Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Pipen opp eller ned

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

RE: Pipen opp eller ned

Ok, skal prøve å trå varsomt her da jeg enda ikke(!) har egen kunnskap eller formening om emnet. Men tråden er interressant - og tidvis morsom. </P>

Mitt innspill som en av "unggutta":</P>

Med all respekt: Virker som dere har solid kunnskap og erfaring begge to (U know who) men at det enkelte ganger går litt fort i svingene og dere prater forbi hverandre. Så vidt jeg kan se er det svært lite uenighet her, men stor forskjell i uttrykksmåten. Jerry skriver korte rett-til-poenget innlegg, litt som meg egentlig, prøver å si mest mulig på få setninger. Lese linjene - forstå dem, og gjerne lese litt imellom også. Kan det stemme? </P>

Har for øvrig sett navy seals (jada, på discovery) øve tilbaketrekkingsdrill med pipa opp - i jungelen. I samme program fikk vi se klipp fra CQB trening der ihvertfall enkelte av dem kjørte pipa opp. Ser man bort fra SOP er det kanskje helt opp til hver enkelt operatør og kjøre det en selv liker best? Pipa opp, ned, bakvendtfrem whatever.  </P>

Liker tanken på at en aksjonsgruppe som skal i ilden på forhånd er godt samtrent og kjenner hverandre til bunns hva angår handlingsmønster og personlighet. At mannen bak eller foran er 100% til å stole på - nettopp fordi han er trygg på seg selv og sin måte å gjøre ting på.  </P>

</P>

</P>

</P>

</P>

</P>

</span>

Kommentér

Det er bra at guttene engasjerer seg i Saken :-))</P>

Spider: Gode poeng!</P>

-- Edited by Nonel at 01:02, 2005-02-16

</span>

Kommentér

Ladies - her er jeg borte fra forumet noen ussle timer, og wups har vi "Spesialavdeling" AD-HD++ igang. Liker dårlig at dere hiver dritt på hverandre og særlig om den forbaskede pipen skal opp eller ned. Dere har ulik bakgrunn, ulik erfaring og ulik personlighet - det får vi ikke gjort noe med men dere ødelegger miljøet på forumet med fler og fler sleivspark left right & center mot hverandre. </P>

Har slettet og moderert noe etter eget velbefinnende og håper tråden fortsetter i god seks-en stil. Antar ingen har noe i mot det.</P>

Far-Admin</P>

</span>__________________
        <span class=postBody>Har du støttet Forumet?</span>

Kommentér

Ser at dette temaet rører ved folks hjerter og det er bra. Man skal ha et forhold til faget sitt og være kritisk til andre løsninger. Det er værre å bare kaste seg på noe nytt bare for at man har sett andre gjøre det på en måte.</P>

Slik var det iallefall for meg da jeg ble vist pipen opp.. Var veldig kritisk i starten. Snakket en del med venner fra Tyskland under et kurs på ISTC, samt en del amerikanere. Lurte på hva dem gjorde og syntes. Blandede tilbakemeldinger. Italienere bruker pipe opp når dem trener CQB, og det er så vidt jeg kjenner til nå innført under kursene på ISTC. En stund siden jeg var der nå så jeg er ikke helt sikker. </P>

En ting som er sikkert er at det forandrer seg med tiden. Husker enda da jeg lærte patruljedriller på 90tallet og alle grupperte ut på linje i front.. Det var jo det som var det rette da.. Vendinger skulle læres som om man hadde truger på osv.. Alt dette er forandret. Man finner måter som fungerer bedre og som er sikrere. Hva mange av oss trener nå, vil kanskje om noen år være forandret til noe enda "bedre".</P>

Du skylder meg ingen unnskyldning Jerry!!! Jeg er ikke enig i alt du sier, men om alle er enige har vi ingenting å diskutere eller strebe mot. Utvikle oss på. Jeg for min del vil fremdeles avvente med å avsikre våpenet mitt til rett før jeg skal trekke av. Det har med verifisering av mål osv. Men for all del. Står jeg midt i Bagdad med mange sinte personer rundt meg og kulene fyker, kanskje jeg sender deg en tanke å sier at du hadde helt rett.. Hvem vet..</P>

Jeg vet ikke bakgrunnen deres eller hvor dere jobber. Og det spiller egentlig ingen rolle. Vi lærer alle av hverandre osv. Den dagen vi sier at vår avdeliing er de beste på alt har vi bommet. INGEN kan være 100% på alt!! Bastante meninger og snevert syn er ting som hindrer utvikling. Har noen av dere her inne kommet der jeg tror dere er, tyder det ikke på akkurat det. </P>

Husk bare at det kåres ingen andreplasser i en duell!!</P>

</P>

</span>
          MODERATOR

Kommentér

Selve diskusjonen her dreide seg vel egentlig om "pipe opp", eller "pipe ned" i kontaktdriller. Jeg har da noen erfaringer å dele.

"Pipe ned" er jo den mest vanlige, som nevnt tidligere egner den seg godt ved driller i tett/lav skog, problemene melder seg derimot når det er kraftig vegetasjon eller snø. Det er også andre mindre hemsko, ved opprulling vil det bli mer knotete å kakke nestemann på skulderen, det kan lett skje at våpenretningen ikke er der den skal være. Det siste problemet jeg skal ta opp er mest relevant i terreng med jord/snø-grunn, når det er ujevn eller glatt på bakken kan det skje at man snubler. Det som da skjer ved pipe ned er at løpet blir fullstappet av dritt og våpenet er ubrukelig, er du heldig har du en dårlig erstatning i form av sekundærvåpen. Noen har også tatt opp vådeskudd som problematikk, men det ser jeg på som lite relevant da våpenet er sikret ved tradisjonell forflytning. Noen har kommentert at man får dårligere oversikt over situasjonen med "pipe opp", dette er ikke riktig da riflen kan holdes rett opp omtrent med siktelinjen langs øret, har du behov for å se rett høyre, flyttes våpenet bare 10 cm frem. Å ha reim på våpenet vil være en stor fordel for å bære våpenet mest mulig stabilt.

"Pipe opp" har altså en god del fordeler:

-Unngår dritt i løpet ved fall.

-Kan kakke makkeren på skuldra uten knoting.

-Er den beste teknikken ved snø/høy vegetasjon/bratt bakke.

-Velegnet ved magasinbytte (god oversikt over scenarioet).

-Meget sikkert da det nesten er umulig å ha farlig våpenretning.

-Gir lett tilgang til alle deler av stridsvesten.

-Når forflytningen er ferdig, flyttes våpenet til anleggsstilling og klikk utbedres da med pipe ned.

"Pipe ned" har også sine fordeler og ulemper:

-Velegnet ved lavt skogstak.

-Raskere å lære.

-Våpenet kan raskere flyttes til anleggsstilling hvs det skulle være nødvendig ved forflytning.

-Dårligere tilgang til stridsvest.

-Litt mer knotete å bytte magasin.

Om "Pipe ned" eller"Pipe opp" skal brukes bør inkorporeres i hver enkelt avdelings SOPer, hvis ikke er det noe som bør diskuteres før hvert enkelt oppdrag, høyfjell, åpent terreng eller snø kan diktere at "pipe opp" skal brukes, skog, tak eller andre lignende faktorer kan diktere "pipe ned".

En liten kommentar til Jerry: Hvis du mener at et usikret våpen med finger på avtrekker er greit i stige, så lurer jeg på følgende. Ønsker du at mannen bak deg skal gjøre det samme? At en slik metode er SOP for noen som helst avdeling i landet er ikke tilfelle. Forutsetningen din for denne metoden er at alle som befinner seg i rommet skal dø, som soldat har du ikke bare ansvar for å sikre eget liv, men også andres. Fingeren på avtrekkeren i en slik situasjon er fullstendig uakseptabelt i en gisselsituasjon, også hvis du bruker denne teknikken i andre situasjoner vil det være risikabelt både for deg selv og andre (ved feks. fall), og hvis du ønsker å drepe alt som rører seg i rommet (som i praksis er det teknikken medfører), kan du like så godt bruke hångranat eller andre sprenglegemer.

Dine argumenter om at ting skjer på et 100-dels sekund ser jeg på som useriøse, ja ting endrer seg, og man handler i forhold til det som skjer, men sikker verifisering av mål tar litt tid, og fingeren har tid til å gå til avtrekkeren. Når noe skjer uventet vil du "kveppe", finger på avtrekker vil da mest sannsynlig medføre skudd, mens med finger av avtrekker vil tilsvarende reaksjon bare føre til at finger søker avtrekker og er klar til å trekke av. Jeg regner med at du har nok selvinnsikt til å se logikken i mine argumenter. Hvis man skal kunne påta seg en arrogant og bedrevitende holdning slik du har gjort i deler av denne diskusjonen, må man ha bedre bakgrunn enn to dager med SIBO på Skjold.

</span>

Kommentér

RE: RE: Pipen opp eller ned

<BLOCKQUOTE>quote:

<HR>Originally posted by: admin

"Ladies - her er jeg borte fra forumet noen ussle timer, og wups har vi "Spesialavdeling" AD-HD++ "

<HR></BLOCKQUOTE> <FONT size=5>KONGE!!!!!!</FONT>

</span>

Kommentér

Det er tydligvis skjedd mye ang. pipe opp eller ned iløpet av de siste åra. Jeg personlig har lært og ville følt meg mest komfortabel med pipe ned under forflytning. Men så har en et hav av forskjellige situasjoner; stiger, busser, osv og her må det tilpasses selvfølgelig, men det er en ting som jeg bare må presisere og som jeg tror ikke har forandra seg; nemlig fingern av eller på avtrekkern!</P>

Fingeren skal KUN på avtrekkeren når du skal skyte. (skarpskytterne har nok eget opplegg her.) Ellers skal fingern ut av avtrekkerbøylen. Det tar ikke mange millisek. å flytte den inn på avtrtekkern når det trengs. Det trengs som oftest noen millisek. (eller mer?) for å finne målet også, selv med hevet våpen. Jeg har gått patrulje med sikret våpen og opplevd at en fugl (nattestid) flakset opp rett foran meg og før jeg visste ordet av det så hadde jeg hevet våpenet, avsikret og flyttet fingeren til avtrekkern. Hadde jeg gått med fingeren på avtrekkeren (og usikra våpen) så er jeg ikke helt sikker på hva som hadde skjedd, men jeg hadde kanskje driti meg kraftig ut. Den gangen holdt det med litt hjertebank og en liten pust i bakken. Fort gjort å skvette litt, falle, snuble eller lign. og da kan det være svært kjedelig med fingeren på avtrekkeren.</P>

Men nå er vel de aller fleste enig i akkurat det med finger/avtrekker. </P>

Etter å ha lest ferdig innleggene her så ser jeg at Fjellgubben(?) allerede har poengtert det jeg har prøvd å få frem her. Altså, 100% enig med fjellgubben her.</P>

-- Edited by Willi at 20:07, 2005-03-07

</span>

Kommentér

Tror pipen skal være opp, rett frem eller ned. Naturligvis avhengig av hvor målet befinner seg.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Gammern
                    Tror pipen skal være opp, rett frem eller ned. Naturligvis avhengig av hvor målet befinner seg.
                    Ypperlig ressonnement!Tyder på lang erfaring det her...
                    Turbo bullshit...No real power.

Kommentér

Hvordan pipen skal peke. Er vel litt avhengig hvor du har tjeneste gjort.
                      Og hvilken situasjon man er i . Men det er helt klart at man skal ikke streife makker eller lag, under noen omstendigheter. I spesielle avdelinger so trener man bestemt på hvordan man skal behandle våpenet helt fra du tar tak i det til å skifte magasin , eller bytte til sekundær våpen. Men jeg tror at i de fleste situasjoner så peker pipa i en eller annen grad nedover,Men noen ganger kan det hende at en må peke pipa oppover. Eller til siden for de som er foran deg.

Kommentér

Skal pipen opp eller ned?

Blåser støv av en gammel men relevant diskusjon......

Her bruker vi metervis med spalteplass, øser bøtter med erfaring og sprer forbandelse på hverandre - bare for å kunne konkludere med en ting: Det spiller ingen rolle!

Krigere i ulike avdelinger og forskjellige land trekker tilbake hhv både med pipen opp og pipen ned. I Norge har man blitt latterliggjort i en mannsalder, dersom en stormet fremover med pipen høyt. Og nå er det plutselig fasit (?) å holde staken høyt....!!??! Til tross for at både våpenet, mannen og mye av utstyret fortsatt er det samme....??.

Det koker ned til at vi må sloss etter prinsipper, og ikke bare teknikker & driller. Prinsippet er finger ut av avtrekkerbøyle når man ikke skal skyte. Dersom en følger dette, kan pipa til makker stå hvor den vil for min del.

Bruker vi for mye tid på unødige detaljer i Forsvaret? Hvem bryr seg om jeg løper med pipa opp eller ned, så lenge jeg har kontroll???? Vi kan prøve å lage regler og SOP`er i bøtter & spann, men det er vel ikke alltid SOP`en stemmer med terrenget. La krigeren selv vurdere.

Rema sier det greit: Det enkle er det beste!

Kommentér

Re: Skal pipen opp eller ned?

Opprinnelig skrevet av Mosambique
                          Her bruker vi metervis med spalteplass, øser bøtter med erfaring og sprer forbandelse på hverandre - bare for å kunne konkludere med en ting: Det spiller ingen rolle!
                          Øyyy ! Stemmer ikke den konklusjonen med mange tråder da ? Det er jo derfor vi har forumet - en god anledning til å kverulere og diskutere over lite relevante detaljer.

Forøvrig er et godt innspill at pipen skal føres like under kornet i siktet. Konstant.
                          "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Under forflyttning i angrep er pipe opp bra synes jeg (stillingsbytte,såra makker med tung sekk osv),pipa rett fram synes jeg funker bra i tett vegetasjon (våpenet hekter ikke så lett,men trenger igjennom) også det under hurtig forflyttning,pipa ned bruker jeg bare på patrulje.Samme erfaring har alle jeg har jobbet (operativt) sammen med.
                            Men jeg tror nok dette er mer en smaks sak.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Demaco
                              Under forflyttning i angrep er pipe opp bra synes jeg (stillingsbytte,såra makker med tung sekk osv),pipa rett fram synes jeg funker bra i tett vegetasjon (våpenet hekter ikke så lett,men trenger igjennom) også det under hurtig forflyttning,pipa ned bruker jeg bare på patrulje.Samme erfaring har alle jeg har jobbet (operativt) sammen med.
                              Men jeg tror nok dette er mer en smaks sak.
                              Smakssak er jeg helt enig med deg i. Under stillingsbytte foretrekker jeg pipa skrått ned mot fi, spesielt når du går på skrå. Det gir kort vei opp i skulder eller når det brenner på gammeldassen til litt ild fra hoften i fart. Med pipa opp skal balansen i våpenet endres ganske mye før du har en siktelinje synes jeg.
                              Ellers enig.
                              "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

For oss var det et fett. Det som var kjappest og funka best for oss, var det vi brukte. Men stor forskjell om du er i en liten avdeling med håndplukka folk som har det som trengs enn om du er i en infantri-tropp der 50% er motivert for tjenesten 20% gir faen 20% vil hjem 10% mangler vesentlig motorikk. Da skjønner jeg at sikkerhet og strenge retningslinjer må bli fulgt!
                                Frosken

Kommentér

Nå kan jeg kaste inn i debatten at Sting på skjold driver å driller de nyeste rekruttene sine på kontaktdriller og lign. da med pipen OPP. Jeg har aldri sett på maken....resten av leiren gjør det på "gamle-måten".
                                  jeg sover med lyset på, ikke for at jeg er redd for mørket, men for at mørket er redd for meg.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av cap
                                    Nå kan jeg kaste inn i debatten at Sting på skjold driver å driller de nyeste rekruttene sine på kontaktdriller og lign. da med pipen OPP. Jeg har aldri sett på maken....resten av leiren gjør det på "gamle-måten".
                                    Se opp for FI .....
                                    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

masse snø opp, lite snø ned ? kort og godt fortalt.

Kommentér

Ser Hamilton kjører Pipe opp i CQB.
                                        Ser og Søndenfjelske dragonregiment, Våpenskolen for Kavaleriet (film fra FRM (C) 1999 i patruljenærstrid) kjører pipen ned.
                                        Tar Hamilton feil?

(siste intel Rena sier pipen opp)
                                        FUBAR!
                                        Tracers work both ways

Kommentér

Ned !!

hehe. På tide å vekke en gammel tråd - synspunkter ?
                                          "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

En av mine favoritter :-)

Pipen skal peke opp

(Kommer tilbake med hvorfor senere i kveld, nå må jeg hente jentungen på SFO, gutten i barnehagen og kjerringa på jobb, i den rekkefølgen. Ha en fortsatt fin dag).
                                            FUBAR!
                                            Tracers work both ways

Kommentér

Etter diverse adm. og fors. har jeg nå konludert med følgende.
                                              Lav åling med pipen ned fungerer dårlig. Spesielt i dag med 40 cm ny sne utenfor huset.
                                              Høy kryping, er lite hennsiktsmessig da dette går unødvendig treig og dekning/skjul kan diskuteres, pipen i denne sammenheng vil peke ut til siden.
                                              huket gange, går noe raskere, pipen peker her noe oppover og til siden. Med pipen ned vil den subbe i sneen.
                                              Fremrykning, kontakt front/siden/bak, Peal back, Rally H/V/B:
                                              I dyp sne, slik som i dag vil pipen ned føre til unødvendig risiko, da det er lett å falle med det resultat att pipen vil bli stappet full med sne/drit. Med pipen opp, springer fremover, dersom mann snubler, vil en kunne rope "jeg faller, jeg faller, jeg faller" mens en tar en kontrolert rulle til venstre. Pipen vil da være fri fra bakken, en kan letter beskytte vitale deler når pipen peker oppover.

I skogsterreng kan pipen opp by på noen problemer med tanke på sne på trærne som kommer inn i pipen, her må en tilpasse. Fremrykning i tett skog går og noe treigere, så risiko for å falle er noe mindre. En må huske på att stubber og skjulte hindre er mer representert i skogsterreng.

I bymiljø er pipen opp naturlig, da bygninger begynner normalt på bakkeplan og går oppover, en må her følge med 2. 3. 4.de etasje, og pipen vil naturlig peke oppover.

Noe av grunne til pipen opp eller ned er stridsdriller der våpenet/pipen passerer egne. Unngå blue on blue situasjoner. Med skarpe skudd i kammer, glemt primærsikring, vil skudd i asvalten rikosjere og være en risiko for egne. Med pipen opp vil skuddet gå opp og ut fra egen sektor. Flagging av våpen på hushjørner, ingen fordeler om en kjører pipen opp eller ned slik jeg ser det på nåværende tidspukt.
                                              Om en ser i midøsten, der de har lang krigserfaring, kjører de pipen opp under feiring av bryllup, og andre festivitas. Grunnen til dette er att nedfallet ikke skaper risiko for egne (hva naboen 3 kvartal unna tenker er en annen sak. Det som går opp, kommer som regel ned).

Fra undervisningsfilmer slik som Heat og Hamilton kjører de her pipen opp. Da allt som vises på film er sant, så er det naturlig å tro att mest hennsiktsmessige håntering av våpen er med pipen opp.
                                              FUBAR!
                                              Tracers work both ways

Kommentér

Opprinnelig skrevet av BravoTwoZero
                                                Etter diverse adm. og fors. har jeg nå konludert med følgende.
                                                Lav åling med pipen ned fungerer dårlig. Spesielt i dag med 40 cm ny sne utenfor huset.
                                                Høy kryping, er lite hennsiktsmessig da dette går unødvendig treig og dekning/skjul kan diskuteres, pipen i denne sammenheng vil peke ut til siden.
                                                huket gange, går noe raskere, pipen peker her noe oppover og til siden. Med pipen ned vil den subbe i sneen.
                                                Fremrykning, kontakt front/siden/bak, Peal back, Rally H/V/B:
                                                I dyp sne, slik som i dag .........
                                                Jeg ser det for meg. B2Z ålende i sneen mens jentungen griner i baksetet, sulten på vei hjem fra SFO - tanter og egen småtass stående med store øyne langs barnehagegjerdet og hu mor bannende på telefon over gubbe som ikke dukker opp for hente henne ... Go army !

Pipen skal ned, for da kommer du raskere til ildåpning når det trengs. Snø ? Driver ikke med sånn.
                                                "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Ja takk begge deler.. Det er ingen konkrete svar, du bruker det som er mest hensiktsmessig i den sammenhengen du er i.
                                                  Ehh... hva gjør den knappen her?

Kommentér

B2Z, må si tanken på deg krypende rundt på egne plen var en god start på dagen.. Jeg har ingen militær bakgrunn så jeg baserer meg på tillegnet info og sunn fornuft i skjønn forening. Det er ikke noe enten eller svar på dette og i kamp vil omstendighetene bestemme, men munningsdisiplin og lignende bør uansett drilles godt. Jeg mener at i åpent lende i kamp (shoot and manouver) bør pipa opp for disse grunnene:
                                                    1. enklere å bytte magasin mens beveger til ny posisjon
                                                    2. eventuelle vådeskudd vil gå opp og
                                                    3. med pipa ned vil løpet løfte seg og siste skudd, hvis våpenet på slik setting, kunne treffe de rundt deg.
                                                    Mulig at dette er vanskeligere med agen en med lavere kalliber og vekt våpen som M16 serien, men det er bare min tanke. Som sagt er mye av mine tanker basert på seal centre peal og andre taktikker for å bryte kontakt med mye bevegelse og rettet ild..
                                                    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Haward
                                                      Ja takk begge deler.. Det er ingen konkrete svar, du bruker det som er mest hensiktsmessig i den sammenhengen du er i.
                                                      Det skulle vel oppsummere det meste.
                                                      På patrulje bærer en AG-en i beredskapsreim, denne vil da bæres med pipen ned.

Spørsmålet er konkret på kontaktdriller, der sikkerhet for andre egne er ett tema.

Finnes en annen tråd som går på kontaktdrill og bytting av magasin, før, under eller etter forflytning, men hva er riktig med tanke på pipen opp eller ned i denne sammenheng?

Ta utgangspunkt i centre peal back drillen.. laget på to rekker under fremrykning, avhengig av situasjonsvurdering.
                                                      Kontakt Front!
                                                      1'er eller den som oppdager FI opner ild, 3 raske, KONTAKT FRONT! VEIDRILL!
                                                      Tømmer mag. mens resten gjør seg klar, vender innover, løper bakover, mens 2'er tar over nedeholdende ild. Hvor er pipen? opp? eller ned?
                                                      UD 2-1 hensyn?
                                                      FUBAR!
                                                      Tracers work both ways

Kommentér

UD2-1 gjelder vel bare i fred, så hvis det er krig så driter man vel i den Sunn fornuft må råde uansett..

Kommentér

Sitat UD 2-1 (pkt 1.1.1.2):

"Under internasjonale operasjoner får UD 2-1 anvendelse i den utstrekning det besluttes av operativ myndighet (FOHK)"
                                                          "Initial success or total failure"

Kommentér

Stemmer godt overens med det jeg sa det

Kommentér

Train hard, fight easy og train as you fight.
                                                              Hvordan trene uten å ta hensyn til UD 2-1?
                                                              Og når en trener etter UD 2-1 så er det vel naturlig att noe av sikkerheten en har hatt med på treningene, tas med videre ut i teig på skarpe oppdrag?

Eller er det slik å forstå at bare en kommer ut, så kan en drite i UD 2-1 med mindre FOHK sier noe annet?
                                                              FUBAR!
                                                              Tracers work both ways

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X