Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Fokus: F-35 kampfly

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Tøft! Litt kjip den skrivefeilen da

Kommentér

• Leste at US F-35 flyr med "aktiv transponder" oftere enn det som er vanlig for andre kampfly, når de er på oppdrag.

Dette er visstnok for at russerne/andre ikke skal få et korrekt radarbilde av flyet.

Kan det være hold i den påstanden?
      Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

• Vet ikke helt hva som menes med "aktiv transponder", men de flyr hvert fall med radarreflektorer i fredstid, av samme grunn

De er ringet rundt på bildet

Click image for larger version

Name:	visibly-invisible.jpg
Views:	159
Size:	36,8 KB
ID:	1025652
        "Whoever reads history with a mind free from prejudice cannot fail to arrive at a conviction that of all military virtues, energy in the conduct of operations has always contributed the most to the glory and success of arms"

Kommentér

• https://www.flightradar24.com/how-it-works

Det er snakk om at F-35 flyr med ADS-B eller tilsvarende påskrudd så flygeledere, og andre som ønsker å se, vet hva som er der ute.
          De dukker da av og til opp på FR24.com.
          Selv om man ikke bruker fast kode slik passasjerfly gjør, man har bare en generisk kode. Eksempelvis så kan man se fly med samme kode på forskjellige dager over Nederland og USA.

Dette i motsetning til eksempelvis Eurofighter som man som regel bare ser utifra hvor tankflyene flyr.

Død ved Kølle!
          Bla bla... Hybrid warfare is easy

Kommentér

• De første danske F-35 er nå i produksjon.

Innen 2027 vil de ha mottatt 27 fly.

Deres F-16, som nettopp hadde 40års jubileum, vil være i tjeneste ut 2024.

http://krigeren.dk/skroget-til-danma...-i-produktion/
            Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

• Fire norske F-35A har nå landet på Keflavik og gjøres klare til å vokte luftrommet rundt Island. 332 skvadron skal i tre uker være parate til å rykke ut for å identifisere fremmede fly dersom de nærmer seg islandsk luftrom.

De skal utøve luftkontroll på vegne av Nato, såkalt «air policing».

Dette er det første utenlandsoppdraget siden generalmajor Tonje Skinnarland erklærte første operative evne (IOC) med de nye kampflyene 6. november 2019.

Har glemt dansketuren

For å løse oppdraget «Island Air Policing» er de fire jagerflyene den synlige spydspissen. Men det er et stort apparat som følger med: I tillegg består det såkalte detasjementet av 130 soldater, befal, offiserer og sivile.

Ifølge Forsvaret skal også personell fra CRC Sørreisa delta i oppdraget. Dette er personell fra kontroll- og varslingsenheten som skal bistå med å danne et luftovervåkningsbilde sammen med sine islandske kollegaer. Disse skal også bistå med opptrening av nytt islandsk personell.

Men Forsvaret surrer litt i framstillinga. Både på Youtube og Facebook (se video under) framheves det fra Luftforsvaret at dette er første gang norske F-35 lander på fremmed jord, og har tydeligvis alt glemt at de sendte F-35 til Flyvestation Skrydstrup i Danmark i mai i fjor.

Dette var en demonstrasjonsflyvning som skulle hjelpe danskene å sammenligne støyprofilen med F-16-flyene som de er vant med, og det var dessuten første gang F-35 fløy i dansk luftrom og landet og tok av fra en dansk flyplass.

[...]
              https://www.tu.no/artikler/her-lande...or-nato/485749

https://www.tu.no/artikler/fire-nors...oppdrag/485339
              Ubique quo fas et gloria ducunt

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Casey Vis post
                DTG 282310A Sep 08,

Som jeg tidligere har påpekt, er stealth en faktor som er begrenset i tid. Senest 2020 vil sensorer være på plass som gjør stealtfly synlige. Og hva gjør vi da med fly som baserer hele sin overlevelse på stealth? RIKTIG! Vi dumper dem på skraphaugen!.
                Artig med et tilbakeblikk på debatten for 12 år siden (huff som tiden flyr). Da skriver vi 2020, "alle" vil ha stealth-fly og på tross av en del skjær i sjøen beviser F-35 stadig sine fortreffeligheter i blant annet luftkamp.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets spesialstyrker rekrutterer

Bli en del av spesialstyrkene

Forsvarets spesialstyrker består av spesielt utvalgt personell som er i stand til å gjennomføre ukonvensjonelle og krevende operasjoner i alle slags omgivelser.Forsvarets spesialkommando og Marinejegerkommandoen har tidligere tilhørt henholdsvis Hæren og Sjøforsvaret og er nå samlet i én felles driftsenhet, ledet av Forsvarets Spesialstyrker Stab (FSST) i...

Roller i Geværlaget

Mulig jeg er dårlig på å lete, men jeg syns nå tross alt jeg har prøvd...

Hvor finner man en oversikt over hvilke roller hver enkelt soldat i geværlaget har?
                Som; hvem bærer M72, Sankit, Samband, osv osv..
                Nyere materiell fra Hæren og til dels også HV er i stor grad basert på LMG/Minimi, og da blir jo alt bare rot for et lag med MG

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

Varsler flere øvingsdøgn for soldater i Heimevernet

Generalmajor Elisabeth Michelsen bruker sitt økte budsjett til å øke antall øvingsdøgn, både for mannskap og befal, dvs. seks øvingsdøgn for mannskap og ni for befal.

Håper dette er starten på noe vedvarende.

https://www.bt.no/innenriks/i/VbMPp3...-i-heimevernet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Mentorordning i Heimevernet

Hei,

Jeg står i stilling som troppssjef i Heimevernet. Min militære bakgrunn har jeg fra Befalsskolen for Feltartilleriet med påfølgende tjeneste som kanonkommandør. 13 år etter at jeg leverte inn vinklene ble jeg kalt inn til Heimevernet, kledd opp og satt i stilling som NK tropp i et ungt og uerfarent Heimevernsområde. Året etter ble jeg troppssjef og startet på kursrekka, og siden...

Informasjon: Militære studier med fordypning i ledelse (bachelor)

Militære studier med fordypning i ledelse (bachelor)

Forsvaret tilbyr flere utdannelsesretninger som alle fører frem til en bachelor, og gir rett til yrkestilsetting som offiser.

For tiden dreier det seg om disse:

- Militær logistikk
                - Marineingeniør maskin
                - Marineingeniør elektro
                - Marineingeniør våpensystemer, elektronikk og data
                -...

Troppssersjant

Hei!

Blitt tildelt troppssjersant, har fått info om dette.
                Jeg er også sersjant, tatt lagfører kurs og grunnkurs lederskap, men hvordan blir nå mtp implementering av det nye OR systemet, noen som vet dette? Forblir jeg sersjant?

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Donasjoner

Collapse
                Working...
                X