Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

TETRA - nødnettet

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Sv: TETRA - nødnettet

Opprinnelig skrevet av jaffar Vis post
    Jeg tror det var det jeg skrev om, om jeg ikke leser meg selv feil..Mobilnettet, altså-

Jeg synes også at det faktisk er problematisk at nødnettet er nede, det vil i praksis si at nødetatene ikke kan kommunisere.."strømbrudd førte til bortfall av både mobil- og nødnett i Straumen, Ulsvåg, Drag, Kjerringøy og Beiarn i drøye ni timer." Ni timer uten sambandsdekning synes jeg er sånn passe, tja. Ikke bra?
    Nå har de vel skjønt begrensningene og er vel begynt med å bygge opp batterikapasiteten og målet er vel at alle basestasjoner skal være på minimum 24 batteribackup etter hva jeg skjønner. Noen av de viktigste har vel også backup aggregat. Alt er vel et kostnadsspørsmål til slutt. I "verdens rikeste land" har vi vel ikke råd til noe som helst.

Nå er jo ikke Nødnett-terminalene ubrukelig uten basestasjoner man kan bruke dem i DMO-mode og da fungerer de som walkie-talkie med en teoretisk rekkevidde på 4-6 km. Så innsatspersonll på stedet har jo mulighet til å kommunisere internt, problemet er vel at de da ikke får kontakt med sine 11X sentraler. De er jo også mulighet til å utvide rekkevidden med en DMO-repeter, de kan f.eks bygges inn i kjøretøy eller settes fast på steder og fungere som rele. Vet ikke hvor utbredt det er. Men tror Røde Kors blant annet har testet dette ut på Hardangervidda. Men der får man jo kanskje samme problem med batteribackup og tid.
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Kommentér

Alle kystvaktens fartøy har repeatere om bord, som kan aktiveres ved behov. Ville vært forundret om det samme ikke gjelder for redningsskøytene eller KNM-fartøy.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Kystvaktmann Vis post
        Alle kystvaktens fartøy har repeatere om bord, som kan aktiveres ved behov. Ville vært forundret om det samme ikke gjelder for redningsskøytene eller KNM-fartøy.
        DMO-repeter eller Gateway? Vet veldig mange brannbiler har Gateway
        "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Kommentér

Begge deler. Vet noe av tanken er at Kystvakten skal kunne bistå nødetater i grisgrendte strøk, nettopp i tilfellene der basestasjoner er slått ut, eller dekningen er dårlig grunnet topografi.

Kommentér

I dag markerte vi sammenkobling av av de to nasjonale nødnettene i Norge og Sverige.

Sammenkoblingen gjør at nødetatene på begge sider av grensen kan ha kommunikasjon via radiosamband ved grenseoverskridende hendelser og oppdrag.
            Dette styrker samarbeid og beredskap på tvers av landegrensen.

Norge og Sverige er de første landene i verden som kobler sammen sine nasjonale nett for nød- og beredskapskommunikasjon.

https://www.facebook.com/21943084839...0704446600239/

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
            Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

Under årets Barents Rescue-øvelse koblet Norge, Sverige og Finland for første gang sammen sine nasjonale nødnett.

Treveissammenkoblingen kan være avgjørende ved naturkatastrofer, ekstremvær, kriminalitet, ulykker og andre nødsituasjoner.

I 2016 ble Norge og Sverige de to første landene i verden som samkjørte sine nasjonale nødnett. I senere tid har også Finland/Sverige og Finland/Norge etablert tilsvarende løsninger. Dette har gitt nød- og beredskapsaktører effektiv og sikker kommunikasjon i grenseområdene og på tvers av landegrensene.

https://www.dsb.no/nyhetsarkiv/2019/...nettsamarbeid/

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
              Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
              Working...
              X