Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Ledelse

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: Ledelse

Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    (Hvile hodet på munningen.... Uæhhhh...)
    Et par hakk dummere enn å hvile munningen oppå fotbladet ja (som er èn av mine store kjepphester), men det som forundrer meg er at nettopp dette - altså pipe på fotblad - er en skikkelig drittholdning som har fått lov å bre seg og som i flere år, og som jeg ihvertfall svært sjeldent har sett lokal ledelse slå ned på hos soldater, (yngre) befal, ja til og med enkelte offiserer (og kadetter!) i Forsvaret. Jeg får fandens fnatt av folk som gjør dette, og det som irriterer meg grønn er at man ser dette spesielt hos soldater i utdanningsavdelinger samt også i en del av de profesjonelle miljøene (da primært - men ikke eksklusivt - hos nyankomne soldater i disse, som tar med seg uvaner fra tidligere tjenestesteder). Dèt, samt også kolben i bakken og pipen inn mot skrittet, mens man "skal bare bruke hendene til noe sånn kjapt". Er det f......s mulig altså?!

Laxe holdninger smitter, og de soldater/befal/offiserer som gjør dette, gjør dette som følge av en god blanding av fraværende sikkerhetskultur og -forståelse omkring våpenbruk (men hvor påskrudd trenger man egentlig å være, for å skjønne at det er en dårlig idè å peke pipen mot seg selv?), og fordi dem har fått lov å gjøre dette av ledelsen sin... fordi ledelsen enten ikke bryr seg eller ikke vet bedre - begge deler grunnlag for å gå litt i seg selv og vurdere hva man driver med IMHO.
    Elite Som En Trensoldat

Kommentér

Lederutvikling i Forsvaret - Sjefens ansvar

Av Marit Horgen, oberstløytnant/lederutvikler, Forsvarets høgskole

Forsvaret som organisasjon er god på ledelse, noe som også forventes fra omverdenen. Vi utdanner mennesker til å lede militære operasjoner, og ledelse er en del av kjernen i vår profesjon. Lederutvikling under utdanning, kurs eller seminarer holder ikke. Ledelse er ferskvare og må trenes og utvikles i hverdagen. Lederutvikling er for viktig til å overlates til HR, eller utdanningsinstitusjoner alene - dette er sjefens ansvar!

Forsvarssjefen uttalte tydelig på siste sjefsmøte; «Vi skal ha samfunnets beste ledere!» Dette innebærer at sjefer på alle nivå har et tydelig ansvar for å videreutvikle seg selv og egne ledere.

Å bringe refleksjon over lederpraksisen inn i hverdagsarenaene under møter, øvelse, trening og oppdragsløsning, er like viktig som alle andre arbeidsoppgaver. Dette krever reell forankring av lederutvikling på toppen som forplanter seg i hele virksomheten. Lederutvikling må eies i det som vi i Forsvaret kaller kommandolinjen, hvor sjefer (ansvarlige linjeledere) på alle nivå gjøres ansvarlig.

[ATTACH=CONFIG]7090[/ATTACH]
      Modell fra Forsvarssjefens grunnsyn på ledelse
      http://www.leadershipweekly.com/nyhe...VSGLJ5Kpi75hKM
      Attached Files
      Svolten og tyst, samband fyst

Kommentér

Et lite innspill fra sidelinjen her (nesten bokstavelig talt...):

Det er sikkert mange her som hater fotball generelt og Manchester United spesielt, men likevel - ser vi bort fra de siste to kampene, har ManU fått et voldsomt løft etter at Solskjær overtok som midlertidig manager. Dette helt uten tilførsel av nytt personell (eller materiell, for den del). Det er vanskelig å tilskrive denne endringen som noe annet enn resultatet av god ledelse.

Fungerer det for et fotballag, fungerer det også for en militær avdeling. Én person, som ikke en gang er på banen, kan altså dramatisk øke kvaliteten og yteevnen på et lag eller en avdeling.
        Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Noen som vet hva han gjort annerledes ift. forgjengeren?

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
          Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

Riktignok en par uker gammel sak men:
            https://www.google.no/amp/s/amp.theguardian.com/football/2019/feb/28/luke-shaw-manchester-united-ole-gunnar-solskjaer

Jeg sitter igjen med inntrykket av spillerne opplever større frihet både i spillerformasjon og i hvordan de skal løse oppgavene sine (intensjonsbasert ledelse?) og mindre frykt for konsekvenser hvis/når ting går galt. Mourinho er vel ganske kjent for å styre ned på detaljnivå.
            Aldri mer 13

Kommentér

Slik kan Forsvaret finne de beste lederne

Intervjuer og personlighetstester er viktige verktøy i rekruttering av ledere. Ny forskning har imidlertid avslørt en ny metode, som kan være langt mer treffsikker.

https://forskning.no/ledelse-og-orga...ederne/1578568
              Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                Slik kan Forsvaret finne de beste lederne

Intervjuer og personlighetstester er viktige verktøy i rekruttering av ledere. Ny forskning har imidlertid avslørt en ny metode, som kan være langt mer treffsikker.

https://forskning.no/ledelse-og-orga...ederne/1578568
                Må si meg veldig enig i det som skrives her. Av de 12 karakterstyrkene også har sterk omtenksomhet. Da tror jeg du har funnet kremen av kremen

Kommentér

Jeg kom over en god artikkel som er skrevet som en respons på Trump sine benådninger av militært personell som har vært dømt for krigsforbrytelser.

Om ledelse, displin og gjøre det rette selv om det ikke er lett.

When You're in Command, Your Job Is to Know Better
                  In war, the temptation to take revenge is strong. Fighting that temptation is a commanding officer's job.

Andrew Milburn
                  Former Marine colonel
                  https://www.theatlantic.com/ideas/ar...b_QiKowwqetlre uRLQJK6bRgwhCUzdbY-99VIKgh7yMtlH-k
                  Svolten og tyst, samband fyst

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                  Working...
                  X