Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Generell fartøy- og marinetråd

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • Generell fartøy- og marinetråd

    https://marineschepen.nl/nieuws/Voor...rs-240119.html


    Damen og Imtec tilbyr nye minebekjempningsførtøyer.





    Belgia leder og Nederland deltar i PESCOs prosjektgruppe for minejakt.
    Skulle ikke overaske noen om dette designet kommer til å bli tatt i bruk på ett vis i flere land.

    Om det er ett PESCO prosjekt vi hadde kunnet både bidra i, og tjent på så er det dette.
    Last edited by Rittmester; DTG 041605A Feb 19, .
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

  • #2
    Sv: Generell fartøy og marinetråd

    Omtrent 2/3 av størrelsen på Nansen-klassen, og noe større enn KV Harstad. Men (disclaimer) i itifra grafikken så kan dette se ut som en god platform å bygge videre på, kanskje er skriget passende for KV også med noen modifikasjoner!
    Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

    Kommentér


    • #3
      Sv: Generell fartøy og marinetråd

      FFI tror jeg så på å gjøre KV farøyene om til bærere for MCM containere i fremtiden.

      Innholdet i den fremviste løsningen fra Damen burde fint få plass til Norske komponenter.
      Død ved Kølle!
      Bla bla... Hybrid warfare is easy

      Kommentér


      • #4
        Sv: Generell fartøy og marinetråd

        Jeg hadde aldri handlet på Damen om jeg hadde en finger med i spillet!
        Artillery is the God of War

        Kommentér


        • #5
          Sv: Generell fartøy og marinetråd

          Dårlige erfaringer?

          Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
          Odd objects attract fire. You are odd.

          Kommentér


          • #6
            Sv: Generell fartøy og marinetråd

            Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
            Dårlige erfaringer?

            Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
            Ja, med begge selskapene.

            De er flinke båtbyggere men i kjent Hollandsk stil anser de seg selv som verdensmestere. Når de strengt tatt «kan» å bygge båt og har holdt på med slikt siden seilskutetiden blir det vanskelig å se egne begrensninger.

            Imtech er noen kjeltringer som ved siste korsveg rett og slett kopierte mitt prosjekt og solgte det til gibortpris. De gikk etterhvert konk så denne Imtechen er vel den Belgiske avdelingen som har gjenoppstått. Muligens ok folk.

            Poenget med (dvs mot) Nederlendere er at de ikke skyr noen midler for å berike seg på kontrakten, på bekostning av sluttproduktet. Det blir litt som de Spanske og Italienske verftene om enn ikke fullt så gale. Finner de en åpning i spesifikasjonen så blir den utnyttet.

            Norske verft legger mer ære i ting.

            For 13 år siden flyttet jeg inn i en ny 60m2 BLockWatne leilighet (har flyttet siden). Under en sammenkomst noen mndr etter strekker en av gjestene på armene og dunker de uforvarent inn gipsveggen bak. Da oppdager vi at innerveggene ikke var isolert men bare platekledd. Helt meningsløst og en minimal besparelse ift verdien av god lydisolasjon. I følge kontrakten var alt på stell og akkurat sånn jobber Nederlendere også.

            Fatter ikke hvorfor staten ikke bidrar til gråskipsproduksjon i Norge når vi strengt tatt er blant de beste spesialskipsbyggerne i verden, inkludert leverandørindustrien.
            Artillery is the God of War

            Kommentér


            • #7
              Sv: Generell fartøy og marinetråd

              Opprinnelig skrevet av cwo-kp4 Vis post
              ..kan dette se ut som en god platform å bygge videre på, kanskje er skriget passende for KV også med noen modifikasjoner!
              Samme tanke slo meg når jeg så tegninga. Kanskje litt større akterdekk på bekostning av overbygget akterut, flytte båtdokka lengre fram, så snakker vi.

              Kommentér


              • #8
                Sv: Generell fartøy og marinetråd

                Opprinnelig skrevet av Kystvaktmann Vis post
                Samme tanke slo meg når jeg så tegninga. Kanskje litt større akterdekk på bekostning av overbygget akterut, flytte båtdokka lengre fram, så snakker vi.
                Du kan ikke flytte båt-LARS’ene mye lenger frem uten å komme i konflikt med eksos-casingene. Tipper de to hangarene bare har et lite snik med ledig struktur mellom seg da sånt tar mye plass.
                Artillery is the God of War

                Kommentér


                • #9
                  Sv: Generell fartøy og marinetråd

                  https://www.navalnews.com/news/2019/...omy-milestone/

                  The Office of Naval Research (ONR)’s Medium Displacement Unmanned Surface Vessel (MDUSV), Sea Hunter, became the first ship to successfully autonomously navigate from San Diego to Pearl Harbor, Hawaii, and back without a single crew member onboard, except very short duration boardings by personnel from an escort vessel to check electrical and propulsion systems.
                  California til Hawai uten mannskap er i det minste en start.

                  Dette er en prototype.

                  https://www.navalnews.com/news/2019/...h-mcm-program/

                  By launching their MCM program in 2018, Belgium and the Netherlands intend to shape and adopt the next generation of mine warfare by linking a mother-ship to autonomous platforms via a system that will make them interact. A strategic program, the MCM, lead by Belgium, is called to serve as benchmark for every modern navy that would like to modernize its mine countermeasure vessels or which intend to acquire a new capability.
                  Når vi ikke er i PESCO så havner vi knapt nok som underleverandør.
                  Denne saken kan linkes til første post.
                  Død ved Kølle!
                  Bla bla... Hybrid warfare is easy

                  Kommentér


                  • #10
                    Sv: Generell fartøy- og marinetråd

                    For ikke å spore av tujapraten på sugertråden tar jeg det her: på videoen av USS Wisconsin er det veldig varierende hvor mye hvert kanonløp beveger seg etter avfyrt skudd, hvorfor det? (Det er krefter i sving så jeg hadde skjønt det om alle beveget seg, og det er sikkert veldig fancy stabilisering så jeg hadde skjønt det om ingen beveget seg. Men noen, opp og ned?)
                    Aldri mer 13

                    Kommentér


                    • #11
                      Sv: Generell fartøy- og marinetråd

                      Nå vet jeg ikke mer enn det som står på wikitråden, så mitt svar blir da enten tilfeldigheter, eller så var det forskjell i ladninger e.l.
                      https://en.wikipedia.org/wiki/16%22/...ber_Mark_7_gun
                      One of the universal rules of happiness is: always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual. -- (Terry Pratchett, Jingo)

                      Kommentér


                      • #12
                        Sv: Generell fartøy- og marinetråd

                        Opprinnelig skrevet av Signal_m Vis post
                        For ikke å spore av tujapraten på sugertråden tar jeg det her: på videoen av USS Wisconsin er det veldig varierende hvor mye hvert kanonløp beveger seg etter avfyrt skudd, hvorfor det? (Det er krefter i sving så jeg hadde skjønt det om alle beveget seg, og det er sikkert veldig fancy stabilisering så jeg hadde skjønt det om ingen beveget seg. Men noen, opp og ned?)
                        De beveger seg for å returnere til ladeposisjon, og jeg vil anta at de varierende bevegelsene ganske enkelt skyldes treghet (kanonene veide 120 tonn stykket) og muligens manuell kontroll. Denne bevegelsen skjedde som oftest automatisk etter avfyring, men styringen kunne også settes i manuell ved behov, og det er godt mulig det er tilfelle på videoen.

                        Ladeposisjonen var på 5 grader, og ved lading ble de låst fast med kraftige låsepinner slik at de ikke skulle bevege seg. Under skyting var de (som oftest) gyrostabiliserte og bevegde seg i takt med bevegelsene til skipet.
                        "Whoever reads history with a mind free from prejudice cannot fail to arrive at a conviction that of all military virtues, energy in the conduct of operations has always contributed the most to the glory and success of arms"

                        Kommentér


                        • #13
                          Er hangarskipenes tid forbi?

                          Hangarskipene er blitt enormt kostbare men deres moderne kampflystyrker er ekstremt hardtslående. Og la det være klart, så lenge et hangarskip ikke blir utfordret har det ikke noen problemer. Og utfordret har de ikke blitt siden andre verdenskrig. To forhold taler imidlertid for at hegemoniets tid er på hell. For det første utvikler flere land meget raske og langtrekkende sjømålsmissiler som vil utgjøre en reell trussel om de engasjeres i et større antall samtidig. Dernest er de moderne kampflyenes rekkevidde betydelig mindre enn forgjengernes, og er nå i alle fall kortere enn de mest langtrekkende sjømålsmissilenes. Sammen med en formidabel kostnadsvekst for både hangarskip og ledsagende beskyttelsesstyrke reiser dette spørsmål om trenden er levedyktig.
                          Les hva Nils Holme mener på:
                          http://www.tjodareik.no/tema/tema%20..._ikke_best.htm
                          Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

                          Kommentér


                          • #14
                            Det jeg umiddelbart tenker når jeg leser dette, er jo om ikke spørsmålet er litt forenklet. Hangarskips fordel, om vi nå skal sammenligne med slagskip, er jo at de kan utføre et bredt spekter av oppdrag, siden de faktisk fører fly.

                            Muligens er de store hangarskipenes dager over, men jeg mistenker nå fortsatt at når f.eks USA vil vise flagget ovenfor en eller annen stat med kystlinje, så sender man verken ubåter eller kryssere, da sender man et hangarskip....
                            One of the universal rules of happiness is: always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual. -- (Terry Pratchett, Jingo)

                            Kommentér

                            Annonse i emne

                            Collapse

                            Donasjoner

                            Collapse
                            Working...
                            X