Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Tactical Decision Game 1

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Re: Tactical Decision Game 1

Jeg sitter fortsatt på jobb, og bruker ikke noen tid på ordere slik den ville bli gitt, men jeg kan presentere stridsidèen min. Jeg er gammel kavalerist med bakgrunn fra stormpanser, og stridsvogn, uten at det nødvendigvis er oppskrift på noen suksess. Gjør allikevel et forsøk. Min påstand er at 5-punktsordre, det har man ikke tid til i dette tilfellet. I kavaleriet går ordrene raskere enn kjøretøyene, og når du i tillegg står der du gjør og får melding bakfra om å iverksette, ja da klekker du en plan og iverksetter.

Ildkraften er i dette tilfelle 2 stk 30mm på vogn, 2 stk parallelle mg-3 og 2 mg 3 fordelt på 2 lag.
    • MG ener og toer fra begge fotlag skal i stilling på Høyde 1 (østre side av elven) og dekke hver sin høyde med nedholdene ild på signal fra gruppesjef. Ild opphører når vognene har passert høyde 2 og 3, og ikke lenger er synlige.[/*:m:2mxj0br4]
    • Fotlagene sitter opp på vogn[/*:m:2mxj0br4]
    • V1 skal ta Høyde 2 (venstre for vei). Ideelt sett kjøre rundt toppen på venstre side, og falle fienden i ryggen. Antar at et skikkelig kart, og visuelle observasjoner ville avklart dette. Om ikke mulig, kjøre tvers igjennom og så falle i ryggen (mener det stod noe om at det ikke var IED/miner, men det er alltid en risiko). Maks hastighet.[/*:m:2mxj0br4]
    • V2 skal ta Høyde 3 (høyre for vei). Ideelt sett kjøre rundt toppen på høyre side, og falle fienden i ryggen. Rett igjennom om ikke mulig. Maks hastighet.[/*:m:2mxj0br4]
    • V1 og V2 beskyter med kanon under fremmarsj. Ammunisjonstype: spreng. Benytt termisk![/*:m:2mxj0br4]
    • Fotlagene laster ut på ordre fra VK (vognkommandør) og tar høydene, med støtte fra vogn[/*:m:2mxj0br4]
    • Når/om vognene ikke lenger kan støtte fotlagene iverksettes sikring mot vest[/*:m:2mxj0br4]
    • Ildstøttegjengen fra høyde 1 (2 stk mg, 4 mann) sikrer sin side, og hindrer FI i å flykte tilbake over broen[/*:m:2mxj0br4]

Det er mange ting som tilsier at dette kan være en suicide mission.
    1. Vi vet ikke hva som venter lenger bak[/*:m:2mxj0br4]
    2. Vi ville benyttet krumbane i en slik situasjon (en bataljon har høyst sannsynlig støtte fra artilleri, eventuelt har de eget BK i stab), eller krysset elven lenger opp/ned[/*:m:2mxj0br4]
    3. Vi kan ikke vite om broen er rigget[/*:m:2mxj0br4]
    4. Vi kan ikke vite om veien mellom høyde 2 og 3 er farbar (les miner)[/*:m:2mxj0br4]
    5. Vi er for få mht oppdragets art[/*:m:2mxj0br4]
    6. Vi mangler RFK. Det er normalt ingen grunn til at fotlagene ikke skal ha RFK. Det ville også gjort ting litt enklere. Spreng tempering, og røyk kunne gjort mye av jobben.[/*:m:2mxj0br4]

Jeg synes det er for mange risiki med de forutsetningen som er gitt!!

Det er fiendens erfaring og eller kapasitet som avgjør utfallet her, føler jeg.
    1. Fienden er erfaren, mao de har rigget broen og lagt miner i mellom fjellene, og har gravd seg ned. De vet hva de driver med.[/*:m:2mxj0br4]
    2. Fienden er uerfaren (eller mangler ressurser), mao de har ikke rigget broen, og veien er ikke minelagt. Ergo, de bør kunne slåes ut relativt lett, uten for mange egne tap. Ille er det om en vogn ryker på vei inn. V1 på broen, eller i defileet mellom høyde 2 og 3 ville ført til total fiasko.[/*:m:2mxj0br4]

Ellers så er det morsomt å tenke litt i disse baner, igjen :-)

Kommentér

Re: Tactical Decision Game 1

Jeg støtter AGR416s plan over. Dersom det er nok naturlig dekning i lendet, og CV'ene klarer å få til god nedholdende effekt, kan det gå. Jeg ville vært mest bekymret for flankerende ild fra fi MG på høyden i syd mens jeg angrep den nordre høyden, derfor er det viktig at MG-gjengen vår vet hva den gjør. Jeg ville kanskje vurdert å ha en erfaren LF som sjef der dersom jeg var i tvil om NLF'en.

avecs plan er i god kavaleristisk ånd, og er sannsynligvis mye raskere å gjennomføre, dersom etterretningene våre er sikre. Medaljer og heder og ære på alle mann. avecs betenkeligheter er viktige - dersom fi har rigget området, og vet hva han driver med, risikerer vi å få bråstopp rett på andre siden av broen, og befinne oss i kryssild. Lite misunnelsesverdig, og medaljene våre blir nok posthume, er jeg redd.
      Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

La stormlagene få komme seg tett innpå fi sin posisjon samtidig som cv90 bli flytta sør langs de to skogsområdene for så og slå fienden ut ifra flanken la storm lagene komme seg i godestillinger og nedkjempe fi sine stillinger eller drive ham i flukt med å gi tung ildstøtte til forlagene og drive angrepet fremover sammen med dem.

Kommentér

1p går nord vest og rykker frem og tar nord vest høyde. 2p går sørvest høyde og gir støtte mens 1p rykker frem.
          2v stopper opp ved siden av sørvest høyde på sør side. 1v rykker frem 100m. Både 1v og 2v prøver og ta ut mål.
          Etter 1p har komt frem til nord vest høyde. Rykker 2p frem til sør vest høyde. Begge lag må krysse elv.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
          Working...
          X