Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Pipen opp eller ned

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Rittmester
    replied
    Sv: Pipen opp eller ned

Opprinnelig skrevet av jaffar Vis post
    Utdrag fra Sikkerhetsregler for våpen, UD 2-1 pkt 3.2.1.1
    2) Pek eller sikt aldri på noe du ikke er villig til å bekjempe.

- Våpenet skal peke i en sikker retning, med mindre du skal engasjere ett mål
    - Våpenet skal peke i minst farlig retning, med mindre du engasjerer et mål
    - Noen ganger vil den sikre retningen være opp, noen ganger ned, noen ganger horisontalt.

The End. A og O. Etc
    jaffar: har selvsagt rett.

Jeg beklager dersom dette har revet opp gamle traumer hos folk.
    Men se positivt på det - nå vet også de oppvoksende generasjoner milforumister hva som er korrekt!

Leave a comment:

• Rittmester
    replied

Ja, pipe opp eller pipe ned, det er spørsmålet.
    Eller har vi allerede fått det autorative svaret på denne tråden?

Leave a comment:

• MMB
    replied

Inb4 jaffar:

- Noen ganger vil den sikre retningen være opp, noen ganger ned, noen ganger horisontalt.

The End. A og O. Etc

Leave a comment:

• Sofakriger
    replied

Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Men for svarte svingende...
    Til alle nye lesere — vennligst les gjennom hele denne tråden før du legger inn et nytt svar!
    Hvorfor det? Nye meninger, nye våpen, nye muligheter!

Leave a comment:

• Rittmester
    replied

Men for svarte svingende...
    Til alle nye lesere — vennligst les gjennom hele denne tråden før du legger inn et nytt svar!

Leave a comment:

• Eisenhower
    replied

Oh boy, here we go again....

Leave a comment:

• Voodoo
    replied

Vanligvis ned. Under ild og bevegelse og ulendt lende - opp. IMHO

Leave a comment:

• Sofakriger
    replied

Ettersom innføring av MP-7 i HV påståes å medføre "sveipefest" kom naturlig nok det alltid dagsaktuelle temaet for denne tråden opp igjen!

Pipe opp - eller ned?

Leave a comment:

• Takkatt
    replied

Leave a comment:

• Sofakriger
    replied
    Før i tiden var jo regn i pipa et moment i vurderingen. Dvs pipe ned i Bergen, ref Sjøforsvaret over. Er det ikke det lenger altså?

Leave a comment:

• jaffar
    replied
    I repeat....

The End. A og O. Etc

Leave a comment:

• Gammeloppklesk
    replied
    Pipen ned er vel den britiske måten å gjøre det på ("Northern Irleand carry" etc.), mens pipen opp har amerikanske røtter (i alle fall fra Vietnamkrigen og innføringen av M-16 av)?
    Om pipen henger opp eller ned, så er vel uansett det viktigste at pipen ikke peker en vei som medfører høy risiko for treff i uønsket mål ved ev. vådeskudd.
    Hvilken vei pipen peker er i selv ingen idiotsikker garanti for at liv ikke kan gå tapt ved utilsiktet avfyring.
    Pipen ned innebærer økt risiko for at kulen kan endre retning ved rikosjett. Pipen opp innebærer at kulen vil lande et sted. Ikke nødvendigvis i hodet på en selv pga. jordrotasjon mm., men hvor den lander???

Leave a comment:

• Rittmester
    replied
    OK, da ser vi ut til å være enige, da.
    Case closed.

Leave a comment:

• AGR416
    replied
    Det har jeg sagt siden 2006.....velkommen etter lizzm!

Leave a comment:

• Znuddel
    replied
    Partypooper

Leave a comment:

• jaffar
    replied

The End. A og O. Etc

Leave a comment:

• dobrodan
    replied
    Jeg husker at det jordanske spesialpolitiet i Kosovo hadde lagt seg på en "mellomlinje".

Leave a comment:

• Rittmester
    replied
    "Pointy end towards enemy."

Leave a comment:

• onkel smerte
    replied
    Opprinnelig skrevet av MMB Vis post
    Siden alle andre i hele verden - fagfolk med valide meninger eller ikke - allerede har ment noe i denne tråden, så tenkte jeg at jeg også skulle mene litt:
    Jeg mener det er helt amatørmessig å fiksere og låse seg fast i èn av de to måtene å ha pipen i sikker retning på, og at den ene utelukker den andre, fordi "den ene er bæsj og den andre er best". I likhet med Holger Danske tilbake på side-11 - i 2007 - synes jeg det kraft ete meg er helt utrolig hvordan noe så enkelt som om pipen skal være opp eller ned klarer å generere 17 sider (med støy, for det meste), men sånn går det vel når alle liksom skal få ha sin mening om dette.
    Situasjonen dikterer alltid hva som er best måte å bære våpenet på - ikke hva 150 forskjellige fenriker (med eller uten SME-ballast), airsoftere eller hasbeens har sett på YouTube, eller lest i en Navy SEAL eller SAS-bok, eller selv drevet med "back in 19-pilogbue".

Dette har også Forsvaret tatt litt konsekvensen av i det siste også, sikkert som følge av at hver kursdeltager på hvert eneste skytekurs de siste 11 år har hatt SIN/MIN RIKTIGE MENING! om dette, og man har brukt en signifikant mengde tid på å drive å snakke, gnæge og krangle om noe som rent egentlig er komplett uvesentlig - da framfor å faktisk bli gode på å skyte.
    I det nyeste Reglement For Patruljenærstrid for Hæren, datert Mars/April 2014, står det nå svart på hvitt at pipe-ned er normaltilstand (i Hæren), mens pipe-opp er en fullt ut lovlig og innafor måte å bære våpenet på dersom det er behov for dette. Situasjonen dikterer, som det står.
    Sjøforsvaret, ihvertfall de avdelinger der som driver med grønn tjeneste, har valgt å la pipe-opp være standard (jfr. SÆP 40), men "anerkjenner" også pipe-ned som en måte å bære våpenet på, ved behov --> Altså, situasjonen dikterer.

"Sluttilstand er nådd når pipen peker i sikker retning og man hurtig kan komme til skudd ved behov" kan man vel reformulere disse to blekkene til å egentlig mene. Om dette så betyr at pipen peker rett fram kunne ikke jeg ha brydd meg mindre, sålenge denne pipen ikke sveiper egne og/eller en lite gunstig bakgrunn, og skytteren kan avgi ild innenfor en akseptabel mengde, altså kort tid.

Slår man opp i SNL under ordet/begrepet "drøvtygging", dukker link til denne tråden opp.
    Så det du egentlig vil frem til er at det er best med pipen opp...?

*trolle trolle*

Leave a comment:

• MMB
    replied
    Siden alle andre i hele verden - fagfolk med valide meninger eller ikke - allerede har ment noe i denne tråden, så tenkte jeg at jeg også skulle mene litt:
    Jeg mener det er helt amatørmessig å fiksere og låse seg fast i èn av de to måtene å ha pipen i sikker retning på, og at den ene utelukker den andre, fordi "den ene er bæsj og den andre er best". I likhet med Holger Danske tilbake på side-11 - i 2007 - synes jeg det kraft ete meg er helt utrolig hvordan noe så enkelt som om pipen skal være opp eller ned klarer å generere 17 sider (med støy, for det meste), men sånn går det vel når alle liksom skal få ha sin mening om dette.
    Situasjonen dikterer alltid hva som er best måte å bære våpenet på - ikke hva 150 forskjellige fenriker (med eller uten SME-ballast), airsoftere eller hasbeens har sett på YouTube, eller lest i en Navy SEAL eller SAS-bok, eller selv drevet med "back in 19-pilogbue".

Dette har også Forsvaret tatt litt konsekvensen av i det siste også, sikkert som følge av at hver kursdeltager på hvert eneste skytekurs de siste 11 år har hatt SIN/MIN RIKTIGE MENING! om dette, og man har brukt en signifikant mengde tid på å drive å snakke, gnæge og krangle om noe som rent egentlig er komplett uvesentlig - da framfor å faktisk bli gode på å skyte.
    I det nyeste Reglement For Patruljenærstrid for Hæren, datert Mars/April 2014, står det nå svart på hvitt at pipe-ned er normaltilstand (i Hæren), mens pipe-opp er en fullt ut lovlig og innafor måte å bære våpenet på dersom det er behov for dette. Situasjonen dikterer, som det står.
    Sjøforsvaret, ihvertfall de avdelinger der som driver med grønn tjeneste, har valgt å la pipe-opp være standard (jfr. SÆP 40), men "anerkjenner" også pipe-ned som en måte å bære våpenet på, ved behov --> Altså, situasjonen dikterer.

"Sluttilstand er nådd når pipen peker i sikker retning og man hurtig kan komme til skudd ved behov" kan man vel reformulere disse to blekkene til å egentlig mene. Om dette så betyr at pipen peker rett fram kunne ikke jeg ha brydd meg mindre, sålenge denne pipen ikke sveiper egne og/eller en lite gunstig bakgrunn, og skytteren kan avgi ild innenfor en akseptabel mengde, altså kort tid.

Slår man opp i SNL under ordet/begrepet "drøvtygging", dukker link til denne tråden opp.

Leave a comment:

• NK Milforum
    replied
    Ble dere enige til slutt? Pipen opp eller ned?

Leave a comment:

• Navytimes
    replied
    Beste bumpen noensinne. Jeg elsker disse trådene, både for alle fakta, og den store humoren det er at alle fagfelt har sånne diskusjoner som bare varer og varer.

Leave a comment:

• Soladt
    replied
    Opprinnelig skrevet av MGhøyre Vis post
    Pipa ned selvfølgelig. Det vil ikke si at man ikke kan kjøre med pipa opp (police), men for oss gamlinger er pipa ned SOP. Om man går inne i et hus og peker ned eller opp, betyr det kanskje nada, da det kan være folk både under og over deg. Som tidligere nevnt i tråden er det kontroll på pipa og aller mest kontroll på avtrekksfinger som er viktig. Enten man entrer med stige eller tar bussen, gjelder samme prinsipper. Men det er lov å tenke selv, samt at man har et område å sikre. Mulig noen finner på at pipe opp er veien og livet, men pipe ned prinsipp funker under alle operative forhold, ingen tvil om det.
    Hehe bra sagt MGhøyre kort og godt illustret og oppsumert .

Leave a comment:

• MGhøyre
    replied
    Pipa ned selvfølgelig. Det vil ikke si at man ikke kan kjøre med pipa opp (police), men for oss gamlinger er pipa ned SOP. Om man går inne i et hus og peker ned eller opp, betyr det kanskje nada, da det kan være folk både under og over deg. Som tidligere nevnt i tråden er det kontroll på pipa og aller mest kontroll på avtrekksfinger som er viktig. Enten man entrer med stige eller tar bussen, gjelder samme prinsipper. Men det er lov å tenke selv, samt at man har et område å sikre. Mulig noen finner på at pipe opp er veien og livet, men pipe ned prinsipp funker under alle operative forhold, ingen tvil om det.

Leave a comment:

• Soladt
    replied
    En meget bra diskusjonstraad som tok tid aa lese igjennom ,det artige er at den har vart over flere aar ,og underveis har tohaands vaapen blitt byttet ut og det som var aktuelt for feks AG 3 ,gjelder kansje ikke for dagens nyvinning som har blitt innlemmet i vårt Forsvar ,Her var allt ifra aa holde Pipen ren for sne og annet skitt,ulumskheter til Krigføring i SIBO m mere .

Leave a comment:

• essal
    replied
    Vi tar SIBO i SIBO tråden?

Jeg vil helst ikke bli skutt, men jeg ville valgt foten hvis dette var en enten eller situasjon. Dog er det lov til å ha litt SA, og tilpasse vinkelen på pipen etter behov? Man må jo være hjernedød hvis man velger high ready og står å peker pipa rett i skallen på kollegaen sin. Bevissthet er vel nøkkelen som du sier..

Leave a comment:

• Guest's Avatar
    Guest replied
    Ok, ingen fan av magbytter i low port. På min kropp vil våpenet da dekke store deler av magasinene, og spesielt de som er lengst mot høyre som er de jeg vil bruke ved taktisk bytte.
    Det er lov å ikke låse seg helt. Om man altså da vrir våpnet slik at det ikke ligger med siden inntil kroppen, men at pistolgrepet peker inn mot kroppen og siktet bort fra kroppen, så funker det helt fint. Evt vrir det end litt lenger sånn at håndflata nesten peker opp.

Samme tilbake, hva om du har folk under deg? Det er vel større sjanse for at man må jobbe seg opp kontra ned..
    Om du peker pipa på en vegg, så bryter du en våpenregel uansett, da du ikke vet hva som er på andre siden. Eneste løsninger er å la våpenet ligge hjemme hvis man skal tenke slikt...
    Hvorfor er det mer sannsynlig? Man har da stige i SIBO satsen?

Og nei, eneste løsningen er ikke å legge våpenet sitt hjemme. Man kan risikere å sveipe folk bak vegger, bak hus, bak skoger etc. Det finnes inegn 100% løsning for å unngå å sveipe folk man ikke ser. Poenget er man må ha en bevissthet rundt pipeføring.

Og hvis det blir avfyrt et vådeskudd, vil du helst bli skutt i foten eller i hodet?
    Last edited by AGR416; DTG 031757B Jun 12, .

Leave a comment:

• 4312
    replied
    For en tråd. Jeg bruker som regel rem på våpenet og pipen ned, magasin bytte er ingen problem siden remen er med å stabilisere våpenet selv med bare en hånd på pistol skjeftet. Min tjeneste er ikke veldig ninja. Vakt og vei patruljer dekker det meste av lende så pipe ned og 45 grader passer godt, men jeg har aldri trent med pipe opp.

Leave a comment:

• essal
    replied
    Ok, ingen fan av magbytter i low port. På min kropp vil våpenet da dekke store deler av magasinene, og spesielt de som er lengst mot høyre som er de jeg vil bruke ved taktisk bytte.

Samme tilbake, hva om du har folk under deg? Det er vel større sjanse for at man må jobbe seg opp kontra ned..
    Om du peker pipa på en vegg, så bryter du en våpenregel uansett, da du ikke vet hva som er på andre siden. Eneste løsninger er å la våpenet ligge hjemme hvis man skal tenke slikt...

Leave a comment:

• Guest's Avatar
    Guest replied
    Jeg så mest for meg en SIBO situasjon, f.eks. taktisk magbytte i en stack før du melder klar.
    Da har jeg pipen i low port/patrol ready.

Det jeg egentlig ville fram til, er at hvis du da bytter magasin med pipen opp, så vil det være minst bevegelse på pipen om du går fra/til high ready/port kontra low port. Bare en ting å ta til tanke om man er en low port mann.
    Og hvis man har folk over seg?

Leave a comment:

Annonse i emne

Collapse

Fremhevede emner

Collapse

Minedykker

Minedykkerkommandoen (MDK) er Norges største eksplosivrydderavdeling. Operatørene på MDK er spesialtrente dykkere som er utdannet til å uskadeliggjøre alle typer eksplosiver. Oppstart av neste minedykkerkurs blir sommeren 2020.

Den generelle søknadsfristen for både vernepliktige og øvrig personell er 15. april 2020.

Les mer: https://forsvaret.no/minedykker...

Forsvarets spesialstyrker rekrutterer

Bli en del av spesialstyrkene

Forsvarets spesialstyrker består av spesielt utvalgt personell som er i stand til å gjennomføre ukonvensjonelle og krevende operasjoner i alle slags omgivelser.Forsvarets spesialkommando og Marinejegerkommandoen har tidligere tilhørt henholdsvis Hæren og Sjøforsvaret og er nå samlet i én felles driftsenhet, ledet av Forsvarets Spesialstyrker Stab (FSST) i...

Roller i Geværlaget

Mulig jeg er dårlig på å lete, men jeg syns nå tross alt jeg har prøvd...

Hvor finner man en oversikt over hvilke roller hver enkelt soldat i geværlaget har?
Som; hvem bærer M72, Sankit, Samband, osv osv..
Nyere materiell fra Hæren og til dels også HV er i stor grad basert på LMG/Minimi, og da blir jo alt bare rot for et lag med MG

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

Varsler flere øvingsdøgn for soldater i Heimevernet

Generalmajor Elisabeth Michelsen bruker sitt økte budsjett til å øke antall øvingsdøgn, både for mannskap og befal, dvs. seks øvingsdøgn for mannskap og ni for befal.

Håper dette er starten på noe vedvarende.

https://www.bt.no/innenriks/i/VbMPp3...-i-heimevernet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Mentorordning i Heimevernet

Hei,

Jeg står i stilling som troppssjef i Heimevernet. Min militære bakgrunn har jeg fra Befalsskolen for Feltartilleriet med påfølgende tjeneste som kanonkommandør. 13 år etter at jeg leverte inn vinklene ble jeg kalt inn til Heimevernet, kledd opp og satt i stilling som NK tropp i et ungt og uerfarent Heimevernsområde. Året etter ble jeg troppssjef og startet på kursrekka, og siden...

Troppssersjant

Hei!

Blitt tildelt troppssjersant, har fått info om dette.
Jeg er også sersjant, tatt lagfører kurs og grunnkurs lederskap, men hvordan blir nå mtp implementering av det nye OR systemet, noen som vet dette? Forblir jeg sersjant?

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Donasjoner

Collapse
Working...
X