Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Pipen opp eller ned

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• ikke så veldig relevant met tanke på en krigssituasjon, men etter sjefen sjøl hadde vært på kurs så var pipe-opp tingen.
    Vi hadde en tilbaketrekkning på en forholdsvis kuppert skytebane. Hele troppen står på standplass, mens laget som kjører er ute på banen.
    Han ene i drillen løper bakover og tryner fremover..... med løpet opp, hvor havna pipa da? Jo den sveipa over hele troppen på vei ned, og hele troppen på vei opp igjen. (fant det lurt å trekke litt ut på siden etter det).

Har ikke lest gjennom tråden her, så vet ikke om det er nevnt, men å løpe gjennom buskas og småtrær (som de fleste vet at det er mye av lenger nord) var i nærheten av umulig med pipe opp.
    t's impossible to waste ammo, it can only be expended at a highly inconvenient rate.

Kommentér

• Pipe opp/ned avhenger av situasjonen man er i til en hver tid, det bør ikke være faste regler som sier at pipen skal være opp/ned uansett.

Kommentér

• En ting er sikkerhet hvis man skulle dra av et vådeskudd, som jeg tror er ganske ekvivalent for alternativene. Vådeskudd opp gir kule ned, vådeskudd ned kan gi rikosjetter eller vonde bein.

Men hva med hastighet? Selv synes jeg det er lettere å løpe virkelig fort med pipa opp, kanskje særlig hvis man skal bedrive tilbaketrekning med litt egne folk rundt seg. Er kritisk til pipe opp, men innser at det kanskje gjør at man kan komme seg unna fi litt fortere hvis man ikke er i tett vegetasjon. (Skjønt, hva man skal gjøre med ryggmargsrefleksene når man er i tett vegetasjon, er kanskje et bedre spørsmål.)
        Carpe panem

Kommentér

• Sorry guys...
          Rødvin+internet= Bad call...

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Holger Danske
            Sorry guys...
            No harm, no foul....

Kommentér

Sorry guys...
              Nei for fanden!
              Jeg storkoste meg med dine kommentarer.
              Død ved Kølle!
              Bla bla... Hybrid warfare is easy

Kommentér

• [quote=Kdo_Under]
                Opprinnelig skrevet av "Holger Danske":3k586jke
                Sorry guys...
                Nei for fanden!
                Jeg storkoste meg med dine kommentarer.[/quote:3k586jke]

Hehe.. (-;

Nej, dur ikke ...
                Må opfører mig ordentligt...!
                Kan godt lide Milforum og Nordmænd selvom i er lidt mærkelig nogen gange...(-:

Heya Norway..!!

Kommentér

Sorry guys...
                  Ingen skade skjedd.

Kommentér

• Tak, Venner!

Kommentér

• Har latt vaer aa kommentere denne threaden, siden jeg virkelig tror det ikke er noe fasitsvar paa det. F.eks. saa jeg Britisk kontaktdrill i A-stan, og der kj0rte de pipe opp. Det 'makes more sense' mtp f.eks. i store aapne omraader, hvor man da ikke har lyst aa dra pipa ned i all slags sumper og kratt. Paa den andre siden, saa utfordrer jeg enhver til aa gjennomf0re en kontaktdrill i krattet rundt Rena eller oppe i Nord. faenskapet vil henge seg opp i hver jevla grein og du vil komme til samlingspunkt med et jevla juletre, ikke et vaapen.
                      True Blue Through and Through

Kommentér

• Pipe ned i Danmark er indført på grund af døds-ulykker med pipe op.
                        Sikkerhed, sikkerhed....
                        Så sent som Jan. i år havde vi en dødsulykke pga. det samme...

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av padang
                          Har latt vaer aa kommentere denne threaden, siden jeg virkelig tror det ikke er noe fasitsvar paa det. F.eks. saa jeg Britisk kontaktdrill i A-stan, og der kj0rte de pipe opp. Det 'makes more sense' mtp f.eks. i store aapne omraader, hvor man da ikke har lyst aa dra pipa ned i all slags sumper og kratt. Paa den andre siden, saa utfordrer jeg enhver til aa gjennomf0re en kontaktdrill i krattet rundt Rena eller oppe i Nord. faenskapet vil henge seg opp i hver jevla grein og du vil komme til samlingspunkt med et jevla juletre, ikke et vaapen.
                          Englændere er ikke guder!
                          Faktisk er det blevet bestemt at engelske officere skal på kursus på den danske kampskole i fremtiden...
                          Englænderne troede de havde verdens bedste grund-uddannelse.
                          Det har de ikke!!

Kommentér

• Dobbeltpost. sofakriger

Kommentér

• [youtube]http://youtube.com/watch?v=OnC8Q4vMJZA[/youtube]
                              Her er en video fra Jegerbataljonen, fra 1,48 og utover vises flere gjennomføringer av kontaktdriller, hvor både pipe opp og ned brukes. Det skal sies at her er det mye rusk, som kan gi argumenter både for og mot pipe opp/ned.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av padang
                                Har latt vaer aa kommentere denne threaden, siden jeg virkelig tror det ikke er noe fasitsvar paa det. F.eks. saa jeg Britisk kontaktdrill i A-stan, og der kj0rte de pipe opp. Det 'makes more sense' mtp f.eks. i store aapne omraader, hvor man da ikke har lyst aa dra pipa ned i all slags sumper og kratt. Paa den andre siden, saa utfordrer jeg enhver til aa gjennomf0re en kontaktdrill i krattet rundt Rena eller oppe i Nord. faenskapet vil henge seg opp i hver jevla grein og du vil komme til samlingspunkt med et jevla juletre, ikke et vaapen.
                                Englændere er ikke guder!
                                Faktisk er det blevet bestemt at engelske officere skal på kursus på den danske kampskole i fremtiden...
                                Englænderne troede de havde verdens bedste grund-uddannelse.
                                Det har de ikke!!
                                Det var ikke det jeg pr0vde aa si heller. Sier bare at forskjellige enheter/land bruker det som passer best for dem, og geografi avgj0r hva som er mest egnet. Det er ikke noe fasitsvar hugget i stein.

Kommentér

• For0vrig har jeg ikke sett en eneste video fra Irak hvor Amerikanere kj0rer pipe opp, og de har mer kamp-erfaring enn samtlige Europeiske land, hehe.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av harding
                                    [youtube]http://youtube.com/watch?v=OnC8Q4vMJZA[/youtube]
                                    Her er en video fra Jegerbataljonen, fra 1,48 og utover vises flere gjennomføringer av kontaktdriller, hvor både pipe opp og ned brukes. Det skal sies at her er det mye rusk, som kan gi argumenter både for og mot pipe opp/ned.
                                    Vi er SANJEGERE?
                                    Skraphaugen har talt!
                                    - Rill og Rall

Kommentér

• HOK: Sikkerhedsproblemer taget op på Skandinavisk niveau

12-11-2007 kl. 14:40

Af Christian Mariegaard, major, Enhedsuddannelsesafdelingen, HOK

Hvad kan vi gøre for at tilpasse sikkerhedsbestemmelser til de stillede krav i uddannelsen?
                                      Dette centrale spørgsmål blev drøftet på et møde den 8. november, hvor Hærens Operative Kommando var vært for et fælles skandinavisk møde på Kastellet i København med repræsentanter fra Norge og Sverige.

Mødedeltagerne udvekslede erfaringer og drøftede udviklingstendenser omkring sikkerhedsbestemmelser for skydninger og kørsel i militære køretøjer. Undervejs blev mange andre aspekter af sikkerhedsforhold og ønskede uddannelsesforløb også drøftet.

Fælles for deltagerlandene var aktuelle projekter omkring nye sikkerhedsbestemmelser på baggrund af erkendte risici, vilje til mere realistiske uddannelser og nye krav til optræden i fremmedartede kampmiljøer.

Mødet afdækkede en række fælles interesseområder, som peger på flere muligheder for mere samarbejde omkring sikkerhed og uddannelse mellem de tre skandinaviske lande i fremtiden.

(-;

Kommentér

• Kansje tid for å fortsette denne diskusjonen da forumet har vokst i antall medlemmer siden sist.

Kommentér

• Å så fall; ja takk begge deler, alt etter situasjonen.

Jeg har enda til gode å skute min makker i hodet eller foten, selv om jeg har både pipen opp eller ned.

I disse dager med vår nye stål ammo og de rikosjett farer den fører med seg, så er jo pipen ned blitt litt mer farlig enn før

Kommentér

• Jeg har lært pipe opp, i hovedsak pga. tilbaketrekning, og da er det dårlig stemning å skyte seg i foten eller skyte en kompis i ræva. Føler meg ganske trygg med pipe opp, så lenge du ikke har mye slasker rundt deg som ikke klarer å holde oppe snaue 5 kg i mer enn et par minutter.
                                            Også ved opprullering føler jeg at pipe opp er tryggere og raskere, da du kan ta våpen opp, og så gå, kontra pipe ned, hvor du da må vri deg 270 grader (for å ikke sveipe linjen) og så gå. Det er ikke snakk om lange tiden, men det gjør hele prosessen litt raskere...

Mener også at jeg så på Mythbusters om å skyte opp i lufta. Så lenge pipen var nogenlunde rett opp, så vill ikke fallende 7,62 ha nok kraft til å drepe deg.

Men, det viktigste er at du er sikker på hva du gjør, enten det er pipe opp eller ned.
                                            - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

• Drillet pipe opp hele tiden under førstegangstjenesten, og syns ikke da at det var noe problem med det.
                                              Har nå i ettertid prøvd pipe ned, og må si at jeg foretrekker dette over pipe opp nå.
                                              Grunnene til at jeg foretrekker pipe ned over pipe opp er.
                                              Stabilitet: Du holder våpenet med to hender, og våpenet er dermed stabilt. I pipe opp sjangler Agen alltid litt, uansett om du får festet den mellom armed og kroppen eller ikke.
                                              Raskere ild: Sier seg selv at du raskere får skutt når du har Agen i begge hendene, og kun trenger å løfte den noen få grader for å avgi skudd. Med pipe opp må du først senke Agen 90grader, ta tak med den andre armen, og sikte.
                                              Sikkerhet: Syns selv at å holde 45graderen hele tiden er mye sikrere enn å drive å løfte pipen opp og ned hele tiden.
                                              Skulle du være så uheldig å tryner med pipe ned får du kanskje pipen i bakken, men tryner du med pipe opp sveiper kanskje pipen hele laget ditt på veien ned.
                                              Fart: Dette går egentlig under stabilitet men tar det som eget punkt.
                                              Du springer mye raskere med pipe ned enn pipe opp, nettop på grunn av at du slipper å holde en 1meters lang stålklump stabil med en hånd mens du springer gjennom skogen.

Kommentér

• Pipe med AG-3 er lavmål.

Gode og kjente moment du nevner over

I tillegg vil "pipe opp", MED AG-3, minske muligheten en har til å observere i side.
                                                I tillegg tar det lenger tid å bytte magasin ( lenger arbeidsvei )
                                                I tillegg vil soldater stusse på om en og skal ha "pipe opp" på for eks. nærstrid, eller om det bare gjelder på tilbaketrekking +++++

"Pipe opp" MED AG-3:
                                                -skaper unødig fare for andre i laget og deg selv.
                                                -gjør at tiden å få våpenet i anleggstilling vil, logisk nok, ta lengre tid enn å føre våpenet opp i korrekt anleggstilling fra "pipe ned".
                                                -gjør at det tar lenger tid å trekke pistolen ( lenger arbeidsvei )
                                                -gjør deg mye mer synlig for fienden.

Bedre med vådeskudd i bakken, kontra vådeeskudd i luft eller retning egne ved vådeskudd under fall.

Til alle bedrevitere: DET FINNES INGEN GODE ARGUMENT FOR "PIPE OPP", MED AG-3.

Argument for "pipe opp", MED AG-3, kan kun komme fra personer med svært lite kunnskap og forståelse om behandling av AG-3.

Burde idag være kjent at "pipe opp", MED AG-3, er lavmål.

Finnes det fortsatt ??????

Kommentér

• Jeg håper du har baller til å møte hvem som helst til magasinbytte duell hvor vedkommende bruker pipe opp i en taktisk situasjon. Fordi den "bedreviter" kommentaren din setter deg på rimelig gudestol.

Min personlige erfaring ved bruk av pipen opp er at det er lettere å foreta et nedsprang samtidig som den ene armen min tar meg imot, og det er lettere å se hva som skjer fremover samtidig som sidesynet mitt tar seg av den boksen som skal inn i en annen boks (magasinbytte)

Blir litt som å kjøre bil og se langt frem etter min mening. Etter at man har prøvd det en liten stund skjønner man ikke hvorfor man ikke har gjort det før.

Kommentér

• Jeg lærte stort sett allt med pipe opp i sin tid vedr G 3 av det som blir dskutert over ,men nå er vel snart G 3 historie ,og ett nytt og yngre håndvåpen vil om kort stund ha overtatt for den gamle slitern ,som i sin tid kansje var ett passe bra fremskritt ifra Garand -Mauser -Krag ,dog om den ikke var så moderne eller avansert .
                                                    Det å få ett våpen som kunne lade seg selv mellom hvert skudd var nok ett godt fremskritt ,selv om den gamle kaliber fortsatt gjald ,mag plassering og funksjonser til skudd av forskjellige funksjoner samt sikring ,bidro til at dette håndvåpen for mitt vedkommende fungerte godt m pipe opp .

Tenk scenario :snø i pipa på vinterstid .

Kommentér

• Må si jeg er glad for at det er så mange som lar seg engasjere i denne tråden som jeg startet for mange år siden. Det er nok ikke alle som er like tolerange ovenfor andres sitt synspunkt, men slikt må man nesten bare regne med. Det viktigste er at det gjøres noen tanker rundt dette temaet og at man gjør opp egne meninger basert på erfaring og tips fra andre.
                                                      Jeg pesonlig har ingen sterke følelser for om pipen skal være opp eller ned. Noen ganger har jeg selv pipen opp for at nettopp i den situasjonen passet det meg å ha den opp, mens i andre situasjoner passet det å ha den ned. Noen ganger bytter jeg magasin med høyre hånd, noen ganger dropper jeg magasinet på bakken, mens noen ganger tar jeg vare på det å dropper det i "dropplommen".
                                                      Noen ganger går jeg ned på knær i en kontaktdrill, mens noen ganger legger jeg meg ned. Faktisk så står jeg noen ganger også..
                                                      Alt dette er prøvd ut og funnet at det passer for meg i den situasjonen jeg er i. Som PF i et lag forventer jeg at mine menn tenker på lik måte. Derfor fokuseres det på "INTENSJONEN" i læringen. Ikke om pipen alltid skal være opp eller ned. Intensjonen er alltid at man skal "overleve/redde makkeren".

Har lest gjenom tråden i dag og smilt mye. Mange gode argumenter og mange fornuftige meninger. Det er også en del mindre "lure" innlegg osv, men alle har vært med på å farge denne tråden til det den er i dag.

Det ble en "Klassiker" for at dette temaet engasjerer mange. Vi har forskjellinge våpen, vi lærer forskjelling, og ikke minst så forandrer vi mening en gang i blandt. Jeg håper ikke tråden nå dør ut, men heller blusser opp. Kan vel hjelpe litt på der:

-Pipe opp, 416, ladearm?
                                                      -Forandrer dette noe?
                                                      MODERATOR

Kommentér

• REDIGERT PGA DOBBELTPOST
                                                        MODERATOR

Kommentér

• Dete var en morsom tråd. Og å lese holger sine kommentarer gjorde at jeg sitter her og smiler... Takk holger.
                                                          Når det gjelder pipe opp og pipe ned så vil jeg kommentere et par ting.
                                                          Situasjonen er selvsagt styrende... Og jeg har ikke lest hele tråden så det er godt mulig at jeg repeterer det noen andre har sagt.
                                                          Engelskmennene driller stort sett med pipe opp fordi de har en SA-80. Det er et bullpupvåpen og magasinet er bak pistolgrepet. Når de da gjennomfører en "drill" med pipen opp er det fordi de da enklere kan bytte magasin under en forflytning. Så det blir ikke helt det samme som G3 eller nå 416.
                                                          Som jeg startet med, det er selvsagt situasjonen som er styrende. Og vasser du rundt i dyp snø eller gjørme så sier det seg selv. Det som likevel er viktig er hvordan man på skytebanen trener nærstrid. Står man da i en nøytral skytestilling med pipen opp. Jeg har iallefall ikke i mine 10 år som geværsoldat gjort det. Så det som er viktig her er at men i skarpe situasjoner gjør ting så likt det man har trent og drillet på på skytebanen.
                                                          Husk ... you sink to the level of training...
                                                          Og til deg Holger, jeg har vært på øvelser i Danmark med deres jegere og jeg har stor respekt for det dere gjør og hvordan dere trener.
                                                          Except for the blood, it`s just like paintball.

Kommentér

• Re: Pipen opp eller ned

Når man driller inn forflytting. og du skal være sikker på å finne målet raskt, så vil eg annbefale pipen opp.
                                                            Uansett så er det mange timer med trening skal man bli sikker og god på å finne målet raskt og gi eit sikkert skudd.
                                                            Og selvfølgelig sikkerhet.
                                                            Man skal ikke sløse med skudda.

mvh

Kommentér

• Re: Pipen opp eller ned

Hehe....dette er litt av en tråd....good times!

Et kjapt spørsmål, hvordan bærer man våpenet på patrulje eller fotmarsj? Munningen opp eller ned?

Med pistol så driver man verken med fisking eller bowling, med rifle er det bowling som gjelder. Så kan dere gruble litt over hva jeg mener.

Under forflytning i en stridskontakt er det sikker retning som er det viktige. Skal man gjennomføre et fremsprang med nedsprang kan det kanskje lønne seg å holde rundt våpenet ved magasinbrønnn. Enkleste stedet å ha våpenet når man skal legge seg ned. Og jeg regner jo med at alle utfører nedspranget FORAN ny stilling, og kryper inn i stilling....eller? I en sånn situasjon er pipe opp eller ned irrelevant, da du mest sannsynlig ikke skal skyte umiddelbart.

Forflytter man seg skjult og dekket mot en stilling, som innebærer kryssing av enten vertikale eller horisontale eksponeringslinjer, så bæres våpenet klart til skudd, dvs kolben i skulderen, pipen pekende tilnærmet rett frem mens man observerer over siktemidlene. Går ikke an å være mer klar til skudd enn det.

Skal man trekke bakover, under f.eks et stridsavbrudd, mener jeg man bør bære våpenet som ved nedsprang eller med pipen ned. Man har ikke et umiddelbart behov for å skyte, samtidig som man har bedre kontroll over munningen når man har to hender på våpenet.

Hvis man allikevel ikke klarer å unngå å peke på sidemann eller mannen foran, så får man ta et par steg tilbake og terpe på dette før man fortsetter. Hvis man har problemer med at folk peiver frem og tilbake med pipen under forflytning eller at de tryner og peiver rundt, ja da får de vel kanskje vurdere å roe ned tempoet til de klarer å beherske våpenet sitt.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Fremhevede emner

Collapse

Minedykker

Minedykkerkommandoen (MDK) er Norges største eksplosivrydderavdeling. Operatørene på MDK er spesialtrente dykkere som er utdannet til å uskadeliggjøre alle typer eksplosiver. Oppstart av neste minedykkerkurs blir sommeren 2020.

Den generelle søknadsfristen for både vernepliktige og øvrig personell er 15. april 2020.

Les mer: https://forsvaret.no/minedykker...

Forsvarets spesialstyrker rekrutterer

Bli en del av spesialstyrkene

Forsvarets spesialstyrker består av spesielt utvalgt personell som er i stand til å gjennomføre ukonvensjonelle og krevende operasjoner i alle slags omgivelser.Forsvarets spesialkommando og Marinejegerkommandoen har tidligere tilhørt henholdsvis Hæren og Sjøforsvaret og er nå samlet i én felles driftsenhet, ledet av Forsvarets Spesialstyrker Stab (FSST) i...

Roller i Geværlaget

Mulig jeg er dårlig på å lete, men jeg syns nå tross alt jeg har prøvd...

Hvor finner man en oversikt over hvilke roller hver enkelt soldat i geværlaget har?
                                                              Som; hvem bærer M72, Sankit, Samband, osv osv..
                                                              Nyere materiell fra Hæren og til dels også HV er i stor grad basert på LMG/Minimi, og da blir jo alt bare rot for et lag med MG

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

Varsler flere øvingsdøgn for soldater i Heimevernet

Generalmajor Elisabeth Michelsen bruker sitt økte budsjett til å øke antall øvingsdøgn, både for mannskap og befal, dvs. seks øvingsdøgn for mannskap og ni for befal.

Håper dette er starten på noe vedvarende.

https://www.bt.no/innenriks/i/VbMPp3...-i-heimevernet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Mentorordning i Heimevernet

Hei,

Jeg står i stilling som troppssjef i Heimevernet. Min militære bakgrunn har jeg fra Befalsskolen for Feltartilleriet med påfølgende tjeneste som kanonkommandør. 13 år etter at jeg leverte inn vinklene ble jeg kalt inn til Heimevernet, kledd opp og satt i stilling som NK tropp i et ungt og uerfarent Heimevernsområde. Året etter ble jeg troppssjef og startet på kursrekka, og siden...

Troppssersjant

Hei!

Blitt tildelt troppssjersant, har fått info om dette.
                                                              Jeg er også sersjant, tatt lagfører kurs og grunnkurs lederskap, men hvordan blir nå mtp implementering av det nye OR systemet, noen som vet dette? Forblir jeg sersjant?

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                                              NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X