Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Ubevæpnet kamp

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: Ubevæpnet kamp

Takk for en interessant tråd.

Jeg tenker også vi må differensiere mellom krig, nødrettslige situasjoner og ordenstjeneste. Men man bør trene slik at man ser at dette er glidende overganger. For HV er dette i hvert fall viktig, fordi de har hatt en slags politidoktrine over mange år, der de ser for seg å løse politioppdrag uten at det er en klar krigssituasjon. Kanskje er dette i ferd med og snu og at man igjen fokuserer på å være infanterist?

Min erfaring er at mange ikke ser at flere slike militære programmer for kamp uten våpen fokuserer på å styrke den psykisk selvtilliten og evne til å gi alt, og utelukker de mest effektive selvforsvarsmetodene. Dette er imidlertid gunstig fordi de mest effektive selvforsvars metodene er farligere å trene på. Jeg trene krav maga i flere år og vi hadde egentlig veldig lite skader. På jobben min var det en gruppe med forskjellig bakgrunn som hadde lyst til å komme sammen å trene alt av selvforsvar. Her var folk utrente og kanskje i sånn ca. 40. års alderen. Det ble det mye skader av. Dette tenker jeg vil gjelde for HV også hvis de brått starter opp med tung selvforsvarstrening. Det er også et problem at folk utvikler kompliserte teknikker, for eksempel for avvæpning av kniv som ikke virker i virkeligheten. Alt sånn må realitets testes med litt fart og styre med en utøver som ikke samarbeider om hva som skal skje med instruktøren.

Det er et problem at sånne motivasjonsøkter blir solgt inn til HV soldater som noe de skal klare i praksis, det skjønner folk at ikke er riktig og sånn blir de faktisk mer bekymrete for å stå i front på post.

Min erfaring er også at man trener arrestasjonsteknikk med feil antall personer som skal pågripe. Man trener for mye 2 som pågriper 1. Dette utvikler seg lett til et basketak. Man burde trene mye mere 4 som pågriper 1 slik at man kan øve mer på kontroll.

Dette er selvfølgelig ikke noe man ikke kan lese seg til, men som man må trene på i praksis. Når det er sagt synes jeg følgende bøker om teknikk er bra. Jeg tar gjerne i mot tips om andre.
    H2H: Hand to Hand Combat - Modern Army Combatives.
    Krav Maga: How to Defend Yourself Against Armed Assault
    Defensive Tactics for Special Operations

For situasjonsforståelse:
    Left of Bang
    The Little Black Book of Violence: What Every Young Man Needs to Know About Fighting

Sånn at vi skal se at det ikke er noe nytt under solen anbefaler jeg også:
    Schønning, Haakon (1941). Selvforsvar: jiu-jitsu og politigrep. Oslo: Aschehoug. [Første utgave utkom i 1931].

Kommentér

Her fant jeg scannet hos Nasjonalbiblioteket Veiledning i nærstridsteknikk av løytnant I. Solum, utgitt av Hæren i 1946. Jeg vet ikke om den har vært postet her på forumet tidligere?

Den omfatter nærstrid både med og uten våpen. Det oppgis som kilder både amerikanske, tyske, svenske og britiske reglementer (bl.a. Fairbairns All-in fighting), men ellers virker det som om erfaring fra Kompani Linge og/eller det norske commando-kompaniet har vært viktig, men jeg vet ikke hvem denne I. Solum var.

Hensikten med ditt angrep er enten å drepe motstanderen eller å ta ham levende. - Som regel vil han slåss for livet for å unngå fangenskap. Ofte vil du ikke oppnå noe grep på ham før han er lammet med slag, hugg, spark eller støt.

De fleste reagerer overfor nødvendigheten av å måtte drepe folk med bare nevene. Et skudd fra lengre hold anses for å være en "renslig" metode for å uskadeliggjøre motstanderen. Sammenlignet med en sprenggranat eller bombe som deler eller pulveriserer motstanderen, må en simpel nakkeknekk e.l. anses for å være en svært ridderlig og renslig metode.

Overfor en motstander som har til hensikt å true vår eksistens og tilintetgjøre oss som nasjon, er der ikke plass for skrupler eller samvittighetsnag overfor de metoder som må nyttes for å stanse ham. "Drep for ikke selv å bli drept".
      At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
        Her fant jeg scannet hos Nasjonalbiblioteket Veiledning i nærstridsteknikk av løytnant I. Solum, utgitt av Hæren i 1946. Jeg vet ikke om den har vært postet her på forumet tidligere?

Den omfatter nærstrid både med og uten våpen. Det oppgis som kilder både amerikanske, tyske, svenske og britiske reglementer (bl.a. Fairbairns All-in fighting), men ellers virker det som om erfaring fra Kompani Linge og/eller det norske commando-kompaniet har vært viktig, men jeg vet ikke hvem denne I. Solum var.
        Tipper dette er mannen

https://no.wikipedia.org/wiki/Ingebrigt_Solum
        Død ved Kølle!
        Bla bla... Hybrid warfare is easy

Kommentér

Det var nok ham, ja. Da hadde han ikke bakgrunn fra SOE- eller commando-opplæring i Storbritannia under krigen, men han har sikkert samarbeidet med folk som hadde det. Han må heller ha fått sin egen instruksjon fra svensker (han oppgir jo også svenske reglementer som kilder).
          At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Den boka har jeg. Fått i gave av min gale far, Kapteinen, måtte han vile i fred når den tid kommer. Han hadde den på befalsskolen i hine hårde dager.
            It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
            Working...
            X