Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Pipen opp eller ned

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

UD 2-1 er forandret, og det står der nå at pipen skal peke i ufarlig rettning.
    Hvordan drillene skal gjøres skal jeg ikke kaste meg inn i noen debatt her på forumet. Avdelinger gjør forskjellige ting ut fra sine overbevisninger og hva dem finner ut er best for dem. Det vi læren elever på kursene er "vårt" syn og rettningslinjer. Man velger selv hva man gjør i etterkant av kursene, men under kurset er det en måte det skal gjøres på.

Ellers er det morsomt å se at en gammel tråd har blusset opp igjen. Da jeg startet den var det mange som var mot måten å gjøre det på, samt at det var nytt for mange.. Morsomt å se at det finnen noen ildskjeler der ute!!
    MODERATOR

Kommentér

Train as you fight er piss. Du trener ikke som du sloss, fordi du trener som regel først.

Fight as you train derimot er det som stemmer, siden det du trener på, det gjør du når dassen tar fyr...

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Neo
        Train as you fight er piss. Du trener ikke som du sloss, fordi du trener som regel først.

Fight as you train derimot er det som stemmer, siden det du trener på, det gjør du når dassen tar fyr...
        Train as you fight er faktisk riktig, dvs du trener på det du skal gjøre når det smeller og ikke tar noen snarveier. Mange har sikkert hørt: "Vi gjør det sånn nå, men det skal ikke gjøres sånn når det smeller"......

Men tar poenget ditt, resultatet blir jo: you fight as you train....

Kommentér

Opprinnelig skrevet av thaugli
          [
          Men tar poenget ditt, resultatet blir jo: you fight as you train....
          Dette har jo potensialet for en egen tråd som kan bli klassiker. as you fight eller as you train ....

Ad UD 2-1 tror jeg nok du vil finne at gutta i Jåttanuten neppe gir noe frislipp ihht bestemmelsene for vanlige avdelinger. Og det er et problem at i strid kan selvsagt UD 2-1 brytes, mens ikke på øvelse. Feks skyte over/mellom egne.

Typisk kontaktproblem. Kontakten er skrått bak makkeren din som står 5 meter foran deg vendt mot deg. Hva gjør du ? Og hvor har du pipen ? Hehe
          "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Pipen opp eller ned avhengig av situasjon.
            Hva med bevæpning? AG-3 vs. MP-5 og Glock.

AG-3, pipen ned i CQB
            MP-5, Pipen opp
            P-80, pipen opp

Eller pipen opp/ned uavhengig av bevæpning?
            (Eventuelt opp ned/bak frem)

Og det er Train as you fight. En trener på situasjoner og oppdragsløsning slik en ville gjort det i en reel situasjon. Resultatet blir at you fight as you train. En slåss slik som en har trent. Blir omtrent som diskusjonen om høna eller egget. Hvem kom først?

Ikke det at US har fasitten, men her vises begge varianter.
            http://video.google.com/videoplay?do...37297260&q=cqb
            http://video.google.com/videoplay?do...521&q=fallujah
            FUBAR!
            Tracers work both ways

Kommentér

Det jeg har mest sans for i den dokumentaren er hvordan de sier at de ønsker at alt skal drilles slik at det skjer automatisk, bortsett fra en ting, å trekke av. Det er den ene tingen de vil skal skje svært bevisst.
              "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Kommentér

Sexyen Skrev:

Slik var det iallefall for meg da jeg ble vist pipen opp.. Var veldig kritisk i starten. Snakket en del med venner fra Tyskland under et kurs på ISTC, samt en del amerikanere. Lurte på hva dem gjorde og syntes. Blandede tilbakemeldinger. Italienere bruker pipe opp når dem trener CQB, og det er så vidt jeg kjenner til nå innført under kursene på ISTC. En stund siden jeg var der nå så jeg er ikke helt sikker.
                Ser du har funnet "losningen" i din utleverte DD 2-1:

Seksto Skrev:

UD 2-1 er forandret, og det står der nå at pipen skal peke i ufarlig rettning.
                Flott at usikkerheten din fant en losning ! Staa paa ! Jeg har stor respekt for de som tillfredstilles med aar inn & aar ut med rofis & operer i et miljo der basic kan bli ganske komplisert & ikke alltids "makes sense".
                Tomla/ex Jerry

Kommentér

Hvem var den myntet på Tomla??

Var det meg tror jeg du har bommet fælt!!
                  MODERATOR

Kommentér

Ut i fra kommentaren din ser det ut som om det var en innertier.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av tomla
                      Ut i fra kommentaren din ser det ut som om det var en innertier.
                      Hva er det egentlig du prøver å få frem her?
                      MODERATOR

Kommentér

Fint at du engasjerer deg saa folelsesmessig som du gjor. For og svare paa sporsmaalet ditt: Dette forer jo ingen steder & er heller ikke noe bidrag til linken du startet & jeg hopper av her og trekker ripp corden(forslag: diskuter fag & ikke bli for folsesesmessig engasjert & ikke ta det ille opp)

Kommentér

Opprinnelig skrevet av tomla
                          Fint at du engasjerer deg saa folelsesmessig som du gjor. For og svare paa sporsmaalet ditt: Dette forer jo ingen steder & er heller ikke noe bidrag til linken du startet & jeg hopper av her og trekker ripp corden(forslag: diskuter fag & ikke bli for folsesesmessig engasjert & ikke ta det ille opp)
                          Jeg er forsåvidt enig i at du kan trekke opp ripp corden din og avslutte nå. Om du leser mine innlegg en gang til er dem seriøse, fagrettet og rettet mot diskusjonen. Hva ditt innlegg var ment på vet ikke jeg, men var langt fra diskusjonens kjerne.
                          Om det er seriøsitet du er ute etter bør du ikke poste innlegg som starter med å "disse" andre. Alt det fører til er at noen "går deg i sømmene" å leser dine postede innlegg. Det tror jeg ikke du er tjent på!!

Ha en ellers fin dag!!
                          MODERATOR

Kommentér

Rolig nå gutter. Ikke noe vits å skape støy. Ta heller personlig vrede mot hverandre på PM.

Tomla:

Hadde vært interessant med noen innspill fra deg til oss i "rødfismafiaen". Hadde selvsagt foretrukket Simunition, men det jo veldig dyrt da.....skarpt i to-sidig trening er jo og dårlig deal ;-). Har trent en del kontaktdriller, overfall, ildoverfall, innbrudd og strid i stillingens indre med skarpt, men igjen er det jo kun papp vi skyter på. Lett å bli slurvete mtp bruk av dekning, skjul, mikrolendet, you get the picture.

Kommentér

For oss som vet minimalt om din bakgrunn tomla, så kan det og bli oppfattet litt feil måten det kommer på.. Jeg aner ikke hva du har drevet med og forstår veldig godt at dette heller ikke er info som skal ut her så det respekterer jeg, men det er jo positivt at vi har motiverte mennesker som står for treningen til unge håpefulle. Og tror nok at etterhvert flere av befalet har vært turer på oppdrag noe som et stadig minkende forsvar tjener på..
                              "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Kommentér

Pipen må etter min mening være opp for infanteristen,og alle andre som ender opp som infanterister,når kjøretøyer,stopper,enten av fuelmangel.eller andre tekniske årsaker.Da er det viktig for oss stridsmenn å ha ett våpen som fungerer,det gjør det ei hvis det er fullt av snø,sand,gjørme.mange har vel sett tegningen av en soladt ,blandt engelene i himmel ,hvor vedkommende ble spurt,,hvorfor er du her allerede? jo jeg hadde desverre snø i løpet.Personlig hadde jeg alltid en rød plast hette som jeg satte på pipa,som lett kunne taes av ved en rask håndvending når ag3 skulle brukes for skudd.vet ikke om noen av dere yngre var borti den.

Kommentér

vet ikke om noen av dere yngre var borti den
                                  fikk den i 99 regner med at den blir utlevert fortsatt.

Synes nylonstrømpe er greiere... gjør ikke så mye om den tar kvelden og ev. vann kommer ut.

Om pipen skal opp eller ned?

Man skal lære seg å bruke hagla så godt at den blir en del av kroppen og at man føler seg naken uten. Etter det så peker løpet dit det skal under gjeldende omstendigheter.

Personlig så lærte jeg pipen ned.
                                  Grei løsning for værnepliktige men ikke heldig ved skimarsj Ol.
                                  Bare så J. vanskelig å ha den i beedskap med løpet opp og ski på bena.
                                  Modding er vel svaret der, selv om soldater(Nordmenn generelt) ikke kan stå på ski/ forsvaret satser på ørkenstrider

Kommentér

hehe artig og fint innlegg Milorg,husker du forrestten hvem som var leder av milorg?

Kommentér

Opprinnelig skrevet av ifanterist
                                      hehe artig og fint innlegg Milorg,husker du forrestten hvem som var leder av milorg?
                                      Jens Christian Hauge.

Kom på navnet når jeg ble medlem av AHF Synes det var for mange som viste beundring for Tyskerne der. I ettertid så ser jeg jo att det er ett mer nyansert bilde på den siden.

Etterpå har jeg kalt meg Milorg på alle forum jeg tar seriøst, siden jeg da leere blir kjent igjen av folk med samme interesse.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Milorg
                                        Opprinnelig skrevet av ifanterist
                                        Jens Christian Hauge.

Kom på navnet når jeg ble medlem av AHF Synes det var for mange som viste beundring for Tyskerne der. I ettertid så ser jeg jo att det er ett mer nyansert bilde på den siden.

Etterpå har jeg kalt meg Milorg på alle forum jeg tar seriøst, siden jeg da leere blir kjent igjen av folk med samme interesse.
                                        riktig ,,det høres bra ut det du her sier.

Kommentér

SeksEn gjør en flott jobb som saklig debatant her på forumet! Du driver diskusjonene videre, og besitter interessant militær kompetanse. Kjør på!

Kommentér

pipa ned virker for meg helt fremmed ,tenk om en av mine gamle avd ,feks garden skulle stått med pipa ned ,da jeg feks beordret,ved side rrrr,bajjonett ,som vk ,under vaktavløsning ,dette er bare ett eks ,i tillegg til det jeg har nevnnt under tidligere innlegg under denne tråd.hehhe.

Kommentér

Situvasjonen dikterer. Fin maate & belyse det paa Infanterist! Situvasjonen dikterer er de to ordene som dekker hele temaet - her har det imidlertid tatt over et aar + fire sider....gla jeg ikke skal holde ops briefingen.

Kommentér

takk skal du ha Tomla.

Kommentér

Jeg for min del har aldri diskutert dette for at jeg skulle komme til et endelig svar på spørsmålet. Spørsmålet har heller aldri vært om man SKAL ha pipen opp eller ned, men mer mot hva synes "du"?

Om vi er ute etter å legge debatter død tidligst mulig for at det ser bedre ut for andre, synes ikke jeg noe om. Og jeg er glad det er mange ulike syn på saken her inne. Utrolig glad! Det hadde vært grisekjedelig om det var fire svar på denne linken og alle sa seg enig!!

Og det er ikke situasjonen som dikterer hva man skal lære andre eller hvordan treningen skal foregå. Jeg kunne ikke vært mer uenig, uansett om mitt syn er pipe opp eller ned. Det er en grunn til at man trener på noe, det er grunner for at man har driller. Det skal terpes, trenes og læres slik at det hjelper deg når det trengs.
                                                  MODERATOR

Kommentér

Bla, bla & mere bla, bla....

Kommentér

Foreslår saklig tilbakemeldinger og diskusjon. Bla bla osv ganger ikke videre debatt. Respekter at dere har ulikt syn.

Kommentér

Forstaatt & inrommer at bla, bla passer best i "snakke boblene" i Donald Duck blader. Tatt til etteretning !

Kommentér

Respekt kommer ofte naturlig naar en ser personnel som hvet hva de snakker om(slikt syns fort), naar en ser personnel som ikke hvet hva de snakker om, men utgir seg for det......blir det litt vanskelig med respekten. Jeg tar selfolgelig admin sine rettningslinjer til etteretning.

Kommentér

men bærer en , tjenstepistol , skal jeg med letthet være med på at løpet .pipa , løpet er rettet ned ad.eller signalpistol for den saks skyld som mine tropps ass bar.

Kommentér

Ser at det sikkert er meg du reffererer til Tomla. Kanskje du er en jeg har hatt som elev på Patruljenærstridskurs de senere årene..

Kan vel hende du ikke likte de tilbakemeldingene du fikk?? Hva vet jeg..

Skal ikke skryte på meg at jeg er konge i faget, men god nok for å ha vært instruktør og hovedinstruktør på patruljenærstridskurs.. Ja, kurs! Dvs ikke bare ett!!
                                                              MODERATOR

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X