Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Pipen opp eller ned

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Hvis man er i en spesialavdeling og trener teknikk som gjør pipen opp så sikkert som mulig i en gitt situasjon, samtidig som man har en taktisk fordel av dette som oppveier for eventuelle større faremomenter så ja.
    Skraphaugen har talt!
    - Rill og Rall

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av lightfoot
      Hvis man er i en spesialavdeling og trener teknikk som gjør pipen opp så sikkert som mulig i en gitt situasjon, samtidig som man har en taktisk fordel av dette som oppveier for eventuelle større faremomenter så ja.
      Trenger ikke å være i en spesial avdeling for å lære en teknikk som gjør pipen opp sikker.
      Når jeg var inne til førstegangstjeneste var det pipen opp som ble brukt under stridsdriller.
      Gikk selvsagt med pipen ned under patruljer, men under ild og bevegelse var det pipen opp som regelen.

Kommentér

• Okay det vil jeg gerne se hvordandet foregår?

Her er en video hvor i kan se hvordan vi gør ild og bevægelse til fods(fra 40 sec.).....

Og ja, pipen peger opad når de kører i spejder køretøjet...

Kommentér

• http://www.youtube.com/watch?v=70JTdZck224

Kommentér

• Kan hellere ikke se nogen her der løber rundt med pipen opad!

Kommentér

• Hvis du mener at de som kjører "pipe opp" utdanning ikke bør bli instruktører, kan du jo ringe de som har HI ansvaret i Norge for å utvikle patruljenærstrid for konvensjonelle avdelinger. Hvis du vet hvem det er da.
              Vi kunne jo prøve at sende en mail til dem, for at få deres syn på sagen!

Kommentér

• [youtube]http://youtube.com/watch?v=82VXmy3CqEw[/youtube]

Leita litt på youtube...

Kommentér

• Ja så man set det med.
                  Ikke imponeret...

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Holger Danske
                    Ja så man set det med.
                    Ikke imponeret...
                    Filmen er ikke den beste, men det var den jeg fant på kort tid.
                    kan sikkert finne en film som viser det bedre enn dette.

Kommentér

• CQB er en af de få disipliner hvor vi bruger pipe op.

http://www.youtube.com/watch?v=PnmxmlXatH4

I åbent terræn er det altid pipe ned.

Kommentér

• Alt spesialstyrker gjør behøver ikke være det eneste riktige, eller det som er riktig for egen avdeling. De har sin soldatmasse, sine oppdrag, sitt utstyr, sine SOP'er og sin treningsmengde. Vi har våres og må ta høyde for det.

Og hva er egentlig sikker retning på pipa?

Noen avdelinger trener løsrivelses driller, hvor de beveger seg bakover med skarpladde våpen. Er ikke det egentlig usikkert, ift skytebaneinstrukser? Pipen mot skivene osv?

Så lenge soldatene ikke sveiper egne med våpenet, ikke skyter utenfor begrensningen på skytebanen (f.eks mot andre baner) og opprettholder 45 graders regelen, så er det ikke noe problem.

Det blir litt "kustig" ofte på skytebaner pga begrensninger, men det hjelper faktisk på forståelsen for at man blir tildelt en sektor, innad i laget, innad i troppen etc.

Jeg er mer interessert i at soldatene mine klarer å vurdere hva de skal gjøre i diverse situasjoner, enn at det blir etablert én eneste sannhet som skal gjøres uansett situasjon. På visse områder er det jo på sett og vis det, f.eks bytte magasin når det er tomt, men ikke på langt nær så mange områder som mange sikkert tror.

Vi går nå fra A til B med pipen ned, så da bruker jeg det som utgangspunkt. Vi står også vakt med våpenet ned, da bruker jeg det som utgangspunkt når jeg trener nærstrid. Herunder at vi ikke står i "platform", men at vi enten er i bevegelse eller at vi står nogenlunde normalt.

For å summer opp bruker jeg pipe opp.

-Ved magasinbytte hvis dekning tilsier det, og det vil gå raskere
                        -Ved fremrykning i dyp snø

Kanskje pipe opp ikke er riktig å si, men ihvertfall ikke ned i bakken. Fremover er kanskje riktig ord.

Ref 45 gradersvinkelen, som jeg spurte om tidligere. Grunnen til at den er gjeldende i strid også er tunnelsynet som oppstår ved hormonindusert stress og det at folk ofte får målfokus. Helt klart at det er de som flytter sitt ansvar at de ikke løper inn i 45'n til dekningsstyrken, men gjør de det MÅ folk være på.

Kommentér

• Jeg har lagt samme spørgsmål ind på DanskPanser's forum:

http://www.danskpanser.dk/phpBB2/viewto ... =3499#3499

Kommentér

• Jeg ser egentlig ikke hva som er faremomente ved å ha pipen opp under ild og bevegelse. Under den drillen som svenskene tok i filmen litt lenger oppe, og når de løper så tett intil hverandre, så vil ikke et vådeskudd treffe noen av de andre i laget, da munningen er hevet høyere en kroppen til de andre lagsmedlemene.

Hadde et vådeskudd gått av mens pipen pekte ned, så er det mye større fare for å bli truffet av rikosjetter, etc....

Kommentér

• Desuden, er det nemmere/hurtigere at tage sigte med en opadgående bevægelse med geværet, så du kan se målet samtidig. Hvis du starter oppefra skjuler geværet en del af målet på vej ned. Desuden har folkene så heller ikke begge hænder på geværet (ligesom på filmen fx).
                              Gode poeng, spesielt det med "tracking" av mål.

Kommentér

• Ja og M.Andersen ved hvad han snakker om-Proff. Spejder GHR.

Kommentér

• jeg er 1.70ish og når jeg løper i kupert terreng er det nesten umulig å ikke trø løpet ned i bakken om jeg ikke løfter våpenet, dette er både stress for armene og gjør det vanskligere å holde en sikker piperetning derfor finner jeg det mye enklere å ha pipen opp og klemme kolben fast mellom albuen og kroppen.

Men om du leser det alle andre her også sier, så lenge man bare er ute å går eller står i ro, pipen ned.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Dunn
                                    Jeg ser egentlig ikke hva som er faremomente ved å ha pipen opp under ild og bevegelse. Under den drillen som svenskene tok i filmen litt lenger oppe, og når de løper så tett intil hverandre, så vil ikke et vådeskudd treffe noen av de andre i laget, da munningen er hevet høyere en kroppen til de andre lagsmedlemene.

Hadde et vådeskudd gått av mens pipen pekte ned, så er det mye større fare for å bli truffet av rikosjetter, etc....
                                    Så er du bare ikke våbenkyndig nok!
                                    1.58 sec. inde tager han geværet ned fra hævet position til sænket position med pipen pegende imod hans makker foran ham!!

Havde det været en dansk soldat så havde han fået en kæmpe bøde og muligvis smidt ud af forsvaret .

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Dunn
                                      Jeg ser egentlig ikke hva som er faremomente ved å ha pipen opp under ild og bevegelse. Under den drillen som svenskene tok i filmen litt lenger oppe, og når de løper så tett intil hverandre, så vil ikke et vådeskudd treffe noen av de andre i laget, da munningen er hevet høyere en kroppen til de andre lagsmedlemene.

Så er du bare ikke våbenkyndig nok!
                                      1.58 sec. inde tager han geværet ned fra hævet position til sænket position med pipen pegende imod hans makker foran ham!!

Havde det været en dansk soldat så havde han fået en kæmpe bøde og muligvis smidt ud af forsvaret .
                                      Nå vet du ingenting om min militære bakgrunn, så det at påstå at jeg ikke er våpenkyndig nok, bør du egentlig holde deg for god for.

Får å være helt ærlig så betyr det ikke så mye for meg hva dere gjør i det danske forsvaret.
                                      Hva dere hadde gjort mot den svensken får være opp til dere.

Hvis du ser nærmere etter, så ser du at pipen er vendt ut mot venstre fra makkern foran han, så den peger ikke direkte mod han.
                                      Som sagt, dette var kanskje ikke den beste eksempel filmen, de praktiserer begge deler, så den viser ikke hvordan det gjøres særlig bra, men det var den jeg fant først på youtube.

Kommentér

• Skal jeg teste dig for at bevise du er en fake...
                                        At være i krig en server og virkeligheden er altså ikke samme, snothvalp...
                                        Træk snuden til dig min ven, du ved ikke hvad du snakker om..

Kommentér

• Nu googler han for en sindsyg...

Kan jeg få en adresse på jeres kampskole?

Kommentér

• Gode argumenter her, nå må jeg si at jeg forandret nesten mening om pipe opp/pipe ned.
                                            Men for all del, hvis du vil diskutere dette på samme nivå som en tolvåring, så kjør på, men jeg gidder ikke å gå ned på det nivået.

Kommentér

• Heine Pedersen.
                                              Indlemmet i det Danske forsvar i 1992.
                                              Opklaring
                                              AO
                                              FAC

Patrulje-udd. ved JGK!

Resten af min tid ved Artilleriet(arbejdsgruppe-Excalibur) hvor jeg kom fra sjovt nok ...(-;

Kommentér

Gode argumenter her, nå må jeg si at jeg forandret nesten mening om pipe opp/pipe ned.
                                                Men for all del, hvis du vil diskutere dette på samme nivå som en tolvåring, så kjør på, men jeg gidder ikke å gå ned på det nivået.
                                                Nu har jeg læst hele denne tråd igennem og jeg er chokeret..

Du er jo på det niveau..

Jeg er faktisk så chockeret over at man kan have en tråd så lang inden for dette emne..
                                                Nu skal jeg også sørge for nogen engelske svar(PF-16thAA).. When they are back from their C8 edu....

Er der ikke Mods. i det her forum?
                                                Det her er altså grotesk...
                                                De sidder nok i deres huler og venter på at rusland invaderer..

Kommentér

• Jeg vil ikke være uvennner med nogen, men det her er bare grotesk...
                                                  Jeg skal aldrig have en Svensker eller Nordmand bag mig med skarpladte våben..

Vi arbejder sammen med englænderne hver dag både i Irak og Helmand.
                                                  Og de flagere ikke rundt med våbene som i forslår...

Den her tråd er ikke god for kompetancen for det Norske Mil.
                                                  Eller lad mig sige det sådan her:
                                                  5% i den tråd har haft et våben i hånden!!

Og INGEN har været på en offensive fod-patrulje...
                                                  Jeg har - Der skete bare ikke en skid.. 7 bønner..

Kommentér

• Jeg vil prøve at få Ronnie(PF-16thAA) til at kommentere...

Øhh.Nej det vil jeg ikke alligevel...

Kommentér

• "På kursus"...

Kommentér

Er der ikke Mods. i det her forum?
                                                        Det her er altså grotesk...
                                                        De sidder nok i deres huler og venter på at rusland invaderer..
                                                        Opprinnelig skrevet av Holger Danske
                                                        PROZAC til hele Norge eller hvad..??
                                                        Vinter-depression?
                                                        I er helt groteske at høre på..!! For helvede, tag jer samme knægte, sommeren kommer engang..!!
                                                        Ser jaggu ut som du trenger litt Prozac selv... Vurderer forumforbud for deg etter midnatt hehe...

Kommentér

Faremoment 1 er at vi er underlagt et natufenomen som kalles gravitasjon. Hvis du brenner av et vådeskudd i været kan du med rimelig stor sikkerhet anta at prosjektilet etter en stund blir lei av å fly og derfor finner det best å legge seg på bakken. Hvis "på bakken" er kroppen til noen har du skutt et menneske. I tillegg er det mange som synes det er morsomt å kjøre helikopeter og fly i krigssoner. Disse flyr gjerne over kampene. Ikke så tøft med en MG3-byge rett i Bellen.

Faremoment 2 er at jeg i hvertfall for min del er såpass vant med å ha pipen nedover, at det krever veldig mye trening for meg å begynne å ha den oppover. (avlæring og læring). Nå er det ikke snakk om å legge puslespill her, du må reagere ut i fra ryggmargsreflekser. Hvis du setter opp et lag i internasjonale operasjoner som har forskjellig trening står du i stor fare for å få en QRF som reagerer forskjellig i samme situasjon.

Faremoment 3 er at du i en "standard" tilbaketrekningsdrill der pipen pekende nedover beveger våpenet fra -45 til 0 grader. Om du brenner av et vådeskudd vil du i 80% av tiden treffe bakken eller ræva til kompisen din om du er veldig uheldig. Om du har pipen oppover vil du, hver gang du retter våpenet fra -90 til 0 grader, passere et punkt hvor det faller seg veldig naturlig å ha hodet til noen. Om du er i litt mer sentrale strøk kan det også være naturlig å ha en femetasjers boligblokk innen denne vinkelen.
                                                          Skraphaugen har talt!
                                                          - Rill og Rall

Kommentér

• Nå må det sies at jeg ved ett tilfelle har dreti meg ut med pipeføringen min. AG3-reima røk og våpenet gikk ut i rett 90-graders vinkel til venstre side. ikke så enkelt å sjekke sikring, bytte magasin, sjekke sikring, ta ladegrep og beinfly bakover samtidig som dette skjer. Men jeg fikk virkelig høre det av instruktøren også da. :-)
                                                            Skraphaugen har talt!
                                                            - Rill og Rall

Kommentér

• Holger Danske:

Sjekk PM

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X