Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Tittelbruk på sanitetspersonell

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Re: Tittelbruk på sanitetspersonell

Du er vel ikke medic, før du har tatt medic-modulen som er en tilleggsmodul til nivå 3-kurset. Mulig evak- og medic-modulen går hånd i hånd, forresten?
    Si vis pacem, para bellum.

Kommentér

Re: Betegnelse på nivå 3 i det sivile

Opprinnelig skrevet av Simplex
      Opprinnelig skrevet av Kristoffer
      Er det noen som vet hva kurskoden for nivå 3 i forsvaret tilsvarer i det sivile?
      Har fått den koden en gang, men kan ikke finne noe tilsvarende noe sted.
      Vet at NLA hadde et kurs tidligere som het "videregående førstehjelp" og at det skulle være ganske likt. Men dette eksisterer ikke lenger.. ? anyone?
      Utfra Norsk førstehjelpsråds definerte nivåer ville det trolig være videregående eller spesialisert nivå.
      Kurset er bygget opp etter Norsk Førstehjelpråds standard og tilsvarer kravene til sivile kurs i Videregående førstehjelp. Etter endt og bestått kurs vil eleven oppnå samme status som om utdanningen var gjennomført sivilt.
      http://www.mil.no/felles/fsan/start/utd ... eID=135811
      Si vis pacem, para bellum.

Kommentér

Sv: Tittelbruk på sanitetspersonell

Tittelen "medic" ønskes ikke lenger å bli brukt om spesifikke sanitetsutdanninger og stillinger i Forsvaret.
        Det er helt riktig som enkelte her har påpekt, at tittelen ikke er beskyttet internasjonalt og at det ikke egentlig er mulig å enes om et kompetansenivå for en med en slik tittel.
        I beste fall er det en med mer sanitetkunnskap enn resten av soldatene i avdelingen.

De som går de nye Nivå 3-kursene kan kalle seg Basic Medic.
        De som kjører militære evakueringskjøretøy kaller seg normal vognfører evakvogn.
        Det er forøvrig skrevet en del andre tråder som tar for seg alle de andre sanitetstitlene etter de nye sanitetsnivåene.
        Det jobbes for tiden med å endre alle sanitetsstillingene i Forsvaret, både for å enes om hva de ulike stillingene skal hete, men også for å enes om hvilke minimums sanitetsutdanninger de skal ha.
        9-8, 9-8 dette er 9.. Iverksett bmp over!!

Kommentér

Jeg tok Sykevokter kurset på sessvoll nå i november 2019, og fikk tittelen Basic-Medic. Vi ble kalt "medicer" på den leieren jeg tjenestegjorde på. Jeg fikk aldri noe pepper fra Sykepleiere eller militære leger for den tittelen.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
            Bare for å legge meg opp i noe jeg ikke har noe med.

En medic er for meg nærmeste mann som har noe utstyr og peiling på å bruke det. Ved oppsett av et lag peker jeg ut en medic, som tar med seg det sanutstyret vi har. Har han nivå 3 så er det fint, har han ikke så må jeg ta den som kan mest og/eller er best egnet for rollen. Har vi en som faktisk er medic - så er det knall. I et nødstilfelle kan feks en kar som er sterk, men som jeg ikke har MG til, bli medic - for han kan dra andre ut av risikoområde ved skade. Feks.

Brøler jeg medic så forventer jeg at det dukker opp en med litt utstyr og litt peiling - avhengig av hva vi har med oss.
            Her sitter jeg og venter på at et møte skal starte og leser side 2 i denne tråden - og tenker jeg kanskje skulle skrive et innlegg som sa noe slikt som dette. Men ofte lurt å lese resten av tråden først for å se hva mer som er diskutert - eller om det samme er nevnt før. Og det var det jo. Medic - nærmeste mann som kan drive livreddende.

Jeg er forøvrig enig i innlegg som peker på sivile titler som er beskyttet. Det enkleste er å unngå å bruke disse i Forsvaret hvis en har få eller ingen som har den faktiske sivile utdanningen i rollen en beskriver. Det er forskjell på en rørlegger og en typisk tusenkunster M&K-soldat som kan fikse røropplegg til en container.
            "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Donasjoner

Collapse
            Working...
            X