Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Bruksområde for full auto på angrepsrifle?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Automatrifle er den norske betegnelsen på assault rifle.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

For å legge den død. Grunnen til at ordet angrepsrifle og ikke automatgevær/automatrifle ble brukt var for å gjøre det lett for alle å forstå hva det var snakk om. Jeg var redd de andre kunne blitt blandet sammen med MG av de med mindre kjennskap.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av OstiasMoscas Vis post
        Som speider i patruljen fikk jeg beskjed om å sette på family og holde inne avtrekkeren til klikk når vi/jeg gikk i kontakt, for å få bly i lufta og hoder ned. Det var i 08/09 så kan hende SOP er endret nå :P Det var vel det eneste tilfellet vi noen gang ble bedt om å skyte med full auto så vidt jeg kan huske.

Kan egentlig ikke se for meg at hurtig enkeltskudd hadde vært mindre egnet i et slikt tilfelle, men nå var/er det folk med veldig mye bedre peiling enn meg som bestemte handlemåten for den situasjonen.
        Formulerte meg som sagt veldig dårlig her.

Som en annen milfer påpekte på alternativt nett, så snakket jeg om stidrill/sammenstøtsstrid om vinteren, dyp snø. Ser at posten min var rimelig lite presis, og ga intrykk av at SOP var at speideren satte selektoren på auto og tømte magasinet hver gang man gikk i kontakt, noe som altså ikke var tilfellet.

Vi terpet imidlertid en del på stidrillen, og gikk mye i skog i dyp snø, så den kunne ha vært aktuell å bruke noen ganger. Heldgivis fikk vi ikke bruk for den drillen mens vi var ute å løste oppdrag på øvelser.

Kommentér

Det som egentlig er interessant, er forskjellen mellom HK416 og en standard M16, og hva som gjør at 416 tåler høyere skuddtakt, samt samler bygene bedre.

HK416 har kaldsmidd pipe. Det gjør at den tåler større påkjenninger. Den er også tyngre, noe som gjør at den gjør våpenet litt mer stabilt under automatild, samt at den kan ta opp mere varmeenergi uten å bli overopphetet. Større ytre overflate hjelper også på nedkjølingen.

Stempel-drift gir noe hardere rekyl, men har den fordelen at sluttstykkehodet ikke blir overopphetet, samt holder våpenet renere.

Bufferen inneholder wolfram i sand/pulverform, som hjelper til med å absorbere rekylimpulsen (eller riktigere sagt, så strekker den impulsen over litt lengre tid)
          Last edited by dobrodan; DTG 072239A Jan 13, .
          two to the heart, one to the mind...

Kommentér

Opprinnelig skrevet av OstiasMoscas Vis post
            Formulerte meg som sagt veldig dårlig her.

Som en annen milfer påpekte på alternativt nett, så snakket jeg om stidrill/sammenstøtsstrid om vinteren, dyp snø. Ser at posten min var rimelig lite presis, og ga intrykk av at SOP var at speideren satte selektoren på auto og tømte magasinet hver gang man gikk i kontakt, noe som altså ikke var tilfellet.

Vi terpet imidlertid en del på stidrillen, og gikk mye i skog i dyp snø, så den kunne ha vært aktuell å bruke noen ganger. Heldgivis fikk vi ikke bruk for den drillen mens vi var ute å løste oppdrag på øvelser.
            Her skal jeg etter å ha blitt gjort oppmerksom på dette på annet nett arrestere meg selv litt og si at det i de norske patruljereglementer er standard, hva angår denne "stidrillen" - enten om det er snakk om laget/patruljen på rekke i dyp snø eller andre steder det det er tett og man ikke har muligheter for å utgruppere - at det er nedfelt i blekk at førstemann skal skyte automatild, og at drillen så går sin gang slik på resten av tilbaketrekkingen.
            Men igjen, for at dette skal være effektivt så fordrer dette at man faktisk har innsyn på den fienden man faktisk skyter på, ellers er man like langt hva angår effektivitet på ilden sin og dens evne til å påvirke fienden. Som sagt, om man ikke legger denne automatilden nært nok fienden, så vil ens ild være ineffektiv uansett hvor mye man skyter. "Enkelt nok" når det er snakk om svært korte hold i tett vegetasjon, men noe helt annet i t.d. dyp snø der det er snakk om mer åpent lende og lengre hold.
            Men som med så mye annet i dette virket, situasjonen der og da dikterer alltid hvordan ens handlemåte skal være - skal man ta eksempelet dyp snø, patruljen på rekke og kontakt front mellom 10 og 02 på 300m hold, og 200-300m å trekke seg tilbake til nærmeste skjul og dekning, så blir IMHO stidrillen med å brenne av ett magasin på auto per flytt mer en veiledning enn en fasit skrevet i stein. I et slikt tilfelle vil det da gjerne være mer gunstig å, ihvertfall begynne å tenke konservering av ammo framfor å skyte mest mulig.
            Elite Som En Trensoldat

Kommentér

Nå har det blitt fremsatt en del gode argumenter mot bruk av flerskudd her, men skal komme med noen egne betraktninger. Jeg er, bare så det er sagt, ingen tilhenger av flerskudd med enhetsriflen.

Dagens reglementfestede ildhastigheter for HK416 er:

Vanlig ild - 10 skudd i minuttet
              Hurtig ild - 30 skudd i minuttet
              Stormild - 60 skudd i minuttet (skytes i korte byger, på kort hold)

Med LMG:

Vanlig ild: 25 skudd i minuttet
              Hurtig ild: 100 skudd i minuttet
              Stormild: 200 skudd i minuttet

Disse ildtypene brukes til å oppnå den effekten man ønsker:

Nedholdende ild
              Dekningsild

Effektene som ønskes gis av troppssjef til lagfører, hvor lagfører bestemmer ildhastighet, ammunisjonsinnsats eller tidsvarighet med valgt ildhastighet og iverksettingsordre. Dette koordineres gjerne i tid og rom fra troppsjef og internt mellom lagførere.

Stormild er beskrevet i Håndbok for fotlaget, til bruk i en stridsdrill hvor man ønsker hurtig å vinne ildoverlegenhet. Dette er i situasjoner hvor vi ikke har initiativet, hvor fienden åpner ild først. Handlingen ved kontakt er å ta dekning, lokalisering av fienden i sin sektor og deretter ildgivning. Fortsettelsen er utgruppering, valg av handlemåte og iverksetting. I tillegg så skal man bruke stormild når man gjennomfører det som populært kalles stidrill, eller tilbaketrekningsdrill i dyp snø eller smalt, kanaliserende lende.

Det sagt, så er gevinsten i praksis liten med å bruke stormild da all effekt avgjøres av presis og treffsikker ild. Lyd av avfyring har ingen effekt, det er smellet av prosjektilet som gir effekten. Eller det som er ideelt, at man faktisk treffer fienden og dreper eller sårer han. Sekundært treffe såpass nært at han tvinges i dekning, til å skifte stilling eller trekke ut. Med flerskudd, så vil sjansen for å oppnå denne effekten minskes betraktelig, pga rekylens effekt; munningen vinkles oppover mer og mer av hvert skudd. Med skuddtakten på våpenet under flerskudd er det vanskelig å kontrollere denne munningstigningen.

I skyterekkene for HK416, er det ingen tabeller hvor man skal trene stormild:

http://www.nrof.no/images/Marketing/...kyterekker.pdf

http://www.nrof.no/images/Marketing/...kyterekker.pdf

Her er en video hvor jeg skyter en drill som heter VTAC 1/2 & 1/2:

http://www.youtube.com/watch?v=eC-7Ew_V7vo

Den skytes som følger:

10 skudd, 20 meter, 10 sekunder
              10 skudd, 10 meter, 5 sekunder
              10 skudd, 5 meter, 2,5 sekunder

Kravet er innenfor en sone tilsvarende 9'er ringen på en helfigur. Jeg skjøt på en mindre sone for å presse meg litt. Jeg skal i nærmeste fremtid skyte denne drillen med flerskudd, for å se hvordan det går. Skal gjøre det på to måter; en gjennomføring hvor jeg skyter 10 skudds byger, en gjennomføring hvor jeg skyter korte byger. Jeg spår at treffsikkerheten/presisjonen vil være mye dårligere pga økt grad av munningsstigning, samt at tidsbruken vil være større grunnet at det tar lenger tid å vri omstilleren til F, samt at siktereturen vil ta lengre tid.
              It's not about surviving, it's about winning.

Kommentér

Når det gjelder sammneligningen mellom HK416 og M27, så er det helt riktig at M27 har tyngre løp. Alt handler om perspektivet man ser fra.

M27 har samme løpsprofil som den norske HK416N:

19mm (0.748") under forskjeftet
                15mm (0.590") foran gass blokk:
                http://img195.imageshack.us/img195/7933/bildexh.jpg

HK416 som brukes av SOCOM i USA ser slik ut, og er tynnere/lettere enn M27/HK416N:

http://i39.tinypic.com/2vnqi5i.jpg
                http://i42.tinypic.com/34y2mx4.jpg (den øverste er den som brukes nå)

At våpenet er stempeldrevet har ingenting med at noen oppfatter rekylen som "hardere" å gjøre. Prosjektilet har forlatt munningen lenge før stempelet drives tilbake. Våpenet er derimot overgasset, dvs at den har en litt større gassåpning i løpet enn tilsvarende våpen, for å sørge for sikker drift under vanskelige forhold. Dette fører til at akselerasjonen på de bevegelige delene er raskere, noe som fører til at man oppfatter rekylen som "hardere". I praksis har det lite å si.

Tungsten bufferen har ingenting med rekylimpulsen å gjøre i det hele tatt, bufferen hjelper til med timingen av systemet. Finnes mange andre buffere som benytter seg av samme prinsipp, hvor vekten beveger seg. Bufferen påvirker i stor grad driftssikkerheten til våpenet, ikke rekylen.

Det er og store forskjeller mellom en M4 og en M4A1. M4A1 har tyngre pipe enn M4, og tåler større påkjenninger:

http://atwar.blogs.nytimes.com/2010/...and-m4a1-guns/

Kommentér

Tungsten/wolfram granulatet i bufferen har litt med rekylimpulsen å gjøre, ikke minst inne i våpenet, ved at det demper selve slaget i bakre stilling.

Tar du en hammer og slår i en stein, så vi hammeren sprette opp igjen etter anslaget. Har du en hammer fylt av pulver/granulat, så vil den i større grad ligge død etter anslaget.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dead_blow_hammer

Kommentér

Jepp, og den effekten er med på å påvirke timingen i systemet:

Du har en forsinkelse under den bakovergående bevegelsen, sånn at fjæra i magasinet rekker å mate en ny patron opp før sluttstykket føres frem av rekylfjæren. Du får også en forsinkende effekt (forsterket motstand) under den forovergående bevegelsen, slik at bufferen fungerer bra som motstand for sluttstykkebæreren som kan sprette tilbake når det treffer låsestykket.

Altså, timing. Har ikke noe med rekylen å gjøre. Man kan bruke buffere av forskjellige vekt for å passe den ammunisjonen man bruker, slik at timingen blir optimal. Hvis buffere skal ha noe å si på rekylimpulsen, så vil det være fordi man øker eller reduserer vekta på den, og selv da er det minimalt med effekt man oppnår. Bufferen er jo bare ekstra vekt som utgjør den kombinerte massen sammen med sluttstykket, som skal komprimere fjæren.

HK416 bruker en sterkere fjær og tyngre buffer enn f.eks M4A1, for å time systemet bedre sett opp i mot at våpenet er overgasset. M4A1 bruker en H2 buffer, som har bevegelige vekter inni (to tungsten, og en stål). Den bufferen, sammen med karabinlengde på rekylfjæren gjør at M4A1 er ganske driftssikker med forskjellige ammunisjonstyper.

Konkurranseskyttere som skyter praktisk skyting (3-gun osv) har jo ofte tilpasset våpnene sine med lette sluttstykker, lette buffere og svake fjærer sammen med svakt ladet ammunisjon, for å få minst mulig rekyl. I tillegg har de ofte munningsbremser eller kompensatorer. Det fungerer for dem, men våpnene tåler knapt skit før de klikker. De befinner seg helt i grenseland av hva man kan kalle sikker drift, det er såvidt det er nok oomph til å drive mekanismen bakover og fremover.

Hele systemet; rekylfjær, buffer og sluttstykke bidrar jo til at rekylen blir fordelt utover lengre tid, kontra et boltgevær.

Kommentér

Videre, litt historikk om flerskuddskapasitet i en rifle.

Det var tyskerne som "skrev boka" på dette temaet, da de utviklet MP43/MP44/Stg 44. De ønsket et våpen som kombinerte egenskapene til Mauseren, altså presise enkeltskudd på lange hold, og egenskapene til Schmeisseren, automatisk ild på korte hold. Som man vet så er jo AK desgnet en kopi av dette designet, og russerne hadde lenge som doktrine kort storm med flerskudd som ildhastighet. Det var lite fokus på skikkelige skyteteknikker.

Når man da i vesten skulle erstatte M1 tlsvarene, så kom jo M14, AG-3 og FN FAL. De ble jo utviklet med flerskuddskapasitet, mest sannsynligvis for østblokklandene hadde den kapasiteten. Som nevnt tidligere, så valgte jo flere land å bestille våpen uten flerskuddskapasitet, nettopp fordi våpnene var ganske så uhåndterbare når det ble avfyrt automatisk ild.

Kommentér

Jeg tror vi snakker litt forbi hverandre.

Jeg mener ikke at rekylimpulsen blir fordelt over lang tid, slik som på Ultimax (konstant-rekyl prinsippet), men at tungsten/wolfram bufferen tar noe av "peaken" av impulsen, slik at du klarer å holde våpenet noe roligere under skyting, samt at du minsker sjansen for tretthetsbrudd i våpenet.

Kommentér

Som sagt, jeg tror ikke effekten av vekt som flytter seg i bufferen er demping av "peaken" av rekylimpulsen. Hensikten bak det er som jeg beskrev over, å "forsinke" fremføringen av sluttstykket nok til at magasinet rekker å mate en ny patron til toppen, samt å fungere som en økt motstand mot sluttstykkebæreren som kan sprette tilbake etter å treffe låsestykket.

Video av fenomenet:

http://www.youtube.com/watch?feature...&v=pRn68HwZf34

Ved å ha vekt som flytter seg inne i bufferen, så motvirker man dette fenomenet. HK sin bruk av tungstenpulver er på ingen måte unikt, flere andre bufferprodusenter som bruker den teknikken. I tillegg har man som sagt andre vektelementer som forflytter seg inne i bufferen, hos andre produsenter.

Kommentér

Poenget mitt er ikke vekten som flytter seg.

Hva gjør mest vondt å bli slått av (gitt samme anslagshastighet og sted)

En stein på et kg, eller en kg sand i en pose?

Jeg sier ikke at noe dempet rekylimpuls er grunnen til at de bruker denne bufferen. Grunnen er som du sier timing. Dempet rekylimpuls er bare en hyggelig bieffekt.

Kommentér

Hva er fakta, mote eller doktrine i diskusjonen vedrørende full auto funksjon hos en AG? Er usikker om det finns noen studier. Hadde vært morsomt om noen hadde referanser. Såg på noen nettdiskusjoner fra det store landet i vest, der det poppet opp en eller flere veteraner fra Vietnam som mente at full auto var en nødvendighet. Selv har jeg en utdanning i strid der full auto var et ikke tema. Det gjaldt også ved bruk av en antik maskinpistol der enkelskuddene ble avgitt i full auto mode (eneste mode på våpenet). Ble selvfølgelig forvirret da vi var en tur til storbyen og fikk utdanning i SIBO. Instruktørene kom fra den da helt ferske statskyttebataljonen (sv). Dem refererte til IDF da dem lærte ut en drill med bruk av full auto ved innbryttning i rom. Kortfattet: Håndgranat-første mann full auto halvt magasin-andre mann full auto halvt magasin, motsatt sektor, første mann finner mål som bekjempes med enkelskudd.
                              Minsk, det nye Utopia

Kommentér

Først: De dansk udgave af HK G3, var standart med mulighed for fuld auto. De eneste jeg ved der havde udlevert automatrifler med kun enkeltskud, da 7,62 var hot. Var som MBB siger englænderne.

Der hvor jeg har oplevet at der undervises i brugen af fuld auto (FA) skydning. Er i jungeltræning hvor i et eget begænset rum (14 meter for følling med fjenden (FJ). hvor spejderen åbner op med fuld musik så resten af patruljen kan gør sit i forhold SOP. Vil gætte på at, det er sådan den drill har fundet sin vej ind i et norsk patrulje reglement. Men alle der har prøvet det andre stedder i skarpe sit. ved at det kun virker i tætbevoksning hvor du er i en afstand på 1-4 meter af FJ. ( Jungel og evt. Green zone i Helmand) Så anvendligheden er jo begrænset. Og hvis du har en spejder der er en dygtig skytte og med kvalitetet på de våben og sigtmidler vi har i dag. Så kan du få lige så god eller bedrer effekt i målet ( Det er min erfaring) Og derfor er alle de SOP jeg har set også ændret. (Der er også andre fordele ved ikke bruge FA i sådan en situation) Så de jungel SOP jeg har set, vælger man og sætte LMG skytten ret langt frem for at kunne gøre jobbet med et våben der er beregnet til og gøre sådan..:-)

Det man måsk kan sige med fuld Auto skydning i den SIT, er vel den psykologiske effekt det måske kan have på en overrasket FJ. (Jo bedrer trænet og rutinert FJ jo mindre)

Så med mindre du har 348738 FJ på 1-4 meter i et meget begrænset rum ( F.eks En smal sti i junglen) Så er der i min verden ikke nogen som helst grund til at brug FA. ( Den der teoretiske SIT hvor du har amunition nok, den findes kun på et skrive bord, du ved aldrig hvad der sker om 2 min.)

Man kan jo så argumenter for at riflen kan bruges som et improviseret Let støtte våben. Men det bliver bare noget skidt..våbnet kan ikke holde til det ret længe der begynder og opstå fejl. f.eks selvantændelse pga det lukke Bolt system, på de flest rifler. og de vil have utrolig hyppige magasinskift. Og erfaringen

Min helt klare holding, som jeg har fået gennem årene, er vel at det er gammelt strøm (Den kolde krig)og for en sikkerheds skyld, at der stadig leveres med FA funktionen.

Personlig ville jeg helst hav et våben hvor muligheden ikke er der ( mindre risiko for fejl betjening ved afsikring)

Det er iøvrigt rigtig IDF underviste i brug af FA på frem til starten af 90 tallet..
                                Last edited by Smolf; DTG 122308A Jan 13, .

Kommentér

Liten avsporing.
                                  FN FAL metrisk(Produksjonsmålene er bestemt i millimeter), Sør-Afrika, Tyskland(Ja faktisk), Belgia, Israel, Argentina, Nederland OSV= Full auto
                                  SLR tomme-mål(Produksjonsmålene basert på tommer), Australia Canada, New Zealand, Storbritania stort sett tidligere deler av imperiet= Halvauto

Bastarder, Indiske SLR produsert med maskineri både i millimeter og tommer= halvauto.

Når det gjelder hvorfor det ble produsert fullautomatiske 7.62x51 NATO rifler er dette som et resultat av at man hadde sett Stgw 44 og hva man fikk med kalibere med redusert styrke. Soldater med kort utdannelsestid kan skyte effektivt på mål opp til 300 meter og klippe byger når man rydder fiendens overfylte skyttergraver.
                                  Britene var de eneste som hadde utviklet en slik patron i vesten, men NATO skulle standardisere ammunisjonen sin og amerikanerne var fast bestemt på at det skulle bli en nedtonet 30-06.
                                  Denne kjenner vi i dag som 7.62x51 NATO

Man standardiserte også pistolammunisjonen på 9 mm men det gikk nesten 30 år før det amerikanske forsvaret fulgte etter.

Når man skulle bestemme seg for 5.56 patron på slutten av 70-tallet var det en belgisk patron SS109 som vant.
                                  Dette passet ganske bra, da FN hadde ferdigstilt FN minimi og de fleste M16 løpene var utskutt av M193.

Ja det heter Wolfram på Norsk ikke Tungsten.
                                  Last edited by Kdo_Under; DTG 130058A Jan 13, . Begrunnelse: dyslepsi
                                  Død ved Kølle!
                                  Bla bla... Hybrid warfare is easy

Kommentér

Jeg tror auto vill få sin renessanse når skuddtakten går ned til en plass rundt 0,5-1 sek pr skudd. Hadde HK416 en slik frekvens så tror jeg hurtig presis ild vill vere fult mulig for de fleste.
                                    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Kommentér

Så du videoen min over? Jeg skyter så "raskt" med halvautomatisk ild. Jeg tror ikke våpenet ville være spesielt driftssikkert hvis det skulle hatt en så lav skuddtakt på flerskudd.

Kommentér

Ser slet ikke fordelen ved så lav skudtakt på full auto...hvad vil du op nå med det..?

Kommentér

Bruke det som et alternativ til metronom, for å holde rytmen mens man spiller piano. :-)
                                          Elite Som En Trensoldat

Kommentér

Opprinnelig skrevet av jaffar Vis post
                                            Nei. De har en annen sikringsfløy installert. Kun safe og enkel.
                                            Jeg har blitt fortalt at UEH og Delta har mulighet til å kunne skyte på Full Auto.

Opprinnelig skrevet av dobrodan Vis post
                                            Det heter forresten automatgevær/rifle. Angrepsrifle er noe anti-våpen-fanatikere kaller automatgevær for å stemple de som noe som ikke vanlige folk burde ha tilgang til.
                                            Da man på tysk sier "zu stürmen" (Å storme) som et slags synonym til å angripe, kom navnet Stürmgewehr(44), som ble betegnelsen på verdens første våpen av denne klassen.

Dette betyr direkte oversatt til norsk "Stormgevær", som så har blitt til Assaultrifle på engelsk, og så blitt Angrepsrifle på norsk.
                                            Korrekt betegnelse er vel imidlertid Automatgevær (AG) eller Automatrifle...
                                            Ubique quo fas et gloria ducunt

Kommentér

Opprinnelig skrevet av 4312 Vis post
                                              Jeg tror auto vill få sin renessanse når skuddtakten går ned til en plass rundt 0,5-1 sek pr skudd. Hadde HK416 en slik frekvens så tror jeg hurtig presis ild vill vere fult mulig for de fleste.
                                              På 10 meter skjøt han rundt 3 skudd i sekundet med enkeltskudd. Å ha brukt en auto-funksjon som begrenset skuddtakten ville vært direkte ødeleggende.
                                              Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Slik jeg tror resultatet av redusert skuddtakt ville blidt er mer presis hurtig ild paga mindre napping i avtrekket, hastigheten mellom hvert skudd på full auto er jo en diskusjon i seg selv.

Hvor driftsikkert våpenet ville blidt har jeg ingen mening om siden jeg ikke har hørt om noe våpen eller erfaring med noe våpen som har redusert skuddtakt.

Kommentér

Napping som årsak til feil under skyting er særdeles overvurdert. Kanskje for de som driver samlingsskyting på lange hold. For andre dødelige har det ikke så mye å si, på rifle vel og merke.

For å få så lav skuddtakt så må det være en forsinkelse, og den må mest sannsynlig være i avtrekksmekanismen. Jo mer innviklet den er, jo mer utsatt er den for feilfunksjonering. 3 skudds innstillingen på M4 er jo notorisk for å være meget dårlig, i tillegg til at selve avtrekket er dårlig.
                                                  Last edited by AGR416; DTG 131552A Jan 13, .

Kommentér

Med mindre avtrekkermekanismen blir elektronisk, og avtrekket elektronisk styrt, så er det nærmest umulig med en slik lav skuddtakt på et håndvåpen. På grunn av timingen i systemet/en skuddsyklus. Man kunne kanskje ha justert og endret på buffer/fjær og gassmengde som er med og driver det hele, og med det redusert skuddtakten vesentlig (men ikke med et full sekund er jeg nokså sikker på) men som nevnt, så blir våpenet lite driftsikkert når man gjør løs på det slik som dette.

Skal jeg være ærlig så høres det rett tussete ut med en sånn lav skuddtakt på full auto, med mindre det da er snakk om en 76mm Oto Melara skipskanon eller noe lignende.
                                                    Elite Som En Trensoldat

Kommentér

Liten avsporing, men Oto'en har 0,5 sek pr skudd http://www.youtube.com/watch?feature...qNFkd9gI#t=24s

Kommentér

Er ikke sikkert det hadde blitt noe suksess med redusert skuddtakt, men hadde vert noe å prøvd

Kommentér

Hvorfor? Du skyter raskere og mer presist med enkeltskudd..

Kommentér

rundt 400 skudd i minuttet påståes å være det ultimate for kontrollerbarhet.

Om man i tillegg kombinerer det med konstant rekyl, så blir det enda lettere å kontrollere.

http://www.youtube.com/watch?v=ev2yJeeyn5A

Ultimax er et maskingevær, men er lett nok til å kunne fungere som automatgevær

Kommentér

Konstant rekyl er ikke mulig å kombinere med en rifle som avfyres med sluttstykket i fremre stilling, så det vil ikke gå an å implementere i en HK416 f.eks. Ser klart fordelene med systemet i en LMG.

Hvordan er preisisjonen til Ultimax på enkeltskudd? Vil tro at den er dårligere, grunnet open bolt system som påvirker presisjon. Den modellen i videoen er og alt for lang.
                                                              Last edited by AGR416; DTG 131945A Jan 13, .

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X