post
    Hvis du skal ha en fjellstøvel til å vasse rundt i slaps og vann så kjøper du en sko til å gjøre det, og ikke en "all around" løsning. De parene jeg har hatt av M77 blir jo alltid våte, selv ved bare lett regn til tross for at de er høye, så de blir jo like våte som en lav (tenker da på mids ~6") sko..
    Men det handler vel mer om at kvaliteten på M77 ikke er helt der den burde. Har selv merket at de parene jeg har fått etter at man gikk bort fra Alfa mye lettere trekker vann gjennom læret, samme hvor mye man pusser.

Det jeg lurer på, men som jeg sikkert ikke uttrykte på en god måte, er hvorfor en lav støvel er bedre til "generell bruk" enn en høy når det kommer til norske forhold.
    Last edited by EivindM; DTG 141237 Dec 13, . Begrunnelse: la til sitering
    Ved kølle skal ondt fordrives!

Kommentér

Woot?

Skjønner ikke hva hverken kamuflasjemønsteret eller uniformssnittet skal ha å si for det? FSK/HJK og MJK bruker begge varianter av Crye sine uniformer, så "garnisonsaspektet" faller litt bort.

Videre så er premisset om at man skal skille på SOF og konvensjonelle styrker gjennom kamuflasjemønster/uniform helt bak mål.

Det sagt så blir det ikke Crye eller Multicam.
      It's not about surviving, it's about winning.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av EivindM Vis post
        Det jeg lurer på, men som jeg sikkert ikke uttrykte på en god måte, er hvorfor en lav støvel er bedre til "generell bruk" enn en høy når det kommer til norske forhold.
        Lavere vekt må vel være primærgrunnen. Vekt på beina utgjør en stor forskjell i forhold til vekt på overkroppen. Personlig syntes jeg også mids er mer behagelige å bruke enn høye støvler, men dette kan være forskjell fra person til person.
        Har brukt mids (spesifikt Salomon XA Pro) en stund nå, i alt mulig av terreng og vær, uten problemer. Hadde også brukt dem på vinteren hvis jeg hadde fått lov, da selvsagt med fotposer. Bruker samme sko sivilt hele vinterhalvåret uten problem.

Så jeg ser ikke grunnen til å bruke høye sko, da det fungerer med lave..

edit: Jeg har over hodet ikke noe håp om at Forsvaret skal velge lav sko, det er bare ønske tenkning fra min side.
        - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

Sv: P 4019 – Klede og vern

Fra Prop 1S 2018-19

4019 Bekledning og beskyttelse
          Prosjektet ble vedtatt ved Stortingets behandling av Innst. 7 S (2013–2014) til Prop. 1 S (2013–2014). Formålet med prosjektet er å erstatte og videreutvikle beklednings- og beskyttelsesmateriell til militært personell i alle forsvarsgrenene og for Heimevernets innsatsstyrker. Det grunnleggende operative behovet er at Forsvaret har materiell som gir personellet tilstrekkelig stridsutholdenhet, stridseffektivitet, overlevelsesevne, mobilitet og beskyttelse mot ytre påvirkninger og trusler fra miljøet under alle operative forhold. Videre skal materiellet gi økt beskyttelse ved forbedret kamuflasje, og det skal gi personellet forbedret beskyttelse av syn og hørsel. Prosjektet gjennomføres i perioden 2014–2024.

Prosjektets pris- og valutajusterte totale kostnadsramme er 805 mill. kroner, inkludert usikkerhetsavsetning, gjennomføringskostnader og merverdiavgift.
          Svolten og tyst, samband fyst

Kommentér

Fant noe informasjon fra 2017 her:

https://forsvaret.no/forsvarsmateriell/prosjekter/p4019

​​​​​​​​Prosjekt 4019 Bekledning og beskyttelse skal erstatte og videreutvikle beklednings- og beskyttelsesmateriell til soldater på alle nivå for bruk under relevante trenings- og operasjonsmiljø i inn- og utland.

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​Følge nde materiell skal anskaffes av prosjektet:

* Bekleding med forbedret kamuflasje og beskyttelse mot ytre påvirkninger (stridsbekledning, forsterkningsbekledning og tilleggsbekledning)​​.

* Fottøy for generell bruk og for bruk under spesielle forhold.

* Hørselsvern og beskyttelsesbriller med laserbeskyttelse.

* Taktisk merking (aktiv og passiv infrarød (IR) og termisk merking)​.

Prosjektet skal fokusere på artikler som gir:

* Økt beskyttelse mot ytre miljøpåvirkninger og trusler.

* Økt sikkerhet gjennom forbedret kamuflasje og taktisk merking

* Redusert volum og vekt, økt funksjonalitet, modularitet, fleksibilitet og grad av integrasjon med nye og allerede eksisterende artikler

* Felles systemintegrasjon i Hæren, Sjøforsvaret, Luftforsvaret og Heimevernet, samt enklere opplæring, forståelse og motivasjon til riktig bruk

Deler av prosjektanskaffelsen vil bli gjennomført som et bilateralt samarbeid med Danmark.
            Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

Fra Prop. 1S 2019-20
              4019 Bekledning og beskyttelse
              Prosjektet ble vedtatt ved Stortingets behandling av Innst. 7 S (2013–2014) til Prop. 1 S (2013–2014). Formålet med prosjektet er å erstatte og videreutvikle beklednings- og beskyttelsesmateriell til militært personell i alle forsvarsgrenene og for Heimevernets innsatsstyrker. Det grunnleggende operative behovet er at Forsvaret har materiell som gir personellet tilstrekkelig stridsutholdenhet, stridseffektivitet, overlevelsesevne, mobilitet og beskyttelse mot ytre påvirkninger og trusler fra miljøet under alle operative forhold. Videre skal materiellet gi økt beskyttelse ved forbedret kamu-flasje, og det skal gi personellet forbedret beskyttelse av syn og hørsel.

Prosjektet gjennomføres i perioden 2014–2024.

Prosjektets pris- og valutajusterte kostnadsramme er 823 mill. kroner, inkludert merverdiavgift og usikkerhetsavsetning.
              Svolten og tyst, samband fyst

Kommentér

Donasjoner

Collapse
              Working...
              X