Kunngjøring

Collapse

Info

Problemer med innlogging skal være løst.
See more
See less

NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Opprinnelig skrevet av padang
    http://www.time.com/time/nation/article/0,8599,1665835-1,00.html

Artikkel om Amerikanernes problemer med V-22
    Er enig med mye av det han skriver, men her vi dog, med en maskin som de som bruker det, sier er meget bra.

Han skriver også:

"....And if the plane's two engines are disabled by enemy fire or mechanical trouble while it's hovering, the V-22 lacks a helicopter's ability to coast roughly to the ground — something that often saved lives in Vietnam."

De gjorde en "ombygging" her, og nå er det en "drivaksel" i mellom begge motorer, så om en skulle ryke ut, så vil den andre kunne holde maskinen oppe, eller foreta en kontrolert nødlanding. Videre, om begge motorer skulle kutte, så har V-22 nok løft i vingene til å kunne foreta en kontrolert glide landing.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Comment

Opprinnelig skrevet av SWATII
      De gjorde en "ombygging" her, og nå er det en "drivaksel" i mellom begge motorer, så om en skulle ryke ut, så vil den andre kunne holde maskinen oppe, eller foreta en kontrolert nødlanding.
      Såvidt jeg vet er girkasseskade en minst like stor trussel som motorskade for et helikopter i krig, og ved girkassehavari hjelper ikke denne akselen. At den er veldig grei å ha i fredstid skal jeg ikke nekte for.
      meh

Comment

Vi får se hvordan den gjør sin jobb i Irak og om litt i A-stan. Jeg regner med at den fort vil bli satt på prøve.
        ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Comment

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artik ... tid=532012

Forsvarssjef Sverre Diesen innrømmer at han satte til side faglige råd fra Forsvarets operative ledelse da han anbefalte regjeringen å sende de norske helikoptrene til Afghanistan.

VG avslørte onsdag at helikoptrene ikke vil greie å fly til feltsykehuset i Mazar-e-Sharif gjennom store deler av sommerhalvåret, på grunn av at de høye temperaturene i Afghanistan rammer flydyktigheten til de forholdsvis små norske Bell 412-helikoptrene.

Er vel en aktuell sak i denne debatten. Greit nok at enkelte militære beslutninger blir tatt av politiske grunner - så selve deployeringen av det vi har er det vel bare å trekke på skuldrene av og si piff-paff av.

Men hva skulle vi hatt ? Er dette innenfor de krav vi bør stille til et nytt norsk enhetshelikopter ?
          "Gjør Ret, Frygt Intet"

Comment

Jeg mener det - utenlandsoperasjoner under klimatiske forhold some for oss i dag er ukjente kan bli en virkelighet, så selv om vi kanskje ikke skal legge lista så høyt at det skal takle alt, så må det være forberedt på å ta svært mye. Utenlandsoperasjoner vil uansett legge store føringer både på investeringer og struktur generelt i årene fremover.
            Kommunikasjonsdirektør, Nammo

Comment

Opprinnelig skrevet av endrelunde
              Jeg mener det - utenlandsoperasjoner under klimatiske forhold some for oss i dag er ukjente kan bli en virkelighet, så selv om vi kanskje ikke skal legge lista så høyt at det skal takle alt, så må det være forberedt på å ta svært mye. Utenlandsoperasjoner vil uansett legge store føringer både på investeringer og struktur generelt i årene fremover.
              Hva om vi kjøper et flertall helikopter for norske forhold og et lite fåtall for int.ops
              ...we few, we happy few, we band of brothers

Comment

Så kan vi ha et sett mekanikere for norske forhold og et sett for intops, et sett piloter for norske forhold og et sett for intops, tilsvarende med reservedeler, bakkeutstyr, utdanningsmateriell...
                meh

Comment

Sea-/Black Hawk er på størrelse med en Matchbox-bil, altså ikke allverdens å frakte ting i etter mine oppfatninger.

Bell 412 SP-N er en sivil maskin, sjøl om den heter Special-Norwegian i fortsettelsen etter tallkoden, er den en helt ok allrounder med de begrensninger dette medfører - som medias senere oppslag også viser.

Osprey har (hadde ?) en ugrei vane med å ramle ned, syns å huske avionikken streika histen & pisten men konseptet er da spennende for en langstrakt nasjon nesten fri for befolkning med småflyplasser og kortbanenett / fotballbaner overalt.

Puma/Super Puma/tilsv er gamle maskiner som er velkjente her hjemme som andre nasjoner bruker i tjeneste, uten at jeg kjenner disse utenom det en kan kalle "flytid utenfor sjøluften". Kommer ikke på hva USMCs store transportheli heter men jeg anser den for gammel og jeg kjenner ikke til de forskjellige konfigurasjoner og løsninger som finnes på den platformen heller.

Så min første Chinook i første halvdel av 80-tallet mens enda kanadierne deltok i Europa og tenkte "steike, sånne må vi bare ha oss !" uten at særlig mange andre kan ha hatt samme idé...

Herc vs andre kan jeg ikke nok om, vet at J er stretch og at det finnes et hav av énbokstavsforkortelser på C-130-serien med forskjellige konfigurasjoner som er interessante - alt fra værobservasjonsmaskiner til EK til gunship kallt Spectre.
                  Tror ikke A400 kan hamle opp med C-130-serien riktig enda, fordi Airbus' transportere er knapt skrudd sammen og med det ikke engang prøvd i hardt vær. Ergo vil det i mine øyne være kosher å handle C-130-platformen framfor Airbus uten at man skal ta øynene vekk fra verken Airbus 400-serien eller andre lignende maskiner.

Steike, jeg skulle vært Luftwaffel !
                  Shaking the ground with the force of a thousand guns

Comment

Opprinnelig skrevet av Gehenna
                    Sea-/Black Hawk er på størrelse med en Matchbox-bil, altså ikke allverdens å frakte ting i etter mine oppfatninger.

Bell 412 SP-N er en sivil maskin, sjøl om den heter Special-Norwegian i fortsettelsen etter tallkoden, er den en helt ok allrounder med de begrensninger dette medfører - som medias senere oppslag også viser.

Osprey har (hadde ?) en ugrei vane med å ramle ned, syns å huske avionikken streika histen & pisten men konseptet er da spennende for en langstrakt nasjon nesten fri for befolkning med småflyplasser og kortbanenett / fotballbaner overalt.

Puma/Super Puma/tilsv er gamle maskiner som er velkjente her hjemme som andre nasjoner bruker i tjeneste, uten at jeg kjenner disse utenom det en kan kalle "flytid utenfor sjøluften". Kommer ikke på hva USMCs store transportheli heter men jeg anser den for gammel og jeg kjenner ikke til de forskjellige konfigurasjoner og løsninger som finnes på den platformen heller.

Så min første Chinook i første halvdel av 80-tallet mens enda kanadierne deltok i Europa og tenkte "steike, sånne må vi bare ha oss !" uten at særlig mange andre kan ha hatt samme idé...

Herc vs andre kan jeg ikke nok om, vet at J er stretch og at det finnes et hav av énbokstavsforkortelser på C-130-serien med forskjellige konfigurasjoner som er interessante - alt fra værobservasjonsmaskiner til EK til gunship kallt Spectre.
                    Tror ikke A400 kan hamle opp med C-130-serien riktig enda, fordi Airbus' transportere er knapt skrudd sammen og med det ikke engang prøvd i hardt vær. Ergo vil det i mine øyne være kosher å handle C-130-platformen framfor Airbus uten at man skal ta øynene vekk fra verken Airbus 400-serien eller andre lignende maskiner.

Steike, jeg skulle vært Luftwaffel !
                    Ok, kan jo prøve jeg også da.

UH-60/SH-60 er gode maskiner til sitt bruk, men de er i første rekke et utility helicopter, og er tiltenkt taktisk støtte, dvs. mye samme rolle som det 412 oppfyller i det norske luftforsvaret.

Bell 412SP fungerer godt til sitt bruk, men det er og blir ett lite helikopter tiltenkt en lett, taktisk støtterolle.

Osprey er en maskin mange hater og like mange elsker. De tekniske problemene er ikke over. Den er rimelig flygedyktig nå, men sliter reservedeler i motonasellene nesten fortere enn de kan leveres, og er fortsatt utsatt for problemer ifølge med den svært spesielle turbulensen som skapes av to propeller som opererer på denne måten. Ene kan ganske enkelt plutselig miste all løftekraft, noe som kan være fatalt om man er for lavt nede. Dette har ført til at Osprey kun opereres under svært strenge begrensninger. Folk ute i felten elsker den, men den er ett mareritt å vedlikeholde og forsyne, og flere kritikere spør om det ikke heller hadde vært enklere å kjøpe flere standard helikoptere som en vet virker i stedet for dette. Den er nemlig helt avsindig dyr, og slår til og med F-22 i stykkpris. Så nei, jeg tror ikke helt denne er noe for oss.

Defensetech.org har flere gode artikler om Osprey for de som er interessert i å lese mer.

Super Puma eller Cougar som den kalles i militær utgave er også en bra maskin, som spesielt har slått gjennom på det sivile markedet. Den tilbys fortsatt i en oppdatert utgave, og islendingene er svært fornøyde med den som redningsmaskin etter det jeg skjønner. Har også fungert bra på Svalbard hos Sysselmannen der.
                    Om den er aktuell for Norge gjenstår å se, er litt usikker på om den har størrelsen og rekkevidden som kreves.

Transport-helien som Marines bruker er CH-53 Super Stallion, det tyngste helikopteret som er i bruk i dag i det amerikanske forsvaret. Den er også gammel som du sier, noe som fører til helt syke vedlikeholdstimer. Hadde en samtale med et flight-crew ombord på USS Wasp i fjor, og de innrømte at tallet på vedlikeholdstimer per flytime nærmet seg 40. Så ikke helt aktuelt dette heller. USMC leter forøvrig desperat etter en erstatning nå, men det går trått. Se denne for mer (må dessverre ha abonnement for å lese hele) http://www.defenseindustrydaily.com/ch5 ... ted-01724/

Chinook er fortsatt "going strong" og har fått en rennesanse i Afghanistan, hvor få andre maskiner kan operere effektivt. I en noe ironisk utvikling har for eksempel Kanada, som solgte sine maskiner til Nederland i 1991 når de ikke så noe behov for dem lenger, men nå opplever Kanadiske tropper ofte at de får haik fra sine tidligere maskiner. De er likevel svært dyre, og svært store, så det er igjen et spørsmål om hvor godt de passer. Britene har hatt problemer med å ta i bruk alle sine, ettersom de siste maskinene som har blitt levert ikke er i henhold til britiske sikkerhetsstandarder. Så samtidig som de trengs mer enn noen gang står altså 8 maskiner (tror jeg det var) på bakken. En del hoderisting over dette.

Transportfly, vel, C-130 i alle sine versjoner er bra de, men hovedforskjellen mellom denne og A400 er først og fremst lastekapasiteten - ca 20 tonn mot ca 40 tonn - noe som er nok til å få en del land til å ville bla opp dobbelt så mye for dem også. Kan oppfylle en viss strategisk kapasitet også, noe både britene, tyskerene og franskmennene håper på, og rette opp litt av den ubalansen som eksisterer mellom USA og europa innen lufttransport. Det er tyngre, men skal samtidig kunne gjøre de taktiske transportoppdragene som C-130 kan gjøre i dag. Nå som vi har kjøpt C-130 så er nok A400 ute av bildet for Norge, men det kan jo være interessant å se hvordan det går med denne hos andre.
                    Kommunikasjonsdirektør, Nammo

Comment

Opprinnelig skrevet av Gehenna

Den heter Bell 412 SP (ingen N eller noe annet!). SP står for Special Performance. Størrelsen og tekniske begrensninger er et minus som alle er enige om. Maskinene har derimot andre fordeler som taler for dem.

Amerikanerne hadde store problemer med å få Osprey'ene til å bli værende i luften en stund, men problemene er visstnok fikset og de er innfaset og i bruk i USMC i dag.

Comment

Kan ikke se at det har kommet nye tråder på dette området siste året, og i henhold til det jeg oppfatter som policy prøver jeg å gjenopplive en gammel tråd.

Kom over denne på nett i dag - en måned gammel, men interessant lesning

"NAWSARH project has recently finalized the intended demonstration program for aircraft as described in the Request for Information (RFI) chapter 11. The parties that responded to the RFI last year with their offer to give the project a demonstration of their aircraft products were:

Navair with their V-22 Osprey
                        Sikorsky with their S92
                        Eurocopter with their EC725
                        AgustaWestland with their AW101
                        NHIndustries with their NH90 (TTH)"

Med andre ord er faktisk Osprey'en på bordet, om enn bare for demonstrasjon. Ganske utrolig, med tanke på at den ikke finnes i noen redningsversjon enda. Og den må da ha et utrolig lufttrykk? Stakkars den som ligger i vannet under og skal bli hentet... (gjelder forøvrig også for S-92 og AW101)

Planen er visst fortsatt at disse skal kjøpes inn både for Island og Norge, noe som forøvrig utelukker Ospreyen noe så grundig.
                        Si vis pacem, para bellum

Comment

Hvorfor ikke http://en.wikipedia.org/wiki/HH-60_Jayhawk?
                          "Agmine Consectamur"
                          "GP; Stedet Gud glemte, Fanden forlot og Forsvaret overtok"

Comment

Forsåvidt en god maskin, men er bygget på en ganske gammel plattform, og er i tillegg alt for liten -mener å huske at de norske kravene er for det dobbelte av det jayhawken klarer i form av antall nødstedte som skal kunne taes med - jayhawken klarer seks på avstander over 300 miles
                            Si vis pacem, para bellum

Comment

Black-hawken er rå, universal og trofast. Trenger også ett betydelig større anttal enn bare til Fregattene..så pris må taes med.

http://www.guncopter.com/sh-60-sea-hawk/

Comment

Et skandalekjøp:

http://www.nye-troms.no/nyhet.cfm?nyhetid=4899

Det som er tilfelle, er at NH-90-helikoptrene ennå ikke er produsert, til tross for at det første helikopteret skulle leveres i 2005. Og det er ingen som kan si sikkert når helikoptrene blir produsert, sier Arestøl, som var sjef ved Bardufoss flystasjon, og senere Bardufoss hovedflystasjon, fra 1991 til 2001.

Comment

• Filter
                                • Tid
                                • Show
                                • New Topics
                                Clear All
                                new posts
                                No content found
                                Show More

• Filter
                                • Tid
                                • Show
                                • New Topics
                                Clear All
                                new posts
                                Please log in to your account to view your subscribed posts.
                                Underforum Tråder Innlegg Nyeste innlegg
                                Oppstillingsplassen
                                Tekniske driftsmeldinger
                                Tekniske driftsmeldinger.
                                Tråder: 8 Innlegg: 649
                                Nyeste innlegg: Milforum: Driftsmeldinger
                                8 649
                                Kunngjøringer fra ledelsen
                                Kunngjøringer og informasjon fra forumledelsen.
                                Tråder: 15 Innlegg: 1.086
                                Nyeste innlegg: Meldinger til/fra S-1
                                15 1.086
                                yamaha
                                Meldinger til/fra S-1
                                av yamaha
                                Kommentarer fra rekkene
                                Stedet for korte spørsmål og kommentarer om forumet. Faglige diskusjoner tar vi på andre tråder under fagforumene.
                                Tråder: 3 Innlegg: 446
                                Nyeste innlegg: Feilmeldinger
                                3 446
                                SlakaBall
                                Feilmeldinger
                                Fagforum S-1: Personell & administrasjon
                                S-1 1. Førstegangstjeneste, opptak og trening
                                Rekruttering, opptak og trening til førstegangstjeneste. Livet som vernepliktig etter førstegangstjenesten.
                                Tråder: 2.454 Innlegg: 41.994
                                Nyeste innlegg: Livet i tjeneste
                                2.454 41.994
                                Rittmester
                                Livet i tjeneste
                                Underforum:
                                Treningsdagbøker (11/1.130)
                                S-1 2. Utdanning og tjeneste
                                Utdanning og tjeneste som offiser, befal og spesialist, herunder diskusjoner rundt OMT (Ordning for Militært Tilsatte).
                                Tråder: 65 Innlegg: 2.858
                                65 2.858
                                Underforum:
                                S-1 3. Ledige stillinger innen totalforsvaret
                                Se annonseringer av ledige stillinger i Forsvaret, Politiet, NSM, Sivilforsvaret og andre forsvars- og sikkerhetsrelaterte næringer.
                                Tråder: 30 Innlegg: 492
                                30 492
                                S-1 4. Utnevnelser, utmerkelser og administrative forhold
                                Alt om utnevnelser, utmerkelser og annet administrativt.
                                Tråder: 8 Innlegg: 283
                                8 283
                                Fagforum S-2: Etterretning & sikkerhet
                                S-2 1. Generelle nyheter.
                                Her følger vi det generelle nyhetsbilde, hovedsaklig sikkerhets og militærrelaterte temaer, verden over.
                                Tråder: 1.054 Innlegg: 33.827
                                Nyeste innlegg: Interessante nyhetslinker
                                1.054 33.827
                                S-2 2. Etterretning
                                Følg utviklingen i ulike deler av verden, regioner, land og konfliktområder.
                                Underinndeling og innhold er tilpasset Etterretningstjenestens fokusområder.
                                Tråder: 395 Innlegg: 28.350
                                395 28.350
                                Underforum:
                                Tema: Russland (58/6.882)
                                Tema: Asia (102/4.213)
                                S-2 3. Sikkerhet
                                Terrorisme, spionasje, sabotasje, subversjon og organisert kriminalitet.
                                Underinndeling og innhold er tilpasset PSTs trusselvurderinger.
                                Tråder: 59 Innlegg: 5.302
                                59 5.302
                                Underforum:
                                22.juli 2011 (32/4.562)
                                S-2 4. Nyhetsfeed
                                Automatiske nyhetsfeeder. NB! Slettes automatisk etter en tid, så diskusjoner bør føres videre på andre tråder.
                                Tråder: 205 Innlegg: 260
                                205 260
                                Fagforum S-3: Operasjoner & avdelinger
                                S-3 1. Forsvarets avdelinger, øvelser og operasjoner
                                Forsvarets ulike forsvarsgrener, våpengrener og avdelinger.
                                Tråder: 2.549 Innlegg: 62.549
                                2.549 62.549
                                Underforum:
                                Hæren (41/1.518)
                                Sjøforsvaret (36/1.959)
                                Luftforsvaret (62/1.285)
                                Heimevernet (564/17.509)
                                S-3 2. Totalforsvaret
                                Diskuter totalforsvaret unntatt Forsvaret, herunder Sivilforsvaret, Redningstjenesten og Politiet.
                                Tråder: 584 Innlegg: 19.529
                                Nyeste innlegg: Rettssaken mot Erik Jensen
                                584 19.529
                                Underforum:
                                Politiet (235/12.996)
                                S-3 3. Ledelse
                                Diskuter ledelse, strategi, operasjonskunst og taktikk.
                                Tråder: 9 Innlegg: 177
                                Nyeste innlegg: Ledelse
                                9 177
                                Rittmester
                                Ledelse
                                S-3 4. Militære fag og stridsteknikk
                                Stridsteknikk, skyting, feltarbeider, sprengning, vintertjeneste og andre militære fag.
                                Tråder: 21 Innlegg: 2.270
                                Nyeste innlegg: Den store PI-tråden
                                21 2.270
                                pioff
                                Den store PI-tråden
                                av pioff
                                Fagforum S-4: Logistikk & materiell
                                S-4 1. Kjøretøy, fartøy og fly
                                Alt om militære kjøretøy, fartøy og flymaskiner.
                                Tråder: 109 Innlegg: 10.277
                                109 10.277
                                S-4 4. Forsvarets anskaffelser, annet materiell
                                Analyser og diskusjoner om ulike anskaffelser av militært materiell til Forsvaret i Norge, samt generelle diskusjoner rundt materiell som ikke er dekket andre plasser.
                                Tråder: 65 Innlegg: 827
                                65 827
                                Underforum:
                                Landsystemer (28/624)
                                Sjøsystemer (4/5)
                                Luftsystemer (6/41)
                                INI-systemer (23/128)
                                Fagforum S-5: Planer & policy
                                S-5 1. Forsvarsbudsjett, planer og doktriner
                                Forsvarsbudsjett og langtidsplaner, doktriner og militærmakt. Debatt rundt politiske føringer for Forsvaret, samt Forsvarets egne strategier og planer.
                                Tråder: 93 Innlegg: 6.070
                                93 6.070
                                S-5 3. Militærhistorie
                                Her diskuterer vi norsk og internasjonal militærhistorie, avdelingstradisjoner og militaria.
                                Tråder: 411 Innlegg: 10.511
                                Nyeste innlegg: David Fletcher's Tank Chats
                                411 10.511
                                Underforum:
                                S-5 4. Veteranforum
                                Informasjon om veteraner og reservister og aktiviteter landet rundt. FN-tjeneste, NATO-Veteraner, NROF etc.
                                Tråder: 89 Innlegg: 1.564
                                Nyeste innlegg: Team Rubicon.
                                89 1.564
                                magskor
                                Team Rubicon.
                                av magskor
                                Fagforum S-6: Samband & IKT
                                S-6 1. Fagforum Samband
                                Dette formet skal være for alle innlegg om sambandsmidler, relaterte systemer, erfaringer, utdanning, avdelinger og historikk samles. Tråden vil være ugradert, noe som er en selvfølge på dette forumet.
                                Tråder: 119 Innlegg: 1.706
                                Nyeste innlegg: Alternativ til kontorkasse
                                119 1.706
                                Underforum:
                                01 Fagområder (16/297)
                                02 Felttriks (23/301)
                                S-6 2. Tekniske forum
                                Her diskuterer vi tekniske saker innenfor IKT og data, som ikke er dekket av fagforum samband.
                                Tråder: 170 Innlegg: 3.017
                                170 3.017
                                Markedsplassen
                                Kjøp og salg
                                Her kjøper og selger du utstyr. Kun for privatpersoner.
                                Buy and sell kit. Non-commercial use only.
                                Tråder: 537 Innlegg: 2.182
                                537 2.182
                                Milforums testarena
                                Tester med terningkast på forskjellige typer utstyr. Det forutsettes at tester ikke har noen tilknytning til produsent eller forhandler av utstyret.
                                Tråder: 3 Innlegg: 16
                                3 16
                                Bedriftspresentasjoner
                                Bedrifter som mener de har noe å tilby Milforums lesere, enten i form av produkter eller jobb, kan her legge inn en tråd med informasjon og relevante lenker.
                                Tråder: 2 Innlegg: 2
                                2 2
                                Working...
                                X