Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Den snasne feltguiden!

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Her er det snakk om ødeleggelse av forsvarets materiell for å ikke snakke om at du skal ta vare på det!!!

Rømme er ikke bare kult, men din plikt! Det er et poeng med å bli tatt og kjørt gjennom den kverna. Du skal lære å takle det, men du får mer enn nok muligheter til å rømme og oppleve det også. For å si det sånn så er det ditt eget befal som røper hvor du befinner deg så bli tatt blir du om du vil eller ikke...

Du skal jo trenes til å oppleve/takle en slik situasjon ved en skarp gjennomføring, og da ville du ikke ha punshet hull i feltlua og Gud vet hva av mere ødeleggelse av materiell.
    Tenk hvis du er vant til å disse lure løsningene under slike situasjone, men ikke har samme mulighet når det smeller i virkeligheten, da sliter du maximalt... Det er mine tanker rundt det...

Kommentér

• Det vises ikke på de som snur hetta di
      Nei, men nå har de lest om det på milforum. Som jeg kjenner "hettesnuerne" kommer neppe mottiltak til å bli lagt ut her;-)

Jeg er ikke moderator, men dette kan jo være et hint om å holde seg til tips og triks for feltlivet generelt, ikke for å gå inn på taktikker og prosedyrer (uansett verdi...)
      "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
      - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

• Det er vel ikke alle som kommer borti fangetjænest uansett.
        Det er ikke noe man trener til på forhånd, man tar det som det kommer...

Kommentér

• Godt poeng lille Arne, men jeg følte at dette kunne stå slik at man vet hva man IKKE skal gjøre med utlevert utstyr. Hvis det sklir videre ut så vil modereringen blit tightere.

Kommentér

• Igjen, la vær å snakk om slike "juksetriks" hvor du ikke lurer andre enn deg selv, eller poster innlegg bare for å poste. Det kalles å poste for rank, og i slike informative tråder så passer ikke det inn.

Moderator - Neo

Kommentér

• Hvis man må drite i felt uten BC tilgjengelig, så er det beste å finne seg ett tre som har blitt felt og sette seg over den(Legg tissen slik at du tisser bak). Men det viktigeste her er å huske å prøvesitte FØR du begynner å drite. Er kjipt å lande i egen dritt pga råtten stokk.
              Pass også på at bukseselene er samlet oppe i buksa, så de ikke ligger i Kill-Zone
              Ehh... hva gjør den knappen her?

Kommentér

• Hehe. Lagføreren min glemte å sjekke om stokken var solid nok, før han satte seg ned for å tømme ryggen. Han var ikke mye blid etterpå
                Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

• Hvis man må drite i felt uten BC tilgjengelig, så er det beste å finne seg ett tre som har blitt felt og sette seg over den(Legg tissen slik at du tisser bak).
                  Eventuelt lærer man seg korrekt teknikk for å sitte på huk uten støtte. Spør hvem som helst utenfor Nordvesteuropa/Nordamerika, eller en ninja. Tissen kontrolleres manuelt.
                  "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
                  - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

• Noen som snakker av erfaring leser jeg ; )

Kommentér

• Denne var så bra at den MÅ være med her...
                      Hvis radiatoren på bilen din blir skutt i filler, kan den fixes med noen deler fra et kjøretøy tilhørende fienden, samt en ryggsekk...
                      http://www.norvetnet.no/fotobase/mypics ... ruvar3.jpg
                      Turbo bullshit...No real power.

Kommentér

• NoFear: Erfaring kommer med prøving og feiling
                        Ehh... hva gjør den knappen her?

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Klabb
                          Det er selvfølgelig ikke noe jeg gjorde samtidig. Har selvsagt gått mange, mange mil med stridsvesten før jeg begynte å eksperimentere. Poenget er at med eller uten pistolbelte er bæresystemet slik at om du ikke går med splintvest bærer man all vekta i stridsvesten på de inneste 5 mm av skulderene på CV-I og CV-II. Det gnæger om man går langt.

Fjerner man imidlertid all vekt fra vesten så gnæger den ikke, og når den først er så lett er også pistolbeltet uten noen vesentlig funksjon.

Det funker for meg i hvert fall, dog driter jeg litt i det da det ikke er mange flere kilometerne jeg skal tilbakelegge i den middelmådige vesten der.
                          Jeg må først innrømme at jeg ikke har gått veldig lange marsjer med vesten, da dette ikke har vært relevat i min tjeneste hittill. Derimot vektlegger jeg bevegelsesfrihet. En tight vest som ikke slingrer ved løping og f.eks nedsprang, sibo osv er viktig. Man blir hurtigere, og alt på vesten blir bedre tilgjengelig hvis den sitter godt fast på overkroppen. Jeg synes at det å tømme den blir en altfor lettvint løsning, ettersom i mange oppdrag er det en del ting som kan regnes som et minimum å ha med seg. Man kan jo ikke tømme pakningen heller, bare fordi den blir mer behaglig å bære av den grunn...

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Neo
                            Gaute: Grunnen til at det ble foreslått at tannbørste og basic hygiene artikler skulle ligge i lokket på sekken var fordi denne listen var opprinnelig laget for og av hv-ungdom. Hv-ungdom har ikke utlevert stridsvest, men bruker kryssreimer, pistolbelte, magasintasker, feltspade og vannflaske.
                            Veldig god liste...

HVU i hv16 får ut stridsvest fra nå

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av steinhaug
                              HVU i hv16 får ut stridsvest fra nå
                              Jeg vet at det kommer mange misunnelige kommentarer etter innlegget ditt. Til dere som vil diskutere det, så ta det i en annen tråd, slik at vi holder "tips og triks" tråden ren.

Kommentér

• Tar opp denne igjen siden det er folk som skal ut i førstegangstjeneste:

PAKKETIPS:

Mat og drikke til den første dagen, og legg det du trenger til det første døgnet øverst i sekken. Det er
                                viktig at det er raskt tilgjengelig.

Førerkort (og evt. andre sertifikater) og kopi av relevante attester, helsebok/vaksinasjonsattest og eventuelle nye legeattester

Undertøy - skikkelige truser, sports-BH (for jentene) og sokker til trening. Forsvarets sokker er av ull og ikke alltid like behagelig.

Private klær - treningstøy,
                                joggesko og nattøy

Håndkle - forsvarets håndklær er små, et stort er praktisk på vei til og fra dusjen.

Toalettsaker - det du trenger for tre uker, for i denne perioden er det ikke lov å forlate leiren. For jenter: Ta med nok spenner og strikker.
                                Nå må du sette opp håret, hvis du ikke går for en crewcut ;-)

Negleklipper - for lange negler blir fort ubehagelig.

Lommepenger - det tar to -
                                tre uker før man får penger,
                                så ta med litt ekstra.

Såle med luftdemping - særlig når man skal lære sluttet orden. Da er det mye tramping hele dagen.

Quick shine - skoene skal være
                                nypusset til hver oppstilling,
                                men et drag med denne fjerner støv og smuss i èn rask bevegelse.

Solkrem - essensielt hvis man skal være ute i felten om sommeren

Bok, kortstokk og musikk -
                                tidsfordriv i rolige stunder
                                Mobiltelefon. Men den kan bare brukes på rommet.

TID OG STED:
                                Fremmøte: Sted og dato for
                                fremmøte står på innkallingskortet.

Transport: ved effektiv reisetid over 10 timer har du krav på gratis flyreise. Ved effektiv reisetid under 10 timer benyttes offentlig
                                kommunikasjon (tog og buss).

Husk innkallingskortet, det bruker du for å oppnå reisemoderasjon.

Hoit!
                                84mm
                                What happens in the garage, stays in the garage

Kommentér

• CV I vesten: må vel være en smal sak å padde der det gnager?!

mye av vekten kommer foran, så jeg har montert feltflaske lomme nede på ryggen slik at jeg får litt motvekt som drar vesten ned bak så den ikke ligger så tett opp i nakken. ikke testet det over tid enda.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av barbaren
                                    CV I vesten: må vel være en smal sak å padde der det gnager?!

mye av vekten kommer foran, så jeg har montert feltflaske lomme nede på ryggen slik at jeg får litt motvekt som drar vesten ned bak så den ikke ligger så tett opp i nakken. ikke testet det over tid enda.
                                    konfig er avhengig bla av oppsetning. For de fleste av oss er kjtopplasting ganske aktuelt. Da er det greit å kjøre mest mulig utstyr på brystet (ikke sidene og bak) og da blir vekten ett problem (hvis du ikke bruker splint/skuddsikker vest under...). Litt padding er vel da kanskje ikke å forakte.

PS, når du kjører flasken bak slik du gjør er det lurt å knipe inn hekten i pistolbeltet med leatherman'en - ellers hopper den lett av når du setter deg på ymse ting.
                                    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Sofakriger
                                      Opprinnelig skrevet av barbaren

konfig er avhengig bla av oppsetning. For de fleste av oss er kjtopplasting ganske aktuelt. Da er det greit å kjøre mest mulig utstyr på brystet (ikke sidene og bak) og da blir vekten ett problem (hvis du ikke bruker splint/skuddsikker vest under...). Litt padding er vel da kanskje ikke å forakte.

PS, når du kjører flasken bak slik du gjør er det lurt å knipe inn hekten i pistolbeltet med leatherman'en - ellers hopper den lett av når du setter deg på ymse ting.
                                      kan bare si at det å kjøre BV206 med CV1 og vannflaskelommer på er drid. du får ikkje plass til å sitte godt. det eg gjorde var å bare ha på den som eg hadde vannflaska i den andre lå i sekken eller bak i vogna. my beder plass. går å kjøre ein cammelback og kaste begge lommene av. det samme såg eg at mange andre kjøretøy oppsett folk i 2.bn gjorde(MB, fotlag, m113)

Kommentér

• ser problemet, men har som sagt ikke testet. har sittet på stol og det er helt greit, problemet kommer vel når du skal skli inn på plass bak i mb`en sammen med 5 andre fullrigga voksne menn og stridssekk. kanskje jeg kan flytte den til øverste festet? kommer den i veien for hjelmen? når jeg ligger å skyter? poenget var vel å få en motvekt til vekten foran og samtidig få noe bort fra hoftene. jeg har også flyttet magasintaskene over på høyre side for i det hele tatt å ha tilgang på dem ved liggende skyting og at de ikke bretter seg ved knestående, i tillegg har jeg skråstilte magasiner på brystet.

det gjenstår å se om det funker for meg

Kommentér

• Jeg så at en foreslo å dyppe fyrstikker i stearin for å gjøre dem vanntette. IKKE gjør det. Fyrstikkene blir vanskeligere å tenne og stearinet vil legge seg som et belegg på ripeflaten. Efter noen rip vil den være så full av stearin at du ikke kan bruke den. Det dere kan gjøre er å spraye fyrstikkene lett med hårspray - Elnett går bra. På den måten får dere et tynt, beskyttende belegg som ikke gjør fyrstikkene vanskelige å tenne eller som ødelegger ripeflaten.
                                          There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Kommentér

• Beste er ligther uansett spør du meg.

Kommentér

• Jeg har opp igjennom årene vært litt frem og tilbake med tanke på fyrstikker uten/med stearin, stormfyrstikker, zippo, gasslighter og andre løsninger - fordeler og ulemper ved alt..

En kar jeg må si meg litt imponert over er jo godeste Ray Mears..

http://www.raymears.com/

Mye kan sies om han, men det jeg synes er artig er at han er ydmyk når han ferdes i nye områder, og veldig lærevillig. Ett tips han hadde plukket opp var å medbringe følgende i "panikkposen" sin..

Helt vanlig Bic lighter (billigste rema-sort) og en liten bit sykkeldekkslange.. - Gummien tar relativt fort fyr, og brenner godt og lenge - som han selv sier "if this doesn't get your fire burning - nothing will"..

Nå er jo ikke jeg noen utstyrsfreak - men for de av dere som liker sånt, så sverger jo Ray selv til Norrøna produkter, og har til og med "ullfrotte" produkter.. Artig at han velger nordisk.

Steinar T

Kommentér

• Når vi er inne på båltenning å slikt. Alle bør ha en boks kiwi i lomma, den er kjekk til å tenne bål med. Legg den nederst i bålet og tenn på. Da er det bare å legge ved oppå til den tar fyr. Så kan man bare ta ut kiwi boksen og sette på lokket når bålet har tatt fyr.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Hjortejeger
                                                  Ta en f.eks. gul overstrykningspenn og merk av alle rute nr. før du laminerer/tar på kontaktpapir.

MYE lettere å finne kart ref. siden da man slipper å lete etter de forbanna rute nr. som er på kartet.
                                                  Var noen i troppen min som fant ut at det var genialt å streke opp selve ruta de skulle gå slik at de slapp å synse så mye med kartet. Ikke særlig populært når hele patruljen ble tatt av fi, og ved antatt x-stilling svare på hvorfor FI nå visste hvor de kom fra og hvor de skulle...

Ellers er hodelykt genialt i en mørk femduker. MYE bedre enn lommelykt videre har du ;
                                                  jukka-stikke
                                                  samekniv (enklere å kappe raier som jegere kaller det)
                                                  grillkrydder til RSP!!! (hvis dette enda inntas)
                                                  tabasco (til å svekke smaken til dry-techtorsk)
                                                  og det kan vel aldri bli for lite snickers.

Kommentér

• gjore opp ild

jeg har med stort hell brukt noe som kalles maya-sticks. det er trepinner med mye naturlige oljer. tar lett fyr og brenner som f. bra pa vinteren og I regn. far kjopt I de fleste vildmarksforetninger.

Kommentér

• Maya-sticks - blir det omtrent det samme som tyri? Hvis vi skal være riktig norske så hold øynene oppe for tyrived. Ta det med deg hjem, kutt det opp i passende biter og du har et produkt som sikkert er bortimot like bra som maya-stickene.
                                                      There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Kommentér

• maya-sticks selges forøvrig på Clas Ohlson.

Kommentér

• Spørsmål: Er det lov til å ha med seg alt dette på f.eks FJ opptak??
                                                          Er jo noen sabla gode tips og triks dere kommer med...

Kommentér

• Det er ikke lov. Tanken er at folk skal lære seg det grunnleggende før de kan gå videre til mere avansert utrustning/triks... Hvorfor? Fordi hvis disse hjelpemidlene blir ødelagte der ute så skal en kunne overleve og hvis mulig fullføre oppdraget uten dem også...

Kommentér

• Ja denne burde bumpes! bra tråd for alle som er nye!

Opprinnelig skrevet av Grevling

og det kan vel aldri bli for lite snickers.
                                                              Joda enten bruk Sickers som øvelses sjokko og kunn det eller varrier i typene.

Jeg trenger mye mat når jeg er ute så litt ekstra digg er Alfa Oskar.
                                                              Men det har hendt at snickersen vokser i munnen, faktisk så mye att den måtte ut...

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Veteranmeldingen 2020

Meld. St. 15 (2019–2020)

Også vi når det blir krevet — Veteraner i vår tid

Tilråding fra Forsvarsdepartementet 15. april 2020, godkjent i statsråd samme dag. (Regjeringen Solberg)

Melding til Stortinget

Meldingen oppsummerer de seneste ti årenes innsats for personell i internasjonale operasjoner for Norge, og peker ut veien for den framtidige...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

COVID-19 virusutbrudd

En ny type coronavirus som nå sprer seg i Kina.

Det ble først oppdaget i midten av desember i millionbyen Wuhan i sentral-Kina. Viruset tilhører coronavirus-familien, men dette er en helt ny variant som ikke er oppdaget tidligere. Det finnes forskjellige typer coronavirus innenfor denne familien, men denne genetiske koden ligner mest på SARS av de vi kjenner til.
                                                              Mest sannsynlig...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                                              NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Nyhetssaker: Veteraner

Starter en nyhetstråd for relevante nyheter for Veteraner. Innenlands som utenlands.

Åpent for alle å publisere det man finner interesseant.

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                                              http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                                              Kode:
                                                                  Globale utviklingstrekk
                                                                  Nordområdene / Arktis
                                                                  Russland
                                                                  Afghanistan
                                                                  Pakistan
                                                                  Kina
                                                                  Midtøsten og Nord-Afrika
                                                                  Iran
                                                                  Sudan
                                                                  Somalia
                                                                  Terrorisme
                                                                  Spredning av
                                                              ...

Forsvarets veterantjeneste (FVT)

Forsvarsnett: Forsvaret vil ha veteransenter Katrine Gramshaug, SDV, 2007-06-06

– Forsvaret trenger et rekreasjonssenter for veteraner. Det er viktig at vi nå får på plass et fast sted hvor vi kan tilby tjenester til veteraner, sier forsvarssjef Sverre Diesen.

Av Katrine Gramshaug, Personell-, økonomi- og styringsstaben

http://www.mil.no/veteraner/start/aktue...

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X