Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Pipen opp eller ned

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Re: Pipen opp eller ned

Opprinnelig skrevet av AGR416
    Hehe....dette er litt av en tråd....good times!

Et kjapt spørsmål, hvordan bærer man våpenet på patrulje eller fotmarsj? Munningen opp eller ned?
    Jeg går alltid med pipen ned på patrulje, vil tro de er mest utbredt. Men på under skimarsj er det vel pipe opp som praktiseres (?)
    Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

Tror man praktiserer begge deler på ski; med pipe opp fester man våpenet f.eks under sternumstroppen på sekken, med pipe ned brukes en bungee-type strikk som er festet i vesten, man trer den rundt magasinet.

Jeg går med pipen ned, og det er det jeg underviser i. Selv om noen av mine kollegaer sverger til pipe opp.....

Skille

Glemte noen momenter i forrige innlegg. Pipe opp/Pipe ned debatten gjenspeiler i stor grad det fokuset det har vært (kanskje er...?) på patruljestrid/løsrivelsesdriller osv, hvor all forflytning skjer løpende, på kne osv....

I mange tilfeller vil man være nødt til å benytte seg av andre fremrykningsteknikker enn løping, vanlig gange, huket gange eller fremsprang. Man må kanskje benytte seg av høy eller lav kryping eller åling. Da blir pipeføring straks mer interessant og viktig, i og med at man fort mister oversikten så "lavt" nede.

Eller driver man ikke med kryping eller åling i snø...? ;-)

Kommentér

Hei..
        Tråd starter spurte hvordan man går fram ved kontakt driller.
        For å ha kortest mulig reaksjonstid, og det å finne målet i sikte så må man ha pipen "opp"
        Og man må klare å bevege seg med et godt siktebilde framføre seg.
        Det å trene på dette er meget viktig.
        Hvis man skal bevege seg mot et mål , og man presser frammover så må man være den som er raskest å gi et rettet skudd.
        Pipen opp og man sikter over løpet i den retningen man har fått som sitt målområde.
        Eg mente ikke at pipen skal peke opp til himmels.
        Da har man mest sannsynlig tapt.

Kommentér

Med pistol så driver man verken med fisking eller bowling, med rifle er det bowling som gjelder. Så kan dere gruble litt over hva jeg mener.
          At du "skyver" pistolen ut fra kroppen? At du ikke fører pistolen rett opp med stiv arm?
          Si vis pacem, para bellum.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av binders
            Med pistol så driver man verken med fisking eller bowling, med rifle er det bowling som gjelder. Så kan dere gruble litt over hva jeg mener.
            At du "skyver" pistolen ut fra kroppen? At du ikke fører pistolen rett opp med stiv arm?
            Ikke nødvendigvis med stiv arm, men at man ikke får en oppover (bowling) eller nedover (fisking) bevegelse på pistolen/munningen når man presenterer våpenet, men at man skyver pistolen ut fra kroppen som du sier.

Kommentér

• Noen som har noe nytt å tilføye?
              Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
                Noen som har noe nytt å tilføye?
                Ja!

Kyle Lamb, en tidligere Delt40p3r470r og grunnlegger av VTAC diskuterer pipe opp eller ned.

http://www.youtube.com/watch?v=aCWjtLYxTC0
                ...we few, we happy few, we band of brothers

Kommentér

• Fantastisk! Denne tråden har eksistert i snart åtte år, og ennå har man ikke blitt enige... Ikke rart det blir krig i verden...
                  Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

• En sann klassiker, Rittmester. Virkelig.

Kommentér

• Paul Howe, også tidligere Delta, forklarer noe av grunnen til hvorfor noen bruker pipe opp:

http://www.youtube.com/watch?v=zMwjeqtOGi0&fmt=18

Kommentér

• Så ønsker jeg å gi noen definisjoner på de 4 forskjellige metodene som brukes. Begrepene er på engelsk, da jeg ikke har funnet noen gode oppdaterte begrep på norsk. Begynner lavt og fortsetter oppover:

Low port/patrol ready:

Vanlig bærestilling under marsj. Lav beredskap på våpenet, men mer behagelig over tid.

Low ready:

Våpenet i hevet beredskap, kolben godt i skulderen og siktemidlene rett under øynene. Raskere å komme til skudd, men slitsomt over tid.

High Ready:

Kolben klemt mellom armen og overkroppen, pipen pekende litt oppover og diagonalt, siktemidlene skal plasseres omtrent på høyde med øverste del av brystet til skytteren.

High Port:

En hånd på våpenet, pipen pekende rett opp.

Personlig bruker jeg kun low port/patrol ready og low ready. High ready har jeg ikke sett i Norge, men ser mange som bruker high port når de flytter.

Kommentér

• Hva er bruksområdet for high ready ment å være?
                          Beidh a lá leo

Kommentér

• Jeg stusset også over akkurat den stillingen; de tre andre kan jeg nok se bruksområder for.
                            Kan det være mer snakk om en slags posture, altså 'ikke kødd med meg'?
                            Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

• High Ready er en populær utgangsstilling blant visse SOF miljøer, spesielt SEALs, I CQB.

Jeg har ikke klart å bli overbevist om at den er bedre enn low ready, men jeg har ikke prøvd den heller.

Kommentér

• High Ready ligner en del på utgangsstillingen man bruker når man skyter på løpende elgbane. Pipebevegelsen starter og følger elgen før kolben er i skulderen. Om man ikke starter med for høy pipe vil man også klare å ta høydejusteringen grovt før man har elgen i siktebildet. Starter man med low port vil man ikke ha nubbsjangs på å få av skudd før elgen er bak neste skanse. (Skytefeltet er 23m, og elgen er synlig i 4.5sek)
                                Det kan jo være inspirert av det?

EDIT: Man vil selvfølgelig klare å sette skudd i vollen, men man vil ikke klare å skyte treff.

mvh
                                mobilix
                                Last edited by mobilix; DTG 021300B Jun 12, .

Kommentér

• High ready ligner jo veldig (dvs. ikke nødvendigvis med kolben klemt mellom arm og overkropp) på det som var standard bæremåte for våpenet i strid (særlig nærstrid) som vi lærte på 1970-tallet, "stående ferdigstilling" het det vel. Jeg har ikke gammelt våpentjenestereglement for AG3, men der står det sikkert godt beskrevet. Og det var det som skulle brukes i nærestridsskyting. Det var først på 90-tallet (i HV) jeg lærte "pipe ned" med kolben i eller tett ved skulderen og bruk av rem, og det var for meg en ny verden som ga bl.a. mye bedre resultat på min nærstridsskyting enn jeg hadde hatt før, sannsynligvis fordi kolben ble plassert mye mer likt i skulderen for hvert skudd.

På alle gamle bilder fra f.eks. 2. verdenskrig tror jeg man stort sett ser soldater i tett kontakt med fi bære geværet på den måten, i hendene foran brystet med pipa opp (munningen i øyehøyde) og kolben senket. Det første jeg kan huske som lignet på Low port/patrol ready var hos britiske soldater som patruljerte gater i Nord-Irland omkring 1970. Og slik jeg forsto det, var det først og fremst fordi de da var i stand til å bære geværet med høy beredskap i en form for ferdigstilling over lang tid (flere timer), mens vår bæremåte uten bruk av rem var for slitsom til bruk under lengre marsjer, og man måtte variere med forskjellige bæremåter (rem over skulderen etc.) som ga lavere beredskap når man ikke var i direkte kontakt med fi. Dvs. en gang på midten av 80-tallet husker jeg at jeg diskuterte dette med en sør-afrikansk kollega som hadde vært soldat i den sør-afrikanske hær under strid i Namibia ca 1980, og han argumenterte veldig sterkt for nettopp "Low port/patrol ready" som han sa sør-afrikanerne hadde lært fra briter. Argumentene hans var først og fremst: 1) mye mindre tungt å bære over lang tid, og 2) kolben blir mer konsistent plassert i skulderen når man hele tiden har kolben i høyde med skulderen enn når man løfter opp kolben fra mave- eller hoftehøyde og setter den svært raskt i skulderen. Jeg fikk ikke prøvd dette i praksis selv før etter 1990, men da jeg prøvde det, ble jeg med en gang overbevist om at det nye (pipe ned) i de fleste tilfelle var mye bedre enn det gamle (pipe opp). Og det selv om jeg er en konservativ person som alltid er skeptisk til det nye!
                                  At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

• Kan vi si at pipen nå har fått en annen lyd?

Kommentér

• Dere som konsekvent bruker low port/ready, hvordan lader dere våpenet og fikser feil? Og hvor peker pipen da?
                                      - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

• Vanskelig å gi noe fullgodt svar egentlig. Men, i all hovedsak så utbedrer jeg feil og bytter magasin i dekkstilling, med mål om at jeg ikke skal flagge noen av mine egne med munningen. Jeg vil særs sjelden, om aldri, bli stående og utbedre klikk eller bytte magasin. Hvis det var magbytte du mente, ser at du skriver "lader våpen".

Det er en av svakhetene med Magpul DVD'ene og lignende, at det er veldig mye fokus på stående skyting og våpenbehandling deretter, uten å sette det inn i en stridsteknisk kontekst.

Kommentér

• Jeg så mest for meg en SIBO situasjon, f.eks. taktisk magbytte i en stack før du melder klar.

Det jeg egentlig ville fram til, er at hvis du da bytter magasin med pipen opp, så vil det være minst bevegelse på pipen om du går fra/til high ready/port kontra low port. Bare en ting å ta til tanke om man er en low port mann.

Kommentér

• Jeg så mest for meg en SIBO situasjon, f.eks. taktisk magbytte i en stack før du melder klar.
                                            Da har jeg pipen i low port/patrol ready.

Det jeg egentlig ville fram til, er at hvis du da bytter magasin med pipen opp, så vil det være minst bevegelse på pipen om du går fra/til high ready/port kontra low port. Bare en ting å ta til tanke om man er en low port mann.
                                            Og hvis man har folk over seg?

Kommentér

• Ok, ingen fan av magbytter i low port. På min kropp vil våpenet da dekke store deler av magasinene, og spesielt de som er lengst mot høyre som er de jeg vil bruke ved taktisk bytte.

Samme tilbake, hva om du har folk under deg? Det er vel større sjanse for at man må jobbe seg opp kontra ned..
                                              Om du peker pipa på en vegg, så bryter du en våpenregel uansett, da du ikke vet hva som er på andre siden. Eneste løsninger er å la våpenet ligge hjemme hvis man skal tenke slikt...

Kommentér

• For en tråd. Jeg bruker som regel rem på våpenet og pipen ned, magasin bytte er ingen problem siden remen er med å stabilisere våpenet selv med bare en hånd på pistol skjeftet. Min tjeneste er ikke veldig ninja. Vakt og vei patruljer dekker det meste av lende så pipe ned og 45 grader passer godt, men jeg har aldri trent med pipe opp.
                                                Trenger bare litt flaks, så går det godt

Kommentér

• Ok, ingen fan av magbytter i low port. På min kropp vil våpenet da dekke store deler av magasinene, og spesielt de som er lengst mot høyre som er de jeg vil bruke ved taktisk bytte.
                                                  Det er lov å ikke låse seg helt. Om man altså da vrir våpnet slik at det ikke ligger med siden inntil kroppen, men at pistolgrepet peker inn mot kroppen og siktet bort fra kroppen, så funker det helt fint. Evt vrir det end litt lenger sånn at håndflata nesten peker opp.

Samme tilbake, hva om du har folk under deg? Det er vel større sjanse for at man må jobbe seg opp kontra ned..
                                                  Om du peker pipa på en vegg, så bryter du en våpenregel uansett, da du ikke vet hva som er på andre siden. Eneste løsninger er å la våpenet ligge hjemme hvis man skal tenke slikt...
                                                  Hvorfor er det mer sannsynlig? Man har da stige i SIBO satsen?

Og nei, eneste løsningen er ikke å legge våpenet sitt hjemme. Man kan risikere å sveipe folk bak vegger, bak hus, bak skoger etc. Det finnes inegn 100% løsning for å unngå å sveipe folk man ikke ser. Poenget er man må ha en bevissthet rundt pipeføring.

Og hvis det blir avfyrt et vådeskudd, vil du helst bli skutt i foten eller i hodet?
                                                  Last edited by AGR416; DTG 031757B Jun 12, .

Kommentér

• Vi tar SIBO i SIBO tråden?

Jeg vil helst ikke bli skutt, men jeg ville valgt foten hvis dette var en enten eller situasjon. Dog er det lov til å ha litt SA, og tilpasse vinkelen på pipen etter behov? Man må jo være hjernedød hvis man velger high ready og står å peker pipa rett i skallen på kollegaen sin. Bevissthet er vel nøkkelen som du sier..

Kommentér

• En meget bra diskusjonstraad som tok tid aa lese igjennom ,det artige er at den har vart over flere aar ,og underveis har tohaands vaapen blitt byttet ut og det som var aktuelt for feks AG 3 ,gjelder kansje ikke for dagens nyvinning som har blitt innlemmet i vårt Forsvar ,Her var allt ifra aa holde Pipen ren for sne og annet skitt,ulumskheter til Krigføring i SIBO m mere .

Kommentér

• Pipa ned selvfølgelig. Det vil ikke si at man ikke kan kjøre med pipa opp (police), men for oss gamlinger er pipa ned SOP. Om man går inne i et hus og peker ned eller opp, betyr det kanskje nada, da det kan være folk både under og over deg. Som tidligere nevnt i tråden er det kontroll på pipa og aller mest kontroll på avtrekksfinger som er viktig. Enten man entrer med stige eller tar bussen, gjelder samme prinsipper. Men det er lov å tenke selv, samt at man har et område å sikre. Mulig noen finner på at pipe opp er veien og livet, men pipe ned prinsipp funker under alle operative forhold, ingen tvil om det.
                                                        Følg på, jeg er like bak!

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av MGhøyre Vis post
                                                          Pipa ned selvfølgelig. Det vil ikke si at man ikke kan kjøre med pipa opp (police), men for oss gamlinger er pipa ned SOP. Om man går inne i et hus og peker ned eller opp, betyr det kanskje nada, da det kan være folk både under og over deg. Som tidligere nevnt i tråden er det kontroll på pipa og aller mest kontroll på avtrekksfinger som er viktig. Enten man entrer med stige eller tar bussen, gjelder samme prinsipper. Men det er lov å tenke selv, samt at man har et område å sikre. Mulig noen finner på at pipe opp er veien og livet, men pipe ned prinsipp funker under alle operative forhold, ingen tvil om det.
                                                          Hehe bra sagt MGhøyre kort og godt illustret og oppsumert .

Kommentér

• Beste bumpen noensinne. Jeg elsker disse trådene, både for alle fakta, og den store humoren det er at alle fagfelt har sånne diskusjoner som bare varer og varer.

Kommentér

• Ble dere enige til slutt? Pipen opp eller ned?

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Fremhevede emner

Collapse

Minedykker

Minedykkerkommandoen (MDK) er Norges største eksplosivrydderavdeling. Operatørene på MDK er spesialtrente dykkere som er utdannet til å uskadeliggjøre alle typer eksplosiver. Oppstart av neste minedykkerkurs blir sommeren 2020.

Den generelle søknadsfristen for både vernepliktige og øvrig personell er 15. april 2020.

Les mer: https://forsvaret.no/minedykker...

Forsvarets spesialstyrker rekrutterer

Bli en del av spesialstyrkene

Forsvarets spesialstyrker består av spesielt utvalgt personell som er i stand til å gjennomføre ukonvensjonelle og krevende operasjoner i alle slags omgivelser.Forsvarets spesialkommando og Marinejegerkommandoen har tidligere tilhørt henholdsvis Hæren og Sjøforsvaret og er nå samlet i én felles driftsenhet, ledet av Forsvarets Spesialstyrker Stab (FSST) i...

Roller i Geværlaget

Mulig jeg er dårlig på å lete, men jeg syns nå tross alt jeg har prøvd...

Hvor finner man en oversikt over hvilke roller hver enkelt soldat i geværlaget har?
                                                              Som; hvem bærer M72, Sankit, Samband, osv osv..
                                                              Nyere materiell fra Hæren og til dels også HV er i stor grad basert på LMG/Minimi, og da blir jo alt bare rot for et lag med MG

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

Varsler flere øvingsdøgn for soldater i Heimevernet

Generalmajor Elisabeth Michelsen bruker sitt økte budsjett til å øke antall øvingsdøgn, både for mannskap og befal, dvs. seks øvingsdøgn for mannskap og ni for befal.

Håper dette er starten på noe vedvarende.

https://www.bt.no/innenriks/i/VbMPp3...-i-heimevernet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Mentorordning i Heimevernet

Hei,

Jeg står i stilling som troppssjef i Heimevernet. Min militære bakgrunn har jeg fra Befalsskolen for Feltartilleriet med påfølgende tjeneste som kanonkommandør. 13 år etter at jeg leverte inn vinklene ble jeg kalt inn til Heimevernet, kledd opp og satt i stilling som NK tropp i et ungt og uerfarent Heimevernsområde. Året etter ble jeg troppssjef og startet på kursrekka, og siden...

Troppssersjant

Hei!

Blitt tildelt troppssjersant, har fått info om dette.
                                                              Jeg er også sersjant, tatt lagfører kurs og grunnkurs lederskap, men hvordan blir nå mtp implementering av det nye OR systemet, noen som vet dette? Forblir jeg sersjant?

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                                              NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X