Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Kan man få trafikkbøter når man kjører militært kjøretøy?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Kan man få trafikkbøter når man kjører militært kjøretøy?

Heisann! Har diskutert med en vognfører angående om man kan få bøter for å feks kjøre for fort i trafikken med et militært kjøretøy. Personen jeg diskuterte med mente at man ikke får det, noe jeg har en viss tvil om.

Sv: Kan man få trafikkbøter når man kjører militært kjøretøy?

Man er ikke hevet over loven om man kjører et militært kjøretøy.
    "Excellence leads to not being Force-choked"

Kommentér

Unntakene som gjelder for forsvarets kjøretøyer etter vegtrafikklovens § 42 gjelder primært de unntakene som er listet i bruksforskriften, og er knyttet til veggrep på normalt terrenggående kjøretøyer(stridsvogner), personellfrakt på lasteplan og farger på kjennemerker. Det finnes ingen generelle unntak for forsvarets kjøretøyer slik det gjør utrykningskjøretøyer m.fl. i vegtrafikklovens § 11.

De kjøretøyene som er unntatt vegtrafikklovens §§ 5 og 6, skilting og fart, er som nevnt listet opp i vegtrafikklovens § 11. Av disse igjen går noen av forsvarets kjøretøyer under "Utrykningskjøretøy", og man skal ha tjenstlig behov for å kjøre utrykning, f.eks. militærpolitiet som rykker ut på oppdrag, eller at man i øvelse eller jobbsammenheng rykker ut som QRF langs vei - Her vil jeg nok også tro at forsvarets øvrige kjøretøyer gjelder, for de som klarer å få en MB opp i særlig god fart. For førere av disse igjen kommer krav(og forsvarets unntak) i utrykningsforskriften.

Kommentér

En kollega ble tatt i fotoboks med en MB for en tid siden. Vi har ikke hørt noe siden, men det er nok en salig adm-røre før det kommer ned til oss på lavt nivå. Tror for øvrig at det skal særs mye til i fredstid for at forsvaret skal være hevet over sivilt lovverk, det nytter nok ikke å si at "jamen, vi var på øvelse og det brant på dass" for å rettferdiggjøre lovbrudd. Om det etterpå løses internt eller om sivile myndigheter kobles inn kommer nok an på hva det er snakk om.

Kommentér

Mi erfaring er at på øvingar med politiet så køyre politiet på fartsgrensa sjølv med blålys og sirener når dei øver. Så eg har vanskeleg for å tru at dei vil godta at ein seie ein er på øving så lenge ein ikkje har blålys og sirener.

Kommentér

For fort ble brukt som eksempel i første innlegg. Typiske ting som brytes i normal øving er kjøring på fortau og sykkelsti, parkering ymse steder, kjøre for tett etc. Om man teoretisk kan få forelegg av sivilt politi er en ting og sikkert teoretisk interessant, men skjer selvsagt ikke i praksis.
            "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
              For fort ble brukt som eksempel i første innlegg. Typiske ting som brytes i normal øving er kjøring på fortau og sykkelsti, parkering ymse steder, kjøre for tett etc. Om man teoretisk kan få forelegg av sivilt politi er en ting og sikkert teoretisk interessant, men skjer selvsagt ikke i praksis.
              En må nok påregne å stå til ansvar dersom en bryter Vegtrafikkloven/trafikkreglene for grovt, uansett.
              Eksempler kan være parkering over fotgjengerovergang, for nært veikryss slik at det oppstår farlige situasjoner, og lignende.
              Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Aeliana Vis post
                En må nok påregne å stå til ansvar dersom en bryter Vegtrafikkloven/trafikkreglene for grovt, uansett.
                Eksempler kan være parkering over fotgjengerovergang, for nært veikryss slik at det oppstår farlige situasjoner, og lignende.
                Hvis det skjer ulykker kanskje, men at soldater har fått forelegg under øvelser for slikt har jeg ikke tro på at har skjedd. Selvsagt må en opptre med fornuft, og det er kanskje vel så mye årsaken til at jeg tror dette ikke forekommer.
                "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

En skal selvsagt ikke henge seg opp i bagateller, det er når det vises grov uforstand jeg påpeker dette.

Hvis politiet for eksempel blir varslet av gårdeier etc., og ikke får kontakt med fører eller annen kontaktperson, kan man risikere at kjøretøyet i ytterste konsekvens blir tauet bort. Poenget er at det ikke kan være fritt frem. I det lengste forsøker man å varsle, men om dette ikke går, kan man bli både bøtelagt og få kjøretøyet fjernet.
                  Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

Kommentér

Såvidt jeg har blitt forklart, så kan man få bøter av både MP og sivilt politi. Har MP alkotest/mobilsjekk osv kan det oversendes politi, og det kan opprettes sivil sak på det.

Kjører man for fort, og MP tar deg, får du bot av dem, eller det håndteres av befal.
                    Kjører man for fort, og sivilt politi tar deg, får du bot, og sikkert refs fra befal.

Kommentér

-Soldater, uansett tilhørighet kan så definitivt få forelegg for trafikkale foreseelser.

En klassiker er fartskontrollene i leir.. Herlig å gå til sjef og melde dueh, jeg fikk denne her. -Har jeg hørt. Første gang det skjedde i avdelingen jeg dengang tjenestegjorde i (4.5år) så dekket vi det, men tok en runde med samtlige om atte det er sånne runde dingser med "40" på her i leiren - hver enkelt måtte verifisere å ha forstått hva disse var til. Ble ikke fler forelegg dengang, men allerede neste samling gikk flere på en smell og da ble det ikke dekka - var stort sett samma gjengen som var i avdelinga under begge eksemplene.

Senere observerte jeg onkel stå ved Åsta og veive inn rett etter en utidig 60-sone starter på Sør-Nordaksen. Der sto luringene bak neste sving og var glade for å komme ut fra kontoret og var du heldig med farta forsøkte de å ta det igjen på kjøretøyklasser og vekt.

En MB 240-serie med NATO-hengeren vi fikk med Willys og kvarting er grei nok å ha bak feltvogna men den grønne Tyssehengeren som ser ut å være laget utenfor fysikkens lover om balanse- og midtpunkt er en 1300kg-henger og da hjalp det ikke med "jeg har alltid kjørt sånn en bakom". jeg hadde BE i lomma, så jeg vifta med den og sa "øvelseskjøring" og selv om det var noe mumling om hvit firkant med rød "L" på så endte det med at han som kjørte min feltvogn slapp unna. Det gjorde ikke andre fra Rena..

Ellers er tråden besvart rikelig, vel ?
                      Shaking the ground with the force of a thousand guns

Kommentér

Man kan ikke få bøter av MP- det finnes pt. ikke noe system for forenklet forelegg i Forsvaret (det har dog vært snakk om det i lang tid og kommer sikkert til å bli snakket om i enda lengre tid...). MP vil kun oversende saken til vedkommendes nærmeste overordnede med anbefaling om refselse, evt anmelde/oversende saken til sivilt politi/sivil påtalemyndighet.

Sent fra min E5823 via Tapatalk
                        Ved kølle skal ondt fordrives!

Kommentér

Tro gjerne det. Som nevnt over ble det gittav MP reisende fra MKskola på Sessvoll til mannskap inne på samtrening i indre leir. Og betalt. Hjemmelsgrunnlaget betydde ittno.

Men ikke fortell MP at det gikk dengang da, det kan jo tenkes de verken veit om det eller ikke har tenkt på det..

Kommentér

Gehenna: Innlegget mitt var i utgangspunktet ikke et svar på det du skrev, men innlegget til egenes:. Men jeg ser jo det du skriver. Når var dette? Jeg har vært MP (sånn samvirkesoldat riktignok, men har da hatt min andel timer som "grevling") i årene 2001-03 og nå igjen fra 2010 til dags dato i HV-I, og bøter/forenklet forelegg har aldri vært noe vi har kunnet ilegge, ei heller har jeg hørt at andre har kunnet gjøre det. Det har alltid blitt omtalt som noe man "kanskje bør vurdere å innføre". Men kan jo være man har kjørt noen lokale ordninger eller prøveprosjekt...?

Sent fra min E5823 via Tapatalk
                            Ved kølle skal ondt fordrives!

Kommentér

Hovedregelen er at domstol og påtalemyndighet har monopol på å ilegge straff. Derimot kan forvaltningsorganer gis foreleggsmyndighet; normalt sett for mindre straffbare handlinger og innenfor saklig virkeområde. Det vil vel bety at om MP skulle hatt foreleggsmyndighet måtte denne vært gitt av eks. krigsadvokaten.

Vegtrafikklovens paragraf 31b gir polititjenesteperson foreleggsmyndighet for brudd på straffebudene i vegtrafikkloven. Noe tilsvarende er ikke gitt annet forvaltningsorgan eller tjenesteperson.

Det må ikke være tvil om at militær vognfører kan straffes for brudd på trafikkbestemmelser - på lik linje med at alt militært personell kan straffes for overtredelse av straffebud generelt. Men militær kontekst og oppdrag kan ha betydning for hvorvidt det foreligger en straffbar handling, men dette er en vurdering påtalemyndighet og domstol må ta stilling ril basert på juridisk teori, lovkommentar, lovgivers intensjon og rettspraksis.

At det derimot finnes tjenestepersoner som bruker skjønn og sunn fornuft ved ikke å ilegge forenklet forelegg synes fornuftig, men er ikke det samme som og må ikke forstås som at militærl nyter straffefrihet i denne egenskap.
                              Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Kommentér

EivindM: copy - dette var tiden du var ute av systemet, og det var i HRS. Nema problema, som nevnt tok vi påminnelse i bruk ovenfor egne og da egne ikke husket ved neste oppmøte, lot vi være å bistå økonomisk.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Gehenna Vis post
                                  den grønne Tyssehengeren som ser ut å være laget utenfor fysikkens lover om balanse- og midtpunkt er en 1300kg-henger og da hjalp det ikke med "jeg har alltid kjørt sånn en bakom". jeg hadde BE i lomma, så jeg vifta med den og sa "øvelseskjøring"
                                  Vet tråden er gammel, men unntaket i førerkortforskriften §12-3 sier da faktisk at vogntog som krever BE kan føres av "militært personell med førerkort klasse B og Forsvarets førerbevis." Kjørte disse "andre fra Rena" uten blålappen (det er vel i og for seg ikke straffbart av sivilt politi, bare MP...), eller fikk de bot de ikke skulle hatt??

Kommentér

Husker dette som kun CIVPOL alene. Det er 10+ år tilbake, aner ikke når førerkortforskrifta ble oppdatert men jeg kjenner til henvisningen din og har undrest på dette sjøl.

Kommentér

Det unntaket (det samme som sier at militær lastebil/vogntog også kan kjøres på B med blålapp i stedet for C/CE, noe Forsvaret som kjent ikke har praktisert de siste 10-15 årene...) er i alle fall ikke av nyere dato enn 10 år tilbake, selv om paragrafen sist ble endret* i 2013.

*) Det virker som det var første ledd (det som sier at soldater kan kjøre opp til sivilt lastebilførerkort allerede ved 18 års alder) som ble innført/endret da.

Kommentér

Her var det mye unødig spekulasjon - selvsagt kan man få (sivile) bøter som fører av militære kjt, og i tillegg så kan man få refselser for overtredelse av militære særbestemmelser dersom MP "ligger i rett/feil busk".

I min tid i AR 6 så fikk vi mange rapporter med anmodning om refselse fra MP Brig N (eller var det TLF?) når våre "administrative" MB240GD hadde passert MP-kontroller i over 60 (eller var det 70?) km/t i brigadens teig - og alle ble selvsagt henlagt uten sermoni, siden brigadens (eller TLFs) interne bestemmelser var irrelevante for våre kjt, selv om de befant seg i deres teig. Dette kunne eller ville MP aldri forstå, på tross av mange tilbakemeldinger om saksforholdet.

En annen sak er at bruk av feltvogner til administrativ transport var en dyr og dårlig løsning, men det hadde sin årsak i mangelfull tildeling av "blankbiler" ift. behovet.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                                        Working...
                                        X