Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Organisasjon ved skyting

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Organisasjon ved skyting

Spør her, siden det sikkert er mange som har langt mer erfaring enn meg i skytebanetjeneste.

Hvor mange må det være tilstede for å gjennomføre skyting på militær skytebane?
    Har skummet gjennom UD 2-1, og ser særlig
    pkt 1.1.5.1:

Opprinnelig skrevet av UD 2-1
    1.1.5.1 Alminnelig
    Aktiviteter skal bare finne sted under ledelse av en øvingsleder. Med øvingsleder menes et hvilket som helst kvalifisert befal, uavhengig av tjenestestilling for øvrig. Nærmeste overordnet sjef skal sørge for at vedkommende som nyttes som øvingsleder har nødvendig kompetanse og kvalifikasjon til å lede gitt aktivitet.
    Avhengig av aktivitetens omfang kan øvingsleder beordre (få tildelt) personell med følgende spesifikke kvalifikasjoner og roller:
    - Skyteleder (sprengningsleder)
    - Sikkerhetssjef (sikkerhetsoffiser)
    Ved sammensatte aktiviteter, beordres normalt en sikkerhetssjef som er ansvarlig for sikkerheten knyttet til aktiviteten. Han/hun har under seg det nødvendige antall sikkerhetsoffiserer, sikkerhetskontrollører og sikkerhetsposter
    - Sikkerhetsoffiserer
    - Sikkerhetskontrollører
    - Sikkerhetsposter
    - Målsjef med nødvendig målpersonell
    Øvingsleder og sikkerhetspersonell skal bære vest godt synlig så sant det ikke i øvingsbestemmelsene ikke er spesifisert at de ikke skal dette av hensyn til øvelsens art. I så fall skal dette risiko vurderes og tiltak for å synliggjøre deres funksjon og plassering skal iverksettes. Øvingsleder kan ved aktiviteter av mindre omfang overta de andre rollene sine plikter. Dersom dette gjøres skal det ligge en risikovurdering til grunn for avgjørelsen

Mine uthevinger. Spørsmålet mitt er da om man kan være sin egen øvingsleder?
    Bakgrunnen for spørsmålet er at jeg har ved anledninger benyttet Forsvarets skytebaner. Nå sist kom DHO og ba meg avslutte, siden jeg var alene på banen. Må jeg i framtiden ha med meg en egen sikkerhetskontrollør som ser på at jeg skyter?
    Joda, han har et poeng i at hvis jeg skyter meg selv så er det ingen som kan hjelpe meg, men det er ikke det jeg ønsker å diskutere her.

Det er vanskelig å lese ut av teksten at det skulle være umulig. På den andre siden vet jeg at det kan være spesifisert i baneinstruks at det ikke er tillatt å skyte alene. Nettopp fordi det er så dumt om du blir liggende å blø i hjel alene om noe går galt.
    "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
    - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Nøkkelordet er 'lede', ikke delta. Ja, det går fint- og har skjedd flere ganger at man er alene på skytebanen, men i tråd med sikkerhetspolicy og makkerbegrepet, så er det faktisk best å være minst to. En skytter, en kontrollør. (på papiret ihvertfall, om begge står og dreper papp samtidig, så funker det og ).

Det er jo kap 3 'skyting alle våpen' som man bør ta en titt på her., som igjen henstiller til det punktet du støtter deg på : "3.3.1Generelle bestemmelser3.3.1.1BaneinstrukserAll skyting skal foregå innenfor bestemmelsene gitt i instruks for gjeldendebane/felt. Den enkelte bane og anlegg har sikkerhetsmaler som er beregnet ut fratillatt aktivitet i instruks. Ved behov for nye teknikker, skytemetoder og liknende,skal instruks endres og sikkerhetsmessig klareres ut, før skytingen tar til.Forsvarsbygg (FB) er ansvarlig for å kontrollere at en slik endring er i henhold tilgjeldende bestemmelser.3.3.1.2LedelseAll skyting skal foregå under ledelse av en kvalifisert skyteleder, etter bestemmelserfastsatt under "Ledelse av aktiviteter" pkt1.1.5." Der står det jo også dette : "Øvingsleder kan ved aktiviteter av mindre omfang overta de andre rollene sine plikter. Dersom dette gjøres skal det ligge en risikovurdering til grunn for avgjørelsen". Da hodler det ikke med 'dette har jeg gjort før'. Det må altså foreligge en utført risikovurdering til grunn, den skal være relevant og fremlagt ansvarlig sjef for godkjenning.

I gamle dager, så slapp jeg ingen av mine instruktører ut på skytebanen uten at de hadde en plan for aktviteten, en øvingsordre og en relevant og god ORM.
      Jeg var ofte på skytebanen i ledig tid for eget vedlikehold, og selv da hadde jeg meldt det inn til SØF, næremste sjef, gjort en ORM og en grovplan på hva jeg skulle skyte (sånn rett innenfor tabellverket)
      . Men jeg var svært sjelden alene. Nettopp på grunn av sikkerheten.

It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Kommentér

Takker for svar.

Ser ikke bort fra at det er jeg som har lest og tolket UD2-1 feil.
        Jeg har forståelse for hvorfor det er lurt å være flere, men samtidig er jeg innerst inne ikke helt enig i at det skal forbys å holde på alene, gitt at forhåndsregler er tatt.
        Nuvel, man får vel bare akseptere at man tar feil fra tid til annen.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
        Working...
        X