Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Den generelle KIT tråden med GPP

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Den generelle KIT tråden med GPP

Har du kjøpt nytt kit og ønsker å briefe? Vurderer du å kjøpe noe og trenger råd?

Da er denne tråden for deg.

For å starte.

Undertegnede har bestilt 2.stk Magpul speedplate til Glock.
    ...we few, we happy few, we band of brothers

Re: Den generelle KIT tråden med GPP

http://195.18.224.241/F0216/main.aspx?p ... =W-901-D-T driver å tenker litt på denne.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Frost
      Har du kjøpt nytt kit og ønsker å briefe? Vurderer du å kjøpe noe og trenger råd?

Da er denne tråden for deg.

For å starte.

Undertegnede har bestilt 2.stk Magpul speedplate til Glock.
      Hmm, forstår det som at disse Magpulene har til hensikt å gjøre magasinbytter raskere og enklere? Hvordan fungerer disse? Mer å ta i, bare? Adri brukt dem selv...

Robin: Hva med denne: http://uktactical.com/acatalog/copy_of_ ... t_Rig.html

Ser riktig comfy ut, og jeg er litt fan av å ha interne magasinlommer kontra eksterne - virker noe mer kompakt, og gir mer plass på riggen, ser det ut til. Men har aldri prøvd slike, så jeg kan ikke uttale meg erfaringsmessig.

Noen som har tanker om "beltkit" kontra vest eller chestrigg? Etter mye knoting med "fiskevesten" har jeg kommet frem til at det jeg liker best er å ha mest mulig utstyr festet rundt hoftene og skjøvet noe bakover, bort fra magen - det være seg dropplomme, magasinlommer eller en karabinkrok til å feste hjelmen i. Har belte på vesten og har den litt høyt opp, slik at vekten lettes mest mulig fra skuldrene og den ikke kommer i veien for marsjing eller magebelte på sekk. Mtp. dette ser jeg for meg at en form for "beltkit" - har vi et norsk ord for dette? - burde være optimalt. Bare ikke ha lommer på ryggen, mtp. å gå med reconpack. Erfaringer med dette?
      "Excellence leads to not being Force-choked"

Kommentér

2 sett Brynje Super Thermo, grønn, lang over og under.

Leatherman Kick

Jeg har høy fotbue og M/77 er ikke akkurat den beste skoen for meg. Sole ultra funker til flatmark og garnisonsbruk men jeg opplevde ofte ustabilitet og smerter i foten selv med dette. Foten min er også for kort ift skoen. Jeg kuttet opp biter av liggeunderlag og tilpasset dem til å demme opp i fronten av skoen, for att foten ikke skulle gli fremover. Etter kutting og kutting av bitene så passer dem mye bedre ift foten min, nå kan jeg gå i nedover bakke uten at foten glir fram i skoen, noe som plagde meg mye før. Jeg kuttet også og teipet biter under selve bue delen av innleggsålene og opplevde markant bedre stabilitet når jeg gikk. Jeg fikk ikke særlig mye ubehag og jeg kunne gå mye raskere, noe jeg ikke fikk til før, da jeg ikke hadde/har den rette bakover bøyen på foten når jeg går.. Meget fornøyd med dette da jeg kan bruke de 2 parene jeg fikk av Kongen og slipper å kjøpe nye støvler

Front-bitene

Innleggsåla

Kommentér

Beltkit. Har i to-tre år nå brukt en egenkomponert, kall det 2-komponent Frankenstein-rigg som jeg har laget av gamle MB-webreimer, metall-ringene som en t.d. finner på granatsplinter, noe bungee- og paracord, en DPM-yoke til 100kr fra EBay, et MOLLE-belte og noen lommer i norsk kamo jeg sopte opp for en slikk og ingenting på opphørssalg på Combatkit i Rena sentrum for to-tre år siden. Alt holdt sammen av enda flere webreimer, bungee, strips og elektrikerteip.
          Ved siden av dette bruker jeg en standard utlevert M04-skuddsikker som jeg frampå har webbet på et MOLLE-panel for å kunne feste magasintasker på (tre stykk). For festing av annet materiell på denne bruker jeg tynn bungee-cord, og da har jeg festet tourniquet, utlevert speilkompass med streker, en gammel AG3-bajonett (for prodding) og en personlig og liten håndkikkert jeg sikkert har hatt siden krigen.
          På ryggen har jeg snittet fire hull og tredd to webreimer igjennom på kryss og tvers med riktig avstand og lengde slik at jeg kan feste en LFR der, og jeg har hoops&loops på det hele slik at jeg kan route ledninger fra mine to samband på en fornuftig måte fra samband til øre.

Jeg har aldri sett meg tilbake etter noen annen bæreløsning jeg har brukt etter at jeg lagde denne den gang - og jeg er ganske så sikker på at jeg ikke kommer til å bruke noen annen løsning framover. Riggen passer til all tjeneste jeg driver med til daglig og/eller har vært borti til nå; Infanteritjeneste, lettoppsatt oppklaring/rekognosering, ingeniørrelaterte greier (veiklarering og annen infanteristøtte primært) såvel som kjøretøyoppsatt utenlands.
          Den har holdt 100% fram til nå og har vært igjennom mye hard bruk både hjemme og utenlands siden 2008/09 uten at hverken sømmer, skjøter eller reimer har klaget.

Total pris som jeg har betalt for det hele: 400-500kr
          Det er altså fullt mulig, med litt fantasi og helt basale fingerferdigheter, å lage seg en skikkelig solid og praktisk rigg uten å bruke mangfoldige tusener på "original Navy SEAL-approved gear", da, i flere folks tilfeller tør jeg påstå, tilsynelatende kun for å kunne gå i bresjen for the latest army fashion. Folk på jobben kaller meg gearwhore - jeg er stort sett ikke enig i den beskrivelsen... ;-)

Men,
          Slik jeg ser det er beltkit helt klart det som gjelder for infanteristen og de fleste andre fotoppsatte soldater. Jeg skal være enig at det gjerne ikke er optimalt for dem som går lengst mens dem bærer tyngst. En beltkit går godt overens med en middels til tungt lastet strids-/patrulje-/utstyrssekk (15-30kg) da man simpelthen kan løsne og så, vha strammingen på skulderreimene, senke beltet ned over rævva - og dermed få hele ryggen fri, men tvert man begynner å snakke om større og tyngre lastede sekker (reconpack etc) så kan det bli over norm knot og ubehagelig å ha beltet ned over rævva over lenger tid.

Skal se om jeg kan få tatt noen nerdebilder av oppsettet mitt og legge det inn her, men er på øvelse om dagen så det blir nok ikke helt med det første.
          Elite Som En Trensoldat

Kommentér

Årntli' MacGyver-løsning, altså! Bilder mottas med takk.

Om man skal gjøre det noe mer "skikkelig" ser jeg for meg noen form for MOLLE-belte med skulderreimer og MOLLE-lommer, uten lommer bakerst på beltet. Dermed blir det brukbart med sekk også. Helst litt åpen foran, slik at det blir bedre å ligge på magen med. Spørsmålet er jo da om man får noe begrenset med plass til stæsjet sitt.
            "Excellence leads to not being Force-choked"

Kommentér

Tja... hva skal man så ha i en infanteririgg? Man skal overleve på det man har i jakken sin. Stride og fungere i 24 timer med det man har i grunnutrustningen/riggen sin. Leve og ha et minimum av komfort ut av det man har i sekken sin (altså utgår mengder med ubrukelig snivel-kit i sekken, da for å holde vekten nede). Pakker man med dette i bakhodet har man kommet langt. Dette var gjeldende den gang jeg gjorde førstegangstjenesten min i infanteriet for 10-11 år siden og jeg merker at jeg nå om dagen kjemper litt i motbakke med å holde disse prinsippene i live i dagens arbeidsmiljø der det er digre og tunge MOLLE-rigger og "kjøretøyoppsatt" som gjelder.

I min rigg inngår selvfølgelig ammo + eventuelle håndgranater og en røykboks. Deretter vann (1L utlevert feltflaske funker gull). Deretter ekstra batterier til det man har av personlig utrustning som krever dette (AA, AAA, CR123 og 2x9v) - samt annet personlig forbruk som lightsticks, ståltråd, elektrikerteip, strips og ørepropper, alt samlet i en liten veske som jeg lett kan nå med venstrearmen min. Deretter underdelen til kokekaret, en esbit-brenner, bestikk og èn 520/800-kalori FR måltid. Deretter sanitetsutstyr. Deretter annet kjekt å ha og ikke minst must-have som NATO-børste, personlige våpenpussesaker + olje, 2xtomme sandsekker, ett ekstra par sokker pakket i vanntett plast, våpenlykt*, sprittusj, en megatynn og lett Arktis windstopper-jakke og en Helsport poncho i woodland kamo jeg betalte 200kr for på XXL. I tillegg har jeg ordnet to løkker av bungee-cord slik at jeg kan feste en lysrakett på tvers rett over korsryggen min, med easy access med begge armene mine eller for en medsoldat å gripe tak i.
              Riggen min kan godt kalles en MacGyver-rigg, men den er like "skikkelig" satt opp og utformet som en hvilken som helst annen "moderne" ferdigløsning man kjøper for langt mer enn hva jeg betalte for min på en eller annen nettbutikk... ;-)
              Elite Som En Trensoldat

Kommentér

Opprinnelig skrevet av kilopapa
                Noen som har tanker om "beltkit" kontra vest eller chestrigg?
                Jeg bruker begge, og det funger fint sammen med stridssekk. I beltet har jeg 2 magasiner, sanlomme, en div lomme (jeg har som regel mat i den), multitool lomme og en droplomme. Jeg har da 6 rader igjen uten noe på, som jeg kan feste f.eks 2 granater hvis noen hadde stolt nok på meg til å gi meg det. Jeg har ikke seler, fordi jeg er tynn, så problemet mitt er at beltet ender opp høyt i stedet for på hoftene.
                På chestriggen 4 magasiner i påsydd lomme, lykt og div i liten lomme, og en større lomme som jeg hiver oppi det jeg har lyst til (tusj, blyant, notatblokk + div).

Jeg tar av beltet i bil, fordi jeg kjører og vil derfor ikke ha noe som gjør at jeg sitter dårlig, det går i en "oh shiii" situasjon, men jeg prøver å unngå det. Planlegger egentlig å kvitte meg med beltet, men har per nå ingen konkret plan på hvordan det skal løses.
                - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

MMB, det kommer vel bilder på herligheten?

Kommentér

Pics or it didn't happen?
                    Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

Jeg vet at noen kommer til å kjøpe dette, nemlig en holster for 40en.
                      Koster $169.99

http://stores.greygrouptraining.com/-st ... Detail.bok

Kommentér

Bruke det som lårhylster?

Kommentér

Opprinnelig skrevet av njetnjet
                          Bruke det som lårhylster?
                          Du kan det, men du må skaffe deg lårrig, med molle.

Kommentér

Hehe, ja alt går vel i dag.

Kommentér

Også kolbe til de som vil ha det;
                              soldiersystems.net/2011/02/17/ss-precis ... cessories/

Kommentér

Vltor lager ny forskjefte til 416.
                                http://militarytimes.com/blogs/gearscou ... the-hk416/

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Frost
                                  Guys looking to cut weight on their HK416s (...)
                                  Hmmm. Hvor mye kan det være snakk om? Forskjeftet er vel ikke akkurat den tyngste delen på våpenet, men siden det er plassert såpass langt fra kroppen, kan man kanskje merke forskjell.

Eller kanskje det er forbedret ergonomi som er motivasjonen ...
                                  Carpe panem

Kommentér

"It's a game about ounces, not pounds".

Kommentér

Absolutt, men man må også tenke kost/nytte. Dette høres ut som dyre gram.

Å bli mindre avhengig av railguards hadde ikke gjort noe, da.
                                      Carpe panem

Kommentér

Om Magpul hadde laget en MOE til 416, hadde jeg lett punget ut for den. Jeg trenger ikke mer enn et par hakk under, og et par hakk på siden, som lett kan festes på.
                                        Dessuten, hansker og hud fryser ikke fast i polymer.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av essal
                                          Er jo kolbe på 40mm....

Kommentér

Om Magpul hadde laget en MOE til 416, hadde jeg lett punget ut for den. Jeg trenger ikke mer enn et par hakk under, og et par hakk på siden, som lett kan festes på.
                                            Dessuten, hansker og hud fryser ikke fast i polymer.
                                            Derfor jeg bruker railcover over hele forskjeftet.

Kommentér

Finnes mye rart ute på det taktiske markedet, som for eksempel dette taktiske trusehylsteret:
                                              http://www.thunderwear.com/holsters.asp

Tror jeg holder meg til Safariland.

Kommentér

Noen som har erfaring med typ Wilson Combat Ultimate-lube eller dets like?
                                                Bumpibump TM

Kommentér

uscav.com/mollextreme.aspx?cm_mmc=prodn ... ;PRE=email

Faen for en rå uniform.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av SlakaBall
                                                    Noen som har erfaring med typ Wilson Combat Ultimate-lube eller dets like?
                                                    Får du tak i BreakFree så er det gull. Eller SLiP 2000, skal visst være meget bra.

Jeg har kun brukt BreakFree, og er storfornøyd med det

Kommentér

hahahaha så jævla bra

Dette er en irriterende signatur

Kommentér

Tidenes knebeskyttere!
                                                        Det der må jo bety at han er litt tam - han skrelte i det minste grensejegeren før han spiste ham
                                                        -Lille Arne

Kommentér

Sjefsdesignern virket som en meget glad fyr.

Fin presentasjon av uniformens muligheter her:
                                                          http://www.youtube.com/watch?v=pf4nDbStqXU?rel=0

Kommentér

Peltor COMTAC IV Hybrid, har nå kommet ut for salg.
                                                            Er den billig? Nei. 865$ for dual comms versjonen.

http://www.peltormilitary.com/sites/mil ... ions.aspx#

Kommentér

Donasjoner

Collapse
                                                            Working...
                                                            X