Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Den generelle KIT tråden med GPP

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Sv: Den generelle KIT tråden med GPP

I det siste HV-bladet så sier Sjef PBU HVST at en boblejakke med benevning "Mellomjakke, kaldt vær, M13" er på vei inn. Er dette Jibben?

Kommentér

Denne har vært i I-styrke satsen i mange år da.

Til resten av strukturen da?

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
      Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

Det er ikke Jakke, kaldt vær, kompakt, hvit/olivengrønn vendbar(JIB) men MELLOMJAKKE KALDT VÆR,M/13, som kan brukes som ytterste plagg med distinksjoner og flagg.

Som på bildet fra forsvarets mediarkiv under:
        20190407FR_-9933.jpg
        Svolten og tyst, samband fyst

Kommentér

Til den gemene hop?
          Aldri mer 13

Kommentér

JIB light altså.

Kommentér

God knall.

Står i bladet at de har fått en ny leieløsning på pbu fra 2020, og denne jakken er brukt som eksempel på et plagg som blir billigere å innføre. Om det betyr at den kommer vites ikke.
              Last edited by MWD; DTG 112058A Apr 19, . Begrunnelse: Mer info

Kommentér

Jakka er tiltenkt å erstatte fleecejakka. Jakka duger den, men den er ikke vannavstøtende. Men bra under goretex'en
                “If you find yourself in a fair fight, your tactics suck.”
                ― John Steinbeck

Kommentér

Trenger litt info til Wikipedia:'

M77: Omtales det som en felt- eller marsjstøvel?

Jegerstøvelen: Har den nummer offisielt nummer M03? Brukes den bare av jegeravdelinger, eller har den erstattet M77? Kommer den i to versjoner, med og uten Gore-Tex?

Kommentér

Og brukes fortsatt tropestøvelen M08 fra Alfa?

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
                      Og brukes fortsatt tropestøvelen M08 fra Alfa?

Ja.

Den blir utlevert til HRS-sats hvertfall. Den kommer som et supplement til M77, ikke erstatning. Den kommer, så vidt jeg vet, kun i goretex.
                      Dona Ferrea

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
                        Trenger litt info til Wikipedia:'

M77: Omtales det som en felt- eller marsjstøvel?

Jegerstøvelen: Har den nummer offisielt nummer M03? Brukes den bare av jegeravdelinger, eller har den erstattet M77? Kommer den i to versjoner, med og uten Gore-Tex?
                        Har personlig kun hørt M77 omtalt som feltstøvel.

Kommentér

Hører stort sett marsjstøvel om M/77.

Har utlevert både M/77 og jegerstøvel selv, kan se senere om jegerstøvelen er merket med noe. Mine er uansett Gore-Tex, er ikke kjent med noen versjon uten, men har kun hatt de mens jeg har vært i I-styrke. De passer, visstnok, heller ikke inn i fotposene.

Kommentér

Tenker spesielt Hæren. Har selv gtx støvler utlevert i I-styrke.

Kommentér

Jegerstøvelen medfølgjer enkelte PBU-satser, og er såleis eit supplement til M77. Då eg var i fgtj fekk me fyrst ut grunnsatsen med to par M77, og etter rekrutten tok me ut jegersats og LTK-sats i tillegg, der jegerstøvelen medfulgte fyrstnevnte. Personleg er eg ikkje veldig fan av jegerstøvelen, eg tykjer den er litt vel tung og bruker long tid å tørke når den fyrst har blitt våt. Eg kan stikke innom jobb-pc'n og sjå om eg finn nåko M-kode på den i rullebladet.
                              Ubique quo fas et gloria ducunt

Kommentér

Fritt etter hukommelsen:
                                Jegerstøvelen er en militær versjon av en sivil sko.
                                Begge har tex,men den militære versjonen har mindre innerfor,slik at den skal tørke raskere.
                                When in doubt,empty your magazine.

Kommentér

Var vel basert på Alfa Bever om jeg ikke husker feil. Fikk utlevert halvveis ut i førstegangstjenesten i 05, omtrent samtidig med Helly Tex-uniformen. Tror det var første gang de ble utlevert til vernepliktige i Luft, som forøvrig fortsatt har disse utlevert, ref spørsmål om jegeravdelinger.

Kommentér

Jegerstøvelen ble også utlevert til fotlagene da jeg var i PBN i 10/11. Som skytter på CV90 fikk jeg ikke stiftet bekjentskap med skoen den gang, men har senere fått den utlevert i regi av HV-I. Jeg synes også, i likhet med andre her, at den er i tyngste laget.

Sent from my iPhone using Tapatalk
                                    "Assumption is the mother of all fuck ups"

Kommentér

Jeg mener at Beveren er M03. Eller så var det M13. Det står hvertfall et nr i satslisten og den inneholder et 3 tall husker jeg.

M77 heter vel støvler, felt, M77? Den omtales uansett som begge deler i daglig tale.
                                      - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

Alfa sin tropestøvel ble i hvert fall utlevert i INTOPS i 2017.
                                        M/03 mener jeg er korrekt betegnelse for Gore-Tex-støvelen. Leveres ut i diverse satser som supplement til M/77, ikke bare til jegeravdelinger. Var vel i utgangspunktet en «militær» versjon av Bever, men Alfa selger den nå som Alfa Jegerstøvel. Kommer kun i Gore-Tex, i hvert fall som utlevert.
                                        "Excellence leads to not being Force-choked"

Kommentér

Då har eg vore inne på jobb-pc'n, dette er slik dei vanlegaste støvlane står listeført;

Støvler, Felt, M/77, Svarte, Høyt skaft, BNR
                                          Støvler, Felt, M/03, Svarte, Membran, BNR
                                          Støvler, Felt, Kampvogn, Flammehemmet, BNR

Utover desse fins det i Hæren og ein del andre "spesialsko", som støvlar/overtekk mynta på kald og våt teneste (Primert båt- og fergepersonell), skisko og div ørken/tropestøvlar. Gje ein lyd om det er interessant med betegnelse på nokre av desse. Det er også litt vernestøvlar (I svart utføring med høgt skaft, slik at dei lignar på vanlege feltstøvlar) ute og går, men desse blir kjøpt inn via rammeavtale med sivil leverandør. Tidlegare var det Brammer, no trur eg det er Tools.

Når det kjem til kven som får utlevert kva sko og ikkje: Hausten 2016 kom det mail om at FLO innførte nytt PBU-regime, og at avdelingane ville bli fakturert 100% for utstyr leigd frå FLO eller noko slik. Dermed blei det eit vodsomt PBU-styr, der satslister blei revidert (I hovudsak blei ting blei fjerna for å spare kostnader) og folk måtte levere inn ting. Hovudregelen var at folk skulle ha ein grunnsats og ein fagsats, med unntak av HRS'en som fekk ein "vent, slutt" i mailrekka, utan at eg veit meir om kva det blei med hjå dei. I samband med dette trur eg til dømes M/03 støvelen blei fjerna frå ein del satsar, eg ser dei vertfall mykje sjeldnare no enn før, og eg lukkast ikkje å finne dei i bataljonens vanlegaste fagsatser.
                                          Ubique quo fas et gloria ducunt

Kommentér

Takk for tilbakemelding, godt nok for wikipedia.

Kommentér

Mens det offisielle navnet på M/77 er feltstøvel, var det offisielle navnet på forgjengeren M/66 marsjstøvel. Noen årsak til det? Forgjengeren til M/66 var forresten enhetsstøvel.
                                              At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

• Våpenskolen har lagt ut en del videoer på YouTube med tips og triks for jervenduken.

https://m.youtube.com/playlist?list=...zKsVWhm7V83ULU

Kommentér

• Sånn apropos støvler.. Hva er innafor/utafor når det kommer til fottøy til f.eks. M04? F1(eller hva som nå er feltuniformbetegnelsen)?
                                                  For en stund tilbake fikk jeg høre at til og med brune støvler er ok. Og "her om dagen" fikk jeg høre at lave "hikeing" type sko er tillatt så lenge de er sorte?
                                                  Blir litt mye å forholde seg til for en forvirret sjel.. JEG holder meg til de gode gamle akilles-dreperne M/77.
                                                  Bumpibump TM

Kommentér

• Fra TJ 12-3-3 Bestemmelse for Hærens uniformsantrekk, 2.3Alminnelige regler for bæring av uniform

"Uniformssko skal normalt være av forsvarets modell. Andre enkle modeller med vanlig snøring og ensfarget, sort overlær, glatt eller med enkel tåhette kan også anskaffes."

Sorte, har tup som kan poleres og over ankelhøyde er nøkkelen. Mye bra derute, men en sinnsyk jungel å begi seg inn i,
                                                    “If you find yourself in a fair fight, your tactics suck.”
                                                    ― John Steinbeck

Kommentér

• Så har man enkelte spesiellr tjenester, der M77-lignende støvler er upraktiske. Da er det flere avdelinger som bruker tilnærmet joggesko i eget ansvarsområde i leir.
                                                      I Hæren så er det egen mestersersjant som skal følge opp og approbere, så hvis ens OR8 tillater det, så kan alle bruke det.
                                                      For eksempel når man driver vedlikehold før/etter øvelse i hallen sin, og man blir for svett på beina til å tråkke rundt i M77 så kan det være fornuftig at et sett kortere sko er aksepter, f.eks disse har jeg sett:

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                                                      Working...
                                                      X