Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Er batongen utdatert?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Er batongen utdatert?

Batongen er vel det eldste maktmiddelet politiet har. Et noenlunde primitivt slagvåpen, bortsett fra at den er teleskopisk. Er det slik at batongen i 2018 er moden for pensjon?

Noen videoer for å supplementere:
    https://www.youtube.com/watch?v=RFS7TGV2G_c

https://www.youtube.com/watch?v=7M6-NLm0GBM

https://www.youtube.com/watch?v=x8JF0qe09_o

Nå kan man argumentere for at de som bruker batongen i to av tilfellene åpenbart ikke har trent nok teknikk/styrke til å kunne bruke batongen effektivt, men i det første eksempelet går det fullstendig galt når politimannen mister eller blir fratatt batongen. Jeg har selv erfart hvor lett det er å miste batongen, spesielt når adrenalinet klusser til finmotorikken i tillegg til at man svetter.

Så hvorfor har vi egentlig batongen? Stammer den egentlig fra den tiden da trusler med kniv skulle håndteres med langkølle/batong/skjold? Min påstand er at dersom man er i en situasjon der man må bruke batongen, så er risikoen overveldende stor for å bli fratatt batongen. Dessuten må man være skikkelig sterk og trene jevnlig (hvem gjør det med batong?) for at man i det hele tatt skal kunne slå hardt nok. Den vanlige Thorval/Thorvaldine har langt fra god nok teknikk eller trening i batongbruk. Flere erfarne tjenestemenn jeg har snakket med har aldri brukt batongen en eneste gang. Veien fra hjemmel til batongbruk til hjemmel til skytevåpen er kort, spesielt med dagens terskel for bevæpning mot slagvåpen/skarpe gjenstander.

Batongen er stor, tung og tar mye plass i utstyrsbeltet. Mange plasserer batongen fremmerst på beltet, noe som medfører stor fare ved kollisjon, dersom setebeltet ligger over den. Jeg mener batongen medfører langt flere ulemper enn fordeler, at den er en falsk trygghet og at den bør pensjoneres. Selvfølgelig har batong/langkølle sin plass i massetjeneste, men da utenfor vanlig patruljetjeneste og utstyrsbeltet til vanlig. Dersom nå taser blir innført etter prøveperioden, blir det en grei erstatning, selv om den også har sine omfattende begrensninger.

Meninger?

Sv: Er batongen utdatert?

Uten å hverken trening, brukt eller erfaring med batong skal jeg uttale meg forsiktig men denne videoen fra Canada hvor en politi betjent benytter batongen til å de-eskalere en situasjon med gjerningsmannen som prøver på suicide by cop.

Kommentér

Jeg har heller ingen erfaring med batong, men slikt jeg ser det så er batong et våpen å bruke mot personer som ikke har noen form for bevæpning. En batong er ikke lang nok til å gi deg avstand fra en person med kniv el.

Nå skal det nevnes at Politi i Toronto ikke har taser på alle mann. Han i videoen hadde ikke, og jeg tipper han heller hadde brukt taser først om han hadde hatt begge.
      - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

Når det nevnes tazer og setebelte her så virker det som om konteksten er polisiær (sivil), mens forumet her primært er myntet på militærfaglige diskusjoner.

Hva er konteksten her? Sivilt eller militært?
        Jeg antar nemlig at svarene kan være ulike avhengig av konteksten.
        Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Kommentér

Gitt at tråden er i politi-subforumet kan vi vel anta at konteksten er politi, altså sivil.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Simplex Vis post
            Når det nevnes tazer og setebelte her så virker det som om konteksten er polisiær (sivil), mens forumet her primært er myntet på militærfaglige diskusjoner.

Hva er konteksten her? Sivilt eller militært?
            Jeg antar nemlig at svarene kan være ulike avhengig av konteksten.
            Tenker i forbindelse med sivilt politi, ja.

Kommentér

Moden for pensjon? Ser ikke helt argumentasjonen for dette, iallefall for politiets del. Noe plass i utstyrsbeltet tar den jo, men om dette er en stor utfordring så har mest sannsynligvis vedkommende enten alt for mye unødvendig utstyr på beltet sitt (og de er det jo noen av), evt. at man får seg nytt hylster som ikke går langs beltet. At det er farlig med setebelte over batong ved en kollisjon sier seg selv, men da må man enkelt og greit tenke på hvordan man plasserer utstyr. Vi kan ikke avskaffe f.eks døråpningsutstyr, bare fordi enkelte ikke er så flinke til å sikre dette godt nok inne i bilen.

Man må ikke være supertrent for å bruke batong, men som med mye annet sier det seg selv at trening forutsettes. Er du svak og dårlig med batong, ja da får man revurdere situasjonen og f.eks. ta ut avstand/evt. bruke andre maktmidler, samt ta ansvar selv for å trene mer ut over det som er organisert. Valg av maktmiddel er jo situasjonsbestemt, hva slags trussel man står ovenfor og hvem du/makker er med deres egenskaper/utfordringer. Batong, pepperspray og taser har ikke samme bruksområde eller effekt, og det er situasjoner hvor batong er mer hensiktsmessig enn pepperspray, og vice versa. For min egen del gir maktmidlene på ingen måte noen falsk trygghet, med det ment at midlene dessverre ikke er noe vidundervåpen med nøytraliseringsgaranti, og sånn sett ikke gir noen trygghet i seg selv. Men det er verktøy som nødvendig å ha, i gitte situasjoner.

Ang. hjemmel for bruk av batong (slag/gass) og skytevåpen, så er nok denne veien mye lengre enn det du beskriver. For bruk av slag/gassvåpen er det tilstrekkelig med en faresituasjon eller når en tjenestehandling ikke kan utføres uten at du eller andre utsettes for fare eller skade (+ forholdsmessighet, nødvendighet etc., politiloven §6 osv). Hva som legges i "fare" er igjen situasjonsbestemt og ut fra din vurdering, og etter min mening er det ikke mye som skal til før man har hjemmel til bruk. Til tross for dette så brukes batong og pepper svært sjeldent. Hjemmel for bruk av skytevåpen går jeg ikke inn på, men du kan evt. se på våpeninstruksen og instruksen for bruk av andre maktmidler. Terskelen for å få bevæpning i situasjoner som involverer slagvåpen/skarpe gjenstander har nok endret seg med årene, som igjen er en vurdering ut fra situasjonen og skadepotensiale etc. Jeg tørr uansett påstå at ingen jeg kjenner vil forsøke å nøytralisere en knivmann/mann med balltre etc., ved bruk av batong.

Kommentér

batong er vel det fremste midlet man har for å forsvare seg i opptøyer og lignende, der hjelper det lite med taser og pepperspray, den har absolutt ett bruksområde men krever som sagt trening.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av nettbank Vis post
                  Moden for pensjon? Ser ikke helt argumentasjonen for dette, iallefall for politiets del. Noe plass i utstyrsbeltet tar den jo, men om dette er en stor utfordring så har mest sannsynligvis vedkommende enten alt for mye unødvendig utstyr på beltet sitt (og de er det jo noen av), evt. at man får seg nytt hylster som ikke går langs beltet. At det er farlig med setebelte over batong ved en kollisjon sier seg selv, men da må man enkelt og greit tenke på hvordan man plasserer utstyr. Vi kan ikke avskaffe f.eks døråpningsutstyr, bare fordi enkelte ikke er så flinke til å sikre dette godt nok inne i bilen.

Man må ikke være supertrent for å bruke batong, men som med mye annet sier det seg selv at trening forutsettes. Er du svak og dårlig med batong, ja da får man revurdere situasjonen og f.eks. ta ut avstand/evt. bruke andre maktmidler, samt ta ansvar selv for å trene mer ut over det som er organisert. Valg av maktmiddel er jo situasjonsbestemt, hva slags trussel man står ovenfor og hvem du/makker er med deres egenskaper/utfordringer. Batong, pepperspray og taser har ikke samme bruksområde eller effekt, og det er situasjoner hvor batong er mer hensiktsmessig enn pepperspray, og vice versa. For min egen del gir maktmidlene på ingen måte noen falsk trygghet, med det ment at midlene dessverre ikke er noe vidundervåpen med nøytraliseringsgaranti, og sånn sett ikke gir noen trygghet i seg selv. Men det er verktøy som nødvendig å ha, i gitte situasjoner.

Ang. hjemmel for bruk av batong (slag/gass) og skytevåpen, så er nok denne veien mye lengre enn det du beskriver. For bruk av slag/gassvåpen er det tilstrekkelig med en faresituasjon eller når en tjenestehandling ikke kan utføres uten at du eller andre utsettes for fare eller skade (+ forholdsmessighet, nødvendighet etc., politiloven §6 osv). Hva som legges i "fare" er igjen situasjonsbestemt og ut fra din vurdering, og etter min mening er det ikke mye som skal til før man har hjemmel til bruk. Til tross for dette så brukes batong og pepper svært sjeldent. Hjemmel for bruk av skytevåpen går jeg ikke inn på, men du kan evt. se på våpeninstruksen og instruksen for bruk av andre maktmidler. Terskelen for å få bevæpning i situasjoner som involverer slagvåpen/skarpe gjenstander har nok endret seg med årene, som igjen er en vurdering ut fra situasjonen og skadepotensiale etc. Jeg tørr uansett påstå at ingen jeg kjenner vil forsøke å nøytralisere en knivmann/mann med balltre etc., ved bruk av batong.
                  Selv om noen har unødvendig mye utstyr i beltet, så vil det bli dårlig plass for dem med liten beltestørrelse dersom taseren også skal inn i beltet, hvis man tar hensyn til at man ikke skal ha ting midt på ryggen, ikke batongen vannrett fremst osv. Man bør selvfølgelig trene med batongen, men hvem gjør egentlig det etter endt utdanning? Såvidt jeg vet er dette svært sjeldent. Burde det eventuelt vært en årlig godkjenning for batong, som ved skytevåpen? Det er uansett ikke hensiktsmessig at de som ikke trener jevnlig med batongen, eller ikke er sterke/kjappe nok til å bruke denne effektivt, bærer den med seg.

Det med terskel for hva man anser som "fare" har du rett i. Jeg er nok av en annen oppfatning enn deg på det området. I mitt hode er kanskje løsningen å innføre en årlig (streng) godkjenning for batong, samt å gjøre det valgfritt å ta den med, dersom man vet at man ikke kan bruke den hensiktsmessig.

Opprinnelig skrevet av orcbuster Vis post
                  batong er vel det fremste midlet man har for å forsvare seg i opptøyer og lignende, der hjelper det lite med taser og pepperspray, den har absolutt ett bruksområde men krever som sagt trening.
                  Som sagt er jeg enig i at batong og langkølle har en funksjon i forbindelse med opptøyer, ja. I så tilfelle er det enkelt å hente den ut av patruljebilen/bag/stasjon, akkurat som med resten av MIK-utstyret.

Kommentér

Hva er egentlig grunnen til at batongen må bæres horisontalt? At hylsteret til den er designet av tidligere Poiliti?
                    - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

Opprinnelig skrevet av essal Vis post
                      Hva er egentlig grunnen til at batongen må bæres horisontalt? At hylsteret til den er designet av tidligere Poiliti?
                      Uten at jeg har brukt voldsomt mye tid med batong på kropp de siste årene kan jeg se to grunner:
                      - den stikker ikke opp i magen eller ned i setet når man kjører bil
                      - man kan mer naturlig velge mellom utslag opp eller ned fra horisontalen.

Når det er sagt, så finnes det jo roterende hylstre til batongen som tar opp mindre plass på beltet og lar deg, i noen grad i hvert fall, velge vinkel på batongen.

Jeg tok det for gitt at man hadde jevnlig resertifisering og trening på alle maktmidler, ikke bare pistol. Det er kanskje feil?
                      "Excellence leads to not being Force-choked"

Kommentér

Den direkte årsaken vet jeg ikke, men alle studenter ved PHS får (iallefall fikk) utlevert samme type horisontalt hylster. Hos materiellkontoret lokalt fås det derimot ulike varianter, jeg har selv roterende hylster.

Det er ingen nasjonale krav til resertifisering på batong og pepperspray slik som det er med årlig oppskyting på pistol/mp5, men mulig enkelte velger å ha dette lokalt. Man må derimot inneha gode nok ferdigheter i form av taktikk, arrestasjonsteknikk, PLIVO/oppdragsløsning/case-trening etc., og her inngår også valg/bruk av ulike maktmidler. Er man ikke god nok, vil man ikke få bestått denne delen og blir ikke operativ godkjent. Men da trenes det i hovedsak på valg av maktmiddel i ulike scenarier, ikke å stå i 2min og hamre løs på en "Red Man Suit" med skarp betong.

Kommentér

De siste par årene har alle fått utlevert roterende hylster fra PHS. Dog er det et problem at batongen sitter langt mindre sikkert i dette, faller lettere ut, og kan ikke bære horisontalt i det, da hylsteret ikke kan låses i posisjon (utenom vertikal stilling om jeg ikke tar helt feil). Ser man på andre lands politi, er det vanligste tydeligvis å ha batongen i vertikal stilling enten på svak side eller rett bak pistolen.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                          Working...
                          X