Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Må Folkeretten revideres i lys av moderne krig?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Må Folkeretten revideres i lys av moderne krig?

https://www.hf.uio.no/ifikk/forsknin.../christie.html

Ny doktorgradsavhandling om hva som er rettferdig maktbruk i krig. Christie stiller spørsmål ved om Folkeretten må revideres i lys av hjernevaskede og/eller tvangsrekrutterte soldater. Blant annet.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Sv: Må Folkeretten revideres i lys av moderne krig?

Svar nei, og Christie skal uansett ikke være involvert. Christie har etter mitt skjønn ikke skjønt hva krig er.
    Minsk, det nye Utopia

Kommentér

Han stiller i et intervju jeg hørte med ham og den meget anerkjente moralfilosofen Syse spørsmål ved hele krigens vesen. Folkeretten ble laget for konflikt mellom stater, nå er mange aktører i krig ikke det. Det han drar frem er enkeltsoldatens skyld og forbrytelse, og dermed om man da kan ta livet av enhver av fiendens soldater uten en slik vurdering. I den sammenhengen også når sivile er legitime mål.

Feks: Tvangsutskrevne sivile i IS-kontrollert område leverer mat og vann til IS-kontrollert bygninger - hvor det bor IS-soldater med deres sexslaver (som er tenåringsjenter som er fanget, voldtatt og videresolgt internt). Dette er fra en vinkel en forsyningslinje til IS-soldater, en annen en rekke sivile ofre. De sivile kunne jo nektet (og blitt drept) - men det hadde jo redusert IS sin stridsevne da de måtte brukt egne soldater på å hente forsyninger.

At moralfilosofiske betraktninger er vesentlig når en vurderer krigens regler er det vel ikke tvil om. Det er lett å avfeie filosofi som irrelevant i det daglige liv og i praktisk anvendelse, men verdier må ligge i bunn for regler.

Håper Christie sin doktorgradsavhandling blir offentlig tilgjengelig, det kan være interessant lesning.
      "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

"Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner"
        two to the heart, one to the mind...

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
          Feks: Tvangsutskrevne sivile i IS-kontrollert område leverer mat og vann til IS-kontrollert bygninger - hvor det bor IS-soldater med deres sexslaver (som er tenåringsjenter som er fanget, voldtatt og videresolgt internt). Dette er fra en vinkel en forsyningslinje til IS-soldater, ....
          Jeg ser ingenting nytt i eksempelet: sivil støtte, mer eller mindre frivillig til kamphandlinger, og beskyttede personer blandet inn mellom lovlige mål. Følgelig heller ikke noe som ikke kan vurderes ut fra det anerkjente proporsjonalitetsprinsippet.

Jeg skal ikke ta på meg å vurdere budskapet til Christie ut fra et par linjer, men blir usikker når han snakker om straff og skyld i forhold til enkeltsoldater. Det blir jo helt umulig å vurdere under pågående krigshandlinger. Og nå er jeg på litt tynn is, men som jeg har forstått det er skyld/uskyld helt irrelevant når det er snakk om lovlige mål i krig. En soldat blir ikke drept for å straffes, en krigsfange er ikke innesperret som straff.

Noe av retorikken i forbindelse med "krigen mot terror" har kanskje rotet det til, hvor "payback" for 9/11 har stått sentralt.
          "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
          - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Fant intervjuet fra Dagsnytt18 - anbefaler det. http://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atte...1016/#t=30m11s

Nå har ikke jeg lest doktorgraden ennå, men slik jeg oppfatter hans hovedpoeng er at soldaten som enkeltmenneske ikke mister sin rett til liv fordi han er i krig. Så sier han selv at dette ikke er lett og at han ikke er noen pasifist, og det tror jeg ham på. Han stiller moralske og etiske spørsmål, dette er en debatt uten fasit eller klare svar - men en diskusjon som jeg tror det er verd å ta.
            "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Christie tilhører en skoleretning som selv kaller seg revisjonister. Dem underkjenner krigets folkerett som vi kjenner den, og ønsker å skape en ny basert på den moderne teoretiske moralfilosofien. Noen hovedtrekk:

1. Det skilles mellom rettferdige kombattanter, og urettferdige kombattanter. Man mener at det er feil at krigets folkerett skal behandle disse gruppene likt. Christie og hans venner skjøner nok ikke det, men her beveger man seg 300 år tilbake i tid. Jeg har lest hvordan man argumenterer for at tortur er moralsk riktig, så lenge som det er de rettferdige som driver med det.
              2. Også ikke kombattanter blir i denne skolerettningen delt inn i undergrupper, som skal ha ulike rettigheter, som feks: tilskuer, de som drar nytte av krigshandlingene, rettferdige, urettferdige, med mer.

Jeg håper denne skoleretningen dør ut, og at den ikke vil påvirke oss aller andra.
              Minsk, det nye Utopia

Kommentér

http://www.trinitinture.com/documents/benbaji.pdf

En som jeg syns god tekst som argumenterer for den "klassiske" krigets folkerett.

http://mobile.nytimes.com/blogs/opin...rt-2/?referer=

Linker her til en tekst av den kanskje mest kjente forkjemperen til skolerettningen til Christie.
                Minsk, det nye Utopia

Kommentér

Spørsmål fra salen; Den moderne teoretiske moralfilosofien er et stort emne, men er det dette lukman referer til som revisjonisme?
                  http://www.ucl.ac.uk/~uctytho/dfwVargas.html
                  Just when you'd think they were more malignant than ever Hell could be, they could occasionally show more grace than Heaven ever dreamed of. Often the same individual was involved. It was this freewill thing, of course. It was a bugger.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
                    Spørsmål fra salen; Den moderne teoretiske moralfilosofien er et stort emne, men er det dette lukman referer til som revisjonisme?
                    http://www.ucl.ac.uk/~uctytho/dfwVargas.html
                    Kan vel se ut som at den revisjonistiske retningen vedrørende krigets folkerett kan sies å være en undergruppe til dette. Jeg brukte revisjonist som begrep da dem som MacMahan selve bruker det. Har sett at Christie behandler MacMahan som en autoritet i fagfeltet, og dem ligger nært i sin argumentasjon.

Som jeg har skrevet er det farlig hvis disse tankene får et sterkt fotfeste.
                    Minsk, det nye Utopia

Kommentér

Wow. Den som orker å lese helt til slutt får med seg den festlige konklusjonen at en slik revisjon av jus in bello er upraktisk og ugjennomførbar i en verden som mangler en overnasjonal og universelt anerkjent mekanisme for å bestemme hvilke kriger (e) som er rettferdige og urettferdige. (Er krig i det hele tatt mulig i en slik verden?)

Ser ut som feil svar på et i og for seg legitimt spørsmål.
                      "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
                      - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Uten at jeg har satt meg svært godt inn i teorien, så ser det jo ut til at de angriper paradokser i andre teorier, og forsøker og bringe svar til disse. Ikke et helt uvanlig akademisk foretak.

Spørsmålene er jo om disse paradoksene har betydning eller ei.

Kanskje det man burde begynne med er en enkel jobb; definere forskjellen på en mellomstatlig krig og en konflikt mellom en stat og ikke-statlige aktører, og så se på folkeretten?
                        Just when you'd think they were more malignant than ever Hell could be, they could occasionally show more grace than Heaven ever dreamed of. Often the same individual was involved. It was this freewill thing, of course. It was a bugger.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Fremhevede emner

Collapse

Minedykker

Minedykkerkommandoen (MDK) er Norges største eksplosivrydderavdeling. Operatørene på MDK er spesialtrente dykkere som er utdannet til å uskadeliggjøre alle typer eksplosiver. Oppstart av neste minedykkerkurs blir sommeren 2020.

Den generelle søknadsfristen for både vernepliktige og øvrig personell er 15. april 2020.

Les mer: https://forsvaret.no/minedykker...

Forsvarets spesialstyrker rekrutterer

Bli en del av spesialstyrkene

Forsvarets spesialstyrker består av spesielt utvalgt personell som er i stand til å gjennomføre ukonvensjonelle og krevende operasjoner i alle slags omgivelser.Forsvarets spesialkommando og Marinejegerkommandoen har tidligere tilhørt henholdsvis Hæren og Sjøforsvaret og er nå samlet i én felles driftsenhet, ledet av Forsvarets Spesialstyrker Stab (FSST) i...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Tema: Forsvarets spesialstyrker

Forsvarets spesialstyrker styrkes gjennom en dedikert helikopterkapasitet i Luftforsvaret.

https://forsvaret.no/aktuelt/loefter-spesialstyrkene

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                        NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Jegertroppen - Kvinnelig spesialsoldat

http://forsvaret.no/utdanning-karrie...r/default.aspx

Hentet fra Forsvaret.no:

Jegertroppen er en nyopprettet kapasitet bestående av vernepliktige kvinnelige soldater. "Norske spesialstyrker skal være i stand til å imøtekomme et trusselbilde som er i stadig endring. Det stiller krav til dyktige mennesker med høy lærings- og tilpasningsevn...

Militær livvakt

Er det noen inne her som har erfaringer med Militær livvaktavdeling?

tenkte på hva de brukes til, om det er mest innland eller utlandsoppdrag, og hva de trener på?

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                        http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                        Kode:
                            Globale utviklingstrekk
                            Nordområdene / Arktis
                            Russland
                            Afghanistan
                            Pakistan
                            Kina
                            Midtøsten og Nord-Afrika
                            Iran
                            Sudan