Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Den snasne feltguiden!

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Inni Patruljehatten er det ei lita lomme, der bruker jeg og legge sjokolade.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Halling
      Opprinnelig skrevet av pioff
      Filmbokser er fine til fyrstikker. Men det er faktisk forskjell på lengden på fyrstikker (jeg har sjekket). De lengste er for lange for filmboksene. Her kan du evt. kutt av en halv centimeter ( husk å kutte nederst...). Bruk en skarp kniv ellers så risikerer du at fyrstikken sprekker. Et lite tips er å legge en bomullsdott over fyrstikkene og et par ripeflater øverst. Da risikerer du ikke at svovelet på fyrstikkene blir slått av når filmboksen dunker opp og ned i lommen eller sekken din.
      Snusboks for pokker.
      Snusboks er sikkert fin og grei om man er utsatt for litt pjusk regn. Men etter et skum/basseng party på kos har jeg kommet til den konklusjon at en snusboks, type pose(og derfor bare plast) IKKE er vanntett om man utsetter den for litt mer vann enn at den bare ligger i en småvåt feltjakke. Og i tilfellene man kanskje VIRKELIG trenger tørre fyrstikker, som når man har gått igjennom isen eller likende, så ville vel snusboksen vært tilført større mengder vann enn regn? Vet ikke hvordan det går med en filmboks though. Hadde ikke med meg noe filmboks i bassenget.

Det ble litt on the side kanskje. Syns det er en kjempebra tråd. Ikke bare fordi at nye folk skal få mange gode tips, men fordi det meste her er helt banale ting som kan lette enhver person fra mye når han er i felt, både sivilt og militært. Derfor er jeg ikke overstor supporter av disse supermoddingene av stridsvester og stikke hull i felthetter og alt mulig annet. Kanskje mest fordi den slags modding er noe man kun gjør hvis man er i forsvaret over lang tid, og da bør man nesten gjøre sine egne vurderinger, basert på lang erfaring. (Ikke misforstå meg nå, det er alltid godt med alle slags tips)

Videre, så tenkte jeg kanskje jeg burde bidra med et par småting, kanskje litt banalt, men mange små forskjeller utgjør en stor forskjell.
      - For de av dere som bruker reconpack. Sovepose, pakkes i storrommet. Ved alarm, riv telt, sett i marsj slipper du å bruke 5 minutter på å få den forbannede posen ned i det lille rommet.
      - Pakk ting som miderste del av kokekaret i soveposetrekket(evnt i gru/jakkelomme(trenger kun 2-3 kokekar med i laget ettersom man som regel ikke har med mer enn 1-2 primuser)), andre ting du kan putte i soveposetrekket er en ekstra ullfrotte overdel, ullsokker og kanskje en bokser eller annet småtjafs man trenger i løpet av natten. på den måten er det bare å ta ut soveposen(av storrommet) og ta av liggeunderlag, gå inn i telt og nette ned.
      - For de av dere som bruker den sivile gps'en i forsvaret, så fungerer den ikke så godt under tak, i sekken eller i jakkelommer med gru og stæsj utenpå(den får ikke kontakt med sattelittene når den er påskrudd og ligger på nevnte steder). Et lite tips der kan være å feste den i en skolisse, som du igjen fester i brystlomma på jakka, og så slenger du bare gps'en bak i hetta på jakka mens du går. husk at gps kun er i nødstilfelle, man bør kunne klare seg uten(dette tipset fikk jeg av en fenrik, ikke prøvd selv hvorvidt gps'en funker når den ligger i sekk/lommer)
      - Når du er ute på marsj(spess med fotposer), kan de ha en tendens til å lage litt friksjon, og man får lett hard hud og trykksmerter under føttene. Ta med litt vaselin(som da ikke er vannbasert), og smør på for å mykne opp. Vaselin fungerer også utrolig godt mot det kjente fenomen; feltfingre. For de som ikke kjenner til dette. F-34(fuel man bruker på primus/multifuel) og rødsprit kan lett gjøre til at hendene dine ser ut til at de er 80 år og aldri stelt kun ved at du får litt av væsken på dem. Vask det av igjen og smør på vaselin.
      - Når du netter ned i posen, ikke ta av deg buksene, men dra dem heller ned på anklene og sov med dem der nede(funker dårlig om de er gjennomvåte, men går bra om de er en smule fuktige. har i hvert fall aldri hatt problemer med det). få også ullfrotten eller annet mellomplagg på overkroppen ned i posen mens du sover. Ved alarmer går det mye kjappere, og om du skal på fyringsvakt/vaktpost går det også kjappere. Ingenting som er så kjipt som en som skal på vakt som bruker et kvarter på kle på seg. Utnytt all hvilen du kan få, og la skiftene og påkledningen gå så raskt som mulig. Det gir deg og dine lagsmedlemmer ekstra hvile, som igjen gjør deg mer opplagt. Personlig pleier jeg også å ikke legge feltjakka nedi soveposetrekket når jeg sover, men folder den ut bak meg, så jeg bare kan strekke hendene bakover og smette hendene inn.(om den er gjennomvåt, legg den oppå soveposen, så den tørker mens du sover) Sko kan du knyte(med en knute som er lett å få opp igjen), sammen i lissene, og legge rundt knærne, så de ligger under knehasene mens du sover.
      - Du trenger ikke knyte opp knuten på feltstøvlene hver gang du skal ha dem av deg. Bare lag en dobbeltknute og hekt av hempene når du skal ha dem av. Selv knyter jeg bare feltstøvlene mine 2-3 ganger i halvåret.
      - Putt gjerne spisebestikket i feltjakken(jeg foretrekker venstre brystlomme, sammen med engangshansker og enkeltmannspakke, siden det er ren side), men om du gjør det, ikke benytt forsvarets spisebestikk, finn noen som du kan feste i lommen. Har mistet spisebestikket ut av lommen utallige ganger selv, sist gang fant jeg dem ikke heller. TS on the way.
      - Om det gnager på skuldrene dine, enten pga gru eller pga pakning, kan det være en ide å skjære av to strilmer av et liggeunderlag, og bruke dem som polstring.
      - Feltbukse og vintercammobukse? for å unngå at vintercammobuksen sklir ned hele tiden, knepp av den ytterste knappen på hver side av bukseselene foran, og dra festene igjennom åpningene på hver side av vinterkammobuksen og fest knappen igjen.
      - Skal du ha texas - sibir? kjør texas på kniven/leatherman din også. Den kan ruste kjapt om det er vått og den ligger våt i slira. Husk bare å vaske/tørke av før du evnt skjærer brød eller andre hygieniske ting.

Nå var jeg tom for tips for nå. Kanskje mye banalt her, men kjekt å få med uansett. Siste tipset jeg skal komme med i dag er; før du drar ut på øvelser eller oppdrag, sett deg ned og tenk deg litt om hva som kan gjøre hverdagen i felt litt trivligere. Tenk gjerne over gamle MORSOMME historier fra din fortid, som de andre i laget/patruljen ikke har hørt før, eller kanskje noen vitser. Når det er kaldt, vått og mørkt og man er helt nede, kan det ofte være greit med noen trivlige stories som får opp humøret litt, og får tankene på andre ting. Bare husk at det ikke skal være totalt planlagt. Må jo selvsagt være naturlig. Om det er lyddisiplin får folk bare trekke ned i posen og fnise litt;-)

Håper folk fortsetter denne tråden. For alle friluftsfolk og krigsmenn kan denne tråden utvikle seg til en bibel.

Keep up the good work.

PS. takk til han/hun som lagde det word dokumentet hvor alt var nedlistet. Skal printe ut og dele ut til lags/patruljemedlemmer. Så sant du ikke pådrar deg noen videre copyrights:-P

Kommentér

• Dobbelpost

Haward
        Moderator

Kommentér

• sorry, dobbeltposting. ble langt svar også, så tok visst litt plass:-P

Fikset, Haward Moderator

Kommentér

• Var på øvelse i helga, ble våt og det var mye snø ute.
            når jeg skulle inn i teltet(5duker) viste jeg ikke hvor jeg sku gjøre av skoene... Hvor gjør jeg av skoene?

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Flacker
              Var på øvelse i helga, ble våt og det var mye snø ute.
              når jeg skulle inn i teltet(5duker) viste jeg ikke hvor jeg sku gjøre av skoene... Hvor gjør jeg av skoene?
              Knyt de sammen og legg de under knaerne.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av kjetilp
                ... Personlig pleier jeg også å ikke legge feltjakka nedi soveposetrekket når jeg sover, men folder den ut bak meg, så jeg bare kan strekke hendene bakover og smette hendene inn.(om den er gjennomvåt, legg den oppå soveposen, så den tørker mens du sover) ...
                .. for å unngå at vintercammobuksen sklir ned hele tiden, knepp av den ytterste knappen på hver side av bukseselene foran, og dra festene igjennom åpningene på hver side av vinterkammobuksen og fest knappen igjen....
                Når det gjelder feltjakka er denformeg et håpløst tilfelle og jeg har erfart at når den blir blaut (og det blir den) er det bare noe man må godta. Tørking på pose har etter min erfaring gitt minimal effekt.
                Når det gjelder vinterkammoen er det i hvertfall sånn på min at det er slike løkker på innsiden i livet til å feste i bukseseleknappene. Det er mye mer behagelig en ditt forslagså sjekk det først.

Noen som har fungerende tips til tørking av sko i telt? Mine blir alltid blaute av svette og de blir aldri tørre igjen. Har prøvd med papir, ved primus, under sovepose, i sovepose (dette er det jeg gjør mest siden jeg alltid vil vite hvem av de 7-8 parene med like sko i samme størrelse som er mine).

Kommentér

• Skal jeg legge skoene under knerne, inni eller utfor soveposen ?
                  Hvis jeg legger de inni, må jeg vel ha en pose og ha dem i?

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av fettnabb
                    Når det gjelder feltjakka er denformeg et håpløst tilfelle og jeg har erfart at når den blir blaut (og det blir den) er det bare noe man må godta. Tørking på pose har etter min erfaring gitt minimal effekt.
                    Det er en ting som fungerer, men den er kun for viderekommende. Det er mulig å sette seg til slik på fyringsvakt at man tørker jakka over primusen. Det krever imidlertid at man er litt "på" slik at man ikke antenner hele driten. Brett jakka ut med foret inn og hold den over primusen.

I tillegg til å være brannfarlig om man ikke gjør det riktig vil du dessuten stjele mesteparten av varmen fra de andre i teltet.

Noen som har fungerende tips til tørking av sko i telt? Mine blir alltid blaute av svette og de blir aldri tørre igjen. Har prøvd med papir, ved primus, under sovepose, i sovepose (dette er det jeg gjør mest siden jeg alltid vil vite hvem av de 7-8 parene med like sko i samme størrelse som er mine).
                    Det går an å fikse dette også, men det fordrer at man har med seg ståltråd. Fiks kroker i taket og bind lissene rundt støvlene slik at de henger opp-ned i taket. Fyrer man godt med primus vil det fungere bra.

Ståltrådkrok er dessuten det ultimate til å tørke sokker og votter.

Tørking i pose er et prinsipp de fleste som har vært mye ute vet har meget begrenset effekt. For å holde kontroll på skoene pleier jeg å legge dem under knehasene mine utenfor posen. Da kjenner man dem hele tiden.

Kommentér

• sett et par telys i støvlene, men da må du legge dem et sted hvor de ikke velter. er litt vrient å få dem ut uten å søle masse stearin dersom det brenner på dass, da men...

Kommentér

• Pleier egentlig sjelden å legge våt feltjakke oppå posen selv... Pleier å gå feltjakka tørr igjen... Kanskje så banalt man får det. Men det funker. Ha på kun nettingundertøy under, og så feltjakka utenpå når man går. Blir tørr på 30 min. Hvertfall innersiden.

Kommentér

inni soveposen under knærne!

Kommentér

• Takk for svar

var jævlig trangt inni det teltet! Var 4 stk inni en 5 duk!

Kommentér

Takk for svar

Hørtes ikke spesielt trangt ut. En 5 duker kan du lett ha 4 stk i. Er det trangt har du ikke satt det opp skikkelig...

Når det gjelder støvlene så har jeg lært den harde måten at enten har du de i soveposen eller så knyter du de sammen og har de under. Hadde ett rotehode i laget mitt som tok en av mine støvler og knøt sammen med sin egen. Leita sikkert 15 min etter dem når jeg skulle på vaktpost før jeg skjønte hva som skjedde. Etter det så har jeg alltid mine i posen for å unngå sånt...

Kommentér

Takk for svar

ja, da gjelder det å ha utstyrskontroll! Husk at i verste fall må du regne med å være 5 personer i en 5 duker

Kommentér

• Egentlig så gikk det heilt greit

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av njetnjet
                                    Opprinnelig skrevet av Flacker
                                    Et dårlig valg spør du meg men.
                                    Bruk heller tid foran primus og få tørket skoene dine.
                                    Hold våte ting langt unna soveposen da det er bedre å ha det godt og varmt i den og ikke våte/klamme ting som gjør livet i posen dårligere.
                                    Skal man tørke noe så bruk primus eller gå det tørt.

Kommentér

• Foretrekker å gå det tørt også, med untak av sokker og sko og lue.

OBS: ikke sett skoene for nærme primusen, de krymper og blir ødelagte...

Våt sovepose er ikke noe moro heller...

Kommentér

• Hvor kan jeg gjøre av Snø kammoen ?

Kommentér

Hvor kan jeg gjøre av Snø kammoen ?
                                          Hvis været tillater det, bruker jeg å henge den opp ute slik at den fryser. Da er det bare å riste den slik at is krystallene faller av. Når dette er gjort tar jeg den inn i teltet for en rask tørk.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Minimi
                                            Opprinnelig skrevet av njetnjet
                                            Opprinnelig skrevet av Flacker
                                            Et dårlig valg spør du meg men.
                                            Bruk heller tid foran primus og få tørket skoene dine.
                                            Hold våte ting langt unna soveposen da det er bedre å ha det godt og varmt i den og ikke våte/klamme ting som gjør livet i posen dårligere.
                                            Skal man tørke noe så bruk primus eller gå det tørt.
                                            Det er klart at man tørker klærne sine etter hva man har tilgjengelig. Har man lagstelt med multifuel så kan man selvfølgelig henge opp klærne litt, legge dem over soveposen etc.

MEN, dersom man ikke har lov å fyre opp frimus og lignende, så legger jeg heller den fuktige felt bukse inni soveposen - så er den tørr når man våkner etter et par-tre timer

Kommentér

• Vel, fukten fra feltbuksa di må jo ta veien ett eller annet sted.
                                              Ingen sovepose puster så godt at den slipper ut all fuktigheten.
                                              Etterhvert så har du en kald, våt og lite funksjonibel sovepose.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Minimi
                                                Vel, fukten fra feltbuksa di må jo ta veien ett eller annet sted.
                                                Ingen sovepose puster så godt at den slipper ut all fuktigheten.
                                                Etterhvert så har du en kald, våt og lite funksjonibel sovepose.
                                                nja..nå er ikke jeg er fysiker og kan svare akkurat på hvor den tar veien...men den metoden funke ihvertfall ypperlig for meg og har gjort det også for mange soldater i masse år..

Kommentér

• Jeg må si at jeg støtter minimi her.
                                                  Tørke ting i soveposen har aldri fungert for meg, med mindre målet var å få elendig søvn.
                                                  Henge opp ting under taket i telt, samt bruke fyringsvakten kreativt er nøkkelen for meg.

Kommentér

• virker som der har god peiling på dette da. Jeg er selvfølgelig åpen for bedre forslag. Hvordan mener dere man skal tørke sokkene når man opererer i et lite patruljetelt uten fyringsmuligheter eller i jervenduk under åpen himmel?

Kommentér

• Nå har jeg ikke erfaring fra patruljetelt eller jervenduk, men avispapir i sokkene fungerer ganske bra.
                                                      Man kan også ta med skiftepar og ha det ene inni feltjakken under marsj.
                                                      Og jeg tror ikke at jeg vet bedre enn deg njetnjet.

Kommentér

• skjønner..så da er du kanskje enig i at man må tilpasse litt etter hvordan man er oppsatt? av og til finnes det rett og slett ikke andre plasser man kan tørke ting på enn på kropp/isovepose. JA, det er kanskje ubehagelig til tider, men feltliv er ikke et hotellopphold - krig er et hælvete

Kommentér

• Da er vi nok ganske så enig, kammerat. =)

Kommentér

• Bare å unngå å bli våt det ;-)

Kommentér

• Fenrik: God morgen soldater!
                                                              Soldater: God morgen fenrik!
                                                              Fenrik: Det regner i dag. Avvent på rom til solen kommer frem.
                                                              Soldater: HOOAH!!
                                                              Fenrik: Tre av i ufarlig rettning!

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Veteranmeldingen 2020

Meld. St. 15 (2019–2020)

Også vi når det blir krevet — Veteraner i vår tid

Tilråding fra Forsvarsdepartementet 15. april 2020, godkjent i statsråd samme dag. (Regjeringen Solberg)

Melding til Stortinget

Meldingen oppsummerer de seneste ti årenes innsats for personell i internasjonale operasjoner for Norge, og peker ut veien for den framtidige...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

COVID-19 virusutbrudd

En ny type coronavirus som nå sprer seg i Kina.

Det ble først oppdaget i midten av desember i millionbyen Wuhan i sentral-Kina. Viruset tilhører coronavirus-familien, men dette er en helt ny variant som ikke er oppdaget tidligere. Det finnes forskjellige typer coronavirus innenfor denne familien, men denne genetiske koden ligner mest på SARS av de vi kjenner til.
                                                              Mest sannsynlig...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                                              NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Nyhetssaker: Veteraner

Starter en nyhetstråd for relevante nyheter for Veteraner. Innenlands som utenlands.

Åpent for alle å publisere det man finner interesseant.

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                                              http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                                              Kode:
                                                                  Globale utviklingstrekk
                                                                  Nordområdene / Arktis
                                                                  Russland
                                                                  Afghanistan
                                                                  Pakistan
                                                                  Kina
                                                                  Midtøsten og Nord-Afrika
                                                                  Iran
                                                                  Sudan
                                                                  Somalia
                                                                  Terrorisme
                                                                  Spredning av
                                                              ...

Forsvarets veterantjeneste (FVT)

Forsvarsnett: Forsvaret vil ha veteransenter Katrine Gramshaug, SDV, 2007-06-06

– Forsvaret trenger et rekreasjonssenter for veteraner. Det er viktig at vi nå får på plass et fast sted hvor vi kan tilby tjenester til veteraner, sier forsvarssjef Sverre Diesen.

Av Katrine Gramshaug, Personell-, økonomi- og styringsstaben

http://www.mil.no/veteraner/start/aktue...

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X