Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Den Store Skyteteknikk Tråden

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Du vil også endre stålets kvaliteter basert på hvor fort du kjøler det ned (avhengig av hvor varmt det faktisk har vært).

Kommentér

Ja, er det jeg også har fått for meg. Var derfor jeg stusset over at en (tilsynelatende..) H&K ansatt gjør det.

Kommentér

Tactical Blind Fire
        What happens in the garage, stays in the garage

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Forsvarte Vis post
          Ja, er det jeg også har fått for meg. Var derfor jeg stusset over at en (tilsynelatende..) H&K ansatt gjør det.
          Temperaturen på pipen må over en viss temperatur for at krystallstrukturen skal endre seg. Først når den er over denne temperaturen vil bråkjøling ha noen effekt på herdingen. Men, har du fått pipen så varm, så er den ødelagt uansett.

Legg uansett merke til hvordan HK-mannen kjøler pipen: Relativt sakte, slik at man unngår store belastninger i metallet. Legg også merke til at han holder den relativt loddrett, altså er det kun en liten del av pipen som er i kontakt med vannet, og området som blir nedkjølt er relativt symmetrisk. Hadde han derimot lagt pipa flatt ned i vannet, så er sjansene store for at den ville krummet seg.
          two to the heart, one to the mind...

Kommentér

Opprinnelig skrevet av dobrodan Vis post
            Temperaturen på pipen må over en viss temperatur for at krystallstrukturen skal endre seg. Først når den er over denne temperaturen vil bråkjøling ha noen effekt på herdingen. Men, har du fått pipen så varm, så er den ødelagt uansett.

Legg uansett merke til hvordan HK-mannen kjøler pipen: Relativt sakte, slik at man unngår store belastninger i metallet. Legg også merke til at han holder den relativt loddrett, altså er det kun en liten del av pipen som er i kontakt med vannet, og området som blir nedkjølt er relativt symmetrisk. Hadde han derimot lagt pipa flatt ned i vannet, så er sjansene store for at den ville krummet seg.
            Mener enkelte Tyske mg-bunkere hadde horisontale vannbad for hurtigkjøling av løp, men er usikker på dette.
            Død ved Kølle!
            Bla bla... Hybrid warfare is easy

Kommentér

De hadde det for luftvernskyts type 20mm ja.
              First to fire

Kommentér

Har et spørsmål/ behov for rådgivning anngående et pistolskyting. Jeg har skutt pistol sivilt i 2-3 år nå. Startet med 22. Klubbvåpen og har etterhvert kjøpt glock selv som er det jeg bruker nå. Jeg er venstrehendt i de fleste sammenhenger dvs skriving osv og er sterkere iden hånden. Sikteøyet mitt er derimot på høyre side og jeg skyter rifle "normalt". Pistol derimot ble det naturlig å skyte med venstre og jeg gjorde det i et par år med grei progresjon. Når jeg fant ut at dette var "feil" byttet jeg til høyre og har prøvd det det siste året. Får ikke like gode samlinger og føler progresjonen er treg. Har ikke skutt noe særlig fin pistol med høyre. Testet i går venstre igjen og det gikk litt bedre en det jeg klarte med høyre. Burde jeg gå til ake til venstre skyting (2hånds men avtrekk med venstre)? Burde jeg skyte noe fin med høyre, kan det hjelpe. Ildhåndgrep er det som føles mest unaturlig når jeg skyter med venstre hånd.
                Noen som har synnspunkter?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kommentér

Er ikke noe stress å skyte feilhendt med pistol om du er høyreøyd.

For de som ikke er kjent med Frank Proctor, ta gjerne en titt på pistol- og rifle-videoene hans. Kan kjøpes fra Vimeo:

Rifle: https://vimeo.com/ondemand/performancecarbine
                  Pistol: https://vimeo.com/ondemand/performancepistol

Mannen kan skyte. En del nyttig info i filmene (har kun sett pistolvideoen, skal se rifle snart).
                  "Excellence leads to not being Force-choked"

Kommentér

Jeg valgt uansett å bytte. Får en grei svak hånd

Kommentér

For å avklare, du skyter nå med venstre hånd, med høyredominant øye?

Og ildhåndgrep funker greit sånn, eller ikke greit?

Det som er verdt å bemerke seg er at øyets fokus er trenbart. Du kan ikke trene om mesterøyet, men du kan klare å bruke mesterøyet uavhengig av hånd du skyter med.

Tidligere, når jeg skjøt med våpen i venstre hånd, det være seg rifle eller pistol, og med begge øyne åpne så traff jeg alltid til høyre på skiva. Det skyldtes at mitt mesterøye dominerte og dro siktebildet over til høyre. Etter årevis med trening, så viser det seg at jeg fint kan skyte svak hånd med pistol, og se med begge øynene oppe, og fortsatt være midt i målet.

Det var en åpenbaring etter å ha prøvd å gjøre det naturlig å lukke kun høyreøyet, og sikte med venstre. Det var knot, for å si det mildt.
                      It's not about surviving, it's about winning.

Kommentér

Nei, bytter fra venstre til høyre hånd. Øyet er høyredominant. Alltid skutt rifle med høyre så ildhåndgrep blir likere på den måten. Vet ikke hvorfor det ble naturlig å skyte pistol med venstre men er sikkert fordi jeg skriver med den hånden.

Kommentér

Hvis du ønsker å fortsette å skyte med venstre (sterk) hånd, så gjør det. Vær bevisst da på at du er kryssdominant når du skyter pistol. Pistolen skal fortsatt justeres under mesterøyet i framføringen. Da ungår du den dragningen som AGR beskrev.

Ellers er det meste trenbart
                          It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Kommentér

Det var fryktelig frustrerende å bytte fra venstre til høyre men jeg valgte nå å gjøre det og tror det er greiere i det lange løp

Kommentér

Ja, det tror jeg og. Hadde en på kurs med nøyaktig samme som det du beskriver. Han var venstrehendt, skøyt rifle med høyre og pistol med venstre. Vi lykkes med å få pistolen over i høyre, og på slutten av kurset, var han ganske god med høyre. Men det er mye som må trenes bort. Overlæring er nøkkelen for å avlære vanen med å skyte med venstre.

I og med at du er høyredominant, så vil du i det lange løp tjene på det. Bare tren og tren. trørrtrening er viktig!
                              It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Kommentér

Sv: Den Store Skyteteknikk Tråden

Fant selvfølgelig en tråd!
                                Barrikadeskyting; Bytte til svak skulder/links (høyre øyet er dominant), eller lene over og tilte rifla?
                                "Men da sa Jonatan at det var ting som måtte gjøres, selv om de var farlige, for ellers er jeg ikke noe menneske, bare en liten lort." - Lindgren.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Xylia Vis post
                                  Fant selvfølgelig en tråd!
                                  Barrikadeskyting; Bytte til svak skulder/links (høyre øyet er dominant), eller lene over og tilte rifla?
                                  Treningsmessig er det bra å trene på å skyte med svak skulder, når man jobber med dekning/barrikade.

Faktisk bruk vil være situasjonsavhengig. Skal man være der over litt tid, og ekstra stabilitet er ønskelig i tillegg til redusert eksponering, så er det et godt valg å bytte skulder.

Skal man bare runde vertikale eksponeringslinjer eller gå inn i rom så vil jeg prioritere gode treff, ergo bytter jeg ikke skulder da den reduserte eksponeringen har minimal og kortvarig effekt.

Kommentér

Så, ved skyting på bane hvor man ikke kan benytte barrikaden som støtte, så vil tilting være mer hensiktsmessig? Burde selvfølgelig spesifisert det i det første innlegget.
                                    "Men da sa Jonatan at det var ting som måtte gjøres, selv om de var farlige, for ellers er jeg ikke noe menneske, bare en liten lort." - Lindgren.

Kommentér

+1 på AGRs innlegg.

Ingen regel uten unntak, men i mine øyne er det liten vits i å bytte skulder når du ikke kan søke støtte i en barrikade.
                                      It's not the critic who counts....

Kommentér

Opprinnelig skrevet av zaitzev Vis post
                                        +1 på AGRs innlegg.

Ingen regel uten unntak, men i mine øyne er det liten vits i å bytte skulder når du ikke kan søke støtte i en barrikade.
                                        Ok, det er det jeg også har følt på. Lytter til erfarne fjellfolk, så sanke råd her er gull.

Kommentér

Så, ved skyting på bane hvor man ikke kan benytte barrikaden som støtte, så vil tilting være mer hensiktsmessig? Burde selvfølgelig spesifisert det i det første innlegget.
                                          Ja og nei....hehe.

Det som vil være avgjørende er din kunnskap om egne ferdigheter.

Hvor godt klarer du å skyte fra svak skulder uten støtte - presisjon og hurtighet?
                                          Hvor godt klarer du å skyte fra sterk skulder uten støtte, men i en ikke-ideell posisjon på overkroppen?

Er det dynamisk skyting det er snakk om? Eller stridsmessig?

På denne videoen så skyter jeg med Sterk Hånd rundt venstre side på en vegg (tvunget sådan):

https://www.youtube.com/watch?v=mnxq48cpIbM

Kunne jeg skutt like bra med venstre hvis jeg ikke var tvunget til å skyte med sterk hånd? Tja, godt mulig.

Kommentér

Skyter du dynamisk vil du jo gjerne være begrenset i hvor langt ut forbi barrikaden du greier å peke av en faultline, og du greier ikke å peke "langt nok rundt" (om det gir noen mening) uten å bytte skulder. Kan jeg slippe, bytter jeg helst ikke. Skyter bedre med sterk hand.

Svaret er altså fremdeles "det kommer an på"
                                            "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
                                            - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Dynamisk, og si boks foran barrikaden. Begrensninger til sidene, men noe større frihet bakover.
                                              Pistol er jo en ting, med rifle føler jeg at det arter seg annerledes. Får jo mer avstand og bedre vinkel med en pistol.
                                              Du er inne på noe ref faultline Lille Arne, siktebildet gjør sitt.

AGR416, ja det er nettopp dette med ustabilitet og skjev overkropp ved tilting (+ evnt eksponering) vs svak skulder. Og hva skjer når man sikter med det svake øyet? Har ikke fått testet dette ut enda. Forskjell med rødpunkt/diopter/skur og korn.
                                              Vet ikke hvor dårlig jeg skyter med svak skulder enda rett og slett. Har benyttet meg av tilting sålangt, både sittende og stående. Resultatet er helt innafor, men undres på om det er noe å hente på svak skulder.

NROF har vel noen øvelser hvor svak skulder er krav?

Kommentér

NROF har vel noen øvelser hvor svak skulder er krav?
                                                Det skal gjennomgås/skytes i nivå 3 kurs, og kan legges opp til i nivå 3 konkurranse.
                                                "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
                                                - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
                                                  Det skal gjennomgås/skytes i nivå 3 kurs, og kan legges opp til i nivå 3 konkurranse.
                                                  Ok, ikke noe som gjelder meg Dukket opp i en pdf da jeg søkte i verdensveven etter svar.

Kommentér

Hva sier FolkValley eller CallCity om dette forresten, Xylia:? Skyt fra hofta okke som (hehe) eller har en av de noen lure tips? Sistnevnte er jo stadig opptatt av teknikk.

Kommentér

Tilting ved barrikade. Illustrasjonsfoto.

Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Case closed
                                                        @Xylia - du tok notater?

(typisk at "liker-knappen" er inne til service akkurat nå....)

Kommentér

Liker denne bedre for barrikader..!
                                                          Attached Files
                                                          Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Kommentér

Click image for larger version

Name:	A_coalition_Special_Operations_Forces_member_fires_his_sniper_rifle_from_a_hilltop_during_a_fire.jpg
Views:	1
Size:	101,2 KB
ID:	865046
                                                            Loadoutroom:
                                                            Neurological Training for Shooting Performance

The old adage “You fight like you train and train how you fight” is the golden rule for combat effectiveness. Science has its own version of this, the SAID principle – an acronym that stands for Specific Adaptation to Imposed Demands. In other words, your body ALWAYS gets better at EXACTLY what it does (and how you do it).

In this series of articles, we are going to look at developing better marksmanship by training your nervous system and specifically your vision.

For tactical & military athletes, binocular vision or using both eyes together to see is paramount for both situational awareness, and accurately identifying and seeing targets. The US Army states in published research that the Sympathetic Nervous System, when activated by high-stress combat situations will force both eyes open. If you have proper functioning binocular vision and you “train like you fight” this should not pose a problem, however, it is estimated that as much as 56% of the general population has a defect in binocular vision. This means that one eye works significantly better than the other and the eyes do not work well enough together for the brain to combine both video streams into one.

For a tactical athlete who can’t produce stereo vision (vision using both eyes) their shooting accuracy may be be reduced with both eyes open compared to using only one eye to aim. To better understand what may prevent you from having good binocular vision, let’s start by defining what vision is and from there, we’ll define the core visual skills every tactical athlete needs to own.

Les resten her.

Click image for larger version

Name:	tumblr_n8ubybTMF41rbkqt0o1_1280-630x630.jpg
Views:	1
Size:	74,7 KB
ID:	865047

Four Ways to Improve Your Glock

The following four simple modifications can been done to improve overall performance, accuracy, and manipulation on any Glock handgun. Once you have the necessary parts needed for you Glock these four modifications can be completed in under and hour!

1. Sights – On my Glock 26 I replaced the stock sights with Ameriglo Defoor Tactical sights. My Glock 17 came with Ameriglo Sights; front red fiber optic and all black rear sight. One of the single best things you can do when you purchase a new handgun is ditch the stock sights which are typically crap. For the price you cannot beat the Ameriglo sights. A feature I look for when shopping for new sights is that the rear sight is squared off so that you can rack the slide off of your belt or holster using only one hand.

Les hele her.
                                                            Loadoutroom er laget av gutta bak Sofrep.com i force12media, USA.

Kommentér

Bumper denne tråden, siden jeg ikke fant en relevant tråd om stridsdriller og tegn og signaler, men temaet er i hvert fall delvis relevant for skyteteknikk: På denne tråden nevner aquila: at man i HV lærer stridsdriller hvor man i enkelte situasjoner må ta høyre hånd vekk fra pistolgrepet for å gi tegn, noe som stred mot det han hadde lært i kavaleriet.

Jeg er også kavalerist, og lærte det samme (selv om det nå er ca 15 år siden, og mye kan ha skjedd). Vi ble innprentet hvor viktig det var at man aldri flyttet høyre hånd fra pistolgrepet. Jeg trodde da at dette var instrukser som skulle gjelde generelt for Hæren, men kan ta feil.

Har man gått bort fra dette også i Hæren?
                                                              Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X