Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Den snasne feltguiden!

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Opprinnelig skrevet av pioff
    Jeg så at en foreslo å dyppe fyrstikker i stearin for å gjøre dem vanntette. IKKE gjør det. Fyrstikkene blir vanskeligere å tenne og stearinet vil legge seg som et belegg på ripeflaten. Efter noen rip vil den være så full av stearin at du ikke kan bruke den. Det dere kan gjøre er å spraye fyrstikkene lett med hårspray - Elnett går bra. På den måten får dere et tynt, beskyttende belegg som ikke gjør fyrstikkene vanskelige å tenne eller som ødelegger ripeflaten.
    Hårspray er sikkert en god idé, og funker kanskje like bra/bedre. Men allikevel: Når du dypper fyrstikker i stearin, eller de fleste fyrstikker som selges nettop som "vantette fyrstikker", skal ikke ripes mot en ripeflate. De skal slåes bittelitt skrått mot en ripeflate. Ikke altfor hardt dog, for da knekker de. Dette forhindrer problemet du påpeker i stor stor grad.

Kommentér

• Hva med å investere i en liten fyrstikkbeholder? http://www.magasinet.no/display.aspx?me ... rodid=1915

Kommentér

• Eller hva med å bare ta en filmboks (de små runde svarte), og feste litt ripeflate på innsiden av den..?
        Semper Non Paratus

Kommentér

• Nå begynner vel de gamle ærverdige filmboksene å bli mangelvare etterhvert som det digitale medium overar stadig mer og mer?

Kommentér

• Er vel bare å ta turen innom loftet eller besteforeldre så finner man mye gammalt ¨skrot¨ hehe.

Kommentér

• Filmbokser er fine til fyrstikker. Men det er faktisk forskjell på lengden på fyrstikker (jeg har sjekket). De lengste er for lange for filmboksene. Her kan du evt. kutt av en halv centimeter ( husk å kutte nederst...). Bruk en skarp kniv ellers så risikerer du at fyrstikken sprekker. Et lite tips er å legge en bomullsdott over fyrstikkene og et par ripeflater øverst. Da risikerer du ikke at svovelet på fyrstikkene blir slått av når filmboksen dunker opp og ned i lommen eller sekken din.
              There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Kommentér

• Det får da være grenser for hvor mye en skal orke å modifisere stæsjet sitt, en stormlighter er god som gull den. evt legge fyrstikkene i samme plastikkpose/ tøypose eller SF som en har skrivesaker..

Men hvis noen har noen tips å triks for hvordan skrive en drøftingsoppgave hadde det vært fint.. Hehe

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Kefh
                  Det får da være grenser for hvor mye en skal orke å modifisere stæsjet sitt, en stormlighter er god som gull den. evt legge fyrstikkene i samme plastikkpose/ tøypose eller SF som en har skrivesaker..

Men hvis noen har noen tips å triks for hvordan skrive en drøftingsoppgave hadde det vært fint.. Hehe
                  Med fare for at enkelte mener dette temaet blir diskutert lenger enn langt, og kanskje i feil tråd, så mener jeg allikevel det er på sin plass å utdype "fyrstikk-emnet" litt, nettop for å opplyse "nye" om hvorfor så mange er opptatt av fyrstikker. Nå skal ikke jeg snakke for fler enn meg selv, så dette er mitt forsøk på å lage en drøftingsoppgave ut av min egen fyrstikk-fetisj

Stormlighter? Helt enig med deg. De er gode som gull. Selv bruker jeg en modell som heter Silva Helios: http://www.vpg.no/eshop/pub/engine.php?id=558 (Mener den kosta 199,- hos Clas Ohlson.) Bruker butan-gass, med en lei tendens til å fryse. Så den må bæres mot kropp vinterstid. Om noen har peiling på utvalget av stormlightere med forskjellig brensel, og hvilken modell/brensel som fungerer best vinterstid, så er jeg interessert i å høre det. Jeg bruker lighteren til alle praktiske formål, og den har aldri svikta meg. Men.. jeg ville aldri stolt blindt på lighteren alene. Derfor bærer jeg også fyrstikker vanntett, samt ildstål. Kniv har jeg også på kropp, ergo skulle lighteren stoppe å virke, eller Gud forby slippe igjennom utstyrskontrollen en dag, så har jeg backup. For meg handler det om å være forberedt på det uforberedte. Går jeg gjennom isen alene vinterstid, og lighteren har tatt kvelden, så kan de fyrstikkene på 5 gram muligens redde livet mitt. Det er mer enn grunn god nok for meg til å modifisere stæsjet mitt.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av pioff
                    Filmbokser er fine til fyrstikker. Men det er faktisk forskjell på lengden på fyrstikker (jeg har sjekket). De lengste er for lange for filmboksene. Her kan du evt. kutt av en halv centimeter ( husk å kutte nederst...). Bruk en skarp kniv ellers så risikerer du at fyrstikken sprekker. Et lite tips er å legge en bomullsdott over fyrstikkene og et par ripeflater øverst. Da risikerer du ikke at svovelet på fyrstikkene blir slått av når filmboksen dunker opp og ned i lommen eller sekken din.
                    Snusboks for pokker.

Kommentér

• Tamponger er greie å ha,absorberer fuktighet og er lette å få fyr på.Hehe,har vel en del sånne hjemme.

Kommentér

• Ved lengre treninger er det gull å ha med en neggelklipper. Det er ubehagelig å ha lange negler på tærne når man skal gå langt, eller å ha lange negler på hendene som hindrer god håndtering av våpen fordi man ikke vil brekke neglene Altså ha med neggelklipper på lengre treninger. Ved alle treninger bør man klippe neglene ca 3 dager før man reiser ut.
                        Ehh... hva gjør den knappen her?

Kommentér

• Denne må dere ikke la dø ut, folkens!

Kommentér

• Drar aldri i felt uten samekniven min, den kan brukes til det meste! Smøre brødskiver, hugge raier, lage teltstenger etc.
                            Har festet den i en karabinkrok i en beltehempe på høyre side av felt buksen, så henger kniven ned langs foten og inn i lårlomma. På denne måten er den alltid med deg selv om du ikke har GRU på og den er heller ikke i veien

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Joachim
                              Hva med å investere i en liten fyrstikkbeholder? http://www.magasinet.no/display.aspx?me ... rodid=1915

ikke dumt men det er også mulighet å brukke en film rul holder (til gamle typer fotoaperat ikke digetale)
                              den er tett og er som oftes sort.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av njetnjet
                                Drar aldri i felt uten samekniven min, den kan brukes til det meste! Smøre brødskiver, hugge raier, lage teltstenger etc.
                                Har festet den i en karabinkrok i en beltehempe på høyre side av felt buksen, så henger kniven ned langs foten og inn i lårlomma. På denne måten er den alltid med deg selv om du ikke har GRU på og den er heller ikke i veien
                                Hvordan føler du at dette funker med hoftebelte?

Kommentér

• For de som er opptatt av å lage bål så kan jeg anbefale å se noe av Ray Mear's dokumentarer.
                                  Den mannen kan lage bål av våte gråsteiner.. Han er selveste HI jeger-TV.

Kommentér

• En trykklef, Men den er god

Putt fyrstikkene oppi, riv av en tennside fra eksen og lim den under lokket.

Hviklen tennside på eksen hun har jo tennsider på alle kanter :-)

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av harding
                                      Opprinnelig skrevet av njetnjet
                                      Drar aldri i felt uten samekniven min, den kan brukes til det meste! Smøre brødskiver, hugge raier, lage teltstenger etc.
                                      Hvordan føler du at dette funker med hoftebelte?
                                      Ingen problem

Kommentér

• Ett lite tips til. hvis det ikke er sagt allerede..... vaskeservietter, og helst uten parfyme, både til kropp og til snoppen, greit å ha når man er noen dager i felt, og ang mat, hva med å pakke maten på samme sted i sekken?? greit når halve laget er i op, og resten skal gjøre klar en base, mørkt og svart og drittvær..... da er de kjekt å pakke likt

One shot, one kill

Kommentér

• Hæ?! Hvor har det blitt av visdomsordene; Man har ikke vært lenge nok i skogen før man har ost nok til en brødskive.

Men fra spøk til alvor, det er kjekt med hygiene på tur ja. Våtservietter kan brukes til flere ting, om man har med den typen med alkohol i så funker de ok som tennbrikke. Det samme gjør tamponger (!), man kutter bare av en bit og river den ut, så man får et tynt lag med tråder. Tenner lett og brenner ok.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av r66
                                            vaskeservietter, og helst uten parfyme
                                            Til dere som blir spist opp av mygg og diverse dritt, parfymelukten tiltrekker seg jævelskapen

Kommentér

• mygg tiltrekkes også av CO^2, så det å blåse på de for å få de unna funker dårlig. bedre å vifte med armene, og sette seg i bålrøyken.

Kommentér

• For å få myggen unna leirbålsplassen, kan dere legge en kjuke (tresopp) i utkanten av bålet slik at den blir lilggende å ryke og ulme. Myggen liker ikke lukten.
                                                There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Kommentér

• De av oss som ikke fyrer bål annet enn i det sivile eller under nødbivouak kan stikke innom Skandinavisk Høgfjellsutstyr og se om de har det svensk-nettet de pleidde ha - en slags nettingpose man bl.a kan sanke ting i, bruke som drop pouch eller tre over skallen slik at mygga ikke når fram til eksponert hud der.

Kosta vel en 80,-lapp sist jeg så de hadde slikt, men jeg slapp å handle slikt selv - det kom rekende på ei fjøl sendt av noen kursarrangører.

-Vedr. fotobokser til 135mm ruller, så så jeg ei bøtte med slike liggende på Ski Senter sist jeg var innom der, med skilt om at det bare var å forsyne seg - folk bruker vel ikke slikt som 135mm-film lengre så da er boksene tomme og klare til bruk :

Fyrstikker er nevnt, div medisiner kan også nevnes fint får plass inni slike.

Hva turtips angår har "turtøyprodusenten uvær-knaus" (Vi driver vel ikke med reklame her inne, gjør vi vel ?) en egen sajt for turtips - de deler ut gavekort á kr. 1.000,- til månedens tips også, som fort kan byttes inn i ting man trenger.

Fikk jakke + bukse mot et uhyggelig fint lite mellomlegg der engang i tiden.

PM for de som har lyst å sjekke ut sajten, og ikke makter vri skallen til å "lese" kodinga av navnet på tyurtøyprodusenten (ingen som så 71' Nord ??)
                                                  Shaking the ground with the force of a thousand guns

Kommentér

• Mye lure løsninger her for å unngå mygg.. Er det ikke bare å ha med seg en myggstift i GRU'en? Det har funka fint for meg

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av njetnjet
                                                      Mye lure løsninger her for å unngå mygg.. Er det ikke bare å ha med seg en myggstift i GRU'en? Det har funka fint for meg
                                                      Jeg tror stikkordet her fort kan være "Finnmark"...
                                                      Semper Non Paratus

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av 1.4papa
                                                        Opprinnelig skrevet av njetnjet
                                                        Mye lure løsninger her for å unngå mygg.. Er det ikke bare å ha med seg en myggstift i GRU'en? Det har funka fint for meg
                                                        Jeg tror stikkordet her fort kan være "Finnmark"...
                                                        Joa, men nå bor jeg i Finnmark..så jeg kjenner godt til mygga

Kommentér

• Dobbel post, slettet Isak
                                                          Elite Som En Trensoldat

Kommentér

• Noen ting jeg selv har erfart og tips fått fra andre,
                                                            - På din skuddsikre vest, klipp til et liggeunderlag og stapp dette nedi slik at platene blir liggende bak liggeunderlaget. Dette er god polstring og skåner platen skulle man være så uheldig å miste vesten i bakken, man står topcover el.
                                                            Dette er et must, for platene skal IKKE uttsettes for slag og støt!

- God og enkel substitutt for slike dyre MagPul-greier (takker en jeg jobbet med tidligere for denne);
                                                            Du trenger paracord (slik en kan ta ut innmaten på) og TP6 ledning.
                                                            1. Klipp til ca. 35cm paracord og nøkk ut innmaten.
                                                            2. Klipp til ca. 20cm TP-6 ledning.
                                                            3. Tre TP-6 ledningen igjennom paracorden.
                                                            4. Adskill AG magasinet og bind de to stumpene som er til overs på paracorden sammen.
                                                            5. Sett så sammen magasinet igjen og tre bunnplaten på magasinet over din nye løkke slik at knuten er inni magasinet. Vips så har du spart noen kroner. Eventuelt kan du drille to små hull nederst på magasinet og binde paracorden sammen gjennom disse.
                                                            Målene er vel og merke veldig omtrentlige, men dere skjønner sikkert tegningen. Finn det som passer for deg.

- Bruk skolisser eller paracord for å binde lykter etc. til våpenet ditt. Picatinny er ikke noe garanti for at tingene sitter godt hele tiden.

- På CV-1 vesten er det noen greier med knapper på som brukes for å feste pistolbeltet til vesten. Disse kan fint brukes for å feste hjelmbrillene til hjelmen slik at disse ikke faller av. På skogskamo trekket er det ganske rett fram, bruk elastikken som brukes for å feste kvister etc.
                                                            På ørkenkamo trekk blir det å snitte noen hull i trekket og tre disse "greiene med knapper" gjennom disse hullene. Et lurt triks i ludo her er å forsterke snittet med gafferteip el.

- Rammen til en reconpack kan fint brukes som piggyback når en skal ha med seg mye tungt og bulky utstyr ut på tur og reconpack i seg selv ikke er optimalt. Dette kan f.eks. være ting som sammenleggbar båre, RFK ammo, M72, BK-ammo, liggeunderlag mm. Fjerne selve sekken fra rammen og bruk stropper av sort eller evt. bungee-cords for å feste utstyret til rammen. Fest også din stridsekk til denne så har du ditt personlige utstyret med i tillegg.

- Hattehylle på MB laget av Ecolog klesnett er også en hit (for dere i MeS). Genialt til kart og koffein.

Kommer nok på flere ting etterhvert...
                                                            Elite Som En Trensoldat

Kommentér

• Fanden... Moderator hadde noen av dere vært så vennlig ?
                                                              Elite Som En Trensoldat

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Veteranmeldingen 2020

Meld. St. 15 (2019–2020)

Også vi når det blir krevet — Veteraner i vår tid

Tilråding fra Forsvarsdepartementet 15. april 2020, godkjent i statsråd samme dag. (Regjeringen Solberg)

Melding til Stortinget

Meldingen oppsummerer de seneste ti årenes innsats for personell i internasjonale operasjoner for Norge, og peker ut veien for den framtidige...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

COVID-19 virusutbrudd

En ny type coronavirus som nå sprer seg i Kina.

Det ble først oppdaget i midten av desember i millionbyen Wuhan i sentral-Kina. Viruset tilhører coronavirus-familien, men dette er en helt ny variant som ikke er oppdaget tidligere. Det finnes forskjellige typer coronavirus innenfor denne familien, men denne genetiske koden ligner mest på SARS av de vi kjenner til.
                                                              Mest sannsynlig...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                                              NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Nyhetssaker: Veteraner

Starter en nyhetstråd for relevante nyheter for Veteraner. Innenlands som utenlands.

Åpent for alle å publisere det man finner interesseant.

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                                              http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                                              Kode:
                                                                  Globale utviklingstrekk
                                                                  Nordområdene / Arktis
                                                                  Russland
                                                                  Afghanistan
                                                                  Pakistan
                                                                  Kina
                                                                  Midtøsten og Nord-Afrika
                                                                  Iran
                                                                  Sudan
                                                                  Somalia
                                                                  Terrorisme
                                                                  Spredning av
                                                              ...

Forsvarets veterantjeneste (FVT)

Forsvarsnett: Forsvaret vil ha veteransenter Katrine Gramshaug, SDV, 2007-06-06

– Forsvaret trenger et rekreasjonssenter for veteraner. Det er viktig at vi nå får på plass et fast sted hvor vi kan tilby tjenester til veteraner, sier forsvarssjef Sverre Diesen.

Av Katrine Gramshaug, Personell-, økonomi- og styringsstaben

http://www.mil.no/veteraner/start/aktue...

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X