Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

BV202

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Re: BV202

Ser poenget ditt ,det var ikke så mange andre alternativer til denne vogna på 1970 tallet ,slapp heldigvis å oppholde meg inne i dette kjøretøyet ,men du verden det var alltid hyggelig å få tilkjørt forsyninger og i ny og ne ett lagstelt som alternativ til Sjuduken.

Comment

Re: BV202

Visste dere at en BV202 kan nøste opp 200 meter feltkabel med beltene på noen få sekunder? Ikke jeg heller, men jeg klarte det på første forsøk for å si det slik... Jeg skulle ut og skyte BK som markør for Cymbeline-radaren til MFAbn i BRIG N en vinterdag da jeg krysset en frossen myr med lånt BV202. Tre mann i kanten på myra vinket ivrig til meg da jeg kjørte forbi ca 150 meter fra dem og jeg vinket selvsagt tilbake. Senere samme uke ble det i MFAbn snakk om at det hadde vært noen gærne infanterister inne i øvingsområdet vårt som hadde kjørt over en feltkabel som var lagt snarveien over ei myr, og det kom ut en presisert instruks om hvor slike kabler skal legges, samt en ekstra betoning på viktigheten av å forankre kabelen da en felttelefon visstnok hadde vært svært vanskelig å lokalisere, på ei myrflate med løssnø. Jeg unnlot da å rekke opp hånda for å presisere at det ikke var infanterister som kjørte den 202'en...

Drivstofforbruket er grotesk på en BV202 og rekkevidde er dens største hemsko. BV206 kommer mye bedre ut der og laster dessuten en del mer. Så bør sittekomfort for fører nevnes i mer enn en bisetning. Motorens plassering gir gunstig utgangspunkt for forsering av terreng, men en 206 kjørt på riktig måte er slett ingen sinke og gjør nok en vesentlig bedre jobb for oss i felt.
      HV-I [url="http://www.grebe.no"]www.grebe.no[/url]

Comment

Finnes det noen her som var reperatør BV202 har et problem.

Comment

Avdelingen i Brig N som jeg tjenestegjorde ved under førstegangs, var utstyrt med 202 da jeg var der. Kjente ristingen fra rillene i beltet godt under kjørring på asfalt. Brrrrr. Mht. kjøring i sideskråning var det vanligere at mannskapet faket ut lenge før vognen tippet, enn det motsatte.
          De doble forgasserne var oppheng i hver sin spiralfjær, om jeg ikke husker helt feil, og en vanlig feilsituasjon var at en av disse fjærene kunne løsne fra opphenget, sånn at toppfarten plutselig sank fra 40 til 20 km.
          Hadde ikke vognførerkurs på bv under førstegangs. Men ble satt til å være vognfører på 202 under en rep-øvelse, da vedkommende som egentlig skulle vært vognfører var for tykk til å komme ned gjennom førerluka på vogna .

Comment

Ad varmeapparatet i BV 202, så var det ut i fra min erfaring tilsvarende brukermessig som varmeapparatet på NM-135. Knallbra når det fungerte, men litt ymse mht. om det fungerte i det hele tatt.

Comment

Så vidt jeg husker ble BV-202 tatt ut av tjeneste på 90-tallet lenge før de hadde nådd sin levealder. De hadde et logistikk-problem som etter hvert ble uløselig: motorene krevde blyholdig bensin. De gikk normalt på så høyt turtall at de ikke en gang klarte seg med blyfri bensin + tilsetning, de skar seg også med det. Og blybensin forsvant veldig fort ut av bruk på 90-tallet. Det ville være mulig å skaffe i fredstid ved å betale oljeselskapene ekstra, men man så at det ville bli en umulighet i krig. Det var snakk om en mulighet til å bygge om motorene, men jeg vet ikke om det skjedde? En god del organisasjoner (Røde Kors etc.) og privatpersoner anskaffet BV-202 da Forsvaret kvittet seg med dem. Jeg vet ikke hva de hjør med bensinen?
              At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Comment

Opprinnelig skrevet av Kompressor Vis post
                Visste dere at en BV202 kan nøste opp 200 meter feltkabel med beltene på noen få sekunder? Ikke jeg heller, men jeg klarte det på første forsøk for å si det slik...
                Haha! Perle

Comment

Husker fra IØ2 Evjemoen fra 80-tallet hvor BV202 ble utstyrt med avløpsrør for å simulere stridsvogn for oss infanterister. Vogna gikk under betegnelsen Olapard.
                  Si vis pacem, para bellum

Comment

Eg og 5 andre har gått i innkjøp av ei 1970 Bv202n som skal brukast som russebil til våren Utvendig blir den malt raud, evt. raud kamuflasje.

Er eit veldig artig kjøretøy og kjøre, og har leikt oss litt i snøen no i vinter

Comment

Hva gjør dere med blyholdig bensin, visstnok skal den skjære seg hvis den går lenge på høyt turtall med blyfri bensin + tilsetting.
                      At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Comment

Bytt til Isuzu diesel motor.
                        Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Comment

Ble satt til å kjøre 202 under en rep på tidlig 90-tall, da den som opprinnelig var tildelt oppgaven, i tiden mellom førstegangstjeneste som BV-sjåfør og rep-innkalling, var blitt så "omfangsrik" at vedkommende ikke greide å presse seg ned i "luka" på framvogna.
                          Eneste opplæring var 2 runder rundt plassen der vogna stod parkert, før jeg ble godkjent :-).
                          Til gjengjeld lærte jeg den harde vægen at motoren på 202 har to spiralfjæropphengte forgassere, når farten plutselig sank fra 40 til 20 km/t.

Comment

Opprinnelig skrevet av Loen Vis post
                            Eg og 5 andre har gått i innkjøp av ei 1970 Bv202n som skal brukast som russebil til våren Utvendig blir den malt raud, evt. raud kamuflasje.

Er eit veldig artig kjøretøy og kjøre, og har leikt oss litt i snøen no i vinter
                            I'm quite impressed med sluttresultatet : http://www.nrk.no/hordaland/er-dette...il_-1.12302460

Comment

Den der skulle jeg hatt med meg på neste øvelse *glis-glis*
                              Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Comment

Fantastisk jobb! Mulig å få video av den og?

Comment

• Filter
                                • Tid
                                • Show
                                • New Topics
                                Clear All
                                new posts
                                No content found
                                Show More

• Filter
                                • Tid
                                • Show
                                • New Topics
                                Clear All
                                new posts
                                Please log in to your account to view your subscribed posts.
                                Underforum Tråder Innlegg Nyeste innlegg
                                Oppstillingsplassen
                                Tekniske driftsmeldinger.
                                Tråder: 8 Innlegg: 641
                                Nyeste innlegg: Milforum: Driftsmeldinger
                                8 641
                                Kunngjøringer og informasjon fra forumledelsen.
                                Tråder: 15 Innlegg: 1.086
                                Nyeste innlegg: Meldinger til/fra S-1
                                15 1.086
                                yamaha
                                Meldinger til/fra S-1
                                av yamaha
                                Stedet for korte spørsmål og kommentarer om forumet. Faglige diskusjoner tar vi på andre tråder under fagforumene.
                                Tråder: 3 Innlegg: 445
                                Nyeste innlegg: Feilmeldinger
                                3 445
                                Sjef Milforum
                                Feilmeldinger
                                Fagforum S-1: Personell & administrasjon
                                Rekruttering, opptak og trening til førstegangstjeneste. Livet som vernepliktig etter førstegangstjenesten.
                                Tråder: 2.453 Innlegg: 41.993
                                Nyeste innlegg: Sliter med push ups
                                2.453 41.993
                                Underforum:
                                Treningsdagbøker (11/1.130)
                                Utdanning og tjeneste som offiser, befal og spesialist, herunder diskusjoner rundt OMT (Ordning for Militært Tilsatte).
                                Tråder: 65 Innlegg: 2.857
                                65 2.857
                                Underforum:
                                Se annonseringer av ledige stillinger i Forsvaret, Politiet, NSM, Sivilforsvaret og andre forsvars- og sikkerhetsrelaterte næringer.
                                Tråder: 30 Innlegg: 491
                                30 491
                                Alt om utnevnelser, utmerkelser og annet administrativt.
                                Tråder: 8 Innlegg: 283
                                8 283
                                Fagforum S-2: Etterretning & sikkerhet
                                Her følger vi det generelle nyhetsbilde, hovedsaklig sikkerhets og militærrelaterte temaer, verden over.
                                Tråder: 1.054 Innlegg: 33.825
                                Nyeste innlegg: Interessante nyhetslinker
                                1.054 33.825
                                Følg utviklingen i ulike deler av verden, regioner, land og konfliktområder.
                                Underinndeling og innhold er tilpasset Etterretningstjenestens fokusområder.
                                Tråder: 395 Innlegg: 28.343
                                Nyeste innlegg: Fokus: Tyskland
                                395 28.343
                                Underforum:
                                Tema: Russland (58/6.879)
                                Tema: Asia (102/4.213)
                                Terrorisme, spionasje, sabotasje, subversjon og organisert kriminalitet.
                                Underinndeling og innhold er tilpasset PSTs trusselvurderinger.
                                Tråder: 59 Innlegg: 5.302
                                59 5.302
                                Underforum:
                                22.juli 2011 (32/4.562)
                                Automatiske nyhetsfeeder. NB! Slettes automatisk etter en tid, så diskusjoner bør føres videre på andre tråder.
                                Tråder: 199 Innlegg: 254
                                199 254
                                Fagforum S-3: Operasjoner & avdelinger
                                Forsvarets ulike forsvarsgrener, våpengrener og avdelinger.
                                Tråder: 2.548 Innlegg: 62.526
                                2.548 62.526
                                Underforum:
                                Hæren (41/1.518)
                                Sjøforsvaret (36/1.959)
                                Luftforsvaret (62/1.285)
                                Heimevernet (563/17.503)
                                Diskuter totalforsvaret unntatt Forsvaret, herunder Sivilforsvaret, Redningstjenesten og Politiet.
                                Tråder: 584 Innlegg: 19.529
                                Nyeste innlegg: Rettssaken mot Erik Jensen
                                584 19.529
                                Underforum:
                                Politiet (235/12.996)
                                Diskuter ledelse, strategi, operasjonskunst og taktikk.
                                Tråder: 9 Innlegg: 176
                                Nyeste innlegg: Hva innebærer god ledelse?
                                9 176
                                Marols
                                Hva innebærer god ledelse?
                                av Marols
                                Stridsteknikk, skyting, feltarbeider, sprengning, vintertjeneste og andre militære fag.
                                Tråder: 21 Innlegg: 2.270
                                Nyeste innlegg: Den store PI-tråden
                                21 2.270
                                pioff
                                Den store PI-tråden
                                av pioff
                                Fagforum S-4: Logistikk & materiell
                                Alt om militære kjøretøy, fartøy og flymaskiner.
                                Tråder: 109 Innlegg: 10.276
                                109 10.276
                                Analyser og diskusjoner om ulike anskaffelser av militært materiell til Forsvaret i Norge, samt generelle diskusjoner rundt materiell som ikke er dekket andre plasser.
                                Tråder: 65 Innlegg: 827
                                65 827
                                Underforum:
                                Landsystemer (28/624)
                                Sjøsystemer (4/5)
                                Luftsystemer (6/41)
                                INI-systemer (23/128)
                                Fagforum S-5: Planer & policy
                                Forsvarsbudsjett og langtidsplaner, doktriner og militærmakt. Debatt rundt politiske føringer for Forsvaret, samt Forsvarets egne strategier og planer.
                                Tråder: 93 Innlegg: 6.069
                                Nyeste innlegg: Kampluftvern for fremtiden
                                93 6.069
                                Her diskuterer vi norsk og internasjonal militærhistorie, avdelingstradisjoner og militaria.
                                Tråder: 411 Innlegg: 10.499
                                411 10.499
                                Underforum:
                                Informasjon om veteraner og reservister og aktiviteter landet rundt. FN-tjeneste, NATO-Veteraner, NROF etc.
                                Tråder: 89 Innlegg: 1.564
                                Nyeste innlegg: Team Rubicon.
                                89 1.564
                                magskor
                                Team Rubicon.
                                av magskor
                                Fagforum S-6: Samband & IKT
                                Dette formet skal være for alle innlegg om sambandsmidler, relaterte systemer, erfaringer, utdanning, avdelinger og historikk samles. Tråden vil være ugradert, noe som er en selvfølge på dette forumet.
                                Tråder: 119 Innlegg: 1.706
                                Nyeste innlegg: Alternativ til kontorkasse
                                119 1.706
                                Underforum:
                                01 Fagområder (16/297)
                                02 Felttriks (23/301)
                                Her diskuterer vi tekniske saker innenfor IKT og data, som ikke er dekket av fagforum samband.
                                Tråder: 170 Innlegg: 3.014
                                170 3.014
                                Markedsplassen
                                Her kjøper og selger du utstyr. Kun for privatpersoner.
                                Buy and sell kit. Non-commercial use only.
                                Tråder: 537 Innlegg: 2.182
                                537 2.182
                                Tester med terningkast på forskjellige typer utstyr. Det forutsettes at tester ikke har noen tilknytning til produsent eller forhandler av utstyret.
                                Tråder: 3 Innlegg: 16
                                3 16
                                Bedrifter som mener de har noe å tilby Milforums lesere, enten i form av produkter eller jobb, kan her legge inn en tråd med informasjon og relevante lenker.
                                Tråder: 2 Innlegg: 2
                                2 2
                                Working...
                                X