Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Soveposer

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Soveposer

Er på jakt etter nye soveposer til ungene og trenger tips.

Posene bør være tre sesongs, da de kommer til å bli mest brukt i perioden vår-sensommer.

Ungene har vokst ut av sine gamle poser, som var 140cm lange. Er det voksen str neste da?
    Odd objects attract fire. You are odd.

Ser ut som Helsport sine JR poser hvertfall er tiltenkt 130-160cm.
    Normale dame poser er for 175cm. Normale herreposer er for 185cm. Kanskje hakket store, men litt etter alderen på barna så skyter dem jo plutselig fart i høyde og/eller bredde.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

Min yngste har denne:

https://www.hektapatur.no/mountain-h...arnepose-15897

Er testet og funnet ok ned mot -5ish med det standardunderlaget jeg har fått utlevert i HV. Når er den ungen varm av seg, så hvor overførbart dette er for dere vet jeg ikke. Den er oppgitt til makslengde 160.

Synes du det blir for lite å «vokse» i går det jo an å kjøpe en voksenpose, og heller feste et belte ell lign rundt nederst der lengden ikke trengs, så slipper kroppen å varme unødvendig mye pose. Fordelen er at utvalget gode poser er større til voksen, ulempen at i hvert fall mine barn herjer i posene sine, så dyre poser å vokse i er nytteløst*. Jeg vet ikke hvor langt dere pleier å bære pakning men en lang pose blir nødvendigvis litt tyngre enn en kort pose om alt annet er likt.

Er barnet veloppdragent kan du jo tjene mye varme på et godt underlag. Jeg opplever kuldegjennomslag fra bakken som et større problem enn fra luften i teltet når det bikker ned forbi null..

*De leker kålormer og vil ligge i posen ved bålet med dertilhørende glør overalt.
      Aldri mer 13

Kommentér

..eldstemann her har en forløper til den Altaflex jr-posen til Helsport (ser dønn lik ut på utsiden), fungerer også fint litt ned på minussiden (-5ish er som nevnt i forrige post det kaldeste vi har forsøkt). Men han er også varm av seg og de gangene han klager er det i innsovingsfasen hvor det blir mye opp og ned, ut og inn.

Mulig det ikke gjelder dagens AltaFlex Jr, men den vi har kom med et stort trekk (den posen man pakker soveposen i), fordelen er at også ganske små barn klarer å pakke posen, ulempen er at pakktrekket ikke har kompresjonsreimer, kun en sånn lukkeklipp som typisk pakkposer har. Det betyr at det er tilnærmet umulig for noen å komprimere posen skikkelig. Vi har løst dette med å kjøpe en kompresjonspose separat.

For egen del har vi såpass mye å hente på soveposedisiplinen at selv ikke dunposer beregnet på arktiske strøk ville fjernet utfordringene våre.
        Last edited by Signal_m; DTG 040023 May 20, . Begrunnelse: Glemte å nevne trekket..
        Aldri mer 13

Kommentér

Jeg gikk fra 140c,m til voksenpose - da ble alternativene og mulighetene til å velge "riktig pose" langt flere (selv om det medfører ekstra luft i posen som også skal varmes opp). Kjøpt tre-sesongs og bruker en fleecepose i tillegg på vinteren. Da har holdt helt fint (sjeldent med særlig mye kuldegrader i kystnære strøk på Vestlandet...)
          Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Kommentér

Kjøpte Salewa spice -8 185cm til kona og eldstemann (hver sin) på tilbud på XXL her om dagen.. Noen som har prøvd den?
            Selv er jeg 182 og jeg synes nok det var i tighteste laget på lengden..

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Simplex Vis post
              Jeg gikk fra 140c,m til voksenpose - da ble alternativene og mulighetene til å velge "riktig pose" langt flere (selv om det medfører ekstra luft i posen som også skal varmes opp). Kjøpt tre-sesongs og bruker en fleecepose i tillegg på vinteren. Da har holdt helt fint (sjeldent med særlig mye kuldegrader i kystnære strøk på Vestlandet...)
              Kanskje en mindre innerpose hadde vært noe til barna? Hjelper muligens ikke så mye på at det fortsatt er en del luft som må varmes opp, men de holder seg noenlunde på plass i posen, og den blir ikke så skitten.
              Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Donasjoner

Collapse
              Working...
              X