Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Den store CBRNE tråden

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Veldig bra!

Tråden gjort sticky for senere referanser.

- Mod
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post

Tråden gjort sticky for senere referanser.
      Setter meg ned å skriver Del II R/N i nær fremtid, før en del III om Bio kommer ettervært den også.

Skille
      For spørsmål, eller ønsker om utdypende info, bare spør!
      Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

Kommentér

Veldig interessant! Hvilke av de kjemiske stridsmidler er produsert som vaapen i "nyere tid"? Saa vidt jeg har lest besto USAs lagre av kjemiske stridsmidler utelukkende av sennepsgass, GB og VX (de siste dels som binaere fra 1980-aarene). Hva med andre land, Sovjetunionen/Russland og mindre aktoerer?
        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Konge innlegg, takk skal du ha cwo-kp4! Ser frem til fortsettelsen.

Kommentér

Bra tråd!
            Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

Våre russiske venner har/hadde et langt mer variert arsenal av kjemiske våpen enn USA. Her er en liste (efter hukommelsen, så det er sikkert noe jeg har glemt):
              -Sennepsgass HD
              -Lewisitt
              -Lewisitt/HD (for å utnytte Lewisittens umiddelbare virkning med sennepsgassens persistente effekt)
              -Interessant nok cyanid og fosgen, som sammenlignet med andre stridsmidler ikke er så veldig giftige.
              -Sarin (som fordamper relativt hurtig og derfor kanskje er det mest effektive stridsmidlet i forbindelse med en fremrykning/angrep)
              -Soman (grunnen til at russerne satset ganske stort på soman, var fordi de tyske fabrikkene som fremstilte soman lå i Øst Tyskland og produksjonsmidlene og kjemikerne som jobbet der lot seg enkelt flytte til Sovjet)
              -VR 55 (en fortykket utgave av soman, som er mer persistent enn vanlig soman)
              -VX
              -en kategori nervestridsmidler kalt novichok som cwo-kp4 var raskt innom. Dette er i utganspunktet (som nesten alle de klassiske nervestridsmidlene er) insektsmidler av forskjellig giftighetsgrad. Noen er i pulverform mens andre kommer i væskeform. Dessverre vet jeg heller ikke noe særlig om dem.
              There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Kommentér

Jeg synes det er interessant å tenke på at de færreste kjemiske stridsmidlene er fremstilt nettopp til dette formålet.

Sennepsgass var i utgangspunktet kun en uheldig kjemisk reaksjon som et par tyske kjemikere fant ut kunne være en effektivt stridsmiddel og de utviklet en prosess som gjorde Tyskland i stand til å fremstille sennepsgass i store mengder (Tyskerne kan prosesskjemi).

Klorgass var også kun en farlig kjemisk reaksjon inntil Fritz Haber (han med Haber/Bosch-metodene) utviklet en prosess som gjorde Tyskland i stand til å produsere store mengder klorgass. Disse fabrikkene var så avanserte at da engelskmennene og franskmennene tok over fabrikkene efter første verdenskrig så hadde de ikke tilstrekkelig ekspertise selv til å forstå hvordan prosessene fungerte.

Nervegass var et uheldig resultat av tysk forskning på insektsmider på midten av 30-tallet, da en tysk kjemiker ved navn Gerhard Schrader ved en tilfeldighet fremstilte en eksepsjonelt giftig stoff han kalte "tabun". Nazistene som ofte var flinke til å oppmuntre til forskning på effektive våpen ga Herr Schrader et eget laboratorium og han fremstilte efterhvert også sarin og soman.

VX er også et uheldig resultat av utvikling av insektsmidler, men denne gangen var det Imperial Chemical Industries - ICI som var synderen.

Et av de få stoffene som faktisk er utviklet for å være et stridsmiddel er Lewisitt.
                Last edited by pioff; DTG 212305A Mar 13, .

Kommentér

Hva er alle disse VE, VG, VM, VR osv? Er det bare undervarianter av VX?

Russerne hadde også ganske mye funky biologiske våpen. I alle fall i følge ymse kilder.
                  Last edited by Forsvarte; DTG 212304A Mar 13, .

Kommentér

Så vidt jeg husker så er VE, VM osv. beslektet med VX - derfor kalles de gjerne V-agenter. Men disse er ikke like effektive som VX selv om de svært giftige. Noen av dem er blitt brukt som insektsmidler, men om de fremdeles benyttes, vet jeg ikke.

Russerne har en annen definisjon av kjemiske og biologiske våpen enn oss. Men vi i vesten definerer giftstoffer fremstilt fra levende organismer som biologiske våpen, så definerer russerne kun levende organismer som biologiske våpen. Så en del av forskningen russerne f.eks gjorde på muggsoppgifter (trichotecener) gikk under kjemiske våpen.

Kommentér

Her kom pioff meg i forkjøpet gitt (tildeles den nå etablerte bananlikøren for meget gode innlegg), og for å svare kort på hvlts ene spørsmål, en gruppe kjemiske stridsmidler som USA hadde og fortsatt har begrensede lagre av er stridsudyktiggjørende stridsmidler, herunder da følgende: psykokjemiske stridsmidler, herbicider, samt diverse andre less-than-letal stridsmidler. Av de psykokjemiske stridsmidlene finner vi blant annet BZ, som er blitt brukt med vekslende hell, da dette er et stridsudyktiggjørende stridsmiddel vil konsentrasjonen være helt avgjørende for effekten. Amerikanerene forsøkte også å nytte LSD i flytende/aerosolform, men forsøkene var tvetydige og LSD som stridsmiddel ble aldri nyttet.

Herbicider ble nyttet i stor utstrekning under vietnamkrigen, også med vekslende resultater. De mest kjente av disse er de såkalte "Rainbow agents" hvor Agent Orange er den mest kjente av disse igjen.

Kan kjapt informere om at tobokstavsforkortelsene/benevningene til stridsmidlene er NATO betegnelse. Dette kan i noen tilfeller være forvirrende, eksempelvis så finner man riot-controll midlet med natobenevning "CN", samtidig som man finner den kjemiske betegnsen CN- for cyanidionet.

Tar opp tråden i morgen igjen

Kommentér

Opprinnelig skrevet av pioff
                        Våre russiske venner har/hadde et langt mer variert arsenal av kjemiske våpen enn USA. Her er en liste (efter hukommelsen, så det er sikkert noe jeg har glemt):
                        -Sennepsgass HD
                        -Lewisitt
                        -Lewisitt/HD (for å utnytte Lewisittens umiddelbare virkning med sennepsgassens persistente effekt)
                        -Interessant nok cyanid og fosgen, som sammenlignet med andre stridsmidler ikke er så veldig giftige.
                        -Sarin (som fordamper relativt hurtig og derfor kanskje er det mest effektive stridsmidlet i forbindelse med en fremrykning/angrep)
                        -Soman (grunnen til at russerne satset ganske stort på soman, var fordi de tyske fabrikkene som fremstilte soman lå i Øst Tyskland og produksjonsmidlene og kjemikerne som jobbet der lot seg enkelt flytte til Sovjet)
                        -VR 55 (en fortykket utgave av soman, som er mer persistent enn vanlig soman)
                        -VX
                        -en kategori nervestridsmidler kalt novichok som cwo-kp4 var raskt innom. Dette er i utganspunktet (som nesten alle de klassiske nervestridsmidlene er) insektsmidler av forskjellig giftighetsgrad. Noen er i pulverform mens andre kommer i væskeform. Dessverre vet jeg heller ikke noe særlig om dem.
                        Russerne blandet også nerve og hudstridsmiddel i stor skala, samt forberedte disse som to sett med binære våpen...

Jeg synes det er interessant å tenke på at de færreste kjemiske stridsmidlene er fremstilt nettopp til dette formålet.
                        Så kan det jo nevnes ingen av disse kjemikaliene har hatt noe annet bruksområde enn som kjemiske våpen. Så selv om man kan si at toksisiteten for mennesker er en utilsiktet konsekvens av sivil forskning var ikke organofosfatene ukjente i forhold til effektene på mennesker.

Sennepsgass var i utgangspunktet kun en uheldig kjemisk reaksjon som et par tyske kjemikere fant ut kunne være en effektivt stridsmiddel og de utviklet en prosess som gjorde Tyskland i stand til å fremstille sennepsgass i store mengder (Tyskerne kan prosesskjemi).
                        Tyskerne kan sin prosesskjemi, det er helt sant. Det som kan være verdt å nevne er at Sennepsgass er det første stridsmidlet som kunne brukes med minimal fare for egne styrker. Sennepsgass er persistente stridsmidler og brukes normalt som et area-denial våpen. Mens klor og fosgen ble nyttet som en gass (som også har ført til at vi i dag sier "gass" og ikke stridsmiddel) og dermed var væravhengig, er sennepsgass som nevnt over i monsterinnlegget oljeaktige væsker (HD har konsistens omtrent som tynn maskinolje)

Klorgass var også kun en farlig kjemisk reaksjon inntil Fritz Haber (han med Haber/Bosch-metodene) utviklet en prosess som gjorde Tyskland i stand til å produsere store mengder klorgass. Disse fabrikkene var så avanserte at da engelskmennene og franskmennene tok over fabrikkene efter første verdenskrig så hadde de ikke tilstrekkelig ekspertise selv til å forstå hvordan prosessene fungerte.

Nervegass var et uheldig resultat av tysk forskning på insektsmider på midten av 30-tallet, da en tysk kjemiker ved navn Gerhard Schrader ved en tilfeldighet fremstilte en eksepsjonelt giftig stoff han kalte "tabun". Nazistene som ofte var flinke til å oppmuntre til forskning på effektive våpen ga Herr Schrader et eget laboratorium og han fremstilte efterhvert også sarin og soman.

VX er også et uheldig resultat av utvikling av insektsmidler, men denne gangen var det Imperial Chemical Industries - ICI som var synderen.

Et av de få stoffene som faktisk er utviklet for å være et stridsmiddel er Lewisitt.
                        Britene hadde et ganske stort millitært program og både et sivilt og millitært fagmiljø på kjemiske våpen frem til de kom over VX. Etter oppdagelsen av VX som ble overgitt til USA midt på femtitallet om jeg husker riktig, avviklet britene sitt kjemiske program. Mange av forskerne skulle senere bli del av det sør afrikanske kjemiske våpen programmet (som forøvrig også fortjener et eget innlegg).

Så vidt jeg husker så er VE, VM osv. beslektet med VX - derfor kalles de gjerne V-agenter. Men disse er ikke like effektive som VX selv om de svært giftige. Noen av dem er blitt brukt som insektsmidler, men om de fremdeles benyttes, vet jeg ikke.
                        Felles for disse er at de er store organofosfater og persistente. Så vidt jeg vet så blir disse ikke produsert lengre, da både ferdigprodukt og bestanddeler til fremstillingen av disse er forbudt under CWC.

Russerne har en annen definisjon av kjemiske og biologiske våpen enn oss. Men vi i vesten definerer giftstoffer fremstilt fra levende organismer som biologiske våpen, så definerer russerne kun levende organismer som biologiske våpen. Så en del av forskningen russerne f.eks gjorde på muggsoppgifter (trichotecener) gikk under kjemiske våpen.
                        Ricin er et eksempel på en gift som har forskjellig klassifisering i russland og vesten.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av cwo-kp4 Vis post
                          Mange av forskerne skulle senere bli del av det sør afrikanske kjemiske våpen programmet (som forøvrig også fortjener et eget innlegg)..
                          Et meget interessant tema. Selv om det sydafrikanske kjemiske og biologiske programmet tok av på 80-tallet under Wouter Basson - en av mange dignitærer fra en rekke nasjoner som efter andre verdenskrig har fått smykke seg med tittelen "Dr. Død", så ble "forarbeidet" til dette programmet gjort i Rhodesia. Rhodesiske SAS og Selous Scouts hadde et hemmelig kjemisk og biologisk program hvor de benyttet seg av noen svært kreative måter å spre giften på (jeg har ikke noe ønske om å gå i detaljer her da de metodene er meget kreative). Dette var ikke bruk av stridsmidler i forbindelse med angrep, men i forbindelse med attentater og og angrep på mindre grupper. Jeg er sikker på at selv KGB hadde noe å lære av disse gutta.

Mange av disse karene dro som kjent til Syd Afrika da Mugabe tok over og tok nok med seg ekspertisen sin til de sydafrikanske spesialstyrkene.

De sydafrikanske spesialstyrkene viderutviklet metodene fra Rhodesia og testet teknikker og giftstoffer på sine fiender, både innenlands og utenlands. Så vidt jeg vet var 5. Recce ganske involvert i dette arbeidet. Sydafrikanske dødsskvadroner som "Civilian Cooperation Bureau - CCB, var også involverte.

For de som er interesserte i temaet, så anbefaler jeg boken til den kjente sydafrikanske gravejournalisten Jaques Pauw: "In the Heart of the Whore". En bok om sydafrikanske dødsskvadroner. Her beskriver informanten hans - en tidligere leder for en av dødsskvadronene - bl.a hvordan de forgiftet sine ofre. Men dere vil ikke finne noen av de kreative metodene fra Rhodesia her.
                          Last edited by pioff; DTG 221053A Mar 13, .

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Aeliana Vis post
                            http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...--7177399.html

Gift funnet i brev sendt Barack Obama.
                            Plukker opp tråden herfra.

Utifra den informasjonen som har kommet så tyder det mot at det Ricin som er nyttet for å impregnere et brev. I den anledning så ser jeg muligheten til å utdype rundt Ricin.

Ricin er en plantegift som utvinnes fra kastorbønner som er frukten fra planten Ricinus Communis, på norsk går den under navnet kristpalme eller oljeplante. Ricin er lettløslig i vann og kan brukes til direkte kontaminering av næringskilder samt som aerosol, men har også blitt nyttet i sammenheng med skjulte våpen. I pulverform er ricin meget farlig å inhalere, men effekten avhenger som ved alle parikler og aerosoler av partikkel/dråpe-størrelsen.

Ricinmonekylet består av en A og en B del. B delen binder seg til celleoverflaten og stimulerer det videre opptaket av monekylet, mens A delen ødelegger cellenes ribosomale RNA. Ricin er svært giftig, omlag 6000 ganger mer giftig enn cyanid. Dødelig dose (LD50) er anslått til å være 3mikrogram/kg ved injeksjon, ved inhalasjon LD50:1-10mikrogram/kg.

Symptomer og effekter er: magesmerter, brekninger, diare (senere blodig diare), og tidlige tegn på massiv organsvikt (milt, lever og nyrer), feber, slapphet, før leddsmerter og også kapillærlekkasjesyndrom setter inn. Død inntreffer 36t-8d etter dødelig dose.

Mer om Georgi Markov-hendelsen her (som er den mest kjente saken som omhandler Ricin):
                            http://en.wikipedia.org/wiki/Georgi_...#Assassination

Kommentér

Ricin har alltid fascinert meg, så du må gjerne utdype mer om opprinnelse, bruk, etc.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
                                Ricin har alltid fascinert meg, så du må gjerne utdype mer om opprinnelse, bruk, etc.
                                Må si vent slutt på det Znuddel, kveldens treningsøkt tvinger kroppen i retning av en horisontal posisjon.

Kommentér

Eksplosjon og giftig ammoniakksky fra et gjødselsproduseringsanlegg i West, Texas
                                  http://www.dagbladet.no/2013/04/18/n...sjon/26733351/

Kommentér

Til Znuddel og andre som kan være interessert:
                                    http://img142.imageshack.us/img142/1867/ricin1.jpg
                                    http://img2.imageshack.us/img2/5131/ricin2.jpg
                                    http://img17.imageshack.us/img17/3169/ricin3b.jpg
                                    http://img98.imageshack.us/img98/2320/ricin4.jpg

NB: Linker funnet Opensource!

http://www.medicinenet.com/ricin/article.htm

Kommentér

Heldigvis så er ikke David Harber (forfatteren av utdragene ovenfor) kjemiker, så utdragene ovenfor inneholder en del feil og utelatelser (ricin er ved siden av botulin-toksin, de to giftigste stoffene vi kjenner til, så får forskerne fortsette å krangle om hvilket som er giftigst). Men det morsomme er at al-quaeda og tilsvarende grupperinger oversatte David Harbers og Kurt Saxons (som er enda mer upålitelig enn Harber) oppskrifter til arabisk og inkluderte det i håndbøkene sine. Så hvis noen har fulgt oppskriftene i disse, så vil de nesten helt sikkert dø med heftige influensasymptomer. En av grunnen til at ricin hovedsakelig brukes i forbindelse med attentater er at det ikke lar seg gjøre å produsere i særlig store mengder ad gangen.
                                      Last edited by pioff; DTG 181650A Apr 13, .

Kommentér

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/o...gen/1.10995252
                                        Forsvaret støtter OBRE ved mathall incidenten i Oslo

Kommentér

RECCEX 2012

Svenske, Finske, Danske og Norske CBRN avdelinger samtrente i Umeå i fjor. På denne øvelsen så ble det utført rad live agent training.

Kommentér

Mer Syria
                                            http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.10997609

For første gang anklaget i dag israelske militære regimet i Syria for å ha brukt kjemiske våpen i borgerkrigen i landet, skriver BBC.

– Etter det vi erfarer, har regimet brukt dødelige kjemiske våpen flere ganger, først og fremst saringass, sa brigadegeneral Itai Brun på en sikkerhetskonferanse i Tel Aviv tirsdag

Kommentér

Jeg fikk litt problemer med den artikkelen efter å ha lest:

"Det skal dreie seg om sennepsgass (giftgassen som ble mye brukt under 2. verdenskrig), nervegassen sarin og muligens den ekstremt farlige nervegassen VX."

Men Israel har, så vidt jeg husker, mer enn en gang bedt USA om å invadere Syria. Så er dette en variant av oppspinnet Bush kom med for å invadere Irak? Eller medfører det riktighet? Tja...

Kommentér

Samme her, artikkelen til NRK er ikke så mye å skryte av, spesiellt grunnet det utdraget du viser til. Men det som er interessant (konspiratorisk eller ei) er at dette bygger opp under påstandene om at chem-våpen er blitt nyttet i borgerkrigen. Det er jo ikke noe nytt at Israel vil gjøre kål på hele syria. men jeg er likevel ikke alt for pessimistisk til kvaliteten på denne informasjonen.

Til mods: linken kunne også vært plassert i syria-tråden, kom på dette i etterkant.
                                                Last edited by cwo-kp4; DTG 240142A Apr 13, .

Kommentér

http://www.telegraph.co.uk/news/worl...in-Aleppo.html
                                                  Oppdatering på annklagen om at regimet bruker sarin
                                                  "From what we've seen, and the descriptions of containers being dropped from the air, it certainly seems that the regime is using sarin in an unprepared state in these attacks,"
                                                  Om dette er korrekt så nyttes binært sarin hvor faktisk basiselementene droppes hver for seg og først kommer i kontakt med hverandre på bakken.

Kommentér

FFI bistod i gassjakt:

http://www.ffi.no/no/Aktuelle-tema/S...-gassjakt.aspx

Kommentér

Spørsmål til fagfolka:
                                                      Kan CS-gass være dødelig?
                                                      Mener i vanlig bruk. F.eks. hvis noen kaster en CS-granat inn i et lukket rom i en skarp aksjon, der personen(e) ikke har verneutstyr, og blir værende der over lengre tid. (f.eks. besvimt)

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Forsvarte Vis post
                                                        Spørsmål til fagfolka:
                                                        Mener i vanlig bruk. F.eks. hvis noen kaster en CS-granat inn i et lukket rom i en skarp aksjon, der personen(e) ikke har verneutstyr, og blir værende der over lengre tid. (f.eks. besvimt)
                                                        Ja, CS kan være dødelig under visse omstendigheter.
                                                        Husk på at CS ikke er en gass, men heller et pollenpulver...

1. CS og CN (Mace) har en LD 50 som er meget høy, med andre ord det skal ekstreme konsentrasjoner for at det skal være dødelig. Men det har en effektiv dose (konsentrasjonen som trengs for å få effekt) som er lavt. Og det er forholdet mellom lav effektiv dose og høy LD som gjør at det kan brukes til massetjeneste, CT og til "sniffeprøve"/tetthetskontroll.

2. CS og CN er irritanter som irriterer kroppens slimhinner og får disse til å utsondre slim og væsker. Som nevnt ovenfor så vil man sjelden få en letal reaksjon av selve agenten, men derimot så vil man kunne kveles av slim i luftveiene dersom man ikke får drenert dette.

3. CS i Confined Space er også svært brennbart...

Ser man eksempelvis på CT aksjonen mot Iranskeambassaden i London hvor SAS nyttet kombinasjonsgranater (Flash/CS) som del av ryddingen og konsentrasjonen ble så høy at når en av operatørene kastet opp i vernemasken etter at den hadde blitt slått skjev under ryddingen. Likevel så ble det ikke rapportert om skader på gislene som følge av CS.

En annen kjent episode hvor CS ble brukt:
                                                        http://en.wikipedia.org/wiki/Waco_siege#Final_assault

Skille

Vi har to typer kjemiske agenter, tokiske/stridsudyktiggjørende og uskadliggjørende... De toksiske agentene har jeg redegjort i en tidligere post. De uskadeliggjørende agentene, kommer i tre typer, "tåregassene" (CS/CN), Adamsite, og Psykokjemiskeagenter (BZ)...
                                                        Last edited by cwo-kp4; DTG 251133A Apr 13, .

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Forsvarte Vis post
                                                          Spørsmål til fagfolka:
                                                          Det er som cwo-kp4 sier. For øvrig anbefaler jeg dere å lese denne:

http://www.veritagiustizia.it/docs/g...fects_Waco.pdf

Kommentér

http://www.dbtv.no/?vid=1754750847001&f=1
                                                            HMS var litt anderledes i atomenergiens spede begynnelse, her detoneres et atomvåpen i atmosfæren (middels til høy høyde) over fem frivillige. De beskriver den initielle varmebølgen før noen sekunder senere trykkbølgen. Testen ser ut til å være en suksess og de avslutter med at det er synd ikke alle kunne vært i deres sted.

Kommentér

Jeg tviler på at dette var særlig farlig. Dette var et AIR-2 Genie missil som ble skutt fra en F-89J fra Montana Air National Guard.

Genie var et missil som ble utviklet midt på 50-tallet og var i operasjonell bruk fram til ca 1985. Det ble utviklet før man hadde virkelig treffsikre styrte missiler, og derfor hadde det et lite fisjons-stridshode på 1,5 kt som man regnet ville ødelegge alle fly innen en radius på ca. 300 meter (dermed også bra mot tette formasjoner av bombefly). Det var ikke styrt, og hadde en rekkevidde påca. 10 km. Det ble kun brukt på avskjæringsjagere som opererte over Nord-Amerika (F-89 Scorpion, F-101B Voodoo og F-106 Delta Dart fra U.S. Air Force og Air National Guard og CF-101 fra det kanadiske flyvåpenet), og siden det kun var i bruk over eget territorium var det viktig å vise at det ikke ville ha skadevirkninger på bakken.

Filmen er fra den eneste live testen av Genie med stridshode, det eksploderte i mellom 18500 og 20000 fot høyde (i følge denne kilden, dvs. dobbelt så høyt som det står foran filmen) rett over de fem offisrene man så, samt fotografen. Det var helt neglisjerbare mengder radioaktiv stråling som traff bakken 9langt under tillatte grenseverdier for mennesker), og med eksplosjon høyt over bakken blir det heller ikke nedfall

USA hadde også en tid et styrt luft-til-luft missil, en versjon av Falcon (AIM-26), med et meget lite stridshode på bare 0,25 kt, men det var i bruk mye kortere tid enn Genie.

Man hadde jo også en rekke bakke-til-luft missiler med kjernefysisk stridshode som også var til bruk over eget territorium mot fi bombefly i stor høyde.
                                                              At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X