Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Rettssaken mot Erik Jensen

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• yamaha
    replied
    Ja, hadde aktor sagt noe annet hadde hun vel blitt byttet ut før du fikk sagt karantene

Har vel vært stille i media rundt saken, av årsaker som kanskje er naturlig nok.

Vi får se hva retten sier til sist.

Leave a comment:

• Znuddel
    replied
    Aktor avfeier Eirik Jensens nye forklaringer.

68 rettsdager etter oppstarten i november, er den tredje rettsrunden mot den tidligere politimannen Eirik Jensen inne i den avgjørende fasen.

https://www.nrk.no/norge/publikum-ka...ger-1.14957626

Leave a comment:

• yamaha
    replied
    Og da er vi i gang med runde tre.

De fleste av oss trodde nok den skulle være i høyesterett, men med dramaet som utspilte seg i forrige rettssak får vi nå en rematch i lagmannsretten.

Det blir nok medietrykk under denne runden, men jeg forventer mest i starten og ved innspurten.

Med mindre det skulle komme en uventet vending.

Leave a comment:

• Znuddel
    replied
    Sv: Rettssaken mot Erik Jensen

Wikipedia er din venn:

Den andre ankeforhandlingen starter i Borgarting lagmannsrett 5. november 2019. Det er satt av 18 uker til behandlingen.
    https://no.wikipedia.org/wiki/Cappel...g_lagmannsrett

Leave a comment:

• yamaha
    replied

Det ble stille i denne saken, noen som har hørt noe om når neste runde starter?

Leave a comment:

• yamaha
    replied

Det finnes faktisk muligheter for å anke lagrettens avgjørelse, men det er visst en veldig smalt nåløye.
    https://rett24.no/articles/skoghoy--...oldbar-ordning

Leave a comment:

• aquila
    replied

Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
    Nå er ikke jeg noen jurist, men jeg ser at EJ varsler en anke til høyesterett over tilsidesettelsen av juryens kjennelse. Er det noen som vet om dette i det hele tatt er mulig? Hva skal det i så fall regnes som, saksbehandlingsfeil?
    Jeg stusset også på dette. Jeg er heller ikke jurist, dog vært lekdommer i 16 år. Det må være lovanvendelse/saksbehandling, men i og med at det ikke er nødvendig med begrunnelse er det ikke noe konkret å anke på. Hvis jeg forstod Elden riktig så begrunner han anken med at det kun er bevisvurdering/skyld, ingen juridiske spørsmål til juryen. Og at lagretten ikke kan overprøve en ren bevisvurdering fra juryen. Jeg tror ikke det fører frem, lagmannsretten skal sette juryens avgjørelse til side om den åpenbart er uriktig. Kan ikke se at det stilles krav om at uriktigheten må være av juridisk karakter.

Leave a comment:

• yamaha
    replied

Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
    Enig i at meddomsrett er en fordel. Det gir en rettssikkerhet (begge veier) i at man kan få svar på hvorfor man konkluderer slik man gjør. I dag lurer f.eks. mange på hvorfor juryen sa nei på spørsmål 1, det får vi aldri vite ordentlig.

Skyldspørsmålet vil endelig avgjøres av ny sak i lagmannsretten. Høyesterett tar ikke stilling til skyld, kun lovanvendelse, saksbehandlingsfeil og straffeutmåling. Det kan dog tenkes at nettopp begrunnelsen kan gjøres til gjenstand for en anke der høyesterett setter lagmannsrettens fremtidige avgjørelse til side, og da må saken på ny til behandling i en ny lagmannsrett. Det kan også tenkes at retten finner at total saksbehandlingstid skal gi strafferabatt.
    Nå er ikke jeg noen jurist, men jeg ser at EJ varsler en anke til høyesterett over tilsidesettelsen av juryens kjennelse. Er det noen som vet om dette i det hele tatt er mulig? Hva skal det i så fall regnes som, saksbehandlingsfeil?

Leave a comment:

• yamaha
    replied

Sånn uansett, er det bare jeg som synes det er rart at man skal få høyere straff for narkotika enn for korrupsjon?

Leave a comment:

• cwo-kp4
    replied

Opprinnelig skrevet av cwo-kp4 Vis post
    Jensen er 61 år gammel, 62 innen saken tidligst kommer opp etter sommeren (i følge NRK). Nå ser jeg at Jensen anker til høyesterett så det går nok en god stund før denne saken er ferdig.
    Ser at jeg var litt kjapp i litt omskrivninger av innlegget.

Poenget: Innen en eventuell behandling av ankespørsmålet i Høyesterett samt en runde i lagmannsretten så vil det sannsynligvis gå minimum ett år (?). Hva vil dette i såfall si for en straffeutmåling tatt i betraktning av Jensens alder?

Leave a comment:

• aquila
    replied

Enig i at meddomsrett er en fordel. Det gir en rettssikkerhet (begge veier) i at man kan få svar på hvorfor man konkluderer slik man gjør. I dag lurer f.eks. mange på hvorfor juryen sa nei på spørsmål 1, det får vi aldri vite ordentlig.

Skyldspørsmålet vil endelig avgjøres av ny sak i lagmannsretten. Høyesterett tar ikke stilling til skyld, kun lovanvendelse, saksbehandlingsfeil og straffeutmåling. Det kan dog tenkes at nettopp begrunnelsen kan gjøres til gjenstand for en anke der høyesterett setter lagmannsrettens fremtidige avgjørelse til side, og da må saken på ny til behandling i en ny lagmannsrett. Det kan også tenkes at retten finner at total saksbehandlingstid skal gi strafferabatt.

Leave a comment:

• cwo-kp4
    replied

Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
    Men bunnlinja er vel at vi ikke har fått en rettskraftig dom enda, og må avvente enda en behandling i lagmannsretten, når de nå får tid til å ta opp en slik sak.

Høyesterett om ca tre år?
    Jensen er 61 år gammel, 62 innen saken tidligst kommer opp etter sommeren (i følge NRK). Nå ser jeg at Jensen anker til høyesterett så det går nok en god stund før denne saken er ferdig.

Leave a comment:

• magskor
    replied

Slik eg ser det så er det ein stor fordel at det skal vere ein meddommarrett. Ein jury skal berre svare ja eller nei på skyldspørsmål. Ein meddommarrett må og begrunne kvifor dei vil frifinne eller dømme nokon.

Leave a comment:

• yamaha
    replied

Men bunnlinja er vel at vi ikke har fått en rettskraftig dom enda, og må avvente enda en behandling i lagmannsretten, når de nå får tid til å ta opp en slik sak.

Høyesterett om ca tre år?

Leave a comment:

• 93A
    replied

Men på ny ordning med en meddomsrett med to fagdommere og fem lekdommere. Rittmester: trakk raskest denne gangen

Leave a comment:

• Rittmester
    replied

Men denne gangen med to fagdommere og fem lekdommere - ingen jury.

Leave a comment:

• yamaha
    replied

Altså får vi en ny rettsak.

Leave a comment:

• cwo-kp4
    replied

Juryens kjennelse er satt til side av fagdommerne!

Leave a comment:

• Rittmester
    replied

Nå venter alle på dommerne - kan sette juryens kjennelse til side
    Juryen mener Eirik Jensen er uskyldig i narkotikasmugling. Men fagdommerne kan sette kjennelsen til side.

Høsten 2017 ble den tidligere politimannen Eirik Jensen dømt i Oslo tingrett til 21 års fengsel for grov korrupsjon og medvirkning til innførsel av flere tonn hasj gjennom en årrekke.

Juryen i ankesaken i Borgarting lagmannsrett var ikke enige i tingrettens dom.

På det første av to hovedspørsmål - om Jensen har medvirket til hasjimport - svarte juryformann Annstein Garnes:

– Nei.

Juryen mener likevel Jensen skal dømmes for grov korrupsjon, men er altså ikke overbevist om at han har medvirket til hasjimport. Det har stor betydning for hvor lang fengselsstraff Jensen kan få.

Etter juryens kjennelse trakk de tre fagdommerne seg tilbake for å vurdere saken. De har to valg: Dommerne kan legge kjennelsen til grunn eller sette den til side.

– Hvis fagdommerne nå er overbevist om at nei-svaret ikke er korrekt, så kommer de til å sette kjennelsen til side, sier rettskommentator Inge D. Hanssen til TV 2.

Dersom fagdommerne skal overprøve juryens «nei» på spørsmålet om narkotikaforbrytelser, må alle de tre fagdommerne være enige i det.

Det må altså et enstemmig flertall til for å sette til kjennelsen til side. I så fall må saken behandles på nytt for andre dommere. Ny sak vil da settes som meddomsrett (ikke jury) med to fagdommere og fem lekdommere.

Retten settes igjen klokken 14. Hverken Spesialenheten eller Jensens forsvarere ville kommentere juryens kjennelse før fagdommerne har avgjort om den skal stå eller ikke.

https://www.aftenposten.no/norge/i/l...nelse-til-side

Leave a comment:

• opshunter
    replied

Legge merke til at Erling Havnå står i bakgrunnen til VGTV sin sending.

Leave a comment:

• yamaha
    replied

Og da har juryen sagt sitt:

• Juryen: Jensen delvis skyldig

Juryen mener Eirik Jensen er skyldig i grov korrupsjon, men frifinner ham for medvirkning til narkotikainnførsler.

• Juryen: Delvis skyldig

Spørsmål 1: Er tiltalte Eirik Jensen skyldig i å ha medvirket til ulovlig innførsel av narkotika? Juryen: Nei.
      Spørsmål 3: Er tiltalte Eirik Jensen skyldig i å ha mottatt en utilbørlig fordel i anledning av stilling? Juryen: Ja.
      Spørsmål 4: Er korrupsjonen å anse som grov? Juryen: Ja.

Leave a comment:

• jaffar
    replied

Opprinnelig skrevet av Niko Vis post
    OK, hvis han faktisk har sagt det (vel å merke uten reservasjoner/nyanseringer) så er det jo bemerkelsesverdig.
    "Heyerdahl går videre til Cappelens forretningsvirksomhet. Jensen har forklart at han trodde Cappelen drev en legal virksomhet.."
    https://www.nrk.no/norge/snakker-om-...ter-1.14396333

Bare én av mange ganger det fremkommer i nyhetsdekningen

Leave a comment:

• Rittmester
    replied

Kjennelsen kommer kl 1300.

Leave a comment:

• Niko
    replied

Opprinnelig skrevet av jaffar Vis post
    Da bør du lese den, not sayin', just sayin' Det er jo nettopp det Jensen påstår, at han var overbevist om at Cappelen ikke var kriminell lenger. Han har til og med sagt det til andre Politifolk...

Overskriften er jo heller ikke et spørsmål, men en påstand basert på Jensens uttalelser
    OK, hvis han faktisk har sagt det (vel å merke uten reservasjoner/nyanseringer) så er det jo bemerkelsesverdig.

Leave a comment:

• yamaha
    replied

Da er søndagen over, og ingen dom har kommet fra juryen enda.

Da har altså juryen holdt på i fem dager. Det i seg selv er vel historisk, så vidt meg bekjent.

Leave a comment:

• jaffar
    replied

Opprinnelig skrevet av Niko Vis post
    Det var da en merkverdig og ganske sikkert villedende spørsmålsstilling.

Det har vel aldri vært noen tvil om at Jensen skjønte at Cappelen var kriminell, det faktum at Cappelen var kriminell var vel selve grunnlaget for at Jensen hadde kontakt med han?

Min kommentar gjelder kun det uthevede sitatet, ikke innholdet i VGs artikkel (som jeg ikke har lest).
    Da bør du lese den, not sayin', just sayin' Det er jo nettopp det Jensen påstår, at han var overbevist om at Cappelen ikke var kriminell lenger. Han har til og med sagt det til andre Politifolk...

Overskriften er jo heller ikke et spørsmål, men en påstand basert på Jensens uttalelser

Leave a comment:

• Lille Arne
    replied

Fra artikkelen:

De dyre bilene, klærne og vanene til Gjermund Cappelen har Jensen forklart han mente var resultat av lovlig forretningsvirksomhet. Jensen hevder at han trodde «etterkrigstidens beste informant» sluttet å være kriminell i 1995.
    Rørende tro på menneskers evne til å skjerpe seg fra en som har som jobb å være skeptisk.

Leave a comment:

• Niko
    replied

Opprinnelig skrevet av jaffar Vis post
    Den her oppsummerer ganske greit hele den her suppa politiet befinner seg i

"Om Eirik Jensen virkelig ikke skjønte at Cappelen var kriminell, så var han svært uegnet i jobben. "

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i...ste-politimann
    Det var da en merkverdig og ganske sikkert villedende spørsmålsstilling.

Det har vel aldri vært noen tvil om at Jensen skjønte at Cappelen var kriminell, det faktum at Cappelen var kriminell var vel selve grunnlaget for at Jensen hadde kontakt med han?

Min kommentar gjelder kun det uthevede sitatet, ikke innholdet i VGs artikkel (som jeg ikke har lest).

Leave a comment:

• jaffar
    replied

Den her oppsummerer ganske greit hele den her suppa politiet befinner seg i

"Om Eirik Jensen virkelig ikke skjønte at Cappelen var kriminell, så var han svært uegnet i jobben. "

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i...ste-politimann

Leave a comment:

• M72
    replied

Og enda mer spennende å se hva juryen lander på.

Leave a comment:

Annonse i emne

Collapse

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets spesialstyrker rekrutterer

Bli en del av spesialstyrkene

Forsvarets spesialstyrker består av spesielt utvalgt personell som er i stand til å gjennomføre ukonvensjonelle og krevende operasjoner i alle slags omgivelser.Forsvarets spesialkommando og Marinejegerkommandoen har tidligere tilhørt henholdsvis Hæren og Sjøforsvaret og er nå samlet i én felles driftsenhet, ledet av Forsvarets Spesialstyrker Stab (FSST) i...

Roller i Geværlaget

Mulig jeg er dårlig på å lete, men jeg syns nå tross alt jeg har prøvd...

Hvor finner man en oversikt over hvilke roller hver enkelt soldat i geværlaget har?
Som; hvem bærer M72, Sankit, Samband, osv osv..
Nyere materiell fra Hæren og til dels også HV er i stor grad basert på LMG/Minimi, og da blir jo alt bare rot for et lag med MG

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

Varsler flere øvingsdøgn for soldater i Heimevernet

Generalmajor Elisabeth Michelsen bruker sitt økte budsjett til å øke antall øvingsdøgn, både for mannskap og befal, dvs. seks øvingsdøgn for mannskap og ni for befal.

Håper dette er starten på noe vedvarende.

https://www.bt.no/innenriks/i/VbMPp3...-i-heimevernet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Mentorordning i Heimevernet

Hei,

Jeg står i stilling som troppssjef i Heimevernet. Min militære bakgrunn har jeg fra Befalsskolen for Feltartilleriet med påfølgende tjeneste som kanonkommandør. 13 år etter at jeg leverte inn vinklene ble jeg kalt inn til Heimevernet, kledd opp og satt i stilling som NK tropp i et ungt og uerfarent Heimevernsområde. Året etter ble jeg troppssjef og startet på kursrekka, og siden...

Informasjon: Militære studier med fordypning i ledelse (bachelor)

Militære studier med fordypning i ledelse (bachelor)

Forsvaret tilbyr flere utdannelsesretninger som alle fører frem til en bachelor, og gir rett til yrkestilsetting som offiser.

For tiden dreier det seg om disse:

- Militær logistikk
- Marineingeniør maskin
- Marineingeniør elektro
- Marineingeniør våpensystemer, elektronikk og data
-...

Troppssersjant

Hei!

Blitt tildelt troppssjersant, har fått info om dette.
Jeg er også sersjant, tatt lagfører kurs og grunnkurs lederskap, men hvordan blir nå mtp implementering av det nye OR systemet, noen som vet dette? Forblir jeg sersjant?

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Donasjoner

Collapse
Working...
X