Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

På oppfordring fra admin starter jeg da en ny tråd. Dette kom opp innen nye jagerfly-tråden, og er kanskje best å diskutere separat.

Som sagt, over de neste årene skal vi erstatte nesten alle plattformene i Luftforsvaret, med unntak av Orion og Falcon. Denne tråden er tiltenkt debatten om hva vi bør kjøpe, (med unntak av jagerfly, som er i egen tråd) og om det vi har kjøpt var riktig.

Aktuelle plattformer er NH90 og C-130J - var det riktig å kjøpe disse to?

Aktuelle fremtidige prosjekter er nytt redningshelikopter og nytt transporthelikopter. Aktuelle kandidater her er NH90 i ulike versjoner, S-92 og AW-101. Kanskje noen mener at Super Puma bør inn i debatten også?

Hva mener folket?

Siden tråden er smalnet inn
    Opprinnelig skrevet av endrelunde
    Jepp, ser det, men ser for meg at denne tråden hovedsaklig blir om helikopterkjøp - tidligere anskaffelser, som transportflyene kan vi vel kanskje ta i en tredje tråd igjen.
    har jeg tatt meg den frihet å endre tittelen. Sofakriger.
    Kommunikasjonsdirektør, Nammo

Både på transportfly- og på helikoptersiden er det svært vanskelig for en utenforstående å forstå hva som egentlig har skjedd, hva som er realiteter og hva som er propaganda. For transportfly er det så vidt jeg husker to reelle muligheter på litt lengre sikt, C-130J og Airbus A400M. Så vidt jeg forsto var det store mengder propaganda og til dels feilinformasjon fra alle kanter. Det ble påstått at C-130H ikke kan levetidsforlenges særlig, mens noen land (inklusive USAs reservestyrker US Air Force Reserve og Air National Guard og dessuten Sverige) nettopp gjør det. Samtidig ser det ut til at Airbus Industrie spredte feilinformasjon om C-130J... Stortinget ble i alle fall overbevist om at et hastekjøp av C-130J var nødvendig. Jeg lurer stadig på om det hadde vært mulig å forlenge levetiden til de gamle C-130H så lenge at man kunne fått en reell og grundig utredet konkurranse mellom C-130J og A400M. Men jeg vet ikke.

For redningshelikoptere er det jo for tiden helt merkelig, det som foregår. Forsvaret har kjøpt NH90 til fregattene og Kystvakten, og har hatt opsjon på samme som redningshelikoptere. Forsvarsdepartmentet finner NH90 meget godt egnet som redningshelikopter, og mener det vil gi en stor besparelse å ha samme hovedtype helikopter både som redningshelikopter og som fregatt/kystvakt-helikopter, i vedlikehold, kompetanseoppbygging, trening etc. Justisdepartmentet som skal betale gildet sier at NH90 ikke er egnet, fordi rekkevidden med maksimal passasjerlast (eller antallet passasjerer med maks rekkevidde) er for dårlig. Nå har man aldri noensinne hatt behov for å redde så mange mennesker i så stor avstand, men men... Videre viser det seg at samtlige som Justisdperatmentet har leid inn som konsulenter er eller har vært ansatte i Sikorski eller i CHC (tidligere Helikopeter Service) som har tette bånd til Sikorski og nylig har kjøpt S-92. Dessuten driver man stadig og endrer spesifikasjoner etc. Lukter litt monkey business synes jeg!

Klart man vil trenge nye transporthelikoptere for å støtte Hæren snart, og de må være mellomtunge med mulighet til å ta minst 15 fullt utrustede kampsoldater og/eller en skikkelig last, og det i høye og varme forhold. Jeg kjenner ikke hvordan NH90 TTH er, men det ville jo være en vedlikeholdsmessig og treningsmessig stor fordel å ha en helikoptertype.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Comment

Jeg skjønner at det ble et hurtig kjøp av noen nye transport fly.
      De flyene er gamle og de har vært modne for utbytting lenge. I flere år så har det stått en eller flere fly på bakken p.g.a problemer.
      Noe som gir forsvaret en veldig dårlig transport kapasitet.
      de har til tider måtte leie fly fra andre NATO land.

Comment

Opprinnelig skrevet av hvlt
        ...
        For redningshelikoptere er det jo for tiden helt merkelig, det som foregår. Forsvaret har kjøpt NH90 til fregattene og Kystvakten, og har hatt opsjon på samme som redningshelikoptere. Forsvarsdepartmentet finner NH90 meget godt egnet som redningshelikopter, og mener det vil gi en stor besparelse å ha samme hovedtype helikopter både som redningshelikopter og som fregatt/kystvakt-helikopter, i vedlikehold, kompetanseoppbygging, trening etc. Justisdepartmentet som skal betale gildet sier at NH90 ikke er egnet, fordi rekkevidden med maksimal passasjerlast (eller antallet passasjerer med maks rekkevidde) er for dårlig.
        ...
        EFTA Surveillance Authority (ESA) prøvde vel å stelle istand noe djævelskap, ved å hevde at redningshelikopterene ikke var militære, noe vel også en eller annen i "Festung Amerika" prøvde seg med. ESA ga vel opp denne saken. Legge til en dose norsk distrikspolitikk/subsidiering (Florø) og ting blir gøyalt. OT: Kan gjerne ta ESA på en annen tråd, ikke veldig milf... EØS skal visstnok snart inkludere militære anskaffelser.
        DYT-DYYYYYT-DYT

Comment

Noen tråder om NH90 og annen relevant hocus prat: bruk søkemotor.

Disse burde alle inneholde relevante innspill i forhold til rolle og valg. Vekk gjerne en av de til live ved behov. I denne tråden diskuterer vi valget og premisser.
          "Gjør Ret, Frygt Intet"

Comment

Nå har Finland valgt NH90-TTH (Tactical Transport Helicopter) som sitt fremtidige helikopter til støtte for hæren, og har kjøpt 20 stk. Det har vært svære forsinkelser og første er akkurat endelig levert. Finland får dessuten en kompensasjon på 20 mill Euro for forsinkelsene. Det skal leveres totalt 5 i år, 4 i 2009 og de siste 11 i 2010 og i 2011, men de 9 som leveres i år og 2009 blir levert med en del mangler, og skal oppgraderes i 2010/11.

Det har altså vært store problemer, men det ser ut som om de nærmer seg. I en pressemelding (lenke) fra det finske forsvarsdepartmentet heter det i hvert fall
            There is a strong reason to believe, that Finland has chosen the right type of helicopter, especially when looking at the product life cycle and the purpose of the helicopters. Hence, the helicopter will also be suitable for international co-operation as well as international crisis management operations.
            At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Comment

Den finske granskingsrapporten om NH90-kjøpet er (på svensk) nå tilgjengelig her (lenke).

Comment

Jeg lurer stadig på om det hadde vært mulig å forlenge levetiden til de gamle C-130H så lenge at man kunne fått en reell og grundig utredet konkurranse mellom C-130J og A400M. Men jeg vet ikke..
                Det er nok teknisk mulig å forlenge levetiden på de eksisterende C-130H, men det blir dyrt, og det dukker hele tiden opp noe nytt på dem. Det billigste er definitivt å kjøåe nytt. Det dyreste et menneske kan gjøre er å drive gamle fly!

For redningshelikoptere er det jo for tiden helt merkelig, det som foregår. Forsvaret har kjøpt NH90 til fregattene og Kystvakten, og har hatt opsjon på samme som redningshelikoptere. Forsvarsdepartmentet finner NH90 meget godt egnet som redningshelikopter, og mener det vil gi en stor besparelse å ha samme hovedtype helikopter både som redningshelikopter og som fregatt/kystvakt-helikopter, i vedlikehold, kompetanseoppbygging, trening etc. Justisdepartmentet som skal betale gildet sier at NH90 ikke er egnet, fordi rekkevidden med maksimal passasjerlast (eller antallet passasjerer med maks rekkevidde) er for dårlig. Nå har man aldri noensinne hatt behov for å redde så mange mennesker i så stor avstand, men men... Videre viser det seg at samtlige som Justisdperatmentet har leid inn som konsulenter er eller har vært ansatte i Sikorski eller i CHC (tidligere Helikopeter Service) som har tette bånd til Sikorski og nylig har kjøpt S-92. Dessuten driver man stadig og endrer spesifikasjoner etc. Lukter litt monkey business synes jeg!

Klart man vil trenge nye transporthelikoptere for å støtte Hæren snart, og de må være mellomtunge med mulighet til å ta minst 15 fullt utrustede kampsoldater og/eller en skikkelig last, og det i høye og varme forhold. Jeg kjenner ikke hvordan NH90 TTH er, men det ville jo være en vedlikeholdsmessig og treningsmessig stor fordel å ha en helikoptertype.
                Sikorsky farer med propaganda. NH-90 har lengre rekkevidde enn S-92, som dessuten er plaget med store tekniske problemer.

Comment

Opprinnelig skrevet av Casey
                  Sikorsky farer med propaganda. NH-90 har lengre rekkevidde enn S-92, som dessuten er plaget med store tekniske problemer.
                  Kilde? Såvidt jeg kan se har NH90 20-40% kortere rekkevidde enn S-92 og EH101.
                  meh

Comment

Opprinnelig skrevet av flex1984
                    Kilde? Såvidt jeg kan se har NH90 20-40% kortere rekkevidde enn S-92 og EH101.
                    Fabrikkenes egne tall:
                    S-92: 999 km, null reserve.
                    NH90: 1200 km.
                    AW101 er en helt annen kategori helikopter, vesentlig større enn de to andre, alt for stor for å være egnet til norsk redningstjeneste. Denne har forøvrig en rekkevidde oppgitt til 1390 km.
                    S-92 er ridd av tekniske problemer. Den kan ikke cruise i mer enn 130 knop, mot 150 for NH90. Dette fordi den har fireblads rotor, som gir for mye vibrasjoner i høyere hastighet.

Comment

Fabrikkenes egne tall:
                      Nå sammenligner du epler og bananer her. S-92 har "combat range" på 999 km, NH90 har 800 km. NH90 har "ferry range" på 1200 km, S-92 knappe 1500 km. Når du nevner problemet med å cruise i full fart slo det meg at det har jeg hørt om, men jeg trodde det var løst nå?
                      meh

Comment

Fabrikkenes egne tall:
                        Nå sammenligner du epler og bananer her. S-92 har "combat range" på 999 km, NH90 har 800 km. NH90 har "ferry range" på 1200 km, S-92 knappe 1500 km. Når du nevner problemet med å cruise i full fart slo det meg at det har jeg hørt om, men jeg trodde det var løst nå?
                        Tallene er hentet fra Sikorskys sider, hvor jeg ikke fant noen militær variant, det er derfor definitivt ikke snakk om "combat range." Tallene stemmer forøvrig overens med det jeg husker fra en briefing jeg deltok på i min tid i Forsvaret, hvor S-92 hadde vesentlig dårligere range enn både AW-101 og NH-90. Når det gjelder vibrasjonsproblemene er det lite å gjøre, all den tid S-92 har fireblads rotor. Hele konstruksjonen er forøvrig gammeldags, S-92 ble designet på tidlig 80-tall.

Comment

Hele konstruksjonen er forøvrig gammeldags, S-92 ble designet på tidlig 80-tall.
                          Vell, det gjelder vel strengt tatt det meste som flyr i dag. F-111 som nå fases ut, ble "unfanget" på 70 tallet, C-130 familien, enda tidligere, F-16 det samme, men alle disse, kanskje spesielt på helikopter og transport (fly) siden har kontinuerlig gådt igjennom oppgraderinger, selv om selve "formen" er den samme.
                          ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Comment

Ok, "combat range" er muligens feil begrep, men altså range klar til normal bruk. 999 km for S-92 vs 800 km for NH90 TTH.
                            meh

Comment

Ok, "combat range" er muligens feil begrep, men altså range klar til normal bruk. 999 km for S-92 vs 800 km for NH90 TTH.
                              Nei, det er nok ikke slik. Jeg husker helt klart fra briefingen at S-92 er maskinen med klart kortest rekkevidde. 999 km er jeg nokså sikker på er ferry range for S-92. Sikorsky sier jo også at dette er et tall uten reserve.

Comment

• Filter
                              • Tid
                              • Show
                              • New Topics
                              Clear All
                              new posts
                              No content found
                              Show More

• Filter
                              • Tid
                              • Show
                              • New Topics
                              Clear All
                              new posts
                              Please log in to your account to view your subscribed posts.
                              Underforum Tråder Innlegg Nyeste innlegg
                              Oppstillingsplassen
                              Tekniske driftsmeldinger.
                              Tråder: 8 Innlegg: 641
                              Nyeste innlegg: Milforum: Driftsmeldinger
                              8 641
                              Kunngjøringer og informasjon fra forumledelsen.
                              Tråder: 15 Innlegg: 1.086
                              Nyeste innlegg: Meldinger til/fra S-1
                              15 1.086
                              yamaha
                              Meldinger til/fra S-1
                              av yamaha
                              Stedet for korte spørsmål og kommentarer om forumet. Faglige diskusjoner tar vi på andre tråder under fagforumene.
                              Tråder: 3 Innlegg: 445
                              Nyeste innlegg: Feilmeldinger
                              3 445
                              Sjef Milforum
                              Feilmeldinger
                              Fagforum S-1: Personell & administrasjon
                              Rekruttering, opptak og trening til førstegangstjeneste. Livet som vernepliktig etter førstegangstjenesten.
                              Tråder: 2.453 Innlegg: 41.993
                              Nyeste innlegg: Sliter med push ups
                              2.453 41.993
                              Underforum:
                              Treningsdagbøker (11/1.130)
                              Utdanning og tjeneste som offiser, befal og spesialist, herunder diskusjoner rundt OMT (Ordning for Militært Tilsatte).
                              Tråder: 65 Innlegg: 2.857
                              65 2.857
                              Underforum:
                              Se annonseringer av ledige stillinger i Forsvaret, Politiet, NSM, Sivilforsvaret og andre forsvars- og sikkerhetsrelaterte næringer.
                              Tråder: 30 Innlegg: 492
                              30 492
                              Alt om utnevnelser, utmerkelser og annet administrativt.
                              Tråder: 8 Innlegg: 283
                              8 283
                              Fagforum S-2: Etterretning & sikkerhet
                              Her følger vi det generelle nyhetsbilde, hovedsaklig sikkerhets og militærrelaterte temaer, verden over.
                              Tråder: 1.054 Innlegg: 33.825
                              Nyeste innlegg: Interessante nyhetslinker
                              1.054 33.825
                              Følg utviklingen i ulike deler av verden, regioner, land og konfliktområder.
                              Underinndeling og innhold er tilpasset Etterretningstjenestens fokusområder.
                              Tråder: 395 Innlegg: 28.343
                              Nyeste innlegg: Fokus: Tyskland
                              395 28.343
                              Underforum:
                              Tema: Russland (58/6.879)
                              Tema: Asia (102/4.213)
                              Terrorisme, spionasje, sabotasje, subversjon og organisert kriminalitet.
                              Underinndeling og innhold er tilpasset PSTs trusselvurderinger.
                              Tråder: 59 Innlegg: 5.302
                              59 5.302
                              Underforum:
                              22.juli 2011 (32/4.562)
                              Automatiske nyhetsfeeder. NB! Slettes automatisk etter en tid, så diskusjoner bør føres videre på andre tråder.
                              Tråder: 201 Innlegg: 256
                              201 256
                              Fagforum S-3: Operasjoner & avdelinger
                              Forsvarets ulike forsvarsgrener, våpengrener og avdelinger.
                              Tråder: 2.548 Innlegg: 62.527
                              2.548 62.527
                              Underforum:
                              Hæren (41/1.518)
                              Sjøforsvaret (36/1.959)
                              Luftforsvaret (62/1.285)
                              Heimevernet (563/17.503)
                              Diskuter totalforsvaret unntatt Forsvaret, herunder Sivilforsvaret, Redningstjenesten og Politiet.
                              Tråder: 584 Innlegg: 19.529
                              Nyeste innlegg: Rettssaken mot Erik Jensen
                              584 19.529
                              Underforum:
                              Politiet (235/12.996)
                              Diskuter ledelse, strategi, operasjonskunst og taktikk.
                              Tråder: 9 Innlegg: 176
                              Nyeste innlegg: Hva innebærer god ledelse?
                              9 176
                              Marols
                              Hva innebærer god ledelse?
                              av Marols
                              Stridsteknikk, skyting, feltarbeider, sprengning, vintertjeneste og andre militære fag.
                              Tråder: 21 Innlegg: 2.270
                              Nyeste innlegg: Den store PI-tråden
                              21 2.270
                              pioff
                              Den store PI-tråden
                              av pioff
                              Fagforum S-4: Logistikk & materiell
                              Alt om militære kjøretøy, fartøy og flymaskiner.
                              Tråder: 109 Innlegg: 10.276
                              109 10.276
                              Analyser og diskusjoner om ulike anskaffelser av militært materiell til Forsvaret i Norge, samt generelle diskusjoner rundt materiell som ikke er dekket andre plasser.
                              Tråder: 65 Innlegg: 827
                              65 827
                              Underforum:
                              Landsystemer (28/624)
                              Sjøsystemer (4/5)
                              Luftsystemer (6/41)
                              INI-systemer (23/128)
                              Fagforum S-5: Planer & policy
                              Forsvarsbudsjett og langtidsplaner, doktriner og militærmakt. Debatt rundt politiske føringer for Forsvaret, samt Forsvarets egne strategier og planer.
                              Tråder: 93 Innlegg: 6.069
                              Nyeste innlegg: Kampluftvern for fremtiden
                              93 6.069
                              Her diskuterer vi norsk og internasjonal militærhistorie, avdelingstradisjoner og militaria.
                              Tråder: 411 Innlegg: 10.499
                              411 10.499
                              Underforum:
                              Informasjon om veteraner og reservister og aktiviteter landet rundt. FN-tjeneste, NATO-Veteraner, NROF etc.
                              Tråder: 89 Innlegg: 1.564
                              Nyeste innlegg: Team Rubicon.
                              89 1.564
                              magskor
                              Team Rubicon.
                              av magskor
                              Fagforum S-6: Samband & IKT
                              Dette formet skal være for alle innlegg om sambandsmidler, relaterte systemer, erfaringer, utdanning, avdelinger og historikk samles. Tråden vil være ugradert, noe som er en selvfølge på dette forumet.
                              Tråder: 119 Innlegg: 1.706
                              Nyeste innlegg: Alternativ til kontorkasse
                              119 1.706
                              Underforum:
                              01 Fagområder (16/297)
                              02 Felttriks (23/301)
                              Her diskuterer vi tekniske saker innenfor IKT og data, som ikke er dekket av fagforum samband.
                              Tråder: 170 Innlegg: 3.015
                              170 3.015
                              Markedsplassen
                              Her kjøper og selger du utstyr. Kun for privatpersoner.
                              Buy and sell kit. Non-commercial use only.
                              Tråder: 537 Innlegg: 2.182
                              537 2.182
                              Tester med terningkast på forskjellige typer utstyr. Det forutsettes at tester ikke har noen tilknytning til produsent eller forhandler av utstyret.
                              Tråder: 3 Innlegg: 16
                              3 16
                              Bedrifter som mener de har noe å tilby Milforums lesere, enten i form av produkter eller jobb, kan her legge inn en tråd med informasjon og relevante lenker.
                              Tråder: 2 Innlegg: 2
                              2 2
                              Working...
                              X