Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Utstyr til skytebanen

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Utstyr til skytebanen

I HV området vårt så ser vi på forbedring av materiell for skytebanen:
    Vi har tidligere hatt med den store pussekassen, men vi ser at kassen ikke er egnet for skytebanen, og vi trenger ofte utstyr til mer enn en bane når vi har øvelser.

Blinker, bukker, førstehjelpsmateriell, varm drikke, mm er ikke tatt med, Dette ivaretas på andre måter

Vi har begynt å se på et nytt "konsept" for gjennomføring av skyting.
    Planen er å ha en enkel enhet, (et kartrør) med det mest nødvendige til skytingen.
    Kan noen sjekke om det er noe som "MÅ" være med på en skytebane til selve skytebiten

Vårt forslag er
    HK-416:
    2 pussestenger
    3 refleksvester
    pusselapper
    ørepropper
    Klistrelapper
    Våpenolje

Minimi
    2 pussestenger
    3 refleksvester
    pusselapper
    ørepropper
    Klistrelapper
    Våpenolje

MP5
    2 pussestenger
    3 refleksvester
    pusselapper
    ørepropper
    Klistrelapper
    Våpenolje
    Siktejusteringsverktøy

Stiftemaskin til å utbedre figurer og feste innskytingsskiver.
    Pusselapper og tvist.
    When in doubt,empty your magazine.

Kommentér

Det blåser sånn der vi er, at hammer og pappspiker er nok en bedre løsning for utbedring av figurer...
      Hva tenkte du twisten til? Vi ser ikke for oss noe større puss på banen

Kommentér

Duct tape. Hurtig lapping av store hull og samlinger.
        Batterier (Aimpoint, hørselvern, timere, etc)
        Spraylim
        Ekstra briller (alltid noen som glemmer eller noens er kass)
        Sprittusj(er)
        Markeringsspray
        Ekstra hurtiglader(e) 416
        Ekstra magasiner
        Klikkpatroner

I hine hårde dager hadde jeg fått tak på en transportkasse til MP7, sånn de blir levert til depotet i, og hadde den som HI-kasse på skytebanen.
        Der hadde jeg alt det nevt over, pluss en del ting til - timere, A4 ark, tabellverk, laminerte ark med ymse tester, penner, ørepropper, etc etc
        mathematical analysis does not matter in high risk decision making

Kommentér

Opprinnelig skrevet av erlendhall Vis post
          Det blåser sånn der vi er, at hammer og pappspiker er nok en bedre løsning for utbedring av figurer...
          Hva tenkte du twisten til? Vi ser ikke for oss noe større puss på banen
          Twist/pusselapper er et must uansett. Få bort smuss ved behov. Dra gjennom pipa før, under og etter skyting.

Kommentér

Laminerte utgaver av skytetabellene!
            “If you find yourself in a fair fight, your tactics suck.”
            ― John Steinbeck

Kommentér

Opprinnelig skrevet av jaffar Vis post
              Duct tape. Hurtig lapping av store hull og samlinger.
              Batterier (Aimpoint, hørselvern, timere, etc)
              Spraylim
              Ekstra briller (alltid noen som glemmer eller noens er kass)
              Sprittusj(er)
              Markeringsspray
              Ekstra hurtiglader(e) 416
              Ekstra magasiner
              Klikkpatroner

I hine hårde dager hadde jeg fått tak på en transportkasse til MP7, sånn de blir levert til depotet i, og hadde den som HI-kasse på skytebanen.
              Der hadde jeg alt det nevt over, pluss en del ting til - timere, A4 ark, tabellverk, laminerte ark med ymse tester, penner, ørepropper, etc etc
              Vi bruker disse:
              https://www.pelishop.no/products/pelicase-1740

Har ikke noe bilde av hvordan den er innredet,men ringer du S-4 i BW,så kan han sikkert hjelpe deg.

Kommentér

Den 1740 kassa er hele problemet. Det er jo en kasse som er bygget for å gjøre 5. linjes vedlikehold for 100 personer per kaliber, og ikke det å dra på skytebanen (med mindre det er snakk om bataljonen i angrep med alle våpen opp til 40mm)...

Jeg er nok litt trassig, og mener at det eneste en faktisk skal behøve å ta med seg spesifikt til skytebanen er redusertskiver (fordi jeg tror ikke skytebane adm'n klarer å fikse det) og lapper.
                Det forutsetter riktig nok at gruppen som skal ut og skyte har klart å f.eks. gjennomføre en skikkelig KTS, slik at alle har briller, hansker, ørepropper, hørselvern, pussesett, olje, ekstra batterier og tape. Det forutsetter også at de som skal være leder/HJI evner å ta med seg refleksvester, men det burde de helt sikkert ha av en drøss av andre grunner uansett så den er vel kanskje ikke glemt.

Så, om du stapper litt redusertskiver, klistrelapper, 3 deler av en pussestang og en stiftemaskin i en liten eske så er det alt du behøver om folka ikke er helt bak mål. Siden de 99% er det, så får du også ta med briller, hansker, ørepropper, hørselvern, pussesett, olje, ekstra batterier, tape, ekstra Aimpoint, ekstra magasiner, ekstra våpen, ekstra reim og refleksvester siden det visst nok ikke går å si "du får ikke skyte før du har hentet X som du skulle hatt når du dro fra A". Og da kan en like gjerne dra med den jævla 1740 kassa...
                - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

Opprinnelig skrevet av mailman Vis post

Vi bruker disse:
                  https://www.pelishop.no/products/pelicase-1740

Har ikke noe bilde av hvordan den er innredet,men ringer du S-4 i BW,så kan han sikkert hjelpe deg.
                  Huh. Hvorfor skal jeg det?

Kommentér

Opprinnelig skrevet av essal Vis post
                    Den 1740 kassa er hele problemet. Det er jo en kasse som er bygget for å gjøre 5. linjes vedlikehold for 100 personer per kaliber, og ikke det å dra på skytebanen (med mindre det er snakk om bataljonen i angrep med alle våpen opp til 40mm)...

Jeg er nok litt trassig, og mener at det eneste en faktisk skal behøve å ta med seg spesifikt til skytebanen er redusertskiver (fordi jeg tror ikke skytebane adm'n klarer å fikse det) og lapper.
                    Det forutsetter riktig nok at gruppen som skal ut og skyte har klart å f.eks. gjennomføre en skikkelig KTS, slik at alle har briller, hansker, ørepropper, hørselvern, pussesett, olje, ekstra batterier og tape. Det forutsetter også at de som skal være leder/HJI evner å ta med seg refleksvester, men det burde de helt sikkert ha av en drøss av andre grunner uansett så den er vel kanskje ikke glemt.

Så, om du stapper litt redusertskiver, klistrelapper, 3 deler av en pussestang og en stiftemaskin i en liten eske så er det alt du behøver om folka ikke er helt bak mål. Siden de 99% er det, så får du også ta med briller, hansker, ørepropper, hørselvern, pussesett, olje, ekstra batterier, tape, ekstra Aimpoint, ekstra magasiner, ekstra våpen, ekstra reim og refleksvester siden det visst nok ikke går å si "du får ikke skyte før du har hentet X som du skulle hatt når du dro fra A". Og da kan en like gjerne dra med den jævla 1740 kassa...
                    Magasiner blir herpa. Reserve er lurt.
                    Propper blir brukt opp eller mistet underveis. Reserve er lurt.
                    Aimpont og andre duppeditter får tomme batterier selv om du testa de før under og etter avmarsj.
                    Etc.

Jeg vil heller ha og ikke trenge de, enn å ikke ha og trenge de.

Hele hensikten med å være på skytebanen er å skyte. En HI/Øvingsleder/skyteleder som heller vil 'nekte' folk å skyte fordi av og til er folk folk,, ting blir borte eller går i stykker, har ikke gjort deler av jobben sin.

Olje og pusselapper er ikke dumt, se tidligere post - uansett hvor mye KTS man tror man har gjort seg før avreise. Å dra gjennoom pipa før skyting er ikke en sånn papegøyeløsning 'for det har vi alltid gjort'. Du kan sikkert tenke deg grunnen til at det bør gjlør før og etter skyting (gjerne underveis og)

Det finnes gode løsninger i skillet mellom minimalist og den der kjempekassa 1740

Kommentér

Hele hensikten med å være på skytebanen er å skyte. En HI/Øvingsleder/skyteleder som heller vil 'nekte' folk å skyte fordi av og til er folk folk,, ting blir borte eller går i stykker, har ikke gjort deler av jobben sin.
                      Det er nettopp derfor jeg sier at en ikke kan legge alt på deltakerne til tross for at jeg vil- og at en må ha med mye mer ting.
                      Spesielt med HV, så må en hvertfall det. Jeg tror ikke jeg kan huske å ha vært med på skyting med Område eller nye folk i Innsats hvor det ikke har vært behov for minst ett ekstra våpen eller 1 ekstra Aimpoint.

Enkelt fortalt: Alt en stiller krav til at elevene skal bruke på skytebanen må en ha reserve av. Så jeg tullet ikke med listen min... Men ja, med unntak av våpen så får du plass til det i en mindre kasse enn 1740. Den kryssfiner kassa som jeg ikke helt husker hva kommer med er en god start, eventuelt et par 40mm kasser.
                      - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

Nå er det 15 år siden jeg ledet skyting i HV, men jeg mener vi hadde skytebaneutstyret i en ammunisjonskasse for 1000 skudd 7,62 mm.
                        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av essal Vis post
                          Det er nettopp derfor jeg sier at en ikke kan legge alt på deltakerne til tross for at jeg vil- og at en må ha med mye mer ting.
                          Spesielt med HV, så må en hvertfall det. Jeg tror ikke jeg kan huske å ha vært med på skyting med Område eller nye folk i Innsats hvor det ikke har vært behov for minst ett ekstra våpen eller 1 ekstra Aimpoint.

Enkelt fortalt: Alt en stiller krav til at elevene skal bruke på skytebanen må en ha reserve av. Så jeg tullet ikke med listen min... Men ja, med unntak av våpen så får du plass til det i en mindre kasse enn 1740. Den kryssfiner kassa som jeg ikke helt husker hva kommer med er en god start, eventuelt et par 40mm kasser.
                          Da leste jeg deg feil, beklager. Men da er vi egentlig ganske enige da

Kommentér

Huh. Hvorfor skal jeg det?
                            Det skal du ikke,det var til trådstarter.
                            Jeg bare siterte listen din fordi den var bra.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av mailman Vis post

Det skal du ikke,det var til trådstarter.
                              Jeg bare siterte listen din fordi den var bra.
                              Enda en jeg enig med, hva skjer nå da??

Kommentér

Donasjoner

Collapse
                              Working...
                              X