Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Forslag til sanitetslomme/IFAK

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Forslag til sanitetslomme/IFAK

Trenger gode ideer til en sanitetslomme som skal være i 1./2.linje.
    Fra før av er jeg kjent med den utleverte sanlommen og TQ-lommen, men lurer nå på om det er bedre og mer praktiske alternativer, da jeg har sett litt forskjellige typer hvor det er rip-off panel, montert på belte eller andre kreative løsninger.
    Så trenger jeg også forslag til TQ-lomme(r) og plassering av disse.
    Alle erfaringer og forslag mottas med takk.

Bindinger og begrensninger:
    - Kan ikke ha den på rygg/rumpe da storsekken er der eller i et buksebelte da jeg nok har feltjakke over.
    - Må være plass til minimum standard sanlomme sats for at resten av patruljen kan bruke det.
    - TQ-lommer må passe de tourniquene vi har utlevert, som jeg ikke husker hva heter.

Tilslutt:
    Hvordan ser dere dette med vanntettpakning av sanlomma/sanlommens innhold?
    Har erfart f.eks. enkeltmannspakker som punkterer og blir våte, er det kanskje bare noe man må leve med?

Jeg skjønner ikke grunnlaget for å bytte lommene egentlig. Hva er det som ikke funker med de som gjør at du ønsker å bytte de?

Utleverte TQ lomma er egentlig ganske grei, fordi den beskytter mot UV lys, støv, møkk og slitasje. Sånn plass-messig så husker jeg aldri om den bruker 1 eller 2 kolonner, men det finnes lommer som bare bruker 1. SORD har hvertfall en, og sikkert flere andre. Spesielt hvis du oppholder deg i et miljø hvor du er mye ute og kanskje på bakken, så ville jeg gått for en heldekkende løsning.

Utleverte sanlomma er egentlig også ganske fin, og det er i hovedsak fordi satsen er laget for å passe til den lommen på en fornuftig måte. Det er få tear-off lommer som f.eks. har plass til pasientlapp på et så fornuftig sted som den utleverte. BFG TKN funker kanskje uten nevneverdig styr, men jeg ser ikke helt hva en tjener på det. Jeg bruker en ATS lomme som er montert på et tear off panel på rumpen, men den er ikke praktisk med dagens sats så den skal byttes til utleverte. FSAN har vel egentlig også som krav at den utleverte lommen SKAL brukes om jeg husker rett.

Jeg ville byttet materiell som er punktert når jeg har mulighet til dette. Så kan de punkterte brukes til san-trening mens de fine er i lommen sin. Med unntak av pasient-lappen, så pakker jeg ingenting i noe ekstra enn sin emballasje.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

essal
      For å svare på det første om hvorfor jeg vil bytte, er det så enkelt for å prøve om det er noe som fungerer bedre enn det jeg har nå.
      For nå er det slik at sanitetslomma, når festet opp ned, at jeg noen ganger problemer med å "utløse" fordi jeg ikke får ordentlig grep på flappen og da ble det knot før jeg fikk ut selve lommen. Det er kjempeknot å få ut pasientlappen fra "pasientlapplommen" når lommen er opp ned. Når det gjelder den "pasientlapplommen" så har jeg erfart at folk ikke vet om den eller ikke bruker den. Fester jeg sanlomma "vanlig", kan det bli knot når jeg skal få selve sanlomma opp og ut.

Den utleverte TQ-lomma bruker 2 rader med molle og det er grunnen til at jeg ønsker å bytte til noe som ikke tar så mye plass.

Så om du lurte så vet jeg hvordan jeg skal benytte de utleverte lommene og er kjent med deres styrker og svakheter.
      Takk for tilbakemelding!

Kommentér

Grunnen til at jeg lurte på hvorfor var nettopp for å se hva du mener er styrkene og svakhetene, slik at det vil være mulig å komme med mer spesifikke forslag som ikke inneholder de nøyaktig samme problemene.

Generelt så vil du finne at de aller fleste lommene av den størrelsen, montert på siden av vesten, vil være vriene å få ut på en eller annen måte. Min ATS lomme er ikke noen lek og krever at jeg får tak i klipsen først, så håndtaket. BFG lommen jeg har prøvd var heller ikke enkel fordi det blir litt mye å dra ut oppover (tror ikke den er noe særlig å montere opp-ned). First-Spear sin Ranger Med Pouch ser heller ikke ut til å løse det problemet. Den utleverte montert opp-ned har jeg ikke noen negativ erfaring med selv, men vi har forbud mot det hos oss nå pga. FSANs føringer hvis jeg husker rett. Kan du sette en ekstra flapp på flappen?
        At pasientlappen er vrien å få ut for meg er egentlig irrelevant, fordi jeg er pasienten på lappen. De i min avdeling kjenner til lommen og plasseringen, så det er ikke et problem vi skal ha.

Lommer med sideåpning, som f.eks. SoTech Viper, krever enten at de monteres på fronten eller på ryggen, altså ikke optimalt for deg. Om du bruke platevest, så kan du se på noe alá Ferro Concepts Dangler eller Spiritus Systems Lunch box, som er en rumpetaske-ish type løsning som festes under vesten. Eventuelt hvis du finner en tradisjonell rumpetaske løsning som er bra organisert, bært forran, så er det en glimrende løsning rent praktisk. Kjenner dessverre ingen slike som er laget for å være ren sanlomme.

Dessverre for oss så har industrien et fokus på mindre bleeder-type lommer, og der er det ikke plass til satsen vår.

TQ lomme kan du jo prøve denne for enkelhetsskyld, så slipper du bestille fra utlandet: https://www.norsegear.no/first-spear...-9-coyote.html

Kommentér

Takk for gode tanker rundt forskjellige løsninger.

Har sett gjennom mange merker(men ikke alle) med ifak/sanlommer. Dette er noen med rip off-panel og en en størrelse som jeg håper passer det vi har i sanlomma, men jeg er litt skeptisk. Har valgt noen forskjellige med rip off-panel, da den løsningen er den jeg er mest nyskjerrig på.

- WARRIOR PERSONAL MEDIC RIP OFF POUCH
          https://www.uktactical.com/p-6389-wa...oyote-tan.aspx
          - Condor RIP AWAY EMT LITE
          https://condoroutdoor.com/191031-rip-away-emt-lite.html
          (Ja, jeg har hørt at Condor skal man styre unna for alt på jord, men jeg har også lest at de har tatt seg kraftig opp)
          - Spartan AFAK
          https://www.spartanarmorsystems.com/...-aid-kit-afak/

Når jeg ser for meg disse forskjellige typene med rip off-panel så har de gjerne en stropp med klips som må bort før man får revet av selve sanlomma. Steg 2 er å finne en løkke som er til for å gjøre det lettere å rive av. Nå vet jeg ikke hvor hardt disse lommene sitter på borrelåsen og om det er raskere og mer grovmotorisk å bare ta tak i selve sanlomma istedet for å finne den løkka.
          Da kan det være bedre å modifisere den utleverte sanlomma slik at den er lettere å ha med å gjøre.

Jeg kan stikke innom en av de som syr telt i nærheten å få dem til å sy en "flapp på flappen". Når jeg tenker meg om så er det knot for alle involverte å få opp "pasientlapplomma", da det er borrelås rundt hele åpningen som sitter godt og ingen "flapper" der. Man har gjerne på hansker også og da er det ihvertfall knot. Når jeg først var i de baner kunne jeg sydd to ekstra "miniflapper" på kanten til "pasientlapplomma" slik at den gjør det enklere å åpne og kanskje en løkke på selve sanlomma slik at den kommer lettere ut av "holderen". Målet er å få ut sanlomma på to grovmotoriske bevegelser, en som åpner flappen og "utløser/frigjør lomma" og en bevegelse som trekker "sanlomma" ut av "holderen" uten noe hazzle. For det er jo knot og hazzle som er problemet her.

Er det noen spesiell grunn til at FSAN har gitt føringer om at sanlomma skal festes "riktig" vei"?

Den TQ-lomma så lovende ut. Har du erfaringer med denne?:
          - Tactical Tailor Tourniquet Pouch
          https://www.tacticaltailor.com/tourniquetpouch.aspx

Kommentér

Opprinnelig skrevet av essal Vis post
            Den utleverte montert opp-ned har jeg ikke noen negativ erfaring med selv, men vi har forbud mot det hos oss nå pga. FSANs føringer hvis jeg husker rett. Kan du sette en ekstra flapp på flappen?
            Disse føringene var ukjente for meg. Hva er begunnelsen for dette?
            Ceterum censeo Carthaginem esse delendam

Kommentér

MWD
              Ser for meg to problemstillinger.
              1. Har man lomma opp-ned, så kommer borrelåsen på flappen mye i kontakt med jakka og jeg har selv fått sånn "goretex ull" på høyre arm som følge av at borrelåsen "fleecer" opp membranen. Det kan hende at det er en føring for å unngå slitasje og TS-er. Mye av samme grunn til at man bruker vedlikeholdsdress under vedlikehold og M75 under piggtrådarbeider.
              2. Hvis man ikke stapper lomma ordentlig full slik at det sitter bedre i "holderen", kan den falle ut hvis "flappen" løsner under stridsteknikk.

Kommentér

Nå er det mulig at jeg husker helt feil her, og at det ikke ligger noen føringer fra FSAN på det, men carebear har sikkert et svar på dette?
                Føring fra FSAN eller ikke, det var rett og slett fordi lommen kunne falle ut. Skjer sikkert ikke så ofte, men borrelåsen vil jo bli slitt over tid så det kan absolutt skje.

struksa , de 3 lommene ser hakket små ut. På generelt grunnlag så vil jeg ikke anbefale Condor, og Spartan ser egentlig bare ut som rebrand av Condor. Hvis du skal leke krig i hagen funker det sikkert bra, men det er langt fra bra nok til soldater. Warrior lommen er den største, så om du skal prøve en av de så gå for den, som også er av best kvalitet av de 3. Dog vil jeg heller anbefale ATS Small Medical pouch fordi da har du hvertfall en sekundær lukking som ikke kan fylles med lo, og jeg tror den er bitte litte gran større: https://www.skdtac.com/ATS-Medical-P...-p/ats.110.htm

Jeg har sydd en haug av slike TQ lommer som den du linker til, og nå lages de av omtrent alle. De beskytter ikke mot UV lys, støv, møkk og slitasje så jeg vil ikke anbefale et slikt design selv om de er populære (fordi dem er skit-enkle å produsere). Da ville jeg heller kjøpt FS lommen jeg linket til tidligere.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av struksa Vis post
                  essal
                  Den utleverte TQ-lomma bruker 2 rader med molle og det er grunnen til at jeg ønsker å bytte til noe som ikke tar så mye plass.
                  Det finnes en eldre utgave av denne som kun bruker 1 rad. Men godt mulig den ikke er spesielt lett å få tak i. Mulig brukeren hvorre her på forumet har en liggende. Tror jeg ga en til han på et tidspunkt, og kan ikke huske å ha sett han bruke den.
                  Ved kølle skal ondt fordrives!

Kommentér

Opprinnelig skrevet av essal Vis post
                    På generelt grunnlag så vil jeg ikke anbefale Condor, og Spartan ser egentlig bare ut som rebrand av Condor. Hvis du skal leke krig i hagen funker det sikkert bra, men det er langt fra bra nok til soldater.
                    Akkurat dette synes jeg er interessant. For min erfaring begrenser seg til det jeg har fått utlevert og litt prøving og feiling med tilfeldige ting, men jeg har ikke peiling på hvorfor Condor ikke skal brukes utenom at det var Kina-kvailitet på sømmer, klips reimer, osv. tidligere.
                    Han her "Nutfancy" mener hvertfall ikke det er noe feil med Condor:
                    https://www.youtube.com/watch?v=91aJDFEJHpY&t=

Kunne du fortalt litt mer om forskjellene i kvalitet som finnes der ute og hvorfor vi militære ikke bør kjøpe det?
                    For hva er det man skal se etter og hvilke kriterier blir "milspeca" utstyr laget etter?

Du nevner også beskyttelse mot UV-lys, støv skitt og møkk. Noen ganger så må man åle i en grøft ved siden av veien og da er det dumt hvis magasinene blir fulle av gjørmevann og småsteiner, den skjønner jeg, men UV-lys er ikke noe jeg har tenkt over utover solkrem og solbriller.
                    Er det slik at UV-lys skader styrken til TQ-ene hvis det blir utsatt for det over lengre tid?

EivindM
                    Hvis det er vanskelig å få tak i, så tror jeg går for noe lignende som gjør samme nytten. Takk for svar!

Kommentér

Har det kommer føringer mot å montere san-lommen opp ned, eller føringer mot å bruke den?

Tommelfingerregel iht nyeste sanitetsutdanning er at TQ skal være lett tilgjengelig for personen som har behov for en, samme hvilken arm personen skal bruke. Sanitetslommen er for makker/lignende og har ikke høy pri for at enkeltmannen selv skal begynne å behandle seg. Dermed kan lommen fint åpenes oppover, selv om et skulle vært noe knot med ta en ut selv; for poenget er at behandleren skal kunne bruke den.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Kommentér

struksa For å forstå hvorfor du ikke skal kjøpe Condor, kan du lese denne: https://primaryandsecondary.com/what-is-quality/
                        Darin Talbot som har skrevet artikkelen, har drevet Extreme Gear Labs i en årrekke og jobber så vidt jeg vet for en underleverandør for NASA på tekstilbaserte produkter. Dvs. han kan greiene sine.
                        Jeg kunne sikkert skrevet en 100 siders kronikk om hvorfor en ikke skal høre på Nutnfancy, men den har mange andre allerede skrevet. Han er kort og godt clueless. Sånn "just as good" holdning dreper folk.

Enkelt fortalt:
                        - Billige produsenter bruker billig materiale og gjør jobben så billig som mulig. Det betyr at en sparer tid der en kan spare tid, og penger der en kan spare penger, og dette går ut over kvaliteten. 1" webbing er ikke det samme, vevd nylon er ikke alt like bra osv. Ting som nIR refleksjon flyr nok ut vinduet hvis en kjøper billig materiale.
                        - Den letteste måten å se om noe er skikkelig kvalitet er først og fremst å se på pris og om det er laget i USA. Det høres kanskje dumt ut, men uten å kunne gå ting i sømmene så er det jævla vanskelig å vite noe om det hvis ikke dette er ting en har kjennskap til. Hvis du først har ting, så kan du som i artikkelen telle antall sting per tomme, mange små er bedre enn få store. Det finnes selvsagt kvalitet som er laget i andre land i Europa, men om det er laget i Asia så er det i de aller fleste tilfeller skvip, med noen få unntak.
                        - Et tips er å se etter utstyr hos forhandlere hos OP Tactical og SKD Tactical, fordi de kan greiene sine. Om de selger merket, kan du trygt kjøpe det hos andre forhandlere. Veldig mange norske (og utenlandske) butikker selger dessverre ræl, fordi ræl er billig og dermed selger.

Nylon er sensitivt til UV lys. Altså om du da har TQen din eksponert for UV lys over tid, så er det en fare for at den blir svakere. Med f.eks. den TT lommen, så vil TQen stikke ut på sidene når du åler, og dermed påfører du den slitasje. Nå er det ikke slik at ting ikke funker fordi den har vært utendørs i sola eller at du ålet deg gjennom gjørme så funker ikke TQen, men det er å minimere sjansen for at TQen din blir påført noe som helst som kan ha påvirkning til funksjonen av den. Derfor pakker vi den inn, sånn at når det renner blod ut av låret ditt, så har du best mulig sjanse for at den TQen funker.

Kommentér

Da vet man bedre og viktigst for meg, hvorfor man skal velge ordentlig kvalitet.
                          Kunne du kjapt slengt ut noen merker man skal unngå, som Condor? Og hvilke som er innafor?

Jeg tenker at jeg legger valg av alternativ IFAK-lomme død og heller tilpasser den lommen av samme typen som den utleverte litt så den blir bedre. Mulig jeg legger ut bilder av modifiseringene her. Takker alle som har bidratt, og spesiell takk til essal , som bidrar med sin kompetanse.

Kommentér

Nå finnes det så utallig rebrands av alt mulig, så du ser f.eks. Condor selges med 100 forskjellige merkelapper.. Det gjør det hele litt vanskligere, men ikke kjøp ting til stridsutrustningen fra Condor, Flyye eller Pantac, og være skeptisk til alt fra Asia.
                            Av billig brands som jeg ikke nødvendigvis vil anbefale, men som har ok kvalitet så har du Tasmanian Tiger, Warrior Assault Systems og 5.11. Her kan du sikkert også plassere en haug av (øst)europeiske brands som jeg ikke kjenner til.
                            Av det som er innenfor så finner du de hos butikkene jeg nevnte tidligere. Jeg finner ingen brands der som jeg er skeptisk til.

Kommentér

Som det blir skrevet over, sanitetslomma er ikke for at du skal ta den av din egen vest og bruke på andre. Den er til for at førstehjelper skal ta den fra vesten din og bruke innholdet på deg.
                              På den måten sikrer man at hver enkelt har sanitetsmateriell tilgjengelig dersom skade oppstår.
                              It's not about surviving, it's about winning.

Kommentér

Donasjoner

Collapse
                              Working...
                              X