Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Holder Norges kamuflasje mål?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Sv: Holder Norges kamuflasje mål?

Vel, gitt at det er Crye de har på seg, og det er det som er utlevert til SOF, så er det rimelig å anta at FSJ og Sjef FOH ikke har kjøpt dette selv...
    It's not about surviving, it's about winning.

Kommentér

Ville tatt seg ut om sjef ikke hadde stolt på utlevert utstyr å handlet selv.
      Trenger bare litt flaks, så går det godt

Kommentér

Åh jeg er så glad for å se at Bruun-Hanssen har fått moddet sin jakke til å ha distinksjons klaff av noen andre enn meg, fordi meg kan du ikke betale nok penger til å gjøre det der igjen...
        - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

Plager klaffen deg?
          Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

Vist det ikke er et krav at distinksjonsklaffen skal overleve vk3,så kan vel det løses med litt borrelås.
            Norrøna har gjort det på den sivile reconjakken. skille Z,han mener at det var noe herk å modde Cryejakka.Den kommer uten distinksjonsklaff.
            When in doubt,empty your magazine.

Kommentér

Bruun-Hanssen ligger vel ikke an til å bytte distinksjoner med det første, han kan jo bare sy eller lime dem rett på
              Last edited by Lille Arne; DTG 201342 Dec 15, . Begrunnelse: llllll
              “Tell me what you know. Tell me what you don’t know. Tell me what you think. Always distinguish which is which.” - Colin Powell

Kommentér

Essal, sydd en del slike klaffer eller? Hehe (takk for hjelpen BTW :-D )

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kommentér

Fram og tilbake, like langt, med hvor man fester distinksjoner. På siste halvdel av 70-tallet (før det hadde visekorporaler, korporaler og sersjanter på feltuniform store distinksjoner på armbind rundt overarmen) hadde vi (både korp/vk og sersjanter og offiserer) distinksjonene på venstre side av brystet, fikk dem både som klistremerker og små merker til å sy på uniformen. Faktisk la jeg merke til i Libanon at franskmennene da hadde distinksjoner på klaff midt på brystet, slik som har kommet her de seneste årene. Det var så vidt jeg husker en gang på første halvdel av 80-tallet feltdistinksjonene ble flyttet fra brystet til skulderklaffer, for at de skulle være mindre synlige på avstand (for at spesielt skarpskyttere ikke skulle kunne gjenkjenne befal på avstand). Ca. 2000 ble også fargen på vinkler og stjerner endret til svart for å gjøre dem mindre synlige. Men så kom skiftet tilbake til brystet, nå midt på brystet. Selvfølgelig på grunn av at stridsvest etc. gjorde det mindre hensiktsmessig å ha dem på skulderklaffer, men allikevel, full gang rundt sirkelen på 30 år.
                  At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Hehe. Jeg tror faktisk at jeg enda har liggende korporals distinksjonen i form av mørkegrønt klistremerke med hvite vinkler i en skuff et eller annet sted, sammen med noen grensesnorer i rødt og gult, Olav V, og mye annet snaks i gullforgylte utgaver.
                    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Kommentér

Tilbake på Milforum etter mange år i forbindelse med at jeg gjør noe research i forbindelse med produktutvikling, hvor jeg tenker at noen produkter skal ha kamo for norsk skog og fjell. PM hvis noen her designer mønster eller har meninger om hvordan det bør se ut.

Kommentér

Hvilken type produkter er det snakk om?

Klær, telt?

Sendt fra min TLC 200
                        Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

Vil ikke gi detaljer ennå, men det er i den genren ja.

Kommentér

Personlig ønsker jeg minst mulig kamuflasje på produkter jeg skal bruke på tur.

Føler jeg ser ut som en nisse selv i Jervenduk-fjell.

Brun, ensfarget grønn og mørk blå er passe diskre.
                            Død ved Kølle!
                            Bla bla... Hybrid warfare is easy

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
                              Personlig ønsker jeg minst mulig kamuflasje på produkter jeg skal bruke på tur.

Føler jeg ser ut som en nisse selv i Jervenduk-fjell.

Brun, ensfarget grønn og mørk blå er passe diskre.
                              For å dra dette enda lenger OT.
                              Aller helst ønsker jeg at turutstyr skal være diskret, så jeg kan bruke de altfor dyre klærne ute blant folk uten å se ut som en grill-reklame fra 1993.
                              Diskret og i tidløst design.
                              Død ved Kølle!
                              Bla bla... Hybrid warfare is easy

Kommentér

Noen som har status på dette?
                                Dona Ferrea

Kommentér

Kamuflasje er valgt, men ikke innfaset enda. Ikke offentliggjort. Skjer nok ikke med det første.

Kommentér

Forsvaret skal i tillegg bytte kamuflasjemønster. Det er ikke besluttet når vi starter produksjon av uniformer med nytt mønster, men det kan skje allerede i år. Vi vil komme tilbake med mer informasjon om nytt mønster når vi kan offentliggjøre det.
                                    - Hærens Sjefssersjant på facebook, nevnt i forbifarten i forbindelse med omtale av den nye M17 uniformen (da i dagens camo) i mai i år.

(Finner ikke ut hvordan jeg kan linke til et spesifikt facebook-innlegg, legger til linken senere om jeg finner ut av det.)
                                    - Ulf

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
                                      Tanken er at bæreutrustning; sekker, vester osv, skal være i ny kamo, men det er litt avhengig av løsning som tilbys innenfor de forskjellige kategoriene.
                                      Dette virker litt rart i mine øyne. Var ikke bakgrunnen for at man gikk for BK-93(?) som standard farge på all bæreutrustning at det hadde en del å si kostnadsmessig? Umiddelbart synes det jo som at dette vil medføre en betydelig økt kostnad, både fordi man da vel vil være nødt til å gå tilbake til opplegget med bæreutrustning i flere farger, og fordi det jo også innebærer at alt av gammel utrustning (lommer, etc) må byttes ut.
                                      Ved kølle skal ondt fordrives!

Kommentér

• Jeg mener at man skal bruke kamuflasje etter omgivelsene man opererer i og ikke kostnadssparende tiltak som den brunfargen fordi norsk kamo beviselig fungerer bedre enn brunfargen hos oss her i Norge.
                                        Joda, brunfargen funker ok i norske omgivelser og så har man jo resten av uniformen som gjerne er i skogkamuflasje som dekker resten av soldaten kan man jo argumentere med og det er jeg delvis enig i.
                                        Helt til man ser en rekruttropp i skogen med storsekk og regntrekk på. Den som tok avgjørelsen om å lage regntrekkene i coyote(ja jeg vet det heter noe annet) har nok ikke vært i felt på en stund.

Så har jeg lagt merke til at uniformer som alle andre klær i samfunnet er mote og det er mange meninger om hvordan man skal se ut og hva som ser bra ut, derav 14 sider diskusjon om kamuflasje
                                        Jeg legger også merke til at kamuflasje generelt blir neglisjert, folk blir sure om man må ha kamo i trynet og den gjennomsnittlige soldat kamuflerte vel hjelmen sin sist under kamuflasjeleksjonen i rekrutten.
                                        Utsagn jeg har hørt(både vervede og vernepliktige):
                                        "Det har ingenting å si" "Det ser helt dust ut" "Det detter bare av" "Vi er ikke rekrutter lengre"

Uansett, det jeg vil fram til er at til å ha så sterke meninger om hvordan uniformen og hvordan kamuflasjen skal se ut så er det forsvinnede få som tar resten av kamuflasjen seriøst. Og nå har jeg ikke gått inn på kjøretøy, lang holdt og spordisiplin.

Kommentér

• Vi har også løsninger med camo utenpå uniformen. Israelerne har lenge brukt et nett til å trekke utenpå uniformen i tillegg til "klovnehatten" i samme stoff. Nå er det et tysk firma (ghosthood) som lager et tynt tekstillag til overtrekk over øvrig bekledning. En poncho i stoffet veier kun rundt 300 gram. Det er laget i såkalt concamo-mønster. I følge produsentens opplysninger så er produktenes trykt i IRR-farger, hva nå en gang det betyr. Mulig dette er noe for flere en oppklaring/skarpskyttere?

https://www.youtube.com/watch?v=jUFRgEcNKUs
                                          https://tactical.ghost-hood.com/?lang=en#ghosthood
                                          Si vis pacem, para bellum

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av struksa Vis post
                                            Jeg mener at man skal bruke kamuflasje etter omgivelsene man opererer i og ikke kostnadssparende tiltak som den brunfargen fordi norsk kamo beviselig fungerer bedre enn brunfargen hos oss her i Norge.
                                            Joda, brunfargen funker ok i norske omgivelser og så har man jo resten av uniformen som gjerne er i skogkamuflasje som dekker resten av soldaten kan man jo argumentere med og det er jeg delvis enig i.
                                            Helt til man ser en rekruttropp i skogen med storsekk og regntrekk på. Den som tok avgjørelsen om å lage regntrekkene i coyote(ja jeg vet det heter noe annet) har nok ikke vært i felt på en stund.

Så har jeg lagt merke til at uniformer som alle andre klær i samfunnet er mote og det er mange meninger om hvordan man skal se ut og hva som ser bra ut, derav 14 sider diskusjon om kamuflasje
                                            Jeg legger også merke til at kamuflasje generelt blir neglisjert, folk blir sure om man må ha kamo i trynet og den gjennomsnittlige soldat kamuflerte vel hjelmen sin sist under kamuflasjeleksjonen i rekrutten.
                                            "Det har ingenting å si" "Det ser helt dust ut" "Det detter bare av" "Vi er ikke rekrutter lengre"

Uansett, det jeg vil fram til er at til å ha så sterke meninger om hvordan uniformen og hvordan kamuflasjen skal se ut så er det forsvinnede få som tar resten av kamuflasjen seriøst. Og nå har jeg ikke gått inn på kjøretøy, lang holdt og spordisiplin.
                                            Det blir jo alltid et spørsmål om kost-nytte i siste ende. Utrustning i mønster fungerer helt sikkert bedre enn ensfarget brun, men er det verdt den ekstra kostnaden, særlig når man tar i betraktning at det allerede er en mengde fullt brukbart utstyr i nevnte brunfarge i sirkulasjon i systemet allerede? Mulig jeg maler fanden på veggen, men jeg ser for meg at man får et scenario der man sender en mengde utstyr (feks. Bear-vester, mollelommer og sekker) som fortsatt har lang levetid igjen i kverna fordi det er vedtatt at BK-93 skal ut, gjerne kombinert med at en del avdelinger (les områder i HV) sliter med å få kledd opp folk og fortsatt har personell som drasser rundt på CV-1 og den gamle stridssekken.
                                            Ved kølle skal ondt fordrives!

Kommentér

• Forhåpentligvis vil det bli en lang og god overgangsperiode for å slite ut BK-93-utstyret. Samt en passe ubyråkratisk mulighet for å godkjenne privat/lokalt anskaffete løsninger i BK-93 eller lignende lett tilgjengelig farge for oppdukkende spesielle behov. (Vi trenger en sekk/pose/lomme til utstyr xxx nå, ikke når leverandør med rammeavtale har fått produsert en om måneder eller år.)
                                              “Tell me what you know. Tell me what you don’t know. Tell me what you think. Always distinguish which is which.” - Colin Powell

Kommentér

• Det vil vel ta tid før BK-93 utstyret er utfaset.
                                                Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av struksa Vis post
                                                  Jeg mener at man skal bruke kamuflasje etter omgivelsene man opererer i og ikke kostnadssparende tiltak som den brunfargen fordi norsk kamo beviselig fungerer bedre enn brunfargen hos oss her i Norge.

Dette ble testet ifm innfasing av ny stridsvest, og brunfargen fungerer MEGET bra i norsk flora.

Det er stort sett bevegelse man observerer først, og så vil man bruke farger, former etc til å verifisere en observasjon.
                                                  Ifm statiske posisjoner så vil store ensfargede felter skille seg ut, og må kamufleres bedre.

Kommentér

• Er det da noen grunn til å skifte ut stridsvester og sekker til fordel for ny kamo?

Kommentér

• AGR416 vestene kan jeg gå med på, men sekker og bagger fungerer ikke så bra.
                                                      Da kunne de heller laget alt i norsk kamuflasje til de titusener med soldater som faktisk skal operere i Norge og gitt de max 1000(?) som til enhver tid skal til alle alskens land hvor de har kanskje har ørken noe annet scenariospesifikt.

Kommentér

Donasjoner

Collapse
                                                      Working...
                                                      X