Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

BV202

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• BV202

Her diskuterer vi BV202!

Re: BV202

Da kan jo jeg fyre i gang diskusjonen her ved å legge inn mitt tidligere innlegg. Hvlt får redigere hvis han ikke ønsker sine meninger i denne seksjonen.

Opprinnelig skrevet av KJ
    Vurderer å gå til anskaffelse av en BV202 ettersom de går til nesten samme prisen som en cola flaske om dagen. Og ettersom jeg har forstått, befinner det seg personer på dette forumet som antageligsvis har sett disse i bruk i forsvaret.

Hva kan man forvente seg av feil, varsel signaler om dyre reperasjoner ol.?
    Det er vel en volvo B20 motor som sitter i disse? Har også hørt at ved feiltenning kan det slå tilbake i gasseren og ta fyr. Er dette tilfelle?
    Hvordan er tilgangen på deler? (motor messig er jeg sikra.)
    Mulighet for å sette på weber gassere for litt festlig lyd og dra kraft i bakker?

Dette skal kun benyttes som et reint leketøy/prosjekt (som om jeg ikke har nok fra før).
    Opprinnelig skrevet av hvlt
    Troppen min i førstegangstjenesten var utstyrt med 3 stk. BV202, men jeg var selv oppsatt på Volvo Felt, så jeg har ikke direkte kjøreerfaring etc. Det var to versjoner i bruk i det norske forsvaret, BV202N (produsert før ca. 1975) og BV202NF1 (produsert fra ca. 1975). Vi fikk våre BV202N byttet ut med BV202NF1 tidlig i 1977, og det var en stor forbedring, først og fremst for de som satt i bakvogna, men også kjøremessig. BV202N hadde ikke varmeapparat i bakvogna, den hadde Volvo B18B motor, annen (og ikke fullt så god) girkasse og også annerledes styremekanisme. BV202NF1 hadde Volvo B20B motor, forbedret girkasse og styremekanisme samt et bra varmeapparat i bakvogna. Håper det er den nyere modellen du har kjøpt!

Har du fått med vedlikeholdsreglement? Det er nok viktig å følge. Ellers er det vel kanskje utskifting av slitte belter som er det store problemet. Forumet til Historiske Militære Kjøretøyers Forening er nok stedet for mer informasjon: http://rolfsask.proboards.com/index.cgi?board=bv
    Opprinnelig skrevet av KJ
    Viste jeg det ikke. Spør og du får svar. Takker.

Har ikke kjøpt ennå. Diskutere litt pris først. Den jeg ser på nå er av den gamle modellen. Har selv brukbare mekansiske evner og et godt lager med motor deler, så jeg håper det er mulig å få doningen fremmover. Det er vel også mulig å spørre hr. Reodor om hjelp hvis det skulle stoppe opp helt. Selv om han har fler prosjekter enn jeg har.
    På denne svenske hjemmesiden er det masse informasjon (inklusive norske reglementer etc.): http://www.bv202.se/
    Heavy is good, heavy is reliable. If it doesn't work... you can always hit them with it.

Kommentér

Fjernoppklaring hadde i 98 en type 202 som gikk adskillig raskere enn normalen.

Mötte en litt forvillet gjeng inne på dypet under nato övelsen dette året, og de påstod kjerra gikk på bensin!?!

Mitt spörsmål er om dette var god gammaldags feltljuging eller om de pratet sant.

(som god infanterist stoler jeg ikke helt på en dragon og vice versa...)
      Sentio aliquos togatos contra me conspirare

Kommentér

Så vidt jeg husker fra min tid i Brig N så gikk BV 202 på bensin, de hadde også en sinnsyk bensinvarmer i bak vogna som gjorde at man kunne øke temperaturen fra minus 20-30 grader til pluss 20-30 på 5-10 minutter hehe.
        "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Kommentér

Ah, minner! Jeg tilbrakte sersjantåret mitt som sidetryne foran i en BV202NF1 (når vi en sjelden gang ikke måtte gå til fots), deltok på vedlikehold, og fikk ved festlige anledninger lov til å kjøre. Den er en drøm på vinterstid, og jeg har ennå til gode å se noen farkost som tar seg bedre frem i dyp snø. Vi fikk BV206 like etterpå, og den har mye dårligere fremkommelighet (graver seg ned).

BV202 gikk på bensin, ja, og som det sies over ga eberspächeren i bakvogna mulighet for å ta badstu der.
          Opprinnelig skrevet av 42a-1
          Quite right ;-)

Referanse: http://wapedia.mobi/no/Volvo_BM_BV202
          Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Klarte aldrig som mink å se en eneste god ting med BV 202 ,bråkte noe inni hælvete ,stakkars fører som måtte sitte med øreklokker på i denne Maskinen,og en stor fare var det å føre ett slikt kjøretøy under visse forhold da kunne en rett og slett ende på taket .
            Motoren var nok en god sliter ,da den var utprøvet det eneste posetive jeg har å si om dette fremkomstmiddel.

Kommentér

Der er jeg mye mer enig med Rittmester enn med ifanterist. Jeg opplevde både BV202N og BV202NF1. Den sistnevnte var en forbedring overfor den første, både på grunn av varmeapparatet i bakvogna og på grunn av sterkere motor etc. Men uansett, for noen terrengegenskaper! Det var kjøretøy som tok seg fram under alle forhold, sommer som vinter! Ble de behandlet godt av en dyktig vognfører var det da ikke ofte de ble kjøreudyktige heller.

Det ristet og bråkte en del, både i førerkabinen og i bakvogna, men det var da ikke verre enn i en M113, for ikke å¨si en vanlig traktor.

Både BV202N og BV202NF1 hadde temmelig standard Volvo 4-sylindrede bensin-rekkemotorer fra Volvo personbil (hvis jeg husker rett hadde de versjonen med to forgassere), den første hadde B18-moteren som ble brukt i de siste Volvo PV, i Volvo Amazon, i "Helgen-bilen" Volvo P1800 og i de billigste tidlige Volvo 144 (1,8 l, 82,5 hk), den siste hadde B20-motoren som ble brukt i de dyrere Volvo 144, i tidlige Volvo 240 etc. (2,0 l, 97 hk). Dette var meget driftssikre motorer som dessuten var lette å vedlikeholde. Jeg hadde selv den litt videreutviklede B21-motoren på en 1984-modell Volvo 240DL som jeg brukte til for 10 år siden, en bil jeg stadig har nostalgi for...
              At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Under alle Forhold Hvlt ? da tror jeg du bommer litt =)

Kommentér

Der er jeg mye mer enig med Rittmester enn med ifanterist. Jeg opplevde både BV202N og BV202NF1. Den sistnevnte var en forbedring overfor den første, både på grunn av varmeapparatet i bakvogna og på grunn av sterkere motor etc. Men uansett, for noen terrengegenskaper! Det var kjøretøy som tok seg fram under alle forhold, sommer som vinter! Ble de behandlet godt av en dyktig vognfører var det da ikke ofte de ble kjøreudyktige heller.

Det ristet og bråkte en del, både i førerkabinen og i bakvogna, men det var da ikke verre enn i en M113, for ikke å¨si en vanlig traktor.

Både BV202N og BV202NF1 hadde temmelig standard Volvo 4-sylindrede bensin-rekkemotorer fra Volvo personbil (hvis jeg husker rett hadde de versjonen med to forgassere), den første hadde B18-moteren som ble brukt i de siste Volvo PV, i Volvo Amazon, i "Helgen-bilen" Volvo P1800 og i de billigste tidlige Volvo 144 (1,8 l, 82,5 hk), den siste hadde B20-motoren som ble brukt i de dyrere Volvo 144, i tidlige Volvo 240 etc. (2,0 l, 97 hk). Dette var meget driftssikre motorer som dessuten var lette å vedlikeholde. Jeg hadde selv den litt videreutviklede B21-motoren på en 1984-modell Volvo 240DL som jeg brukte til for 10 år siden, en bil jeg stadig har nostalgi for...
                  Hvlt all respekt for deg og dine innlegg ,jeg er fullstendig enig med deg hva motor og servicevennelighet angikk ,men det er en ting du har glemmt vedr å operere under alle forhold.

Kommentér

Jeg kan ikke huske at vi noen gang sto fast med BV202, hverken sommer eller vinter. Men du har nok andre erfaringer. Maks-farten på 40 km/t var selvfølgelig noe begrensende ved kjøring på vei, men i 1978-struktur infanteribataljon var det også med en del traktorer (spesielt til å frakte stridsvognminer, i pionertroppen etc.) med maks fart på 30 km/t, så det var ikke bandvogna som begrenset infanteribataljonens hastighet på vei.
                    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Jeg snakker ikke om å stå fast ,det er helt andre ting jeg tenker på når vi snakker om en BV lastet til plimsollermerket .

Kommentér

Ethvert kjøretøy velter hvis du kjører det på langs av en tilstrekkelig bratt sideskråning. Jeg kan ikke huske at BV202 veltet lettere enn noen andre kjøretøy (jeg husker ikke nå maks tillatt sideskråning, den var da opp mot 30 grader, selvfølgelig avhengig av at lasting var gjort i henhold til reglement).

Kommentér

Ethvert kjøretøy velter hvis du kjører det på langs av en tilstrekkelig bratt sideskråning. Jeg kan ikke huske at BV202 veltet lettere enn noen andre kjøretøy (jeg husker ikke nå maks tillatt sideskråning, den var da opp mot 30 grader, selvfølgelig avhengig av at lasting var gjort i henhold til reglement).
                          Hadde to velt selv (riktignok 206) men begge ganger var i forbindelse med vei (skled sidelengs utenfor veiskuldra på glattisen). Var på Gp, der vi innimellom hadde gleden av infil i 206 istedenfor scooter. Og føreren blir redd før ihvertfall den vogna er i faresonen. Vil anta at 206'en har høyere tyngdepunkt enn 202 og dermed velter enklere. Største problemet var dog de hersens vinduene gjennom krattskog. Måtte alltid holde press mot ruta når tykkere greiner svepte langs vinduene. Var alltid bare snakk om tid før en tulling sovna, og vips hadde vi bokstaveligtalt aircondition.
                          Sentio aliquos togatos contra me conspirare

Kommentér

Opprinnelig skrevet av 42a-1
                            Fjernoppklaring hadde i 98 en type 202 som gikk adskillig raskere enn normalen.

Mötte en litt forvillet gjeng inne på dypet under nato övelsen dette året, og de påstod kjerra gikk på bensin!?!

Mitt spörsmål er om dette var god gammaldags feltljuging eller om de pratet sant.

Stemmer sikkert bra, men tror ikke det var Fjernopklaring. tror heller det var Brigadeopklaring.

Fantes noen få BV 206 med Opel bensin også, nesten bilfart og mye bråk.

Det med fart har også noe med VF å gjøre, Har sett 2 like raske BV 202 hvor den ene kjører ifra den andre grunnet Vognførers 3 år bak rattet.
                            Død ved Kølle!
                            Bla bla... Hybrid warfare is easy

Kommentér

Opprinnelig skrevet av ifanterist
                              Klarte aldrig som mink å se en eneste god ting med BV 202 ,bråkte noe inni hælvete ,stakkars fører som måtte sitte med øreklokker på i denne Maskinen,og en stor fare var det å føre ett slikt kjøretøy under visse forhold da kunne en rett og slett ende på taket .
                              Motoren var nok en god sliter ,da den var utprøvet det eneste posetive jeg har å si om dette fremkomstmiddel.
                              Men hva var alternativet på 70 tallet?
                              Død ved Kølle!
                              Bla bla... Hybrid warfare is easy

Kommentér

Ser poenget ditt ,det var ikke så mange andre alternativer til denne vogna på 1970 tallet ,slapp heldigvis å oppholde meg inne i dette kjøretøyet ,men du verden det var alltid hyggelig å få tilkjørt forsyninger og i ny og ne ett lagstelt som alternativ til Sjuduken.

Kommentér

Visste dere at en BV202 kan nøste opp 200 meter feltkabel med beltene på noen få sekunder? Ikke jeg heller, men jeg klarte det på første forsøk for å si det slik... Jeg skulle ut og skyte BK som markør for Cymbeline-radaren til MFAbn i BRIG N en vinterdag da jeg krysset en frossen myr med lånt BV202. Tre mann i kanten på myra vinket ivrig til meg da jeg kjørte forbi ca 150 meter fra dem og jeg vinket selvsagt tilbake. Senere samme uke ble det i MFAbn snakk om at det hadde vært noen gærne infanterister inne i øvingsområdet vårt som hadde kjørt over en feltkabel som var lagt snarveien over ei myr, og det kom ut en presisert instruks om hvor slike kabler skal legges, samt en ekstra betoning på viktigheten av å forankre kabelen da en felttelefon visstnok hadde vært svært vanskelig å lokalisere, på ei myrflate med løssnø. Jeg unnlot da å rekke opp hånda for å presisere at det ikke var infanterister som kjørte den 202'en...

Drivstofforbruket er grotesk på en BV202 og rekkevidde er dens største hemsko. BV206 kommer mye bedre ut der og laster dessuten en del mer. Så bør sittekomfort for fører nevnes i mer enn en bisetning. Motorens plassering gir gunstig utgangspunkt for forsering av terreng, men en 206 kjørt på riktig måte er slett ingen sinke og gjør nok en vesentlig bedre jobb for oss i felt.
                                  HV-I [url="http://www.grebe.no"]www.grebe.no[/url]

Kommentér

Finnes det noen her som var reperatør BV202 har et problem.

Kommentér

Avdelingen i Brig N som jeg tjenestegjorde ved under førstegangs, var utstyrt med 202 da jeg var der. Kjente ristingen fra rillene i beltet godt under kjørring på asfalt. Brrrrr. Mht. kjøring i sideskråning var det vanligere at mannskapet faket ut lenge før vognen tippet, enn det motsatte.
                                      De doble forgasserne var oppheng i hver sin spiralfjær, om jeg ikke husker helt feil, og en vanlig feilsituasjon var at en av disse fjærene kunne løsne fra opphenget, sånn at toppfarten plutselig sank fra 40 til 20 km.
                                      Hadde ikke vognførerkurs på bv under førstegangs. Men ble satt til å være vognfører på 202 under en rep-øvelse, da vedkommende som egentlig skulle vært vognfører var for tykk til å komme ned gjennom førerluka på vogna .

Kommentér

Ad varmeapparatet i BV 202, så var det ut i fra min erfaring tilsvarende brukermessig som varmeapparatet på NM-135. Knallbra når det fungerte, men litt ymse mht. om det fungerte i det hele tatt.

Kommentér

Så vidt jeg husker ble BV-202 tatt ut av tjeneste på 90-tallet lenge før de hadde nådd sin levealder. De hadde et logistikk-problem som etter hvert ble uløselig: motorene krevde blyholdig bensin. De gikk normalt på så høyt turtall at de ikke en gang klarte seg med blyfri bensin + tilsetning, de skar seg også med det. Og blybensin forsvant veldig fort ut av bruk på 90-tallet. Det ville være mulig å skaffe i fredstid ved å betale oljeselskapene ekstra, men man så at det ville bli en umulighet i krig. Det var snakk om en mulighet til å bygge om motorene, men jeg vet ikke om det skjedde? En god del organisasjoner (Røde Kors etc.) og privatpersoner anskaffet BV-202 da Forsvaret kvittet seg med dem. Jeg vet ikke hva de hjør med bensinen?

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Kompressor Vis post
                                            Visste dere at en BV202 kan nøste opp 200 meter feltkabel med beltene på noen få sekunder? Ikke jeg heller, men jeg klarte det på første forsøk for å si det slik...
                                            Haha! Perle

Kommentér

Husker fra IØ2 Evjemoen fra 80-tallet hvor BV202 ble utstyrt med avløpsrør for å simulere stridsvogn for oss infanterister. Vogna gikk under betegnelsen Olapard.
                                              Si vis pacem, para bellum

Kommentér

Eg og 5 andre har gått i innkjøp av ei 1970 Bv202n som skal brukast som russebil til våren Utvendig blir den malt raud, evt. raud kamuflasje.

Er eit veldig artig kjøretøy og kjøre, og har leikt oss litt i snøen no i vinter

Kommentér

Hva gjør dere med blyholdig bensin, visstnok skal den skjære seg hvis den går lenge på høyt turtall med blyfri bensin + tilsetting.

Kommentér

Bytt til Isuzu diesel motor.
                                                    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Kommentér

Ble satt til å kjøre 202 under en rep på tidlig 90-tall, da den som opprinnelig var tildelt oppgaven, i tiden mellom førstegangstjeneste som BV-sjåfør og rep-innkalling, var blitt så "omfangsrik" at vedkommende ikke greide å presse seg ned i "luka" på framvogna.
                                                      Eneste opplæring var 2 runder rundt plassen der vogna stod parkert, før jeg ble godkjent :-).
                                                      Til gjengjeld lærte jeg den harde vægen at motoren på 202 har to spiralfjæropphengte forgassere, når farten plutselig sank fra 40 til 20 km/t.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Loen Vis post
                                                        Eg og 5 andre har gått i innkjøp av ei 1970 Bv202n som skal brukast som russebil til våren Utvendig blir den malt raud, evt. raud kamuflasje.

Er eit veldig artig kjøretøy og kjøre, og har leikt oss litt i snøen no i vinter
                                                        I'm quite impressed med sluttresultatet : http://www.nrk.no/hordaland/er-dette...il_-1.12302460

Kommentér

Den der skulle jeg hatt med meg på neste øvelse *glis-glis*
                                                          Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Kommentér

Fantastisk jobb! Mulig å få video av den og?

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Fremhevede emner

Collapse

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Tema: Hæren

I går overtok generalmajor Eirik Kristoffersen som Sjef Hæren ved en seremoni på Bardufoss.

Her avbildet sammen med sin sjefssersjant Rune Wenneberg. Som generalen skriver på FB: «Sjefer kommer og går, sersjantmajorer består.»...

Informasjon: Språk- og etterretningsutdanning

Språk- og etterretningsutdanning

Utdanningstype: Fagutdanning

Sted: Oslo

Varighet: 2,5 år

Avdeling: Forsvarets etterretningsskole

Søknadsfrist: 15. april 2019

I 2019 gjennomføres opptak til et utdanningsløp bestående av russisk språk, etterretningsfag, og befalsutdanning. Utdanningen vil vare...

Elektronisk krigføring

Dette er jo et høyst aktuelt tema som mange nasjoner har nedprioritert over tid. Kom nylig over noen artikler som kan være av interesse for videre diskusjon:

EK i Ukraina: https://jamestown.org/program/russia...al-imaginable/

USA's respons på en teknologi som kan forminske deres teknologiske overlegenhet: http://breakingdefense.com/2016/0...

Nordic Common Uniform System - Prosjekt P4019

Dette prosjektet er så smått i gang.

Offisiell link fra Forsvaret er her:

https://forsvaret.no/forsvarsmateriell/prosjekter/p4019 Der kan en infobrosjyre om prosjektet lastes ned - link på høyre side. Denne tråden er begrenset til bekledningen som skal anskaffes, ikke de øvrige komponentene. Noen rammefaktorer for diskusjonen: ...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                                            NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Russiske radarsystemer og stasjoner

Starter en informasjons- og nyhetstråd om russiske radarsystemer og radarstasjoner. Alt fra åpne kilder som Wikipedia, nyhetsartikler og analyser. Både som følge av økt opprusting ifm konflikten i Ukraina, NATOs rakettskjold som russerne syntes er en svært dårlig ide, og russernes påfølgende modernisering og utrulling av ulike EW (eary warning) systemer samt pga den generelt økte spenningen mellom...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                                            http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                                            Kode:
                                                                Globale utviklingstrekk
                                                                Nordområdene / Arktis
                                                                Russland
                                                                Afghanistan
                                                                Pakistan
                                                                Kina
                                                                Midtøsten og Nord-Afrika
                                                                Iran
                                                                Sudan
                                                                Somalia
                                                                Terrorisme
                                                                Spredning av
                                                            ...

Donasjoner

Collapse
                                                            Working...
                                                            X