Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Den snasne feltguiden!

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: Den snasne feltguiden!

Både jegerlua og headoveren synes jeg det er merkelig at har forsvunnet.
    Ved kølle skal ondt fordrives!

Kommentér

Her er link som fungerer!

Til Handbok Overlevnad

http://www.bushcraftuk.com/downloads/pdf/h_overlevnad.pdf

Kommentér

Nå er muligens ikke (men man vet aldri) dette noe som er så veldig aktuelt for medlemmene av dette forumet, men jeg mener å erindre at vi ble fortalt under en leksjon i vintertjeneste at enkelte former for sminke kan øke faren for frostskader?

Slo meg da dama stod og sminket seg i dag tidlig, mtp. at enkelte former for sminke faktisk er en form for "maling" og da kan tenkes å fryse om det blir kaldt nok.
        "Assumption is the mother of all fuck ups"

Kommentér

Det stemmer at sminke kan øke faren for frostskader. Mange typer sminke inneholder vann, og kan da fryse. Dette er en av grunnene til at man bruker fett til kamomaling.
          TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Kommentér

Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
            Det stemmer at sminke kan øke faren for frostskader. Mange typer sminke inneholder vann, og kan da fryse. Dette er en av grunnene til at man bruker fett til kamomaling.
            Og at skikkelig kuldekrem ikke inneholder vann.
            "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Opprinnelig skrevet av EivindM Vis post
              Både jegerlua og headoveren synes jeg det er merkelig at har forsvunnet.
              Ja det synes jeg også er temmelig merkelig.
              Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Kommentér

Jegerlua er etter min tid, men headoveren synes jeg var genial og jeg bruker den alltid i fjellet (vi brukte feltlue ved temperaturer varmere enn -10, loslue ved temperaturer under -10, det var ukehavendes jobb å sjekke temperaturen hver morgen og informere om hvilken av luene som skulle brukes til morgenoppstillingen). Jeg bruker forresten stadig loslua i fjellet om vinteren.
                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

"Jegerlua" var/er ment som innerlue til stålpotta. Ingen stålpotte ingen lue heller.
                  Headoveren ble erstattet av balaclava, en del kjøper seg Buff... full sirkel.
                  Om man hadde kalt det hals, hadde det vært bedre?

Lurer litt på om ikke headover/hals/buff var et a. uniformsplaggene som ble plukket opp etter tyskerne, da de sluttet med utenrikskrig.
                  Død ved Kølle!
                  Bla bla... Hybrid warfare is easy

Kommentér

Har tidligere i en annen tråd uttrykt min frustrasjon over bikini-linsedekselet til Aimpoint Micro T-1 - den som sitter på forsvarets MP-7. Denne faller av for et godt ord, og det blir dermed lett en TS på dekselet, og i verste fall blir linsene i siktet skadet. En slags løsning følger her, etter inspirasjon fra Rittmesters forslag om bruk av paracord og lim for å feste dekselet til våpenet:

Man tar et stykke paracord på ca 3 fingerbredder (tatt fra hukommelsen, så ikke følg dette slavisk). Denne tres gjennom en glippe ved skruen på siktemontasjen og mellom de to gummitrådene på linsedekselet, og endene sveises så sammen med en lighter e.l. Når man så setter dekselet på siktet, tres den gummitråden som normal ligger på toppen av siktet under bryteren på høyre side av siktet. Forutsatt at paracorden er kort nok, blir da gummitrådene liggende tilstrekkelig i spenn til at det hele sitter godt fast under transport, og når våpenet skal brukes kan man bare flippe av dekselet og det blir hengende fast på siden av våpenet tilstrekkelig høyt til at det ikke kommer i veien for betjening/ildhåndgrep.

Etter mye plunder og en svidd fingertupp, ble det fra en kollega påpekt at det kanskje også kunne funket å bare bruke en strips... Det gjør det sikkert, men det har jeg da altså ikke testet
                    Ved kølle skal ondt fordrives!

Kommentér

Jeg bruker elektrikkertape til tilsvarende løsning på linsedeksel til kikkertsikte. Etter å ha knekt et utall butler creek type deksler fant jeg ut at det enkle ofte er det beste.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Kommentér

Tango Down IO cover. Koster ca 30 dållas, og er en million ganger bedre enn bikini løsningen.
                        - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                        Working...
                        X