Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Hva er grunnleggende soldatferdigheter?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Tror ikke man ska glemme PV´våpen. Fokuset her er på en motstander som er lett infanteri. Tror man skal se litt bredere. En avd som ikke har noen form av PV-kapasitet er ju helt sjansløs om den møter en mekanisert avd (som feks en pansret oppklaringstropp).

En historie fra et svenskt øvingsfelt:

En "russisk/sovjetisk" mek.inf tropp anfaller den svenske infanteribataljonens san.tropp som svarer med å løpe mot FI og peke på de røde korsene som prydet folk og fe.

Hadde disse soldatene klart seg i krig?

Tror at holdninger er viktige.

En annen ting som alle bør kunne er bruk av feltspade. Ikke til nærkamp men til å grave så fort man har tid til dette.
    Minsk, det nye Utopia

Comment

Våpenkultur og forsvarlig håndtering av dødelige gjenstander må læres hvis en person skal kunne bære våpen ute i virkerligheten, krig eller ei.

Grunnleggende kjennskap til krigens folkerett er like viktig. De som væpner norske menn og kvinner og betror sin og landets sikkerhet til dem må kunne vite at de er til å stole på. Det er IKKE bare SV- politikere som bryr seg om denslags, og som del av statens apparat for utøvelse av organisert ekstremvold tar det seg MILDT sagt dårlig ut å si at krigens folkerett er opp til den enkelte soldat å bry seg om, hvis han gidder.
      Vel opp før dag! De kommer vel over den hede.

Comment

Opprinnelig skrevet av MMB
        Den dagen vi fikk pistolen utlevert var det mange på kasernen på kveldstid som lekte "selvmord", pekte og trakk av mot hverandre og latet som dem spilte Russisk rullett..
        Russisk rulett er i utgangspunktet ganske dumt....Russisk rulett med pistol er i en helt egen klasse av dumskap...
        Beidh a lá leo

Comment

Jeg vil nå fremdeles hevde at det er viktigere at soldatene jeg hadde i fjor kunne bruke Glocken (sekundærvåpenet) de hade utlevert, fremfor en mg3 som ikke fantes i troppen, knapt nok i bataljonen (tror det var 5 eller 6stk i hele bataljonen). Men jeg skal slutte å gnæge om den mg'en nå, jeg kommer ikke igjennom uansett ser det ut som, he he
          Best blandt likemenn

Comment

Opprinnelig skrevet av Bestefar
            Den dagen vi fikk pistolen utlevert var det mange på kasernen på kveldstid som lekte "selvmord", pekte og trakk av mot hverandre og latet som dem spilte Russisk rullett..
            Russisk rulett er i utgangspunktet ganske dumt....Russisk rulett med pistol er i en helt egen klasse av dumskap...
            Heldigvis er ikke sånn dummskap særlig arvelig

Comment

Nærkamp er ikke en dum ferdighet. Som sagt tidligere fremmer det en viss aggressivitet holdning når det trengs. Samtidig er det nyttig hvis man får behov for å pågripe en motvillig arrestant, man merker det når man under trening skal bli pågrepet av en person som ikke har noe begrep om hva slags krefter som må til... Da skal de være lovlig glad for at det ikke er noen som vil dem vondt de har med å gjøre, bryteøvelser hvor man kan bruke tilnærmet full kraft bøter på dette. Såvidt jeg har forstått har nå det amerikanske forsvaret begynt med noe MMA-inspirerte greier, hvor de først fokuserer på bryteteknikker, for det første fordi man raskt kommer opp på et adekvat nivå, for det andre at man kan ta i ganske hardt uten å skade hverandre og for det tredje så er det god fysisk trening. Slik trening trenger ikke ta lang tid heller, 30 min før dagen avsluttes, eller som en post på rulleringstjeneste, venting på skytebane, så kjør en mot en brytedriller, kombinert med pushups og spensthopp, eller sprint med makker på ryggen. Det går kjapt og er ekstremt gunstig og relevant trening. I tillegg kan man kjøre slagkombinasjoner og aggresjonsdriller. Vil også si meg utrolig enig med tidligere talere som har fremhevet at man bør utnytte feks. marsj til/fra skytebane med båreløp og lignende.

Det er mye man får gjort om man bare vil!

Comment

Opprinnelig skrevet av Bestefar
                Sier de det....hehe:

http://darwinawards.com/darwin/darwin2000-04.html

Comment

Ingen som husker hva Luftforsvaret kom opp med? ICC eller noe i den duren.
                  Der stod vel det meste av det dere har ramset opp hittil. Tanken var at alle i Kongens klær skulle beherske det i heftet.
                  Først og fremst.

Comment

ICC ja. Husker ikke helt hva det sto for. Individual Common Course eller noe slikt? Var i utgangspunktet ett ganske bra hefte. Da jeg var innom luftforsvaret ble jo faktisk alt personell fra høyere stab etc dratt inn til avdelinga vår (skulle visst gjøres hvert år), for å bevise at de behersket emnene i det heftet. Var ett godt tiltak jeg egentlig har savnet litt i hæren. Verneplikta i hæren var jo grei, der trener man jo på slikt i ett års tid. Det jeg tenker på er de "høyere herrer". Er ikke ofte jeg har sett bataljonledelsen vår på skytebanen utenom de obligatoriske testene de må ta en gang iblant. De dukker som regel opp for å snike i køen og brenne av budsjettpenger hver gang det er noe virkelig dyrt som skal forvandles til røyk og ild, men drive jevnt vedlikehold av enkeltmannsferdigheter tror jeg det er dårligere med.

Sier selvsagt ikke at NCC-testene tvinger alle majorer i luftforsvaret til altfor mye åling i skogen heller, men synes ihvertfall det var ett lite skritt i rett retning.

Comment

Der fant jeg det: individual common core skills (ICCS)
                      Først og fremst.

Comment

Grunnleggende S-ferdigheter er kort og godt alle de ferdigheter som soldaten må besitte for å overvinne fienden.

Comment

Kampsoldaten bør også ha ferdigheter i håndgranatkasting, samt noe enkel sprengstoff-tjeneste.

Comment

Glocken er et kjempebra våpen til sitt bruk, men krever mye trening for å kunne brukes sikkert og effektivt. Den bør derfor ikke deles ut til vernepliktige, da det ikke er nok tid til å lære dem opp til å beherske denne sikkert og effektivt.

Derimot profesjonelle avdelinger, spesielt jegeravdelinger kan ha veldig mye god nytte av denne. Den er i veldig mange sammenhenger fin å ha.
                            Ass'n titties

Comment

Opprinnelig skrevet av pascali
                              Glocken er et kjempebra våpen til sitt bruk, men krever mye trening for å kunne brukes sikkert og effektivt. Den bør derfor ikke deles ut til vernepliktige, da det ikke er nok tid til å lære dem opp til å beherske denne sikkert og effektivt.

Derimot profesjonelle avdelinger, spesielt jegeravdelinger kan ha veldig mye god nytte av denne. Den er i veldig mange sammenhenger fin å ha.
                              Den er et sekundærvåpen...ferdig. Ingen, og da mener jeg ingen, med litt vurderingsevne bruker pistol som primærbevepning under operasjoner. Militært vel og merke.....

Hvilke tilfeller prater du om hvor den kan være fin å ha?

Jeg kommer på to:

Trappedrill (men kun kanskje, med nytt våpen blir ikke det et alternativ)
                              Sikring av personell

Comment

Opprinnelig skrevet av Arctic1
                                Opprinnelig skrevet av pascali

Den er et sekundærvåpen...ferdig. Ingen, og da mener jeg ingen, med litt vurderingsevne bruker pistol som primærbevepning under operasjoner. Militært vel og merke.....

Hvilke tilfeller prater du om hvor den kan være fin å ha?

Jeg kommer på to:

Trappedrill (men kun kanskje, med nytt våpen blir ikke det et alternativ)
                                Sikring av personell
                                Tilleggsspørsmål:

Til hvilket formål er glocken kjempebra?

Comment

Glocken er kjempebra når alternativet er å fatte spaden....

Den er en sekundærbevæpning for kloss hold, dårlig tid og klikk på hovedvåpen/umulig å bruke hovedvåpen.
                                  Først og fremst.

Comment

Den er en sekundærbevæpning for kloss hold, dårlig tid og klikk på hovedvåpen/umulig å bruke hovedvåpen.
                                    Riktig.

Comment

appropo nærkamp. Jeg er ganske sikker på at israelerne får opplæring i millitærversjonen av krav maga under førstegangstjenesten. Er det noe lignende nærkamptrening norske soldater får?
                                      Eller synes forsvaret generelt at det er sløs med tid?

Comment

Skal man mestre nærkamp må man trene vanvittig mye...

For oss vanlige vil det vi trenger handle om noen få enkle nedrivingsteknikker, samt det å alltid være flere pr mann som skal taes ned. 3 på en er ikke feigt, men smart!
                                        Først og fremst.

Comment

Den er et sekundervåpen ja.

Men i den er ofte kjekk å ha siden den er liten og lett og kan brukes med bare en hand og det at den alltid er på låret...

Fin å ha når man kjører bil eller sitter i en bil.
                                          Ass'n titties

Comment

Denne tråden har vel sklidd ut til å dreie seg om "kjekt å kunne"-disipliner, ikke grunnleggende disipliner. Som det så riktig blir sagt her så krever nærkamp mye repetisjon. Hvis enkelte avdelinger har behov for den slags ferdigheter så gi dem opplæringen. Men da som videregående opplæring - ikke som grunnleggende soldatferdigheter.
                                            There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Comment

Å legge nærkampen inn i FYFOen må jo være en bra løsning.

I steden for å løfte vekter burde man heller trene nærkamp. Det er kjempegod trening samt veldig relevant.
                                              Ass'n titties

Comment

Pistol skyting er IKKE etter min mening noen grunnferdighet ALLE soldater bør kunne. Pistol er her hjemme stort sett bare et "nødverge-våpen" for personell i høyere staber på kontorer/bunkerbygg og for ikke-stridende personell i sanitetsavdelinger. - Dog må naturligvis de som har utlevert Glock beherske skyting med denne og det gjelder jo også i stridende avdelinger, eksempelvis geværkompaniets PV-lag med PV skyttere som bærer Glock. - Unntak II er INTOPS hvor moderne våpenutrustning også er pistol og nærmest blitt et allemannseie, der må skyting med pistol bli en grunnferdighet på lik linje med skyting med "angrepsrifle".

Comment

Opprinnelig skrevet av Fjellvåk
                                                  Pistol er her hjemme stort sett bare et "nødverge-våpen" for personell i høyere staber på kontorer/bunkerbygg og for ikke-stridende personell i sanitetsavdelinger.
                                                  I krigstid og i internasjonale operasjoner av typen Afghanistan/Irak er det ingenting som heter ikke-stridende militært personell. Spesialister slik som EOD og sanitet har vist seg å være prioriterte mål for insurgents/terrorister framfor vanlige stridende soldater da dem vet at å drepe slike vil skade muligheten for det stridende personell å gjennomføre sine operasjoner like bra. På samme måte som konvoier og folk som ofte omtales som REMFs blant frontlinjeavdelingene veldig ofte er utsatt for anslag; Uten forsyninger kan ikke krigen driftes, og dette vet tjuvene godt. Derfor er en særdeles solid utdanning og vedlikeholdstrening på grunnleggende soldatferdigheter en nødvendighet for alle, ikke bare for dem som sitter baki en CV90.
                                                  I Irak er det EOD-personellet som statistisk sett har lidd de største tap blant Amerikanske styrker mener jeg å ha hørt, og å ha et stort rødt kors på kjøretøyene er en invitasjon om å tiltrekke seg ild fra fiendtlige elementer (gratis shishah til den som treffer "midt i blinken" med RPG!). Hvorfor Norske sanitetsavdelinger i Afghanistan opererer med røde kors, armbind og annen lur merking er en gåte for meg, men jeg ser for meg at det trolig er fordi noen offiserer av den eldre garde sitter på MUKSen med hodene sine tilbake i de gamle gode gentlemans-dagene og tror at slike avdelinger aldri vil bli sett på som mål og at også terroristene vil se på og respektere dem som beskyttet personell. Disse dagene er talte og nå gjelder det å flytte tankesettet fram i tid. Forøvrig, slik ser en del av de sivile ambulansene ut her til lands, bare som en illustrasjon på at sanitetspersonell, sivil som militære, effektivt sett ikke lenger er beskyttet personell ihht. konvensjoner og underskrifter:
                                                  http://www.hnn.co.il/images/albums/2481_39262.jpg

Hadde det vært opp til meg skulle også sanitets-SISUene hatt topcover med 12.7, evak-laget oppsatt eller hatt tilgang til MG3, ingen armbind på sanitetspersonellet/vekk med store røde kors og heller innført en subdued og annen diskret merking slik at dem kjapt kunne bli identifisert som sanitetspersonell blant egne/andre egne.
                                                  Elite Som En Trensoldat

Comment

Bump!
                                                    Ubique quo fas et gloria ducunt

Comment

Ja har du noe spesielt å komme med eller å tilføye i tråden etter vel 5 1/2 år siden siste innlegg, eller hur?
                                                      Elite Som En Trensoldat

Comment

Veel, såvidt jeg så når jeg leste igjennom en rekke av innleggene her, så nevnte man f.eks aldri spesifikt noe om våpenpuss, pipeføring, sluttet orden m.m.
                                                        Ubique quo fas et gloria ducunt

Comment

Opprinnelig skrevet av Grasklyppertraktor Vis post
                                                          Veel, såvidt jeg så når jeg leste igjennom en rekke av innleggene her, så nevnte man f.eks aldri spesifikt noe om våpenpuss, pipeføring, sluttet orden m.m.
                                                          Opp eller ned?
                                                          "Gjør Ret, Frygt Intet"

Comment

Mot fi?
                                                            One of the universal rules of happiness is: always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual. -- (Terry Pratchett, Jingo)

Comment

1. Skyting
                                                              2. Sanitet
                                                              3. Fysisk form
                                                              4. Handling ved kontakt (stridsdriller)

Comment

Working...
                                                              X