Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Stratagem: Tings iboende faenskap – friksjon og dens betydning

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Stratagem: Tings iboende faenskap – friksjon og dens betydning

Tings iboende faenskap – friksjon og dens betydning

«What´s not to like?» Oberstløytnant McKnight reflekterer over oppdraget om å hente ut krigsherren Aidid fra sentrum av Mogadishu i 1993. Han kommenterer noen faktorer han mener vil påvirke operasjonen negativt, blant annet manglende støtte fra andre egne styrker og effektorer, terrenget i Bakara-markedet, en operasjon i fullt dagslys,

Les mer...

Artikkelen er interessant, men jeg vil spesielt fremheve en ting som omtales: de tunge stabsprosessene som har fått utvikle seg, spesielt på høyere nivå. Dels skyldes det at vi har sloss mot opprørere som aldri har utgjort noen eksistensiell trussel mot oss, slik at vi i ro og mak har kunnet planlegge våre offensive operasjoner mot dem uten å bli truet - i verste fall har de unnsluppet fordi vi var for trege. Men jeg vil også fremheve at vi i for stor grad har etterlignet USAs planprosesser. Selv i en høyintensitets krig (bortsett fra en atomkrig) har USA stor strategisk dybde og tid. Heldigvis er vi fortsatt smidigere, og legger mer vekt på sjefens intensjon enn å lage detaljerte planer på lavere nivå. Jeg håper vi klarer å beholde en slik fleksibilitet.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
    Working...
    X