Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Bør politiet bli bevæpnet?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Sv: Bør politiet bli bevæpnet?

Politiet er av natur reaktive. I og med at de er satt til å håndheve lovene, så må de nødvendigvis vente til noen har brutt loven før de gjør noe.

Den forebyggende greia, synes jeg faktisk de burde gi bort til andre. De kan gjerne sitte i førersetet, men oppsøkende arbeid, bygge tillitt i lokalsamfunn og tidlig inngripen for å få unge risikoutsatte inn på rett spor er i mine øyne ikke en jobb for politiet.
    mathematical analysis does not matter in high risk decision making

Kommentér

Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
      Enkelte vil vel hevde at hvis det er gjengproblematikken som utløser dette, kan man jo hevde at politiets arbeide har gått bakover i det siste.
      Regner du bydel Stovner som del av Oslo sentrum?

Kommentér

Oslo er Oslo
        Trenger bare litt flaks, så går det godt

Kommentér

Ok, så da er Søndre Nordstrand en del av Oslo sentrum?

Kommentér

Alt sør for Mjøsa er Oslo.
            "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
            - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Beklager litt "bumping", men medfører det riktighet at bevæpningsutvalgets leder Anne Kari Lande Hasle brukte hendelsen der en kvinne ble skutt på Grønland i Oslo da hun prøvde å knivstikke et barn ble skutt av politiet, som et eksempel på en hendelse der det ikke gikk bra?

Jeg tenker på denne artikkelen:

https://forskning.no/juridiske-fag-n...olitiet/260998

Sitat:

Påstanden om at alt gikk bra under den midlertidige bevæpningen, gir et feil bilde, tilføyde Lande Hasle.

– Det gjorde jo ikke det! sa Lande Hasle, og siktet blant annet til da politiet skjøt en kvinne på Grønland i Oslo i 2015. Hun overlevde forøvrig.

– Men hvordan ville politiet løst denne situasjonen hvis de ikke hadde vært midlertidig bevæpnet? Om man stiller spørsmål ved det, blir man satt i bås, sa Lande Hasle.
              Er hun riktig god?

Kommentér

Denne saken har skapt stort engasjement på Milforum, med over 3000 innlegg for og mot.
                Har DU skiftet mening siden sist?
                Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Nei, har ikke skiftet mening. Politiet burde bli bevæpnet, men da må trening mengde økes.

Kommentér

Jeg var for ubevæpnet politi når tråden ble startet. Men har forlengst skiftet mening, og er enig med forrige taler.

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
                    Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

Jeg var lenge motstander av bevæpning av politiet. Argumentene i denne tråden parallelt med utviklingen i terroranslag i Europa, har fått meg til å endre oppfatning.
                      TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Kommentér

Som det store flertallet her er jeg for generell bevæpning.
                        Aldri mer 13

Kommentér

Jeg er for generell bevæpning av Politiet, men enig med flere her at treningsmengde må økes. For å øke treningsmengde så bør nok fasiliteter og budsjetter økes for å la dette være mulig.
                          *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Kommentér

Jeg er fremdeles mot - av samme grunner om før. Kriminaliteten i Norge, inkludert vold etc, er forøvrig nedadgående.
                            Hvis politiet bør bevæpnes med noe er det mer kompetanse i det digitale domenet - der det forårsakes ufattelig skade på unge av en del kriminelle.
                            "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Jeg er fremdeles for at politiet selv avgjør om de har behov for bevæpning eller ikke, på samme måte som snekkere velger om de bruker hammer eller spikerpistol. Når en gir fagfolk utdanning i bruk av forskjellige verktøy, så bør en også stole på at de selvstending kan avgjøre når de har behov for de ulike verktøyene.

Kommentér

Jeg er fortsatt for, og som nevnt tidligere på tråden var jeg opprinnelig mot, men ble overbevist av gode argumenter her. Imidlertid kjøper jeg ikke argumentet som leserbrukernavn: fremfører, og mange andre har sagt før. Politiet utfører, i motsetning til snekkere og andre håndverkere, sine oppgaver ute blant publikum, og publikum har i høyeste grad uttalerett når det gjelder metoder og verktøy som kan bli benyttet mot dem. I og med at vi har representativt demokrati i dette landet, betyr det at det er politikerne som skal beslutte dette.

Kommentér

Politimester i Vest politidistrikt, Kaare Songstad, melder på Twitter onsdag at han har sendt brev til Politidirektoratet der han ber om permanent bevæpning av politiet på Flesland.

- Bakgrunnen for søknaden er en kombinasjon av trusselbildet, og at politiet har internasjonale forpliktelser knyttet til sikkerhet ved lufthavner. Åpningen av den nye terminalen på Flesland har ført til større avstander, og ved eventuelle hendelser må politiet ha kort responstid, skriver Vest politidistrikt i en pressemelding.

https://www.bt.no/direkte/krim/pinned/129980

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

Kommentér

• Ap støtter regjeringen når justiskomiteen nå gir politiet anledning til tidsubegrenset bevæpnet patruljering. Forslaget innebærer at politiet skal slippe å avvæpne seg og låse inn våpnene når de flytter seg mellom såkalte sårbare objekter.

https://www.aftenposten.no/norge/pol...til-bevaepning

https://stortinget.no/no/Saker-og-pu...r/Sak/?p=75961

Kommentér

• Bra!

Kommentér

• Betydelig endring i politiansattes syn: Nå er 80 prosent for permanent bevæpning

Mens flertallet var mot generell bevæpning i 2011, er nå de fleste for.

https://www.politiforum.no/artikler/...aepning/484618

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets spesialstyrker rekrutterer

Bli en del av spesialstyrkene

Forsvarets spesialstyrker består av spesielt utvalgt personell som er i stand til å gjennomføre ukonvensjonelle og krevende operasjoner i alle slags omgivelser.Forsvarets spesialkommando og Marinejegerkommandoen har tidligere tilhørt henholdsvis Hæren og Sjøforsvaret og er nå samlet i én felles driftsenhet, ledet av Forsvarets Spesialstyrker Stab (FSST) i...

Roller i Geværlaget

Mulig jeg er dårlig på å lete, men jeg syns nå tross alt jeg har prøvd...

Hvor finner man en oversikt over hvilke roller hver enkelt soldat i geværlaget har?
                                        Som; hvem bærer M72, Sankit, Samband, osv osv..
                                        Nyere materiell fra Hæren og til dels også HV er i stor grad basert på LMG/Minimi, og da blir jo alt bare rot for et lag med MG

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

Varsler flere øvingsdøgn for soldater i Heimevernet

Generalmajor Elisabeth Michelsen bruker sitt økte budsjett til å øke antall øvingsdøgn, både for mannskap og befal, dvs. seks øvingsdøgn for mannskap og ni for befal.

Håper dette er starten på noe vedvarende.

https://www.bt.no/innenriks/i/VbMPp3...-i-heimevernet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Mentorordning i Heimevernet

Hei,

Jeg står i stilling som troppssjef i Heimevernet. Min militære bakgrunn har jeg fra Befalsskolen for Feltartilleriet med påfølgende tjeneste som kanonkommandør. 13 år etter at jeg leverte inn vinklene ble jeg kalt inn til Heimevernet, kledd opp og satt i stilling som NK tropp i et ungt og uerfarent Heimevernsområde. Året etter ble jeg troppssjef og startet på kursrekka, og siden...

Informasjon: Militære studier med fordypning i ledelse (bachelor)

Militære studier med fordypning i ledelse (bachelor)

Forsvaret tilbyr flere utdannelsesretninger som alle fører frem til en bachelor, og gir rett til yrkestilsetting som offiser.

For tiden dreier det seg om disse:

- Militær logistikk
                                        - Marineingeniør maskin
                                        - Marineingeniør elektro
                                        - Marineingeniør våpensystemer, elektronikk og data
                                        -...

Troppssersjant

Hei!

Blitt tildelt troppssjersant, har fått info om dette.
                                        Jeg er også sersjant, tatt lagfører kurs og grunnkurs lederskap, men hvordan blir nå mtp implementering av det nye OR systemet, noen som vet dette? Forblir jeg sersjant?

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                        NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Donasjoner

Collapse
                                        Working...
                                        X