Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Instruksjonsvideo: M/77 og bruk

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Jeg bruker en snorlås (en sånn tønneformet sak med fjærbelastet lås som brukes til å stenge igjen snølåsen på en sekk, f.eks.) på lissene. Kjapt og enkelt, ingen grunn til å lære trylletriks for å knytte knuter som bare går opp allikevel;-)

(Nei, det var ikke min idé.)
    "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
    - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Er det mange her som har vært med på å knyte anclets før m77 sin inntreden i hæren ?

Kommentér

Har vært borti de ja.
        FUBAR!
        Tracers work both ways

Kommentér

var jo flotte greier det også ,sæerlig på MP og Ks elever ,,style.

Kommentér

Klarte ikke dy meg.
            Hva gjør mann på søndager når en har allt for lite å gjøre?
            Mann lager film.

http://www.youtube.com/watch?v=-eAuIZyTClk

Man utruster ett par ben med full vinter polstring. Hva det nå enn er du bruker. Så putter man dette ned i M77 snører igjen skoen på tradisjonelt vis.

Her stopper likheten. Knyt den første "kjærringknuten" så en ny "kjærringknute" over denne. Pass på at den enden som kommer ut på oversiden også legges på oversiden av den andre (sjømenn kaller det skostikk) hvis ikke vil den være et hel... å åpne uten kniv.

Du har nå fjernet den delen av lissene (sløyfen og endene) som puttes ned i skoene (er jæv... irriterende) Proffmetoden som vist på filme er ellers lik.

Med mindre det faktisk ER vinter, fjerner man nå vinterbekledningen på bena, og man får bare 2cm lenger stubber som stikker ut, de blir skjult under buksa som folder seg litt nedover skoene...

Sarge

Kommentér

Hvordan fester du strikken på buksa når du ikke har snøring?Sliter litt med den fine bretten og føler at strikken bare løsner når jeg går litt osv....

Kommentér

Opprinnelig skrevet av MD
                Hvordan fester du strikken på buksa når du ikke har snøring?Sliter litt med den fine bretten og føler at strikken bare løsner når jeg går litt osv....
                Lukter det ny film her? hehe...

Kjøp deg evt en mindre strikk. Finnes også egen buksestrikk til dette formålet. Kan kjøpes i statens kantiner. Hvilket klesplagg skal du bruke dette til da? Alt av de nye matr. kommer vel med snøring?!
                //Moderator//

Kommentér

Husker en fargerik fenrik med lang fartstid i gamle 3ibn ,han gikk i m77 ,og knøt anclets rundt og benyttet røde strikker i fra de gamle sylte glassa som han drog over første spenne på ancletsene, han var svært opptatt av likhetsprisippet .Han var forøvrig nk i jegertropp som den gang sorterte under stabskp, en jævlig god inspirerende leder ,som hadde seilt til sjøs før han gjorde sin inntreden på BSIN var en fryd å dra ut på øvelser med ham i LGF i gamle amfibi BN.Traff han senere igjen som sivilist ,da var han ansatt kranfører på Christiania Spigerverk ,husker vi møttes på gamle orginalpilsen og mimret.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av keneil01
                    Opprinnelig skrevet av MD
                    Hvilket klesplagg skal du bruke dette til da? Alt av de nye matr. kommer vel med snøring?!
                    Jobber som vekter.

Kommentér

Det lureste er vel kansje å brette inn og sy en liten kant nederst på buksen og lage til en snøring i "tunellen" du da lager.
                      Jeg liker snøring bedre enn strikk. Det er ikke fleksibelt, men jeg føler at det holder bedre.
                      Say Islam is peaceful, or I'll hack you to death with an axe!

Kommentér

Videre har jeg hørt det ikke er uvanlig at snøringen forsvinner, spesielt der man har et felles vaskeri som tar i mot uniformer og leverer ut tilsvarende. Folk gidder ikke fikse på en snor som holder på å gå ut av et bukseben, de satser heller på å få en "frisk" bukse ved neste vaskerunde.

Jeg har knapt vært ved avdelinger hvor slik vasking praktiseres (og mine bukser var heller ikke utstyrt med snøring originalt), så jeg kan ikke attestere at det stemmer.
                        meh

Kommentér

Opprinnelig skrevet av flex1984
                          Videre har jeg hørt det ikke er uvanlig at snøringen forsvinner, spesielt der man har et felles vaskeri som tar i mot uniformer og leverer ut tilsvarende. Folk gidder ikke fikse på en snor som holder på å gå ut av et bukseben, de satser heller på å få en "frisk" bukse ved neste vaskerunde.

Jeg har knapt vært ved avdelinger hvor slik vasking praktiseres (og mine bukser var heller ikke utstyrt med snøring originalt), så jeg kan ikke attestere at det stemmer.
                          Å sende sin personlige uniformer på fellesvaskeri var som å banne i kjerka for mitt vedkommende , nei dem pleiet jeg og strøk selv ,det være seg felt,arbeids,parade,perm osv.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av BravoTwoZero
                            Klarte ikke dy meg.
                            Hva gjør mann på søndager når en har allt for lite å gjøre?
                            Mann lager film.

http://www.youtube.com/watch?v=-eAuIZyTClk
                            Bumper denne opp og setter som sticky. Meget bra!

Kommentér

Hehe, kanon "video for instructional purpose"...!
                              Turbo bullshit...No real power.

Kommentér

Endelig noen som tar tak i problamatiken på knyte et par sko. det var en bra intronuksjons vido. dette er sli mann finner ut av etter et par måner i felt :P
                                Plans are nothing – planning is everything

Kommentér

Kanskje et litt dumt spørsmål, men kan noen forklare meg teknikker osv. som er brukt i B20's video? Har kun tilgang til pc'er uten mulighet til å se videoer.

Kommentér

Klipp av snøring og bruk bokse strikk.
                                    Ellers fin stryk av uniformen er must for å få til en fin brett.

Strikken festes ved at du tar strikken rundt skoen og opp til kneet litt over der skoskaftet slutter, legg gjerne strikken over sokken din. Dra boksebenet ned kneet. Så tar du ett grep rundt boksa der strikken sitter og finner strikken med fingerne og bretter den delen av boksa som er under strikken opp. Juster så ettersom du vil ha høyvanns bokse eller ikke.

Det er garde metoden for fin brett med m98. Funker sikkert på alt annet også. Men skal jo sies at en fin brett i felt ikke hjelper deg så mye.

Kommentér

Litt artig:

Added: September 10, 2006, 01:32 PM
                                      Views: 2,004
                                      Recorded: 2006-09-10
                                      FUBAR!
                                      Tracers work both ways

Kommentér

Opprinnelig skrevet av BravoTwoZero
                                        Litt artig:

Added: September 10, 2006, 01:32 PM
                                        Views: 2,004
                                        Recorded: 2006-09-10
                                        What?
                                        What happens in the garage, stays in the garage

Kommentér

Ikke dårlig!

Oppfordrer dere som "kan" til å lage flere instruksvideoer - gulle godt!

Kommentér

litt off topic;

Hvor kan jeg få tak i m77 i bærum????
                                            takk for hjelpen
                                            Dusteklaps!

Kommentér

Bærum

Kolsås, Rødskiferveien 20.
                                              Shaking the ground with the force of a thousand guns

Kommentér

hehe good

Good shit bravo!
                                                There's no traffic jam on the extra mile

Kommentér

Bra instruksjonvideo... er forøvrig over 4200 som har sett denne...

Kommentér

Så kom dagen hvor jeg faktisk hadde lyst til å øve meg på å knyte sko.

Synd jeg ikke har de tilgjengelig i dette øyeblikk

Kommentér

m 77

Må ein ha alfa m77, eller kan ein ha Verner sko?
                                                      kjøpte nokre Verner støvler i høst, men er usikker om jeg får brukt dem eller ikke!

Kommentér

Er det noen måte å gå inn disse skoene på som er bedre enn andre? Har akkurat kjøpt mitt første par og hørte i dag at hvis man går de første turene med våte sko, vil de bli hurtigere inngått. Er dette sant?

Kommentér

Lurer litt på det med inngåinga jeg også. Har gått litt med mine M77 og høyre foten kjennes veldig bra ut. Men på venstrefoten like under ankelen så bøyer skoa seg litt for mye slik at den stikker inn i foten. Merker det litt på starten når jeg går og kjenner det i noen dager etter at jeg har gått.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Olav
                                                            Lurer litt på det med inngåinga jeg også. Har gått litt med mine M77 og høyre foten kjennes veldig bra ut. Men på venstrefoten like under ankelen så bøyer skoa seg litt for mye slik at den stikker inn i foten. Merker det litt på starten når jeg går og kjenner det i noen dager etter at jeg har gått.
                                                            Jeg har samme problemet med mine nye.
                                                            De gammle støvlene sprakk i skinnet etter mangen års bruk, og nå er jeg i fasen med å "brekke inn" et nytt par.
                                                            Den gode nyheten er at ved puss og bruk, og gjerne noen turer i våt mark, så vil skinnet mye seg opp og M-77 blir bare bedre og bedre å gå med, inntil de tar endex.
                                                            Say Islam is peaceful, or I'll hack you to death with an axe!

Kommentér

Opprinnelig skrevet av seggvart
                                                              Er det noen måte å gå inn disse skoene på som er bedre enn andre? Har akkurat kjøpt mitt første par og hørte i dag at hvis man går de første turene med våte sko, vil de bli hurtigere inngått. Er dette sant?
                                                              Går vel fortere å gå de inn, men tror det går ut over kvaliteten. Sett de inn med masse skokrem i starten så bruker du de litt hver dag.
                                                              "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X