Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Den snasne feltguiden!

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Synes trikset med å stappe steiner i støvvelen virket lurt.
    Husk bare på at du ikke skal utsette skinnet for sterkere varme enn du kan ta på uten å brenne deg.

Kommentér

• For de som er drittlei av at Reckon Packen knirker:
      Dette skjer fordi de to brede festebåndene for magebelte og skulderremmer gnisser mot rammen. Ergo, dersom man øker friksjonen mellom bånd og ramme, så vil det slutte å knirke....
      Løses enklest ved å ta av båndene, tape sportstape rundt rammen der båndene skal være og sette dem på, tighte godt.
      Har gått lydløst siden jeg kom på trikset!

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Veivisern
        For de som er drittlei av at Reckon Packen knirker:
        Dette skjer fordi de to brede festebåndene for magebelte og skulderremmer gnisser mot rammen. Ergo, dersom man øker friksjonen mellom bånd og ramme, så vil det slutte å knirke....
        Løses enklest ved å ta av båndene, tape sportstape rundt rammen der båndene skal være og sette dem på, tighte godt.
        Har gått lydløst siden jeg kom på trikset!
        TAKK, skal du faen meg ha! - Det har vært hakket før hele fordømte sekken har flydd uttafor noen skrenter - den knirkinga kan ta livet av en stakkar.. Dette skal fikses! TAKK!! TAKK!!

Kommentér

• Noen med tips for knirkende m77 også eller?

Kommentér

• Fyll de med varmt vann, gå de godt inn med gode sokker og plei dem godt.

Mine er lydløse...

Kommentér

• Angående dette med å følge pakningsplan eller ikke, så mener jeg at den kan og bør være en god indikator på hva som skal skje. Det er ofte slik at den som utformer pakningsplanen vet mest om hva man skal utføre og derfor er best rustet til å mene noe om hva man skal ha med seg. Men selvsagt er det alltid lurt å tilpasse slikt personlig. Komagenser er jo "på ordre plagg" så selv om mange driter i den så skal den tjukke jævelen ligge i sekken med mindre annet er utdelt!

Tips og triks som kanskje ikke er nevnt:

Ved regnvær i 7-duker, dersom toppduken drypper, bruk øverste del fra kokekar til å skrape av, og samle opp vannet for å hindre drypping på innsiden en stund. (jeg har selv delte erfaringer med denne).

Er du tom for dasspapir og har flere enkeltmannspakker fungerer disse bra som tørkepapir.

Ikke pakk for mye ting i feltjakka dersom du har stridsvest på utsiden, komforten kan økes ved å ha disse i vesten istedet.

Mitt beste tips er: monter pistolbelte på utsiden av stridsvest, ikke inni. Dette bedrer passformen helt ubeskrivelig!

Kommentér

• Det med feltjakka der var et godt tips.

Ang det med enkeltmannspakker og dasspapir: bruk noe annet! kjipt når du skal plugge noe igjen og du drar frem en IKKE-steril enkeltmannspakke etter forsvarets kylling i curry måltid.

Det med pistolbelte funker dårlig hvis du bruker pistolhylster/vernemaske/lårlomme på vesten.

Men bra at det kommer tips. Følg på!

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av pjokken
                  ikke noe i veien for å legge søpplesekken under i alle fall? det burde vel gå bra, men hørtes ikke helt bra ut å tre den rundt...
                  kan bekrefte at dette ikke er særlig smart, iallefall når fyringsvakten holder badstu-light tempo på fyringen sin. Da blir soveposen like våt som om man skulle bada med den :-)

Kommentér

• For å ta en "Hurtig vask" av tissen i felt, kan du holde for forhuden når du tisser, slik at all kukost blir med ut. Slipper at det lukter *** hver gang du tar av deg buksa.
                    Ehh... hva gjør den knappen her?

Kommentér

• Litt dasspapir med vann på gjør også susen.. Å bruke våtservietten fra feltrasjonen med siton duft utgår veldig. (ikke prøvd, men har hørt rykter om at det SVIR)

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Haward
                        For å ta en "Hurtig vask" av tissen i felt, kan du holde for forhuden når du tisser, slik at all kukost blir med ut. Slipper at det lukter *** hver gang du tar av deg buksa.
                        Dagens, evt gårsdagens..

Den skal faktisk prøves også.. Hehe..

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av kvmJF
                          Tips og triks som kanskje ikke er nevnt:

Ikke pakk for mye ting i feltjakka dersom du har stridsvest på utsiden, komforten kan økes ved å ha disse i vesten istedet.
                          Jeg vil heller si motsatt. Har man CV-I eller CV-II stridsvest så er bæresystemet så sjanseløst at det vil gnæge ubeskrivelig om man har mye vekt i den. Jeg har absolutt så lite som mulig i stridsvesten, nesten bare ammo.

Derimot er det er stalltips å legge igjen feltjakka hjemme på vinterføre. Med den nye hvitkammoen er det overflødig og fører bare til dårligere ventilasjon og større vanskeligheter med å snøre på seg evnt. recon pack. I løpet av to uker med øvelse vinterdrill i vinter brukte jeg ikke feltjakka en eneste gang og opplevde det som utelukkende positivt.

Mitt beste tips er: monter pistolbelte på utsiden av stridsvest, ikke inni. Dette bedrer passformen helt ubeskrivelig
                          Personlig har jeg ikke pistolbeltet på stridsvesten i det hele tatt, men så har jeg heller ikke noe jeg skal henge i det heller...

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Klabb
                            Jeg vil heller si motsatt. Har man CV-I eller CV-II stridsvest så er bæresystemet så sjanseløst at det vil gnæge ubeskrivelig om man har mye vekt i den. Jeg har absolutt så lite som mulig i stridsvesten, nesten bare ammo.

...

Personlig har jeg ikke pistolbeltet på stridsvesten i det hele tatt, men så har jeg heller ikke noe jeg skal henge i det heller...
                            ... og du har aldri tenkt over at disse to uttalelsene påvirker hverandre?
                            Uten pistolbelte i stridsvesten er den jo h***ete å gå med. Den sitter veldig mye bedre når den kan festes i livet; en får mye av vekta vekk fra skuldrene.

Kommentér

• Lærte faktisk noe nytt for en stund siden for det å tørke våte sko. Nå skal det sies at jeg ikke har hatt anledning til å prøve dette trikset, men han som fortalte meg trikset har brukt det i lang tid. Det var å Sette et telys i bunnen av hver sko (bak i hælen) og la det brenne ut. Telys gir ikke så mye varme at skinnet vil bli skadet, men det gir nok varme til at skoene tørker.

Kommentér

• Det høres veldig smart ut, men jeg tror dette fort kan gå galt i en trang 7 duker med fyringsvakter som dulter bordi og velter alt mulig i koma..
                                skal dog prøves..
                                andre som har gjort erfaringer med dette allerede kansje?

Kommentér

• Personlig ville jeg frarådet å bruke denne metoden pga. brannfaren.
                                  En ting er hvis bare støvlene brenner, men en annen er det hvis teltet/rommet/kassernen brenner med andres liv satt på spill!

Nå kan en dog spørre seg selv hvordan våte støvler kan ta fyr, men Murphy lusker alltid i bakgrunnen : ( Better safe then sorry!!!

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Pariah
                                    Opprinnelig skrevet av Klabb

...

... og du har aldri tenkt over at disse to uttalelsene påvirker hverandre?
                                    Uten pistolbelte i stridsvesten er den jo h***ete å gå med. Den sitter veldig mye bedre når den kan festes i livet; en får mye av vekta vekk fra skuldrene.

Det er selvfølgelig ikke noe jeg gjorde samtidig. Har selvsagt gått mange, mange mil med stridsvesten før jeg begynte å eksperimentere. Poenget er at med eller uten pistolbelte er bæresystemet slik at om du ikke går med splintvest bærer man all vekta i stridsvesten på de inneste 5 mm av skulderene på CV-I og CV-II. Det gnæger om man går langt.

Fjerner man imidlertid all vekt fra vesten så gnæger den ikke, og når den først er så lett er også pistolbeltet uten noen vesentlig funksjon.

Det funker for meg i hvert fall, dog driter jeg litt i det da det ikke er mange flere kilometerne jeg skal tilbakelegge i den middelmådige vesten der.

Kommentér

• Jeg har fått tak i en norsk stridsvest som visstnok var prototypen til CV1, og ble designet for bæring uten splintvest.
                                      CV1 ble designet FOR bruk med splintvest. (derav den sjangseløse vektfordelingen)
                                      Denne prototype vesten er derfor en million ganger bedre å gå med og anbefales på det varmeste.
                                      Den kostet meg bare 250kr på funif. Kan legge ut bilder om ønskelig.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av StealthWasp
                                        Jeg har fått tak i en norsk stridsvest som visstnok var prototypen til CV1, og ble designet for bæring uten splintvest.
                                        CV1 ble designet FOR bruk med splintvest. (derav den sjangseløse vektfordelingen)
                                        Denne prototype vesten er derfor en million ganger bedre å gå med og anbefales på det varmeste.
                                        Er jo med andre ord bareå hekte på seg splintvesten da - noe som er mye mer reellt. Og dt var vel det øving handlet om ...
                                        "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

• Fullstendig enig i det Sofakriger sier, men jeg har selv slitt med CV1 i ett år uten å ha fått utlevert splintvest, og jeg hadde satt pris på info om mulig alternativ til billig penge.
                                          Derfor min tidligere post.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av StealthWasp
                                            Jeg har fått tak i en norsk stridsvest som visstnok var prototypen til CV1, og ble designet for bæring uten splintvest.
                                            Kunne du lagt ut noen bilder? evt sendt de til meg?

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av vaskebj
                                              Opprinnelig skrevet av StealthWasp
                                              Kunne du lagt ut noen bilder? evt sendt de til meg?
                                              Her er bilder av vesten.
                                              Såvidt jeg vet så finnes den i både gammel og ny kamuflasje.
                                              http://www.putfile.com/stealthwasp

Kommentér

• denne var kjøpt på funif når og hvor?

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av No fear
                                                  Personlig ville jeg frarådet å bruke denne metoden pga. brannfaren.
                                                  En ting er hvis bare støvlene brenner, men en annen er det hvis teltet/rommet/kassernen brenner med andres liv satt på spill!

Nå kan en dog spørre seg selv hvordan våte støvler kan ta fyr, men Murphy lusker alltid i bakgrunnen : ( Better safe then sorry!!!
                                                  Nå er dette ikke akkurat det samme, men allikevel en relevant link..

http://www.wimp.com/fireboots/

Kommentér

• Angående brødposer... På rema selger de noe de kaller "matpakkeposer" som har litt kraftigere plastikk og ziploc! De er helt geniale til vanntett pakking av småting, men ikke så store som brødposene.

Kommentér

• Til fangetjeneste; Alle kjenner rutinene med hette bak fram osv. Et tips til de som faktisk ønsker å se igjennom hetta når dere sitter som fanger med hetta bak fram foran ansiktet. Man tar hetta og en synål og stikker masse hull i hetta foran øynene, dette tar litt tid men er verdt å gjøre. Det vises ikke på de som snur hetta di og det blir som å se igjennom en tynn ullgenser hvis noen skjønner prinsippet.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av trulsk
                                                        Til fangetjeneste; Alle kjenner rutinene med hette bak fram osv. Et tips til de som faktisk ønsker å se igjennom hetta når dere sitter som fanger med hetta bak fram foran ansiktet. Man tar hetta og en synål og stikker masse hull i hetta foran øynene, dette tar litt tid men er verdt å gjøre. Det vises ikke på de som snur hetta di og det blir som å se igjennom en tynn ullgenser hvis noen skjønner prinsippet.
                                                        Er det ikke kjekt å ha en hette uten hull a ?
                                                        Kunne jo begynne å regne.
                                                        Og hetta har en misjon ved ABC. Ikke at det kanskje er så aktuelt som regn men....endog.

Kommentér

Til fangetjeneste; Alle kjenner rutinene med hette bak fram osv. Et tips til de som faktisk ønsker å se igjennom hetta når dere sitter som fanger med hetta bak fram foran ansiktet. Man tar hetta og en synål og stikker masse hull i hetta foran øynene, dette tar litt tid men er verdt å gjøre. Det vises ikke på de som snur hetta di og det blir som å se igjennom en tynn ullgenser hvis noen skjønner prinsippet.
                                                          Noe du har vært borti i HV-U-tjeneste?

Kommentér

JUKS OG FANTERI! Hetta har en funksjon, og skal brukes til det når den tid kommer!

Du lurer ingen andre enn deg selv, og den som ikke tåler den testen (og/eller andre) og må jukse får pakke sammen og dra hjem!

Kommentér

• tenk så kult å rømme fra fienden på øvelse da

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Veteranmeldingen 2020

Meld. St. 15 (2019–2020)

Også vi når det blir krevet — Veteraner i vår tid

Tilråding fra Forsvarsdepartementet 15. april 2020, godkjent i statsråd samme dag. (Regjeringen Solberg)

Melding til Stortinget

Meldingen oppsummerer de seneste ti årenes innsats for personell i internasjonale operasjoner for Norge, og peker ut veien for den framtidige...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

COVID-19 virusutbrudd

En ny type coronavirus som nå sprer seg i Kina.

Det ble først oppdaget i midten av desember i millionbyen Wuhan i sentral-Kina. Viruset tilhører coronavirus-familien, men dette er en helt ny variant som ikke er oppdaget tidligere. Det finnes forskjellige typer coronavirus innenfor denne familien, men denne genetiske koden ligner mest på SARS av de vi kjenner til.
                                                              Mest sannsynlig...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                                              NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Nyhetssaker: Veteraner

Starter en nyhetstråd for relevante nyheter for Veteraner. Innenlands som utenlands.

Åpent for alle å publisere det man finner interesseant.

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                                              http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                                              Kode:
                                                                  Globale utviklingstrekk
                                                                  Nordområdene / Arktis
                                                                  Russland
                                                                  Afghanistan
                                                                  Pakistan
                                                                  Kina
                                                                  Midtøsten og Nord-Afrika
                                                                  Iran
                                                                  Sudan
                                                                  Somalia
                                                                  Terrorisme
                                                                  Spredning av
                                                              ...

Jente i kongens klær? Dette er tråden!

Oppfordring mottatt og iverksatt. Som jente i førstegangstjenesten er det ofte en del spørsmål som dukker opp før oppmøtedagen og under året i grønt, og en del av disse kan ikke alltid mannfolka/guttungene svare på- nettopp fordi de ikke kan sette seg inn i situasjonen. I denne tråden kan man stille spørsmålene, komme med tips og råd, eller bare dele erfaringer man har gjort seg underveis. Jeg har...

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X